· Parlament Europejski przyjął Pakt o azylu i migracji.

· Porozumienie zakłada wprowadzenie tzw. mechanizmu solidarnościowego, w ramach którego Rada Unii Europejskiej ma ustalać skalę wsparcia dla migrantów, wymaganego od poszczególnych państw.

· Zgodnie z Paktem, to Komisja Europejska ma decydować o zastosowaniu w danej sytuacji „środków solidarnościowych”, tj. relokacji, pomocy finansowej lub pomocy operacyjnej.

· Pakt o azylu i migracji składa się 5 aktów prawnych, które razem tworzą pakiet dotyczący wszystkich etapów zarządzania azylem i migracją.

· Za przyjęciem rozporządzenia w sprawie zarządzania migracją i azylem głosowali europosłowie Marek Balt, Marek Belka, Robert Biedroń, Włodzimierz Cimoszewicz, Łukasz Kohut i Róża Thun. Przeciw byli wszyscy głosujący europarlamentarzyści PiS i PO. Od głosu wstrzymał się deputowany Lewicy Bogusław Liberadzki.

· Instytut Ordo Iuris przygotował analizę Paktu, wskazując na korzyści i zagrożenia wynikające z implementacji jego założeń.

W 2019 roku Komisja Europejska opracowała nową koncepcję unijnego prawa migracyjnego (m.in. w odpowiedzi na kryzys migracyjny, jaki miał miejsce w 2015 roku) i przedstawiła propozycję jego reformy. Na Pakt o azylu i migracji składa się 5 aktów prawnych, które razem tworzą pakiet dotyczący wszystkich etapów zarządzania azylem i migracją. Poszczególne projekty przeszły już przez kolejne etapy procedury legislacyjnej, co zostało zwieńczone 20 grudnia 2023 r.  podpisaniem przez Parlament Europejski (wraz z prezydencją Rady UE) porozumienia politycznego, obejmującego główne postanowienia Paktu. Kolejnym krokiem na drodze do przyjęcia tego obszernego pakietu aktów prawnych jest debata łączna oraz głosowanie, które odbyło się w Parlamencie Europejskim wczorajszego popołudnia.

Rozporządzenie dotyczące zarządzania azylem i migracją (Asylum and Migration Management Regulation), będące korektą systemu Dublin III, stanowi najważniejszą i jednocześnie najbardziej kontrowersyjną część Paktu. Wspomniane rozporządzenie podkreśla zasady ustalania państwa odpowiedzialnego za rozpatrzenie wniosku cudzoziemca o ochronę międzynarodową, a także mechanizmu solidarnego zarządzania migracjami. Projekt wyróżnia trzy rodzaje alternatywnych środków solidarnościowych: relokację, pomoc finansową i  pomoc operacyjną, przy czym to Komisja Europejska ma wskazywać, w jakim stopniu poszczególne narzędzia mają zaradzić sytuacji. Ostatecznie skalę wsparcia wymaganego od poszczególnych państw ustala natomiast kwalifikowaną większością głosów Rada Unii Europejskiej w drodze aktu wykonawczego. Mechanizm solidarnościowy stanowić ma zatem konstrukcję prawną wiążącą się ze stałym zobowiązaniem państwa członkowskiego. Wyjątkowe wycofanie się z mechanizmu w drodze skorzystania z opcji opt-out obwarowane jest spełnieniem przesłanki „presji migracyjnej” i zwalnia państwo z tego obowiązku wyłącznie na okres roku.

Kolejną część Paktu stanowi rozporządzenie o procedurze azylowej, ustanawiające jeden schemat postępowania z cudzoziemcami ubiegającymi się o ochronę międzynarodową we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Do jego głównych założeń należy wprowadzenie możliwości dyskwalifikacji wniosku złożonego przez niektóre grupy imigrantów działających w złej wierze oraz zwolnienie urzędników krajowych z obowiązku dopytywania imigrantów o chęć uzyskania ochrony międzynarodowej. Wciąż jednak rozporządzenie przewiduje obowiązek merytorycznego rozpatrzenia każdego wniosku o ochronę międzynarodową, nawet jeśli imigrant przekroczył granicę w sposób nielegalny.

Przedmiotem wczorajszego głosowania, poza wyżej przedstawionymi aktami, były również inne dokumenty wchodzące w skład Paktu. Należą do nich rozporządzenie o kontroli przesiewowej, która ma obejmować weryfikację tożsamości, stanu zdrowia i zagrożenia dla bezpieczeństwa kraju przyjmującego, a także rozporządzenie o reagowaniu na sytuacje kryzysowe i sytuacje spowodowane działaniem siły wyższej oraz tzw. rozporządzenie Eurodac (dotyczące głównie pobierania danych biometrycznych i rejestrację w specjalnej unijnej bazie danych).

Ordo Iuris monitoruje działalność legislacyjną na szczeblu unijnym oraz na bieżąco ją analizuje. Między innymi w sierpniu ubiegłego roku Instytut opublikował dokładną analizę systemu azylowo-migracyjnego UE ze szczególnym uwzględnieniem projektów reform dla niego przewidzianych. Zwrócono wówczas uwagę na korzyści, które może przynieść reforma unijnego prawa migracyjnego, ale jednocześnie podkreślono szczególne zagrożenie płynące z problemu rozmycia granicy pomiędzy uchodźcami a imigrantami ekonomicznymi, którego nowy Pakt w zasadzie wciąż nie rozwiązuje.

– Z punktu widzenia Polski jako państwa graniczącego między innymi z Białorusią, Rosją oraz Ukrainą, należy uznać, że niektóre postanowienia Paktu w stopniu wysoce niewystarczającym uwzględniają specyfikę lokalną, przez co utrudnione jest ich stosowanie w proponowanej formie, a szanse na skuteczne przeciwdziałanie wyzwaniom, które towarzyszą kryzysowi migracyjnemu, maleją – ocenia Jelizaweta Fedorenko z Centrum Prawa Międzynarodowego Instytutu Ordo Iuris.

 

Czytaj więcej

Żydowskie Stowarzyszenie B’nai B’ritt zapłaci za fałszywe oskarżenia wobec ks. prof. Guza. Prawomocna decyzja sądu
11 września 2025

Żydowskie Stowarzyszenie B’nai B’ritt zapłaci za fałszywe oskarżenia wobec ks. prof. Guza. Prawomocna decyzja sądu

Sąd Okręgowy w Warszawie nie uwzględnił zażalenia Żydowskiego Stowarzyszenia B’nai…

„Musimy odzyskać suwerenność gospodarczą” – konferencja na temat Zielonego Ładu
11 września 2025

„Musimy odzyskać suwerenność gospodarczą” – konferencja na temat Zielonego Ładu

Aktualnym zagadnieniom związanym z „Zielonym Ładem” poświęcona była konferencja prasowa…

Oferta pracy – redaktor składu DTP
10 września 2025

Oferta pracy – redaktor składu DTP

Instytut Ordo Iuris prezentuje ofertę pracy – redaktor składu DTP

Oferta pracy – Koordynator procesów wydawniczych 
10 września 2025

Oferta pracy – Koordynator procesów wydawniczych 

Instytut Ordo Iuris prezentuje ofertę pracy – koordynator procesów wydawniczych 

Potrzeba całkowitej transparentności finansowej organizacji pozarządowych. Opinia Ordo Iuris dla Rady Europy
9 września 2025

Potrzeba całkowitej transparentności finansowej organizacji pozarządowych. Opinia Ordo Iuris dla Rady Europy

W opinii zwrócono uwagę, iż międzynarodowe standardy wyraźnie podkreślają konieczność…

Pomagali nielegalnym imigrantom w pobycie w Polsce. Zostali uniewinnieni
8 września 2025

Pomagali nielegalnym imigrantom w pobycie w Polsce. Zostali uniewinnieni

Sąd Rejonowy w Bielsku Podlaskim uniewinnił pięcioro aktywistów oskarżonych o…

Prawo rodziców do rezygnacji z „edukacji zdrowotnej”. Nieprawidłowe praktyki szkół wprowadzające w błąd
5 września 2025

Prawo rodziców do rezygnacji z „edukacji zdrowotnej”. Nieprawidłowe praktyki szkół wprowadzające w błąd

W niektórych szkołach dyrektorzy oraz nauczyciele przekazują rodzicom nieprawdziwe informacje,…

Miniony tydzień w Ordo Iuris
5 września 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris

W dniu rozpoczęcia roku szkolnego, przedstawiciele Koalicji na Rzecz Ocalenia…

Nadgorliwość policjantki przyczyną problemów rodziny. Sąd stanął po stronie rodziców
5 września 2025

Nadgorliwość policjantki przyczyną problemów rodziny. Sąd stanął po stronie rodziców

Sąd nie miał żadnych wątpliwości co do zachowania rodzicom Anastazji…

Polska nie zrealizowała większości zaleceń dotyczących zwalczania korupcji. Raport organu Rady Europy
5 września 2025

Polska nie zrealizowała większości zaleceń dotyczących zwalczania korupcji. Raport organu Rady Europy

Grupa GRECO podkreśliła, że Polska zrealizowała zaledwie 3 z 21…