główne PUNKTY

1

Centrum Edukacyjne Ordo Iuris opublikowało szczegółową analizę projektu nowej podstawy programowej z historii dla szkoły podstawowej, opracowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach „Reformy26. Kompas jutra”.

2

Autor raportu – dr Artur Górecki – wskazuje, że reforma porzuca antropologiczne i dydaktyczne fundamenty nauczania historii.

3

Propozycja IBE i MEN zakłada m.in. ograniczenie liczby godzin historii w szkole podstawowej i ogranicza zakres autonomii nauczycieli.

4

Reforma usuwa z programu nauczania m.in. tematy reformacji, roli Kościoła katolickiego w Polsce czy konfederacji barskiej.


Główne ustalenia raportu

Centrum Edukacyjne Ordo Iuris opublikowało analizę projektu nowej podstawy programowej z historii dla szkoły podstawowej, przygotowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej w ramach „Reformy26. Kompas jutra”. Wnioski płynące z raportu są alarmujące.

Dr Artur Górecki, dyrektor Centrum Edukacyjnego Ordo Iuris i były pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. podstaw programowych, ocenia, że proponowane zmiany nie tylko nie naprawiają szkód po redukcjach treści w 2024 roku, lecz pogłębiają kryzys edukacji historycznej w Polsce.

Najpoważniejsze zarzuty:

  • Brak spójnej wizji kształcenia.
  • Zerwanie z kulturą zakorzenienia.
  • Rezygnacja z obowiązkowych treści na rzecz ogólnikowych „efektów uczenia się”, co również prowadzi do rozmycia celów nauczania.
  • Porzucenie antropologicznych i dydaktycznych fundamentów, które dotychczas umożliwiały spójne i proporcjonalne wprowadzanie ucznia w świat historii.
  • Rozległe braki merytoryczne:
    • z podstawy znika cała cywilizacja Mezopotamii, Indii, Chin i Izraela;
    • nie pojawia się ani Bizancjum, ani początki islamu;
    • zanika również wątek reformacji, soboru trydenckiego i roli Kościoła katolickiego w Polsce;
    • usunięto konfederację barską, a także znaczącą część treści dotyczących roli Kościoła w okresu zaborów;
    • ograniczono wiedzę o antyku i średniowieczu, co oznacza poważne zerwanie z historycznymi źródłami europejskiej tożsamości, bez których uczniowie nie będą w stanie właściwie zrozumieć procesów zachodzących w późniejszych epokach, a także świata współczesnego.
  • Chaos metodologiczny: niejasna terminologia, rozmycie podstawowych pojęć kultury i filozofii oraz niespójność wymagań, które utrudniają nauczycielowi planowanie pracy i ocenę postępów ucznia.
  • Zakłada się redukcję liczby godzin historii w szkole podstawowej, ogranicza zakres autonomii nauczycieli i rezygnuje z propedeutycznego wprowadzenia do przedmiotu w klasie IV, obciążając dzieci zbyt wcześnie zadaniami analitycznymi, które przekraczają ich możliwości rozwojowe.

Raport ostrzega też przed ideologizacją kształcenia. Projekt zastępuje kategorie prawdy i dobra względnymi „systemami wartości”, sugerując, że wszystkie interpretacje są równorzędne. W efekcie historia traci wymiar poznawczy i formacyjny, a szkoła przestaje pełnić funkcję, która powinna prowadzić ucznia ku mądrości, zdolności rozeznawania i rozumienia świata. Edukacja zostaje sprowadzona do zestawu procedur i kompetencji, pozbawionych zakorzenienia w rzeczywistości.

Centrum Edukacyjne Ordo Iuris jednoznacznie rekomenduje odrzucenie projektu w całości, wskazując, że błędy mają charakter fundamentalny i nie mogą zostać naprawione kosmetycznymi poprawkami. Konieczne jest opracowanie nowej propozycji opartej na realistycznej wizji człowieka, solidnych fundamentach cywilizacyjnych, chronologicznym porządku nauczania oraz właściwej równowadze między przekazywaniem wiedzy, rozwijaniem myślenia i wychowaniem.

W ocenie Ordo Iuris, projekt nowej podstawy programowej z historii nie służy ani nauczycielom, ani uczniom. Grozi obniżeniem jakości kształcenia, zerwaniem ciągłości kulturowej i wykorzenieniem młodego pokolenia z tradycji, która ukształtowała polską tożsamość.

Źródło zdjęcia okładkowego: Adobe Stock

Wesprzyj nas

Czytaj więcej

Raport: nowa podstawa programowa z historii zagraża polskiej edukacji
3 grudnia 2025

Raport: nowa podstawa programowa z historii zagraża polskiej edukacji

Propozycja IBE i MEN zakłada m.in. ograniczenie liczby godzin historii…

Nowy raport Ordo Iuris o Centrach Integracji Cudzoziemców: polska polityka migracyjna powinna oprzeć się na selekcji, deportacji i asymilacji
17 września 2025

Nowy raport Ordo Iuris o Centrach Integracji Cudzoziemców: polska polityka migracyjna powinna oprzeć się na selekcji, deportacji i asymilacji

Raport stanowi kontynuację dotychczasowych działań analitycznych Instytutu Ordo Iuris poświęconych…

Biała Księga Zielonego Ładu – aktualizacja
11 września 2025

Biała Księga Zielonego Ładu – aktualizacja

Publikujemy wydanie drugie, poszerzone raportu Biała Księga Zielonego Ładu, informując…

Przestępstwo zniesławienia a swoboda wypowiedzi dziennikarskiej
4 lipca 2025

Przestępstwo zniesławienia a swoboda wypowiedzi dziennikarskiej

Raport Ordo Iuris „Przestępstwo zniesławienia a swoboda wypowiedzi dziennikarskiej” został…