Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 12.02.2019
PODSUMOWANIE:
Autor: mec. Bartosz Zalewski
[1] Dz. U. 2018 poz. 2224.
[2] W literaturze przedmiotu postawiono natomiast tezę, że w tego rodzaju sytuacjach podstawą do wydania decyzji odmownej może być art. 107 pkt 1 in fine p.a.s.c. – zob. M. Wojewoda, Małżeństwa jednopłciowe i związku partnerskie w polskim rejestrze stanu cywilnego?, „Studia Prawno-Ekonomiczne” t. CIII (2017), s. 146.
[3] Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 10 marca 2015 r., sygn. akt: P 38/12, pkt III.5.2.
[4] Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 11 maja 2011 r., sygn. akt: SK 11/09, OTK-A 2011/4/32, pkt III.3.4; zob. także wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 18 maja 2005 r., sygn. akt: K 16/04, OTK-A 2005/5/51, pkt III.4.
[5] Zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 28 lutego 2018 r., sygn. akt: II OSK 1112/16, MoP 2018 nr 6, str. 286.
[6] Ibidem.
[7] Zob. E. Łętowska, J. Woleński, Instytucjonalizacja związków partnerskich a Konstytucja RP z 1997 r., „Państwo i Prawo” 6 (2013), s. 15-40.
[8] Zob. A. Jezusek, Możliwość instytucjonalizacji związku osób tej samej płci w świetle art. 18 Konstytucji RP, „Przegląd Sejmowy” 129/4 (2015), s. 67-88.
[9] Zob. N. Woszczyk, Konstytucja a małżeństwo: studium komparatystyczne na przykładzie Polski i Hiszpanii, „Studia Iuridica” LXXVI (2018), s. 400-416.
[10] L. Garlicki, komentarz do art. 18, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, t. I, [red.] L. Garlicki, M. Zubik, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2016, uwaga 7. Teza L. Garlickiego jest w pełni uzasadniona, bowiem o stanowisko, zgodnie z którym art. 18 Konstytucji RP jednoznacznie przesądza o tym, że małżeństwo jest wyłącznie związkiem osób przeciwnej płci, prezentują m.in.: W. Borysiak, komentarz do art. 18 Konstytucji RP, [w:] Konstytucja RP. Tom I. Komentarz do art. 1-86, [red.] M. Safjan, L. Bosek, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa 2016, SIP Legalis, nb. 112-117; R. Sztychmiler, Konstytucyjna ochrona małżeństwa i rodziny a ekspansja gender, „Studia Prawnoustrojowe” 27 (2015), s. 228; B. Banaszak, Konstytucyjna regulacja małżeństwa a prawo do zawarcia małżeństwa, [w:] Realizacja i ochrona konstytucyjnych wolności i praw jednostki w polskim porządku prawnym, [red.] M. Jabłoński, Wrocław 2014, s. 77 i n.; D. Dudek, Opinia w sprawie ustawy o związkach partnerskich, „Przegląd Sejmowy” 111/4 (2012), s. 177; R. Piotrowski, Opinia w sprawie ustawy o związkach partnerskich, „Przegląd Sejmowy” 111/4 (2012), s. 183-184; M. Pilich, Związki quasi-małżeńskie w polskim prawie prywatnym międzynarodowym, „Państwo i Prawo” 2 (2011), s. 86-87; T. Smyczyński, Ochrona rodziny w Konstytucji RP, „Państwo i Prawo” 2 (1998), s. 7-8; M. Olszówka, Konstytucyjny obowiązek otoczenia małżeństwa ochroną i opieką, [w:] M. Gołowkin-Hudała, A. Wilk, P. Sobczyk (red.), Prawa i obowiązki członków rodziny, t. I, Opole 2017, s. 13-15; B. Zalewski, Kilka uwag na temat wykładni i znaczenia art. 18 Konstytucji RP, „Kultura Prawna” 1 (2018), s. 27-35. Zob. także M. Szydło, Opinia prawna na temat petycji nr 145-243/17 w sprawie wprowadzenia ustawowej możliwości zawierania związków partnerskich, znak: BAS-WAP-1317/2017 oraz idem, Instytucjonalizacja związków partnerskich w świetle art. 18 i 32 Konstytucji RP, „Zeszyty Prawnicze BAS” 4/56 (2017), s. 9 i n.
[11] W. Skrzydło, komentarz do art. 18 [w:] Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej. Komentarz, Lex 2013.
[12] W. Borysiak, komentarz do art. 18…, nb. 115.
[13] L. Garlicki, komentarz do art. 18…, uwaga 6.
[14] Sprawozdanie Stenograficzne z 3 posiedzenia Zgromadzenia Narodowego w dniach 24, 25, 26, 27 i 28 lutego 1997 r., cz. I, Warszawa 1997, s. 39, cyt. za: B. Banaszkiewicz, „Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny”. O niektórych implikacjach art. 18 Konstytucji RP, „Kwartalnik Prawa Prywatnego” 22/3 (2013), s. 646.
[15] Sprawozdanie Stenograficzne z 3 posiedzenia Zgromadzenia Narodowego w dniach 24, 25, 26, 27 i 28 lutego 1997 r., cz. I, Warszawa 1997, s. 212, cyt. za: B. Banaszkiewicz, „Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny”…,s. 646.
[16] Sprawozdanie Stenograficzne z 3 posiedzenia Zgromadzenia Narodowego w dniach 24, 25, 26, 27 i 28 lutego 1997 r., cz. I, Warszawa 1997, s. 291, cyt. za: B. Banaszkiewicz, „Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny”…,s. 647.
[17] Sprawozdanie Stenograficzne z 3 posiedzenia Zgromadzenia Narodowego w dniach 24, 25, 26, 27 i 28 lutego 1997 r., cz. I, Warszawa 1997, s. 339, cyt. za: B. Banaszkiewicz, „Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny”…,s. 647.
[18] Biuletyn Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego nr XLIV, Warszawa 1997, s. 31, cyt. za: B. Banaszkiewicz, „Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny”…,s. 648.
[19] B. Banaszkiewicz, „Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny”…,s. 648.
[20] Postanowienie Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 13 czerwca 2017 r., sygn. akt: V ACz 495/17, SIP Legalis nr 1637563,
[21] B. Banaszkiewicz, „Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny”…, s. 603.
[22] B. Banaszak, Konstytucyjna regulacja małżeństwa…, s. 77.
[23] W. Borysiak, komentarz do art. 18 Konstytucji RP…, nb. 81.
[24] Tytułem przykładu wskazać można wypowiedź M. Wojewody: „Otóż z całokształtu regulacji ustawowej wynika jednoznacznie, że polskim aktem stanu cywilnego może być objęte tylko małżeństwo heteroseksualne, o którym stanowi art. 1 k.r.o. i art. 18 Konstytucji RP. Wniosek ten potwierdzają m.in. wzory odpisów aktu małżeństwa przewidziane w przepisach wykonawczych. Jak się okazuje, rubryki poświęcone małżonkom odnoszą się zawsze do mężczyzny i kobiety29. Nie da się zatem sporządzić polskiego aktu małżeństwa na podstawie zagranicznego dokumentu, w którym osoby zawierające związek są tej samej płci. Nie chodzi przy tym jedynie o brak technicznej odpowiedniości dokumentów. Jak można obrazowo powiedzieć, przepisanie do polskiego rejestru aktów stanu cywilnego nieodpowiadających podstawowym założeniom polskiej ustawy i traktowanie ich na równi z innymi polskimi aktami prowadziłoby do „rozsadzenia od wewnątrz” krajowego systemu rejestracji” - M. Wojewoda, Małżeństwa jednopłciowe…, s. 145-146.
[25] Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 października 2016 r., sygn. akt II GSK 866/15, LEX nr 2168889.
[26] Postanowienie Sądu Najwyższego z 7 lipca 2004 r., sygn. akt II KK 176/04, LEX nr 121668.
[27] Dz. U. z 2017 r. poz. 682.
[28] Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 11 maja 2005 r., sygn. akt K 18/04, OTK-A 2005/5/49, pkt III.16.6.
[29] Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 marca 2016, sygn. akt: II FSK 1682/14, SIP Legalis nr 1455910.
[30] Przegląd stanowisk daje M. Szydło: Instytucjonalizacja związków partnerskich…, s. 13-14. Autor podkreśla przy tym, że „w świetle przyjmowanych powszechnie sposobów wykładni Konstytucji RP najbardziej uzasadniony jest pierwszy ze wskazanych wyżej wariantów interpretacyjnych, zakładający, że art. 18 Konstytucji RP wyklucza prawną dopuszczalność kreowania przez ustawodawcę zwykłego instytucji związków partnerskich, zarówno jednopłciowych, jak też heteroseksualnych. Twierdzenie to wspierają również inne przepisy Konstytucji RP, w tym art. 32 i art. 71 ust. 1 zdanie pierwsze” – ibidem, s. 14.
[31] W. Borysiak, komentarz do art. 18…, s. 484.
[32] M. Szydło: Instytucjonalizacja związków partnerskich…, s. 14.
[33] B. Banaszkiewicz, „Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny”…, s. 619.
[34] Jest to pogląd ugruntowany w literaturze przedmiotu. W. Borysiak zauważa: „Inne niż małżeństwo związki dwojga lub większej liczby osób nie są jednak zakazane przez obowiązujący system prawny. W doktrynie twierdzi się stąd, że system prawny «je toleruje» (Z. Radwański, Konstytucyjna ochrona małżeństwa, s. 235; A. Mączyński, Konstytucyjne i międzynarodowe uwarunkowania, s. 88–89). Mogą one znajdować opiekę «jedynie w sposób pośredni i ograniczony» (Z. Radwański, Konstytucyjna ochrona małżeństwa, s. 235), a więc w ramach ochrony przyznawanej obywatelom dla sfery ich życia prywatnego (A. Mączyński, Konstytucyjne i międzynarodowe uwarunkowania, s. 89; B. Banaszkiewicz, «Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny», s. 620; zob. też w tym zakresie Nb 130–131)” – W. Borysiak, komentarz do art. 18…, nb. 118.
W debacie publicznej duże kontrowersje wzbudza Europejski Zielony Ład, którego wdrożenie będzie kosztować Polskę prawdopodobnie ok. 2,5 biliona euro. Czy jednak Polska jest skazana na bezalternatywne wdrożenie tych rozwiązań? Temu zagadnieniu poświęcony jest raport przygotowany przez Instytut Ordo Iuris. W publikacji omówiono możliwości odstąpienia od Zielonego Ładu, m.in. poprzez uchylenie go w drodze procedury ustawodawczej Unii Europejskiej, stwierdzenie jego nieważności przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej czy odrzucenie go w referendum.
• Instytut Ordo Iuris zaprezentował polską wersję dokumentu z propozycjami reformy Unii Europejskiej, przygotowanego wspólnie z węgierskim think tankiem Mathias Corvinus Collegium.
• Publikacja zawiera diagnozę obecnej sytuacji oraz dwa scenariusze działań, które mają przywrócić Unii jej pierwotny charakter wspólnoty suwerennych państw narodowych.
• W związku z toczącą się dyskusją wokół stanowiska Grupy Roboczej Towarzystwa Internistów Polskich pt. „Zapobieganie terapii daremnej u dorosłych chorych umierających w szpitalu”, Instytut Ordo Iuris przygotował swoje stanowisko w tej sprawie.
Wolności obywatelskie
W dniu 6 marca 2025 r. Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny (dalej: „ustawa” lub „nowelizacja”). Ustawa nadaje wybranym cechom – orientacja seksualna, płeć, niepełnosprawność i wiek – charakter przesłanek dyskryminacyjnych zmierzając do „ochrony” przed „mową nienawiści” ze względu na te przesłanki. Przedstawiony Prezydentowi do podpisu akt budzi liczne, bardzo poważne zastrzeżenia natury konstytucyjnej, zagrażając w sposób bezprecedensowy wolności słowa i swobodzie debaty publicznej.