· Ministerstwo Edukacji Narodowej opublikowało na stronie internetowej projekt zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego, mających na celu zapowiadane „odchudzenie” podstawy programowej.

· Resort wskazał jednocześnie termin tzw. prekonsultacji, umożliwiając zgłaszanie uwag i zastrzeżeń do 19 lutego 2024 r.

· Zmiany zakładają m.in., że celem lekcji historii nie będzie już budowanie szacunku i przywiązania do tradycji własnego narodu. Uczniowie mają już także nie otrzymać informacji o Milenium Chrztu Polski czy Ślubach Jasnogórskich oraz o konsekwencjach prześladowania Kościoła w czasach stalinizmu.

· Młodzież nie pozna już również różnic między ekologią a ekologizmem, a w zamian będzie musiała umieć scharakteryzować ruchy i idee ekologiczne.

· Instytut Ordo Iuris, we współpracy z organizacjami zajmującymi się kwestiami oświatowymi oraz ekspertami w tej dziedzinie, przygotował analizę zawierającą wykaz uwag i zastrzeżeń do wybranych propozycji zmian w podstawie programowej.

· Uwagi zostały przekazane Ministerstwu Edukacji Narodowej.

 

PRZECZYTAJ ANALIZĘ – LINK

 

Po przeanalizowaniu treści, które mogą zniknąć z podstawy programowej w polskich szkołach oraz zapowiedzi przedstawicieli MEN i szeroko pojętego obozu rządzącego, można dostrzec 5 głównych kierunków w jakich ma zmierzać system oświaty w Polsce.

Depolonizacja

Propozycje zmian przewidują wykreślenie spośród celów nauczania historii w szkołach podstawowych m.in. „poczucia miłości do ojczyzny przez szacunek i przywiązanie do tradycji i historii własnego narodu oraz jego osiągnięć, kultury oraz języka ojczystego”.  W to miejsce wejdą nowe cele, w których czytamy m.in., że „nadrzędnymi celami edukacji historycznej w szkole podstawowej są rozbudzanie zainteresowania przeszłością – począwszy od historii swojej rodziny, przez historię lokalną i regionalną po historię Polski i powszechną – oraz budowanie szacunku dla innych ludzi oraz dokonań innych narodów”. Co istotne, z podstawy programowej Historii i Teraźniejszości, spośród „wyzwań stojących przed Polską w XXI w.”, wykreślono doprecyzowanie w postaci kryzysu demograficznego oraz utrzymania tożsamości kulturowej.

Dechrystianizacja

Uczniowie szkół średnich na lekcjach języka polskiego na poziomie rozszerzonym mają nie mieć możliwości poznania twórczości dwóch wielkich Polaków – Jana Pawła II i Stefana Wyszyńskiego, których dzieła do tej pory znajdowały się w wykazie lektur uzupełniających. Z podstawy programowej HIT-u wykreślone mają być wzmianki o Jasnogórskich Ślubach Narodu, Wielkiej Nowennie czy obchodach milenijnych. W szkołach średnich na lekcjach historii, przy omawianiu relacji państwo – Kościół w okresie stalinizmu, ma zabraknąć miejsca dla poruszenia wątku form i konsekwencji prześladowania Kościoła katolickiego. Ucząc się historii uczniowie nie będą musieli także umieć scharakteryzować przejawów ożywienia religijnego w społeczeństwie polskim (Gietrzwałd, Jasna Góra, Ostra Brama, społeczny katolicyzm) i jego znaczenia dla polskiego ruchu narodowego. Wykreślone mają być także wzmianki o Maksymilanie Kolbe czy słynnym przeorze klasztoru na Jasnej Górze z okresu potopu szwedzkiego – Augustynie Kordeckim. 

Dehumanizacja

Do tej pory, wśród celów nauczania języka polskiego w szkołach średnich, zarówno na poziomie rozszerzonym – wymieniano budowanie systemu wartości na fundamencie prawdy, dobra i piękna oraz szacunku dla człowieka. Po zmianach z punktu tego miałby zniknąć zwrot „szacunku dla człowieka”. Na lekcjach filozofii (przedmiot dobrowolny) uczniowe szkół średnich nie będą już próbowali odpowiedzieć na pytanie „kim jest człowiek?” Z kolei na zajęciach HIT-u uczeń nie pozna różnic pomiędzy ekologią a ekologizmem – w myśl którego człowiek nie jest koroną stworzenia, ale głównym winowajcą ocieplenia klimatu czy wymierania kolejnych gatunków zwierząt. W to miejsce ma charakteryzować idee i ruchy ekologiczne.

Deprawacja

Kolejną propozycją zmian w podstawie programowej nauczania filozofii jest usunięcie zagadnienia klasycznej koncepcji prawdy jako ponadczasowego osiągnięcia filozofii Arystotelesa. Jest to właściwe podejściu relatywistycznemu, według którego świat, rzeczywistość i osądy o nich są względne i zmienne. Znajduje to zastosowanie także względem ludzkiej natury. Emanacją tego są założenia ideologii gender, zgodnie z którą ludzka płeć nie jest już zdeterminowana przez anatomię, a małżeństwo mogą tworzyć również osoby tej samej płci. Założenia te obecne są w programach permisywnej edukacji seksualnej w wielu krajach Europy Zachodniej, której zwolennikiem jest obecny obóz rządzący.

Degradacja wiedzy uczniów i ich zdolności do krytycznego myślenia

Znaczące „odchudzanie” podstawy programowej, planowany zakaz bądź ograniczenia w zadawaniu prac domowych w szkołach podstawowych, postępujące wdrażanie edukacji włączającej, zmierzającej do tego by wszyscy uczniowie, niezależnie od tego czy znajdują się normie rozwojowej czy są niepełnosprawni intelektualnie, mogli uczyć się w jednej grupie – wszystko to zmierza do daleko idącego ograniczenia wiedzy jaką zdobędzie w szkole polski uczeń. 

Skutkiem tych niedoborów w wiedzy będzie przede wszystkim brak umiejętności krytycznego myślenia, a co za tym idzie – większa podatność dzieci i młodzieży na manipulację. Uszczuplenie wiedzy prowadzi przy tym do osłabienia pozycji podczas wszelkich dyskusji czy sporów. Konsekwencją może być stworzenie, w miejsce świadomego i dojrzałego społeczeństwa, bezwolnej masy osób, które stałyby się trybikami w procesach produkcji i konsumpcji oraz dążących do zaspokojenia podstawowych potrzeb i czerpania z życia wyłącznie przyjemności” – podkreślił Marek Puzio z Centrum Badań i Analiz Ordo Iuris.

Czytaj więcej

Sprawa Kamilka z Częstochowy przed sądami. W tle kluczowy wątek odpowiedzialności za zaniedbania urzędników i sędziów
24 listopada 2025

Sprawa Kamilka z Częstochowy przed sądami. W tle kluczowy wątek odpowiedzialności za zaniedbania urzędników i sędziów

Sąd Okręgowy w Częstochowie bada kluczowy wątek sprawy dotyczący zabójstwa…

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
21 listopada 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Instytut Ordo Iuris, wspólnie z rumuńskim Instytutem Konserwatywnym „Mihai Eminescu”,…

Wspólnie w obronie suwerenności – polsko-rumuńska konferencja w Bukareszcie
20 listopada 2025

Wspólnie w obronie suwerenności – polsko-rumuńska konferencja w Bukareszcie

Wydarzenie miało miejsce w siedzibie Parlamentu Rumunii i było kolejnym…

Pozorne uproszczenia prowadzące do chaosu – zmiany w kryteriach oceny pracy nauczycieli
18 listopada 2025

Pozorne uproszczenia prowadzące do chaosu – zmiany w kryteriach oceny pracy nauczycieli

Uproszczenie kryteriów i skali ocen spłyca złożoność pracy nauczyciela i…

Dziesiątki przestępstw wymierzonych w chrześcijan w ciągu roku w Polsce – raport OBWE
18 listopada 2025

Dziesiątki przestępstw wymierzonych w chrześcijan w ciągu roku w Polsce – raport OBWE

W Polsce Policja odnotowała w 2024 r. zaledwie 1 przestępstwo…

Polacy przedstawieni w TVP jako współodpowiedzialni za zagładę Żydów. Ordo Iuris składa skargę na film „Wśród sąsiadów”
17 listopada 2025

Polacy przedstawieni w TVP jako współodpowiedzialni za zagładę Żydów. Ordo Iuris składa skargę na film „Wśród sąsiadów”

Film w reżyserii Yoava Potasha obarcza Polaków współodpowiedzialnością za niemieckie…

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
14 listopada 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Przedstawiciele Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny uczestniczyli w…

Najspokojniejszy i największy Marsz Niepodległości – sprawozdanie obserwatorów Ordo Iuris
14 listopada 2025

Najspokojniejszy i największy Marsz Niepodległości – sprawozdanie obserwatorów Ordo Iuris

Największa patriotyczna manifestacja w całej Europie odbyła się bezpieczne i…

Aborcja finansowana z pieniędzy podatników? Projekt „My Voice, My Choice” i europejska ofensywa ideologiczna
13 listopada 2025

Aborcja finansowana z pieniędzy podatników? Projekt „My Voice, My Choice” i europejska ofensywa ideologiczna

Finansowanie aborcji z funduszy unijnych stanowiłoby ingerencję w krajowe porządki konstytucyjne,…

Ordo Iuris składa wniosek o wyłączenie prof. Magdaleny Środy z orzekania w sprawie socjologa, który chciał „zwalczać katotalibów”
10 listopada 2025

Ordo Iuris składa wniosek o wyłączenie prof. Magdaleny Środy z orzekania w sprawie socjologa, który chciał „zwalczać katotalibów”

W trosce o bezstronność i obiektywizm rozstrzygnięcia, Instytut złożył wniosek…