· Od czasu wydania przez Trybunał Konstytucyjny wyroku uznającego niezgodność z Konstytucją aborcji eugenicznej, podejmowane są próby rozszerzającej interpretacji przesłanki zagrożenia zdrowia kobiety. Miałaby ona uzasadniać poszerzenie dostępu do aborcji w Polsce.

· Ordo Iuris wskazuje w analizie, że taka wykładnia jest niedopuszczalna, co wynika z przepisów Konstytucji i orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego. 

· Instytut podkreśla też, że nie można przyjąć, iż zagrożenie dobrostanu psychicznego matki stanowi przesłankę legalizującą aborcję.

· Pozbawienie życia dziecka poczętego nigdy nie może być traktowane jako środek terapeutyczny.

· W przypadku zaistnienia sytuacji zagrożenia życia kobiety ciężarnej spowodowanej zaburzeniami psychicznymi, zgodnie z prawem, należy wdrożyć odpowiednie leczenie bezpieczne zarówno dla matki, jak i dla dziecka.   

· Lekarz podejmujący działania medyczne wobec kobiety w ciąży odpowiada także za zdrowie i życie jej dziecka.

PRZECZYTAJ ANALIZĘ – LINK

Czytaj więcej

Walka z zakazem aborcji i ruchami „antygenderowymi” – raport Specjalnego Sprawozdawcy OBWE
22 grudnia 2025

Walka z zakazem aborcji i ruchami „antygenderowymi” – raport Specjalnego Sprawozdawcy OBWE

W dokumencie wskazano na wzrost znaczenia i rozwój działalności ruchów…

Prezydent wetuje ustawę oświatową, Ordo Iuris apeluje do MEN w sprawie podstawy programowej
19 grudnia 2025

Prezydent wetuje ustawę oświatową, Ordo Iuris apeluje do MEN w sprawie podstawy programowej

Działania podejmowane przez resort edukacji należy uznać za destrukcyjne, ponieważ…

System cenzury chroniącej władzę. Węgierski raport o Europejskiej Tarczy Demokracji
17 grudnia 2025

System cenzury chroniącej władzę. Węgierski raport o Europejskiej Tarczy Demokracji

UE promuje finansowane przez siebie organizacje pozarządowe, które, pod pretekstem…

Projektowanie uniwersalne w szkole – idea inkluzywna czy pedagogiczna iluzja? Konteksty wdrażanej przez MEN „Reformy26. Kompas jutra”
16 grudnia 2025

Projektowanie uniwersalne w szkole – idea inkluzywna czy pedagogiczna iluzja? Konteksty wdrażanej przez MEN „Reformy26. Kompas jutra”

W kontekście planowanej reformy edukacji oznacza to ryzyko systemowego osłabienia…