Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 23.09.2024
· Trybunał w Strasburgu uwzględnił kolejne skargi par jednopłciowych przeciwko Polsce.
· Pary zawarły „małżeństwa” za granicą i próbowały uzyskać ich formalne uznanie w Polsce, a także skorzystać z niektórych przywilejów małżeńskich jak wspólne opodatkowanie.
· Rejestracji tych „małżeństw” odmówiły polskie urzędy stanu cywilnego.
· Swoje stanowisko w sprawie przedłożył Trybunałowi Instytut Ordo Iuris, wskazując, że Polska ma prawo definiować małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny.
· W ETPC ugruntował się jednak pogląd, że państwa członkowskie Rady Europy muszą ustanowić przynajmniej jakąś formę prawnego uznania konkubinatów jednopłciowych (choć nie musi ono polegać na umożliwieniu zawierania „małżeństw”).
Sprawa dotyczyła dwóch par kobiet. Pierwsza para usiłowała bezskutecznie skorzystać z różnych przywilejów przysługujących małżeństwu: zwolnienia od podatku od darowizn, wspólnego opodatkowania, zasiłku na opiekę nad chorą partnerką i objęcia jej ubezpieczeniem zdrowotnym. Na końcu para zawarła "małżeństwo" w Wielkiej Brytanii, lecz polski urząd stanu cywilnego odmówił jego rejestracji, wskazując na niedopuszczalność uznania takiego konkubinatu z uwagi na art. 18 Konstytucji definiujący małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny. Druga para kobiet ograniczyła się do podjęcia bezskutecznej próby zarejestrowania w Polsce „małżeństwa” zawartego w Danii. Od 2012 do 2018 roku obie pary złożyły w sumie pięć skarg do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, stawiając zarzut naruszenia ich prawa do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego (art. 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka).
W 2024 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka uwzględnił wszystkie skargi, stwierdzając, że Polska naruszyła art. 8 EKPC. Trybunał zarzucił Polsce, że „pozostawiła skarżące w prawnej próżni i nie zadbała o elementarne potrzeby w zakresie uznania i ochrony par jednopłciowych w stabilnych i zaangażowanych związkach”. Zarazem Trybunał przypomniał, że państwa dysponują szerszym marginesem swobody w odniesieniu do wyboru rozwiązań prawnych, w ramach których będą uregulowane konkubinaty jednopłciowe: w tym przypadku „możliwe jest uwzględnienie polskiego społecznego i kulturowego kontekstu”.
To już kolejne orzeczenie, w którym Trybunał zobowiązuje Polskę do zapewnienia parom jednopłciowym przynajmniej niektórych z przywilejów przysługujących małżeństwu. Wyrok ETPC dalece wykracza poza brzmienie art. 8 Konwencji, przypisując użytemu w nim pojęciu życia rodzinnego znaczenie nadzwyczajne, zgodnie z którym rodzinę tworzą nie więzi krwi i prawa, lecz same więzi emocjonalne. Z tego punktu widzenia, same emocje współodczuwane przez dwoje ludzi mogą stanowić podstawę do uznania ich za rodzinę w rozumieniu art. 8 EKPC. Taka wykładnia nie ma jednak nic wspólnego z wynikającym z Konwencji pojęciem rodziny, która od początku miała opierać się na stabilnym związku kobiety i mężczyzny, co do zasady, pełniącymi rolę matki i ojca. Orzecznictwo Trybunału wskazuje, że będą uwzględniane kolejne skargi w tego typu sprawach przeciwko Polsce i innym krajom (jak Bułgaria czy Rumunia), które nadal nie stworzyły żadnej formy prawnego uznania konkubinatów jednopłciowych.
Z wyroku ETPC nie wynika konieczność wprowadzenia tzw. małżeństw jednopłciowych, ale obowiązek stworzenia jakiejś formy regulacji, która umożliwi parom jednopłciowym skorzystanie z przynajmniej niektórych przywilejów małżeńskich, jak dziedziczenie ustawowe, zasiłek pogrzebowy, zasiłek opiekuńczy czy wspólne opodatkowanie. W tym kontekście powstaje jednak zasadniczy problem prawny – z jednej strony art. 46 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka wymaga wykonania każdego wyroku Trybunału (nawet jeśli opiera się on na błędnej wykładni Konwencji), a z drugiej strony art. 18 Konstytucji RP wymaga ochrony uprzywilejowanego charakteru małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzny. Niezgodna z art. 18 Konstytucji byłaby instytucjonalizacja konkubinatów jednopłciowych poprzez ustanowienie tego rodzaju związków o uprawnieniach podobnych do małżeńskich.
Wyrok ETPC z 19 września 2024 r. w sprawie Formela v. Polska.
• Minister ds. Równości Katarzyna Kotula przedstawiła przed unijną Komisją Praw Kobiet i Równouprawnienia (FEMM) priorytety polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w zakresie „praw kobiet” i „równości płci”.
• Podczas sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w dn. 13 lutego miała miejsce debata poświęcona transgranicznemu uznawaniu aktów stanu cywilnego na terytorium Unii Europejskiej.
13.02.2025
• Europejski Trybunał Praw Człowieka dopuszcza możliwość wyznaczania przez państwa listy kandydatów na sędziów ad hoc, czyli sędziów powoływanych do orzekania w konkretnej sprawie.
• W październiku ubiegłego roku Polska przedstawiła ETPC całkowicie nową listę kandydatów na sędziów ad hoc.
• Od siedmiu miesięcy trwa dramat polskiej rodziny Klamanów, którym 4 lipca 2024 r. szwedzcy urzędnicy odebrali trójkę dzieci za pozwoleniem polskiego sądu.
• We wrześniu ubiegłego roku poseł Michał Wójcik zgłosił zapytanie poselskie do Ministra Sprawiedliwości w sprawie działań podjętych przez instytucje państwowe wobec małoletnich wywiezionych z terytorium Polski do Szwecji.