główne PUNKTY

1

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku jednym z najważniejszych zadań państwa polskiego stało się stworzenie jednolitego systemu oświaty, który miał scalić trzy różne modele szkolnictwa odziedziczone po zaborcach.

2

Proces unifikacji oświaty w II RP przebiegał etapowo – od wprowadzenia obowiązku szkolnego w 1919 roku, poprzez kolejne reformy organizacyjne i programowe (m.in. reformy Grabskiego i Jędrzejewicza), aż po wykształcenie trzystopniowej struktury szkolnej obejmującej szkołę powszechną, średnią i zawodową.

3

System edukacji II RP miał nie tylko przekazywać wiedzę, ale też kształtować postawy obywatelskie i narodowe, zgodnie z ideą wychowania narodowego, a następnie państwowego – budując tożsamość i lojalność wobec odrodzonego państwa polskiego.

4

Reforma Jędrzejewicza z 1932 roku była kulminacją procesu integracji i modernizacji oświaty, ustanawiając ramy organizacyjne polskiego szkolnictwa, które – mimo trudności ekonomicznych i różnic regionalnych – stały się jednym z filarów nowoczesnego państwa.


Odrodzenie państwa polskiego w 1918 roku1 postawiło przed władzami II Rzeczypospolitej zadanie o fundamentalnym znaczeniu – stworzenie jednolitego systemu oświaty. W momencie odzyskania niepodległości Polska odziedziczyła po trzech zaborcach trzy zupełnie różne modele szkolnictwa: pruski, austriacki i rosyjski. Różniły się one nie tylko strukturą organizacyjną i programami nauczania, ale też poziomem rozwoju2, językiem wykładowym i ideologicznym nastawieniem.

Budowa spójnego systemu edukacyjnego stała się jednym z głównych zadań państwa, mającego ambicję wychowania nowego obywatela niepodległej Polski. Jego realizację zapowiadano już w programie, który ogłosił 18 grudnia 1918 r. minister oświat Ksawery Prauss3.

Nie będziemy w tym miejscu oceniali słuszności wdrażania szczegółowych rozwiązań, zarówno w aspekcie organizacyjnym, jak i programowym, ale postaramy się przedstawić najważniejsze etapy wprowadzanych zmian bez ukazywania ich szerszego kontekstu kulturowego, społecznego i politycznego.

Początki organizacji oświaty po 1918 roku

Już w lutym 1918 roku na mocy dekretu Rady Regencyjnej powstało Ministerstwo Oświaty i Wyznań, późniejsze: Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego (MWRiOP). Resort ten rozpoczął trudne dzieło unifikacji trzech odmiennych systemów oświatowych.

Do najważniejszych zadań ministerstwa należało:

  • organizowanie i nadzorowanie szkolnictwa powszechnego, średniego i wyższego,
  • kształcenie i zatrudnianie nauczycieli,
  • opracowywanie programów nauczania i podręczników,
  • sprawy wyznań religijnych, relacji z Kościołami i organizacjami wyznaniowymi,
  • ochrona dziedzictwa kulturowego i instytucji naukowych.

Pierwszym aktem prawnym o charakterze ogólnokrajowym było rozporządzenie z 7 lutego 1919 roku o obowiązku szkolnym4. Wprowadzało ono obowiązek uczęszczania dzieci w wieku od 7 do 14 lat do szkoły powszechnej, obejmującej siedem klas. Obowiązek ten stanowił istotny krok w kierunku upowszechnienia oświaty i walki z analfabetyzmem, który w niektórych regionach kraju sięgał 40–50%.

Szkolnictwo powszechne w latach 1919–1932

W latach 1919–1922 podejmowano intensywne wysiłki zmierzające do ujednolicenia programów nauczania oraz podręczników. Na ziemiach byłego zaboru pruskiego funkcjonowały dobrze zorganizowane szkoły elementarne, podczas gdy w byłym zaborze rosyjskim panował chaos instytucjonalny i brak kadry nauczycielskiej. Państwo inwestowało więc w rozbudowę sieci szkół, organizację kursów dla nauczycieli oraz opracowanie wspólnych podręczników.

Szkoły powszechne były podzielone na trzy stopnie:

  • I stopień – 4 klasy, zwykle w małych miejscowościach,
  • II stopień – 6 klas, w większych gminach,
  • III stopień – pełne 7 klas, głównie w miastach5.

Programy nauczania obejmowały religię, język polski, historię, geografię, arytmetykę, przyrodę, rysunek, śpiew i wychowanie fizyczne. Już wówczas dostrzegano potrzebę równoważenia kształcenia intelektualnego i moralnego z wychowaniem obywatelskim.

W okresie do 1926 r. dominującym kierunkiem w obszarze dyskusji o celach wychowania było tzw. wychowanie narodowe – eksponujące ideę narodu (np. o. Jacek Woroniecki, Lucjan Zarzecki). W późniejszym okresie przewagę zaczęło zyskiwać jednak wychowanie państwowe (np. Adam Skwarczyński, Hanna Pohoska, Kazimierz Sośnicki). Koncepcja wychowania państwowego została opracowana w głównych zarysach i przedstawiona w 1929 r. podczas Pierwszego Kongresu Pedagogicznego w Poznaniu.

Szkolnictwo średnie i jego reorganizacja

Szkolnictwo średnie w pierwszym dziesięcioleciu II RP charakteryzowała duża różnorodność. Obok dawnych gimnazjów klasycznych (z łaciną i greką) funkcjonowały gimnazja humanistyczne i realne, a także szkoły handlowe i techniczne. W 1919 roku MWRiOP rozpoczęło proces ich przekształcania w szkoły państwowe lub koncesjonowane, aby wprowadzić wspólne standardy egzaminacyjne.

W 1924 roku wprowadzono tzw. reformę Grabskiego, która miała uporządkować system szkolny i zmniejszyć wpływy szkół prywatnych. Reforma ta jednak nie wprowadziła pełnej jednolitości – dopiero ustawa z 11 marca 1932 roku (reforma Jędrzejewicza) stworzyła trwałą strukturę szkolnictwa średniego o układzie: 4-letnie gimnazjum (jednolite pod względem programowym) + 2-letnie liceum (o zróżnicowanym programie).

Szkolnictwo zawodowe i techniczne

W latach 1919–1932 dynamicznie rozwijało się szkolnictwo zawodowe. Państwo uznało, że w młodym kraju o dużych potrzebach modernizacyjnych konieczne jest wykształcenie fachowych kadr rzemieślniczych, przemysłowych i handlowych. W 1922 roku powołano Departament Szkolnictwa Zawodowego, a następnie szkoły przemysłowe, rolnicze, handlowe i morskie.

Ważnym ośrodkiem rozwoju tego typu edukacji stał się Centralny Instytut Wychowania Fizycznego w Warszawie (późniejsza AWF) oraz szkoły zawodowe w Łodzi, Krakowie i Poznaniu.

Szkolnictwo wyższe i kształcenie nauczycieli

W niepodległym państwie głównymi ośrodkami pracy naukowej stały się uczelnie wyższe, w tym przede wszystkim uniwersytety.

Po 1918 roku reaktywowano i rozwinięto sieć uniwersytetów: w Krakowie, Warszawie, Lwowie i Wilnie. Powstały też nowe uczelnie: Politechnika Warszawska, Akademia Górnicza w Krakowie, Wyższa Szkoła Handlowa w Warszawie.

Pierwszą katedrę pedagogiki utworzono w 1919 r. w uruchomionym w tym samym czasie Uniwersytecie Poznańskim (Wszechnica Piastowska). W 1920 r. powołano do życia przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Instytut Pedagogiczny. Katedry pedagogiki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Uniwersytecie Warszawskim powstały w 1926 r., a  Uniwersytet Jana Kazimierza we Lwowie utworzył własną katedrę pedagogiki dopiero przed wybuchem II wojny światowej. Znaczący, choć nie zawsze pozytywny, mocno zabarwiony tzw. ideami postępowymi, wpływ na myśli pedagogiczną w Polsce międzywojennej miała Wolna Wszechnica Polska, w ramach której funkcjonował Wydział Pedagogiczny.

Równolegle tworzono seminaria nauczycielskie i instytuty pedagogiczne, mające dostarczyć odpowiednio przygotowaną kadrę do szkół powszechnych. W 1926 roku funkcjonowało już ponad 150 takich placówek. Kształcenie nauczycieli reformowała również tzw. ustawa jędrzejewiczowska.

Reforma Jędrzejewicza – zwieńczenie procesu unifikacji?

Reforma oświatowa ministra Janusza Jędrzejewicza z 1932 roku była kulminacją ponad dekady wysiłków scaleniowych. Wprowadziła ona trzystopniowy system szkolnictwa:

  1. Szkoła powszechna – 7 lat nauki (obowiązkowa),
  2. Szkoła średnia ogólnokształcąca – 4-letnie gimnazjum + 2-letnie liceum,
  3. Szkoły zawodowe – dla uczniów wybierających ścieżkę praktyczną.

Reforma ujednoliciła strukturę, określiła ramowe programy nauczania, wprowadziła państwowe egzaminy (tzw. małą i dużą maturę) oraz nowy system nadzoru pedagogicznego. Jej nadrzędnym celem było połączenie idei wychowania narodowego z nowoczesną organizacją nauczania.

Trzeba jednak dodać, że bardzo wolno dokonywało się podwyższanie stopnia organizacyjnego szkół powszechnych. Na wsi przeważały szkoły nierealizujące pełnego programu. Sytuacji tej nie poprawiła realizacja postanowień Ustawy z 1932 r. Szkoła pierwszego stopnia była przeważającym typem szkoły na wsi. W roku szkolnym 1932/1933 „jedno” i „dwuklasówki” stanowiły 74,6% ogółu szkół wiejskich, do których uczęszczało ponad 50% dzieci wiejskich.

Podsumowanie

Okres 1918–1932 stanowił czas intensywnej budowy i integracji systemu oświaty w Polsce. Od zróżnicowanych, zaborczych struktur szkolnych przeszła ona do spójnego, nowoczesnego systemu edukacyjnego, który stał się jednym z filarów II Rzeczypospolitej.

Polska szkoła międzywojenna nie tylko miała przekazywać wiedzę, ale też kształtować świadomość narodową i obywatelską, tworząc fundamenty społeczeństwa zintegrowanego wokół wspólnych wartości i języka. Reforma Jędrzejewicza, której założenia i ostateczny kształt mogą budzić poważne zastrzeżenia z punktu widzenia założeń klasycznie rozumianej edukacji, zwieńczyła proces scalania oświaty, stając się jednym z istotnych elementów kształtujących państwo polskie w tym okresie.

Na zakończenie warto też wspomnieć, że w okresie międzywojennym rozwijała się również oświata pozaszkolna (np. Towarzystwo Czytelni Ludowych, Towarzystwo Szkoły Ludowej, Polska Macierz Szkolna, ruch uniwersytetów ludowych, środowisko związane z hrabianką Cecylią Plater-Zyberkówną), która poza funkcją kompensacyjną, coraz większy nacisk kładła na zapewnienie kształcenia na poziomie wyższym od elementarnego.

dr Artur Górecki – dyrektor Centrum Edukacyjnego Ordo Iuris

Bibliografia

Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w Polsce XX wieku. Próba syntetycznego zarysu na tle powszechnym, Kielce: Dom Wydawniczy Strzelec, 1998.

Araszkiewicz F. W., Ideały wychowawcze Drugiej Rzeczypospolitej, Warszawa: PWN, 1978. 

Dekret Rady Regencyjnej o tymczasowej organizacji Władz Naczelnych w Królestwie Polski z dnia 3 stycznia 1918 roku(Dz.U. z 1918 r. nr 1, poz. 1), https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19180010001/O/D19180001.pdf, dostęp: 7.10.2025.

Balicki, J., Szkolnictwo i oświata w Polsce w latach 1918–1939, Warszawa: PWN, 1980.

Gawrysiakowa, J., Reformy szkolne w II Rzeczypospolitej, Lublin: UMCS, 1992.

Garbowska W., Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1932–1939, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1976.

Jakubiak, K., Oświata i wychowanie w II Rzeczypospolitej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2003.

Krawczyk, R., Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego 1918–1939, Warszawa: IPN, 2011.

Landau, Z., Tomaszewski, J., Zarys historii gospodarczej Polski 1918–1939, Warszawa: Książka i Wiedza, 1986.

Szkudlarek, T., Państwo i wychowanie w II Rzeczypospolitej, Kraków: Impuls, 2010.

Ustawa z dnia 11 marca 1932 r. o ustroju szkolnictwa (Dz.U. 1932 nr 38 poz. 389).

Rozporządzenie Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 7 lutego 1919 r. o obowiązku szkolnym (Dz.U. 1919 nr 14 poz. 159).

Sośnicki K., Podstawy wychowania państwowego, Lwów–Warszawa: Książnica Atlas, 1933.


[1] Przypomnijmy, że odzyskanie niepodległości w listopadzie 1918 r. było jednak dopiero początkiem procesu budowy podstaw odrodzonego państwa polskiego. Przede wszystkim nadal jeszcze nie był określony kształt granic odrodzonego państwa, o które trzeba było walczyć nie tylko podczas konferencji pokojowej w Paryżu, poprzez działania dyplomatyczne, ale również orężnie.

[2] Z danych uzyskanych w spisie powszechnym w 1921 r. wynikało, że Polska miała wtedy ponad 6,5 mln analfabetów, co stanowiło około 33% mieszkańców kraju powyżej 10. roku życia. zjawisko to było zróżnicowane nie tylko społecznie, ale również geograficznie, np.  wieś wielkopolska miała 4,3% analfabetów, lwowska – 33,9%, poleska – 78,1%.

[3] Nad budową spójnego systemu edukacji narodowej dyskutowano także podczas obrad Ogólnopolskiego Zjazdu Oświatowego w dniach 14–17 kwietnia 1919 r., nieformalnie nazwanego Sejmem Nauczycielskim.

[4] Ważne znaczenie dla unifikacji i porządkowania szkolnictwa miały również: dekret o kształceniu nauczycieli szkół powszechnych (7 lutego 1919 r.), ustawa o tymczasowym ustroju władz szkolnych (4 czerwca 1920 r.), ustawa o zakładaniu i utrzymywaniu publicznych szkół powszechnych (17 lutego 1922 r.), a w odniesieniu do szkolnictwa wyższego – ustawa o szkołach akademickich (13 lipca 1920 r.). Warto też wspomnieć o postanowieniach konstytucji marcowej z 1921 r., które rozstrzygały definitywnie sprawę obowiązkowej nauki w zakresie szkoły powszechnej, określające bezpłatność nauczania w szkołach państwowych i samorządowych, ustanawiające obowiązkowy charakter nauki religii we wszystkich szkołach publicznych – kształcących młodzież do 18 lat.

[5] Według danych Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego Odsetek dzieci objętych nauką szkolną w latach dwudziestych xx wieku stale wzrastał, osiągając w roku szkolnym 1928/1929 – poziom 96,4%. W okresie tzw. kryzysu szkolnego, to się jednak zmieniło i w roku szkolnym 1935/1936 wskaźnik (wg danych ówczesnego GUS) spadł do poziomu 88,3% dzieci zobowiązanych do uczęszczania do szkoły.

Źródło zdjęcia okładkowego: iStock

Wesprzyj nas

Czytaj więcej

PE potępia surogację, ale uznaje brak dostępu do aborcji za przemoc
4 grudnia 2025

PE potępia surogację, ale uznaje brak dostępu do aborcji za przemoc

Autorzy rezolucji uważają, że aborcja jest prawem człowieka, a odmowę…

Fundusze za praworządność, czyli jak budżet UE ma stać się potężnym narzędziem wywierania wpływu na państwa członkowskie
2 grudnia 2025

Fundusze za praworządność, czyli jak budżet UE ma stać się potężnym narzędziem wywierania wpływu na państwa członkowskie

Uzależnienie przyznawania środków unijnych od przestrzegania zasady praworządności stwarza ryzyko…

Nowelizacja ustawy o usługach elektronicznych: nadmierna ingerencja państwa i ryzyko cenzury
1 grudnia 2025

Nowelizacja ustawy o usługach elektronicznych: nadmierna ingerencja państwa i ryzyko cenzury

Nowelizacja przewiduje dodanie do ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną…

Wyrok ETPC nie podważa zakazu aborcji eugenicznej, a jedynie sposób jego wprowadzenia
13 listopada 2025

Wyrok ETPC nie podważa zakazu aborcji eugenicznej, a jedynie sposób jego wprowadzenia

Wciąż aktualne pozostaje stanowisko Trybunału w Strasburgu, że Konwencja nie…