• W warszawskim Klubie Stańczyka miała miejsce międzynarodowa konferencja pt. „Odzyskajmy edukację klasyczną”, której organizatorem było Centrum Edukacyjne Ordo Iuris, wraz z węgierskim think tankiem Mathias Corvinus Collegium (MCC).
• W wydarzeniu wzięli udział eksperci z Polski, Węgier, Wielkiej Brytanii, Francji, USA, Kanady, Australii, Słowacji i Turcji.
• Celem konferencji było przybliżenie różnych spojrzeń na edukację klasyczną i promocja tego modelu edukacji jako jedynego remedium na kryzys, przed którym stoją obecnie szkoły i uniwersytety.
Konferencja „Odzyskajmy edukację klasyczną” odbyła się 2 czerwca w warszawskim Klubie Stańczyka. Wydarzenie było wspólną inicjatywą Centrum Edukacyjnego Instytutu Ordo Iuris i węgierskiego think-tanku Mathias Corvinus Collegium. Konferencja była kontynuacją dyskusji zapoczątkowanej w Brukseli na początku 2024 roku, która miała na celu ożywienie zainteresowania tą formą edukacji.
Uczestnikami warszawskiej konferencji byli m.in. Nicholas Tate – historyk, były dyrektor generalny instytucji nadzorujących programy nauczania w Anglii oraz doradca ministrów edukacji Wielkiej Brytanii; János Setényi – dyrektor Instytutu Edukacyjnego przy Mathias Corvinus Collegium; dr Artur Górecki – historyk, pedagog, były pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki oraz dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego i Podstaw Programowych w MEiN, obecnie dyrektor Centrum Edukacyjnego Ordo Iuris, a także adw. Jerzy Kwaśniewski – prezes Ordo Iuris.
Jerzy Kwaśniewski w swoim przemówieniu na otwarcie konferencji podkreślił, że to niezwykle ważne wydarzenie, bo dyskusja o kształcie edukacji dotyczy przyszłości naszych narodów i całej cywilizacji. Przyznał także, że w ostatnim czasie polski liberalny rząd walczył ze wszystkim, co wiąże się z kulturą klasyczną w polskich szkołach, jednak wynik wyborów prezydenckich przywraca nadzieję na powrót edukacji klasycznej do szkół.
Z kolei Milán Constantinovits, dyrektor ds. Profesjonalnych i Edukacyjnych MCC, w swoim wystąpieniu przyznał, że różnorodność wiedzy i doświadczenia zebranych na konferencji ekspertów pokazuje, że jesteśmy zjednoczeni i dzielimy wspólny cel jakim jest przetrwanie klasycznej edukacji.
János Setényi z MCC w swojej wypowiedzi odniósł się do praktycznych aspektów przywracania edukacji klasycznej do systemu oświaty. Przywołał zasady, jakimi powinny się kierować środowiska konserwatywne w działaniach na rzecz powrotu kultury klasycznej do szkół.
Dr Artur Górecki z Ordo Iuris stwierdził z kolei, że obserwujemy obecnie bezprecedensową degradację zachodniej, łacińskiej kultury, która polega na odcięciu się od własnych korzeni. Zdefiniował także pojęcie edukacji klasycznej jako program i proces nauczania i wychowania człowieka, którego celem jest pełny rozwój ludzkiej natury.
Nicholas Tate mówił w swoim wystąpieniu o relacjach edukacji i państwa narodowego z perspektywy brytyjskiej. Nawiązał też do pojęcia „ojkofobii”, którą zdaje się wzmacniać obecny system edukacji.
Pierwszy panel konferencji poświęcony był pojęciu edukacji klasycznej oraz potrzebie przywrócenia jej w szkołach. Uczestnikami panelu byli: Thibaud Gibelin (historyk i politolog, MCC), Alka Sehgal Cuthbert (dyrektor Don’t Divide Us, MCC), Szabolcs Nagypál (Center for Law and Society, MCC) oraz dr Artur Górecki z Ordo Iuris.
W drugim panelu poruszono kwestię przejawów postmodernizmu w dzisiejszym systemie edukacji. Udział w dyskusji wzięli: Richard Fodor (MCC) Cornelis Schilt (Vrije Universiteit Brussels, Fundacja Lux Mundi), Joanna Williams (MCC), Nicholas Tate, Alex Standish (University College London) oraz dr Artur Górecki z Ordo Iuris.
Joanna Williams, redaktor książki „Jak odzyskać edukację klasyczną”, zwróciła w swoim wystąpieniu uwagę na problemy i wyzwania obecnego systemu edukacji oraz na potrzebę ukazania edukacji klasycznej jako atrakcyjnej alternatywny wobec obowiązującego modelu.
Głos zabrała również Liliana Śmiech, dyrektor Generalna ds. Międzynarodowych na Uniwersytecie Służby Publicznej Ludovika w Budapeszcie, która mówiła o edukacji w czasach PRL jako narzędzia reżimu w celu kształtowania lojalnych obywateli. Z podobnym, choć bardziej subtelnym przejawem takiego spojrzenia na edukację mamy do czynienia także dzisiaj – podkreśliła.
Kolejny panel poświęcony był wyzwaniom i możliwościom implementacji edukacji klasycznej w szkołach, a jego uczestnikami byli: Dennis Hayes (University of Derby w Wielkiej Brytanii), Stuart Waiton (Abertay University w Wielkiej Brytanii), Mike Gonzales (The Heritage Foundation z USA) János Setényi (MCC), Suay Acikalin (Ankara Haci Bayram Veli University w Turcji) oraz Liliana Śmiech.
Ostatnia dyskusja panelowa dotyczyła inicjatyw lokalnych i międzynarodowych mających na celu promowanie edukacji klasycznej w społeczeństwie. W panelu uczestniczyli: Jonathan Butcher (The Heritage Foundation), Martin Luteran (Kolégium Antona Neuwirtha na Słowacji), dr Paweł Milcarek – filozof, redaktor tygodnika „Christanitas”, Paige McPherson (The Fraser Institute z Kanady) oraz Glenn Fahey (Centre for Independent Studies z Australii).
– Wydarzenie to było okazją to przedstawienia różnych ujęć tego, jak rozumiana może być edukacja klasyczna. W jednym wszyscy się zgodzili, edukacja klasyczna to jedyna realistyczna alternatywa dla liberalno-lewicowego szaleństwa edukacji systemowej – mówił o konferencji dr Artur Górecki, dyrektor Centrum Edukacyjnego Ordo Iuris.
Fot. Tomasz Daniluk/Ordo Iuris
















