Główne tezy:
· Komisja według aktualnego projektu stanowiłaby organ quasi-sądowy czy pozakonstytucyjny trybunał nadzwyczajny, pozbawiony szeregu gwarancji służących zapewnieniu sprawiedliwego procesu.
· Niejasna definicja wpływów rosyjskich powoduje możliwość objęcia „środkami zaradczymi” osób całkowicie przypadkowych i nie chroni przed nadużyciami ze strony komisji.
· Zwolnienie ze wszelkiej odpowiedzialności członków komisji stwarzałoby sytuację, w której potencjalnie mogliby oni wykorzystać uzyskane w toku pracy niejawne informacje bez poniesienia konsekwencji.
· Całokształt zastrzeżeń musi prowadzić do wniosku, że projekt w obecnej formie jest niezgodny w szczególności z art. 111 (prawo do obrony, domniemanie niewinności) oraz 45 ust. 1 Konstytucji RP (prawo do sprawiedliwego procesu przed sądem).
· Rekomendowane rozwiązanie to przewidziane w art. 111 Konstytucji RP powołanie komisji śledczej, której transparentne ustalenia mogą stać się podstawą dla wszczęcia postępowania karnego.
· Powołanie jednoznacznie niekonstytucyjnego organu przyczyniłoby się do łatwego zakwestionowania jego ustaleń a jednocześnie utrudniłoby ustalenie i ukaranie osób realnie pozostających pod wpływem rosyjskim ze szkodą dla bezpieczeństwa wewnętrznego Rzeczypospolitej Polskiej.





