Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 19.01.2021
Po zapoznaniu się z projektem rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021-2025, Centrum Nauk Społecznych i Bioetyki Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris zgłasza następujące uwagi:
Przedstawiony przez Radę Ministrów przedmiotowy projekt nie zawiera podsumowania i odniesienia się do skuteczności realizacji Narodowego Programu Zdrowia na lata 2016-2020 (choć w uzasadnieniu wspomina o sposobie jego realizacji). Tymczasem budowanie programu na kolejne lata winno w znacznym stopniu opierać się na ewaluacji założeń i realizacji zakończonego Programu. Brak podsumowania i głębszego odniesienia się do poprzedniej edycji Programu powoduje, że niezrozumiałe są powody zawężenia w projekcie celu strategicznego. Cel strategiczny poprzedniej edycji NPZ został sformułowany jako: wydłużenie życia w zdrowiu, poprawa zdrowia i związanej z nim jakości życia ludności oraz zmniejszenie nierówności społecznych w zdrowiu. Celem obecnej edycji NPZ jest zwiększenie liczby lat przeżytych w zdrowiu oraz zmniejszenie nierówności w zdrowiu. Nie wspomina się więc o wydłużeniu życia Polaków jako celu samego w sobie, ani o jakości życia. Wyjaśnienia wymaga w tym kontekście, dlaczego tak istotne z punktu widzenia społecznego wartości, nie są już uznane za priorytetowe.
Odnośnie do określonych w przedmiotowym projekcie celów operacyjnych, należy zauważyć, że na realizację celu zdrowe i aktywne starzenie się przewidziano kwotę proporcjonalnie niską (15 mln zł), w porównaniu do pozostałych celów operacyjnych – odpowiednio w kolejności ich numeracji: 40, 30, 30 i 25 mln zł. Biorąc pod uwagę strukturę demograficzną Polski i dalsze prognozy jej dynamiki oraz związane z nią obciążenie systemu ochrony zdrowia, a także przewidywany wzrost ogólnych wydatków państwa związanych z opieką nad seniorami w przyszłości, narzędzie, jakim jest profilaktyka, powinno być lepiej dofinansowane, zwłaszcza że stanowi ono jeden ze środków najbardziej efektywnych kosztowo.
W projekcie zwraca uwagę brak uszczegółowienia działań dotyczących przeciwdziałania nierównościom w zdrowiu. Problematyka nierówności w stanie zdrowia stanowi jeden z często obecnych obszarów działań polityki zdrowotnej współczesnych państw i chociaż niektóre uwarunkowania zdrowotne są w dużej mierze przyrodzone i jako takie nie mogą być zmienione, to przy właściwie realizowanych zadaniach w tym obszarze można znacznie ograniczyć skutki takiego stanu rzeczy. Istotne jest tu jednak działanie w określonych obszarach, zwłaszcza nakierowanych na wyrównywanie szans.
Niepokój budzi brak celu z poprzedniej edycji Narodowego Programu Zdrowia, dotyczącego poprawy zdrowia prokreacyjnego (cel operacyjny 6 NPZ na lata 2016-2020). Jest to decyzja całkowicie niezrozumiała w kontekście problemów prokreacyjnych młodego pokolenia czy przede wszystkim konieczności przeciwdziałania tendencjom późnego rozpoczynania macierzyństwa – co z punktu widzenia możliwości odwrócenia tendencji starzenia i zmniejszania się populacji Polski powinno mieć znaczenie kluczowe.
Przyjęte w projekcie założenie, że zadania powinny być realizowane w sposób powiązany i interdyscyplinarny jest założeniem ze wszech miar słusznym, aby jednak mogło być realizowane w praktyce, należy pamiętać, że powinno być ono każdorazowo przekładane na język bezpośrednich aktów wykonawczych.
W omawianym dokumencie uzależnienia behawioralne potraktowane zbiorczo. Zasadnym wydaje się, wzorem poprzedniego Programu, wyodrębnienie zagrożeń wynikających z upowszechnienia pornografii, zwłaszcza w kontekście kontaktu dzieci i młodzieży z materiałami zawierającymi treści pornograficzne. Pozwoli to między innymi przeciwdziałać problemowi seksualizacji dzieci i młodzieży i przyczyni się do upowszechniania wiedzy na temat zagrożeń wynikających z tego coraz szerszego zjawiska społecznego. Wydaje się, że problem ten powinien na poziomie państwa zostać potraktowany szerzej, niż ma to miejsce w omawianym projekcie.
Do realizacji zadania poprawa bezpieczeństwa opieki zdrowotnej powinno się zaangażować także podmioty reprezentujące organizacje pacjenckie, których rola zarówno od strony aktywności społecznej, jak i stricte merytorycznej, wielość podejmowanych ważnych i potrzebnych inicjatyw, powoduje, że są one warte wpisania jako kategoria podmiotów realizatorów w projektowane działania NPZ.
W celu zdrowe i aktywne starzenie się brak zadania nakierowanego na włączanie populacji seniorów w codzienne życie lokalnego środowiska, określenia narzędzi do rozwiązywania problemów związanych ze społecznym funkcjonowaniem osób starszych, zdefiniowania środków wsparcia seniorów zarówno w wymiarze lokalnym jak i systemowym. Tymczasem jak najdłuższa aktywność zawodowa i społeczna to jedna z metod zachowania zdrowia.
W obszarze wskaźników warto uzupełnić wskaźniki dla celu operacyjnego 1: profilaktyka nadwagi i otyłości oraz celu operacyjnego 5: zdrowe i aktywne starzenie się.
Jako wskaźnik mierzący osiągnięcie założeń celu operacyjnego nr 1 wskazuje się jedynie spożycie warzyw. Wyszczególnienie spożycia pojedynczej grupy produktów nie wydaje się właściwe jako wskaźnik mogący zmierzyć zmniejszenie skali zachowań będących jednymi z przyczyn nadwagi i otyłości. Należałoby zastosować wskaźniki mogące mierzyć lub przynajmniej szacować właściwą proporcję spożycia wszystkich produktów, na poziomie jednostkowym.
Jako wskaźnik mierzący osiągnięcie założeń celu operacyjnego nr 5: zdrowie i aktywne starzenie się należałoby dodać wskaźniki szczęśliwości. Możliwe jest w tym zakresie oparcie się na istniejącej metodologii, używanej np. przez światowy indeks szczęścia – lub stworzenie doskonalszej, polskiej metodologii.
Opinia Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris na temat projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
Od kilku tygodni w Warszawie działa lokal o nazwie Abotak, w którym, według deklaracji jego twórców, mają być dokonywane nielegalne aborcje. Polskie prawo przewiduje odpowiedzialność karną za pomoc w aborcji z naruszeniem przepisów ustawy o planowaniu rodziny. Dotyczy to wszelkich czynności ułatwiających jej przeprowadzenie. Do takich czynności może być zaliczana również ochrona lokalu zapewniana przez Policję. Instytut Ordo Iuris przygotował analizę uprawnień policjantów w związku z działalnością Abotak.
W debacie publicznej duże kontrowersje wzbudza Europejski Zielony Ład, którego wdrożenie będzie kosztować Polskę prawdopodobnie ok. 2,5 biliona euro. Czy jednak Polska jest skazana na bezalternatywne wdrożenie tych rozwiązań? Temu zagadnieniu poświęcony jest raport przygotowany przez Instytut Ordo Iuris. W publikacji omówiono możliwości odstąpienia od Zielonego Ładu, m.in. poprzez uchylenie go w drodze procedury ustawodawczej Unii Europejskiej, stwierdzenie jego nieważności przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej czy odrzucenie go w referendum.
• Instytut Ordo Iuris zaprezentował polską wersję dokumentu z propozycjami reformy Unii Europejskiej, przygotowanego wspólnie z węgierskim think tankiem Mathias Corvinus Collegium.
• Publikacja zawiera diagnozę obecnej sytuacji oraz dwa scenariusze działań, które mają przywrócić Unii jej pierwotny charakter wspólnoty suwerennych państw narodowych.