Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

Wątpliwości co do konstytucyjności przepisów ustawy z dnia 10 września 2015 r. O uzgodnieniu płci

Data publikacji: 22.09.2016

I. NARUSZENIE ART. 18 KONSTYTUCJI RP

1. Po zmianie wpisu w aktach stanu cywilnego jedynie w oparciu o zadeklarowane u dwóch lekarzy i przed sądem osobiste odczucia, będzie można wstąpić w związek małżeński z osobą formalnoprawnie płci przeciwnej, ale jednak pod każdym innym względem tej samej płci. W konsekwencji, uoup instytucjonalizuje mechanizm obejścia art. 18 Konstytucji.


2. W związku z powyższym, szczególną wątpliwość wzbudza możliwość oparcia orzeczenia sądu o tak daleko idących skutkach jedynie na oświadczeniu wnioskodawcy i dwóch orzeczeniach lekarskich. Tworząc konstrukcję, która prowadzi do rzeczywistej możliwości rozróżnienia płci jedynie na podstawie akt stanu cywilnego, należałoby tego dokonać w sposób zabezpieczający realizację gwarancji konstytucyjnych, w tym traktowania małżeństwa jako związku dwóch osób odmiennej płci. Wskazane w Ustawie warunki zmiany płci metrykalnej są w tym względzie niewystarczające.


3. Przedmiotowe obawy znajdują uzasadnienie na gruncie utrwalonego orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, w którym wyraźnie wskazano, że już sama niejasność i niespójność przepisów z systemem, co najmniej stwarza ryzyko zagrożenia dla prawidłowego funkcjonowania rodziny i małżeństwa, a w takim razie narusza wyrażony w art. 18 Konstytucji nakaz zapewnienia przez państwo rodzinie i małżeństwu ochrony i opieki1.

 

II. NARUSZENIE Art. 178 ust. 1. (NIEZAWISŁOŚĆ SĘDZIEGO)


1. Art. 3 ust. 1 Ustawy stanowi, że uzgodnienia płci dokonuje sąd w postępowaniu nieprocesowym. W związku z użyciem sformułowania „dokonuje” nie ma wątpliwości, że przepis wskazuje na obowiązek, a nie możliwość. Ponieważ uoup nie tworzy odesłania do procedury cywilnej, kreuje rodzaj postępowania sui generis, zgodnie z którym jedynym możliwym rozstrzygnięciem jest dokonanie uzgodnienia płci.


2. Zgodnie z art. 178 ust. 1 Konstytucji sędziowie podlegają wyłącznie ustawom, a wskazany przepis kreuje związanie wnioskiem obywatela do rozstrzygnięcia zgodnie z jego treścią. Rozwiązanie takie sprowadza sędziego do roli urzędnika państwowego, co budzi zasadnicze wątpliwości w świetle zgodności z art. 10 ust. 1 Konstytucji, zgodnie z którym ustrój Rzeczpospolitej opiera się na zasadzie podziału władz. Tymczasem ustawa narzuca władzy sądowniczej zasady działania właściwe dla funkcjonowania władzy wykonawczej, lekceważąc naturę władzy sądowniczej.

 

III. NARUSZENIE ART. 72 ust. 1 KONSTYTUCJI RP
NIEPOSZANOWANIE DOBRA DZIECKA


1. W uoup nie przewidziano rozwiązań, które regulowałyby sytuację, kiedy osoba po uzgodnieniu płci, posiadająca narządy płci pierwotnej, urodzi lub spłodzi dziecko. Ustawa nie rozstrzyga, jak należy określić mężczyznę po uzgodnieniu płci, który urodzi dziecko lub kobietę, która je spłodzi w aktach stanu cywilnego, co stanowi poważną lukę i może naruszać kluczową w prawie rodzinnym zasadę dobra dziecka.


2. Art. 4 ust. 1 uoup wprowadza zasadę, że postępowanie w sprawie korekty płci będzie toczyło się w postaci postępowania nieprocesowego, a zgodnie z ust. 4 ww. artykułu, jego jedynym uczestnikiem będzie mógł być wnioskujący o „uzgodnienie”. Przepis automatycznie wyklucza więc możliwość uczestnictwa innych osób, w tym małoletnich dzieci zainteresowanego. W ten sposób dobro dziecka nie jest w sposób należyty chronione.


3. Tymczasem Trybunał Konstytucyjny podkreśla, że „nakaz ochrony dobra dziecka stanowi podstawową, nadrzędną zasadę polskiego systemu prawa rodzinnego, której podporządkowane są wszelkie regulacje w sferze stosunków pomiędzy rodzicami i dziećmi"2. Jednocześnie, zgodnie z art. 72 ust. 1 Konstytucji RP, „obowiązkiem organów stanowiących prawo jest tworzenie prawa, które pozwoli urzeczywistnić w praktyce zasady dobra i ochrony dziecka, oraz powstrzymanie się od tworzenia prawa, które mogłoby te zasady naruszyć”3. Organy władzy publicznej są bowiem zobowiązane do „zapewnienia ochrony interesów małoletniego, który w praktyce sam może jej dochodzić w bardzo ograniczonym zakresie”4.


4. Z tego względu, należy uznać, że art. 4 ust. 1 uoup jest niezgodny z art. 72 ust. 1 Konstytucji.


1. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 18 maja 2005, sygn. akt K 16/04, Dz. U. z 2005, nr 95, poz. 806.
2. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 kwietnia 2003, sygn. akt K 18/02, OTK-A 2003, Nr 4, poz. 32.
3. M. Chmaj (red.), Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2008, s. 186.
4. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28 kwietnia 2003, sygn. akt K 18/02, OTK-A 2003, Nr 4, poz. 32.

Edukacja

Na co zezwala i czego zakazuje nauczycielom nowe rozporządzenie dotyczące prac domowych

Pierwszego kwietnia wejdą w życie regulacje przewidujące ograniczenia dla nauczycieli w szkołach podstawowych. Dotyczą one możliwości zadawania i oceniania prac domowych. W klasach I-III zabronione będzie zadawanie uczniom pisemnych i praktyczno-technicznych prac domowych z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą, czyli np. umiejętność pisania. W klasach IV-VIII pisemne i praktyczno-techniczne prace domowe będą mogły być proponowane do wykonania przez nauczyciela, ale nie będą one obowiązkowe dla ucznia i nie będą podlegały ocenie.

Czytaj Więcej

Wolność religii w szkole

Prawo ucznia do udziału w rekolekcjach. Analiza zarzutów stawianych dyrektorom szkół przez niektóre organizacje pozarządowe

Główne tezy

· Rekolekcje mogą być organizowane na terenie szkoły.

· Każdy uczeń, który tego chce może uczestniczyć w rekolekcjach. Fakt uczęszczania bądź nieuczęszczania na lekcje religii nie ma znaczenia.

· Niepowiadomienie dyrektora szkoły z miesięcznym wyprzedzeniem o terminie rekolekcji nie uniemożliwia ich organizacji.

Czytaj Więcej

Ochrona życia

Zagrożenie zdrowia psychicznego kobiety ciężarnej jako przesłanka legalizująca aborcję

· Od czasu wydania przez Trybunał Konstytucyjny wyroku uznającego niezgodność z Konstytucją aborcji eugenicznej, podejmowane są próby rozszerzającej interpretacji przesłanki zagrożenia zdrowia kobiety. Miałaby ona uzasadniać poszerzenie dostępu do aborcji w Polsce.

Czytaj Więcej

Ochrona życia

Analiza projektu Paktu ONZ na rzecz Prawa do Rozwoju

· W Grupie Roboczej Rady Praw Człowieka ONZ trwają prace nad projektem nowego traktatu międzynarodowego - Paktu na rzecz Prawa do Rozwoju.

Czytaj Więcej