Europejski Trybunał Praw Człowieka wydał orzeczenie w ważnej sprawie. potwierdzono zasadę instytucjonalnej autonomii wspólnot religijnych od państwa.

12 czerwca 2014 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka wydał orzeczenie w ważnej sprawie Fernández-Martínez v. Hiszpania (no 56030/07). W wyroku, jaki zapadł bardzo niewielką większością głosów (stosunek 9 do 8), potwierdzono zasadę instytucjonalnej autonomii wspólnot religijnych od państwa.

 

Sprawa dotyczyła katolickiego księdza, nauczyciela religii katolickiej i etyki, któremu nie przedłużono umowy o pracę po ukazaniu się artykułu ujawniającego jego małżeństwo i zaangażowanie w ruch sprzeciwiający się nauce Kościoła Katolickiego. W Hiszpanii nauczyciele religii są zatwierdzani przez właściwe organy kościelne, a następnie zatrudniane przez państwo. Po wydaniu publikacji, biskup nie odnowił zgody zezwalającej skarżącemu na nauczanie, co doprowadziło do nieprzedłużenia jego umowy o pracę z państwem.

 

Powód zaskarżył to nieprzedłużenie twierdząc, że decyzja państwa stanowiła pogwałcenie jego podstawowych praw, w szczególności prawa do prywatności i wolności wyznania, oraz że stanowi akt dyskryminacji.

  

European Center for Law and Justice przystąpiło do postępowania jako strona trzecia wspierająca Konferencję Episkopatu Hiszpanii jednocześnie go reprezentująca. 

 

Waga sprawy wynika z faktu, że dotyczy ona relacji pomiędzy Kościołem a państwem, w szczególności zaś wolności wspólnot religijnych do samodzielnego działania, w zgodzie z ich własnymi normami doktrynalnymi. Sprawa dotyczy granic tej wolności i w konsekwencji zakresu kompetencji, jakie przysługują państwu uwzględniając, że niekiedy może dochodzić do konfliktu między wartościami religijnymi i stanowiskiem władz.

 

Podsumowując, ETPCz potwierdził, że prawo osób wierzących do wolności wyznania oznacza, że ich wspólnota może spokojnie i samodzielnie funkcjonować bez samowolnej ingerencji państwa w jej działanie. Trybunał podkreślił także, że władza cywilna nie musi występować jako arbiter rozstrzygający wewnętrzne konflikty organizacji religijnych; prawo do wolności wyznania wyklucza jakiekolwiek uznanie państwa w odniesieniu do zasadności przekonań religijnych czy sposobu ich wyrażania.

 

Trybunał wskazał także, że prawo do wolności wyznania nie gwarantuje „prawa do sprzeciwu”. Tym samym w razie braku porozumienia między wspólnotą religijną a jednym z jej członków, wolność wyznania jednostki realizuje się przez gwarancję swobodnego wystąpienia ze wspólnoty. Ponadto, zasada autonomii religijnej zabrania państwu zmuszania wspólnoty religijnej do przyjmowania lub wykluczania z niej członków czy też powierzenia im funkcji wiążących się z odpowiedzialnością na gruncie tego wyznania.

 

Odnosząc się do stosunków między wspólnotą a jej członkami, Trybunał przyznał, że zależnie od pełnionych funkcji osoby pracujące i reprezentujące poglądy wspólnot religijnych mogą podlegać obowiązkowi szczególnej lojalności wobec wspólnot. Obowiązek jest rozszerzony do przestrzegania doktryny i zasad religijnych i przez to może przekraczać zakres tego, czego mógłby wymagać od swoich pracowników pracodawca nie mający charakteru wyznaniowego. Zezwala to Kościołowi na wymaganie od swoich współpracowników poszanowania jego nauki i zezwala na sankcjonowanie jej nieprzestrzegania. Władze religijne mogą powoływać się na ów obowiązek szczególnej lojalności wyłącznie pod warunkiem, że współpracownik świadomie i dobrowolnie się na niego zgodził.

 

Trybunał podkreślił, że współpracownik musi mieć możliwość zaskarżenia takiej sankcji do sądu, o ile narusza ona jego cywilne prawa. Sędziowie ETPCz sprecyzowali, że krajowy sąd może działać wyłącznie w granicach wynikających z poszanowania autonomii wspólnot religijnych. ETPCz podkreślił, że sąd cywilny musi ustalić, że złamanie obowiązku lojalności powoduje prawdopodobne i poważne naruszenie praw wspólnoty religijnej, że sankcja nie wykracza ponad to co konieczne w odniesieniu do tego naruszenia i że za nałożeniem sankcji przemawiają rację znajdujące się w zakresie autonomii Kościoła, tj. zasadniczo racje natury czysto religijnej.

 

Stosując te kryteria do niniejszej sprawy, ETPCz uznał, że skoro u podstaw nieodnowienia umowy leżały względy natury religijnej, hiszpańskie sądy mogły zgodnie z prawem ograniczyć zakres swojej kontroli wyłącznie do zweryfikowania poszanowania podstawowych praw człowieka.

 

Omawiany wyrok Wielkiej Izby podtrzymał pierwsze orzeczenie z 15 maja 2012 przyjęte większością głosów 6 do 1. Jest to także konsekwencja wyroku Wielkiej Izby z 9 lipca 2013 w sprawie SindicatulPastorul cel bun v. Rumunia (no 2330/09)w którym Trybunał podtrzymał zasadę autnomii organizacji religijnych. Wydane po długich naradach wyroki Trybunału w sprawach Sindicatul Pastorul cel bun orazFernández-Martínez, a także liczne podobne sprawy (zob. Lombardi Vallauri v. Włochy, no 39128/05, 20 października 2009 ; Obst v. Niemcy, no 425/03, 23 września 2010 ; Schüth v. Niemcy, no 1620/03, 23 września 2010 ; Siebenhaar v. Niemcy, no 18136/02, 3 lutego 2011; a także wcześniejsze orzecznictwo przywoływane w sprawie Hassan and Tchaouch v. Bułgaria [GC], no 30985/96, oraz decyzji Komisji z 6 stycznia 1989, Rommelfanger v. Niemcy, no 12242/86), określają zakres i prawne granice wolności, jaką cieszą w swoim wewnętrznym funkcjonowaniu wspólnoty religijne w odniesieniu do władz cywilnych.

  

Niniejszy wyrok Trybunału należy przyjąć z uznaniem, jednak zaskakuje i jednocześnie martwi fakt, że został podjęty różnicą zaledwie jednego głosu. Podobne przypadki mające miejsce w sferze gospodarczej nie prowadzą do kwestionowania prawa pracodawcy do zwolnienia nielojalnego pracownika.

 

W związku z rozpoznawaniem przez Trybunał sprawy Stałe Przedstawicielstwo Stolicy Apostolskiej przy Radzie Europy opublikowało „Uwagi dotyczące wolności i autonomii instytucjonalnej Kościoła Katolickiego”. W obecnych czasach europejska kultura rozumie wolność w sposób przeciwny jej klasycznemu znaczeniu, do jakiego przywiązany jest Kościół. Korzystanie z wolności jego zdaniem przejawia się w osobistym zaangażowaniu, jak np. zaangażowanie religijne, podczas gdy w obecnej kulturze wolność wynika raczej z braku zaangażowania (np. wolność otrzymania rozwodu) i jest niezależna od prawdy.

 

Próba narzucenia nowoczesnej koncepcji wolności zwolennikom wolności klasycznej jest takim samym zagrożeniem, jakim w czasach francuskiej rewolucji było sprzeciwianie się osobom wierzącym poprzez „wyzwalanie” ich siłą z religijnego zaangażowania. Ponadto, na tle niniejszej sprawy uwidoczniło się, że niektórzy sędziowie chcieli, zgodnie z żądaniem skarżącego, przedmiotem zaskarżenia uczynić celibat kościelny. Dotyczyło to przede wszystkim rosyjskiego sędziego Dimitra Dedova, który, zapominając o szczególnych rygorach związanych ze specyfiką sprawowanej funkcji, nie wahał się stwierdzić, że „zasada celibatu (duchownych) jest sprzeczna z ideą praw człowieka i podstawowych wolności” oraz „stanowi naruszenie Konwencji”. Takie stwierdzenia dążące do podporządkowania religii swojemu osobistemu światopoglądowi nie tylko naruszają wolność wyznania, lecz także, jak czyniono to w czasach komunistycznych, godzą w samą ideę praw człowieka czyniąc z niej wulgarną i niebezpieczną ideologię.

 

Z niniejszej sprawy wynika, że prawem Kościoła jest wymaganie od swoich członków rzeczywistego religijnego zaangażowania, co w tej sprawie kwestionowano. Tak długo, jak Kościół i życie duchowe opierają się na osobistym i dobrowolnym zaangażowaniu, odbieranie Kościołowi prawa do sankcjonowania tego zaangażowania zaprzecza nie tylko samej wolności, lecz także istotnym warunkom dla jej funkcjonowania.

 

Powyższe orzeczenie rozpoczyna nowy etap jeśli chodzi o uznanie i poszanowania wolności Kościoła w centrum oraz na rzecz społeczeństwa europejskiego. ECLJ cieszy się z aktywnego udziału w tym procesie.

tłumaczyła Zofia Roguska

Czytaj więcej

TSUE narusza polską suwerenność. Ordo Iuris analizuje wyrok w sprawie obowiązku uznawania tzw. małżeństw jednopłciowych
15 grudnia 2025

TSUE narusza polską suwerenność. Ordo Iuris analizuje wyrok w sprawie obowiązku uznawania tzw. małżeństw jednopłciowych

Orzeczenie TSUE stoi w sprzeczności z ugruntowanym orzecznictwem sądów krajowych,…

Rząd uderza w trwałość małżeństwa – opinia Ordo Iuris o projekcie „rozwodów ekspresowych”
12 grudnia 2025

Rząd uderza w trwałość małżeństwa – opinia Ordo Iuris o projekcie „rozwodów ekspresowych”

Takie rozwiązanie uderza w konstytucyjną zasadę ochrony i opieki nad małżeństwem, dlatego…

„Wartości UE” jako broń. Bruksela marginalizuje niewygodne organizacje
11 grudnia 2025

„Wartości UE” jako broń. Bruksela marginalizuje niewygodne organizacje

Organizacje, które zostaną uznane za niewystarczająco przywiązane do „wartości UE”…

PE potępia surogację, ale uznaje brak dostępu do aborcji za przemoc
4 grudnia 2025

PE potępia surogację, ale uznaje brak dostępu do aborcji za przemoc

Autorzy rezolucji uważają, że aborcja jest prawem człowieka, a odmowę…