główne PUNKTY

1

Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zmiany w systemie szkolnym, które mogą w znaczny sposób ograniczyć prawa rodziców i doprowadzić do ideologizacji programów nauczania.

2

Instytut Ordo Iuris przygotował założenia reformy oświaty, która pozwalałaby na wdrożenie w szkołach modelu edukacji opartego na realistycznej antropologii i sprawdzonych przez wieki rozwiązaniach.


Autorem założeń jest dr Artur Górecki – dyrektor Centrum Edukacyjnego Ordo Iuris. W publikacji wskazuje on na problemy takie jak ideologizacja podstawy programowej, obniżenie poziomu nauczania przez tzw. edukację włączającą czy ograniczenie roli rodziców w procesie edukacji dzieci.

Jako odpowiedź na te zjawiska, Ordo Iuris postuluje wdrożenie rozwiązań odwołujących się do klasycznego modelu nauczania, wzmocnienie roli rodziny, nauczycieli i samorządów, a także zahamowanie ideologicznych reform. Instytut podkreśla również konieczność wprowadzenia nowych regulacji w zakresie podstawy programowej, oceniania i roli dyrektorów szkół.

Wśród szczegółowych rozwiązań znajduje się m.in. wyraźniejsze odwołanie do kanonu kultury, który kształtował naszą cywilizację, a także narodowa tożsamość. Ordo Iuris proponuje też wprowadzenie konieczności wyboru religii lub etyki i wliczanie do średniej oceny z tych przedmiotów, a także przywrócenie dwóch godzin nauczania religii tygodniowo. Instytut postuluje również wprowadzenie przepisów wzmacniających pozycję edukacji domowej w systemie oświaty.

Zobacz też:


Edukacja klasyczna remedium na postępującą degradację zachodniej kultury. Międzynarodowa konferencja w Warszawie


Źródło zdjęcia okładkowego: Adobe Stock

Wesprzyj nas

Czytaj więcej

Unia nie kazała, rząd zrobił – o nadregulacji i ryzyku cyfrowej cenzury
28 października 2025

Unia nie kazała, rząd zrobił – o nadregulacji i ryzyku cyfrowej cenzury

Propozycja stanowi rażący przykład nadregulacji w wypadku wdrażania prawa unijnego,…

Biurokratyzacja i inwigilacja rodzin. Analiza oceny funkcjonalnej ucznia w Polsce
28 października 2025

Biurokratyzacja i inwigilacja rodzin. Analiza oceny funkcjonalnej ucznia w Polsce

Reforma Oceny Funkcjonalnej Ucznia grozi inwigilacją rodzin. System zakłada analizę…

Ideologiczne przeformatowanie edukacji – projekt zmian w prawie oświatowym
15 października 2025

Ideologiczne przeformatowanie edukacji – projekt zmian w prawie oświatowym

Wprowadzenie projektu grozi powierzchowną „papierową rewolucją”, zamiast realnej poprawy jakości…

Rada Gabinetowa w polskim ustroju państwowym
14 października 2025

Rada Gabinetowa w polskim ustroju państwowym

Rada Gabinetowa mogłaby się stać organem o istotnym znaczeniu ustrojowym….