Trybunał Konstytucyjny na posiedzeniach niejawnych umorzył w ostatnich miesiącach szereg postępowań w sprawach ze skarg par jednopłciowych domagających się instytucjonalizacji ich związków w Polsce. Skargi dotyczą art. 1 §1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, zgodnie z którym małżeństwo może zawrzeć kobieta i mężczyzna składając odpowiednie oświadczenie przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego. W ocenie części konstytucjonalistów, w tym wiceprezesa TK, umorzenie postępowań można odczytywać jako otwarcie drogi ku ustawowej instytucjonalizacji związków jednopłciowych. Instytut przedłożył w TK opinię przyjaciela sądu, wnosząc o rozpoznanie ostatniej skargi tego typu w pełnym składzie i wydanie wyroku jednoznacznie potwierdzającego konstytucyjność zaskarżonego przepisu, a także przypominającego, że instytucjonalizacja związków jednopłciowych byłaby niezgodna z art. 18 Konstytucji, który definiuje małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny.

PRZECZYTAJ OPINIĘ – LINK

Czytaj więcej

Walka z zakazem aborcji i ruchami „antygenderowymi” – raport Specjalnego Sprawozdawcy OBWE
22 grudnia 2025

Walka z zakazem aborcji i ruchami „antygenderowymi” – raport Specjalnego Sprawozdawcy OBWE

W dokumencie wskazano na wzrost znaczenia i rozwój działalności ruchów…

Prezydent wetuje ustawę oświatową, Ordo Iuris apeluje do MEN w sprawie podstawy programowej
19 grudnia 2025

Prezydent wetuje ustawę oświatową, Ordo Iuris apeluje do MEN w sprawie podstawy programowej

Działania podejmowane przez resort edukacji należy uznać za destrukcyjne, ponieważ…

System cenzury chroniącej władzę. Węgierski raport o Europejskiej Tarczy Demokracji
17 grudnia 2025

System cenzury chroniącej władzę. Węgierski raport o Europejskiej Tarczy Demokracji

UE promuje finansowane przez siebie organizacje pozarządowe, które, pod pretekstem…

Projektowanie uniwersalne w szkole – idea inkluzywna czy pedagogiczna iluzja? Konteksty wdrażanej przez MEN „Reformy26. Kompas jutra”
16 grudnia 2025

Projektowanie uniwersalne w szkole – idea inkluzywna czy pedagogiczna iluzja? Konteksty wdrażanej przez MEN „Reformy26. Kompas jutra”

W kontekście planowanej reformy edukacji oznacza to ryzyko systemowego osłabienia…