główne PUNKTY
1
W debacie publicznej duże kontrowersje wzbudza Europejski Zielony Ład, którego wdrożenie będzie kosztować Polskę prawdopodobnie ok. 2,5 biliona euro.
2
Czy jednak Polska jest skazana na bezalternatywne wdrożenie tych rozwiązań? Temu zagadnieniu poświęcony jest raport przygotowany przez Instytut Ordo Iuris.

To, czym jest Europejski Zielony Ład, z jakich aktów prawnych się składa oraz kiedy i przez kogo zostały one przyjęte – zostało już szczegółowo opisane przez Ordo Iuris w „Białej Księdze Zielonego Ładu”. Instytut przygotował również raport oraz broszurę, które wskazują na koszty Zielonego Ładu, jakie poniosą polskie rodziny. Teraz Ordo Iuris prezentuje kolejną publikację na ten temat – raport o możliwościach odstąpienia od forsowanych przez Unię rozwiązań.
Pierwszym z możliwych środków jest uchylenie Zielonego Ładu w drodze zwykłej procedury ustawodawczej Unii Europejskiej. Konieczne jest do tego przyjęcie przez Komisję odpowiedniego wniosku ustawodawczego oraz zebranie dla poparcia aktu większości kwalifikowanej w ramach Rady oraz większości zwykłej w Parlamencie Europejskim. W obecnych realiach politycznych jest to zatem mało prawdopodobne rozwiązanie.
Inną metodą może być stwierdzenie nieważności Zielonego Ładu przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Skargę w tej sprawie może złożyć m.in. państwo członkowskie. W odniesieniu do aktów prawnych wchodzących w skład Zielonego Ładu, zarzutem, jaki można sformułować, jest niewłaściwa podstawa prawna i wynikający z niej niewłaściwy tryb ich przyjęcia.
Polska mogłaby również po prostu odmówić implementacji dyrektyw wchodzących w zakres Zielonego Ładu. Brak implementacji dyrektyw mógłby być czymś analogicznym do obywatelskiego nieposłuszeństwa – otwartym zakwestionowaniem przepisów prawa budzących poważne wątpliwości aksjologiczne, przy pełnej gotowości poniesienia z tego tytułu konsekwencji. Celem takiej postawy byłoby zainspirowanie przedstawicieli innych państw do podjęcia podobnych działań, dzięki czemu możliwe byłoby uzyskanie większości potrzebnej do uchylenia Zielonego Ładu.
Kolejnym sposobem może być stwierdzenie sprzeczności Zielonego Ładu z Konstytucją Rzeczpospolitej Polskiej przez Trybunał Konstytucyjny. Podstawą stwierdzenia bezskuteczności aktów prawnych wchodzących w zakres Zielonego Ładu w polskim porządku prawnym mogłyby być wątpliwości dotyczące trybu ich przyjęcia, bez uzyskania jednomyślności. W tym wypadku znaczenie ma zasada przyznania, zgodnie z którą UE dysponuje tylko takimi kompetencjami, jakie zostały jej przekazane przez państwa członkowskie w traktatach.
W raporcie Ordo Iuris wskazano również na możliwość odrzucenia Zielonego Ładu przez polskie społeczeństwo w referendum. Wyrażenie jasnej i jednoznacznej woli wyborców odrzucających Europejski Zielony Ład byłoby silnym sygnałem politycznym, który mógłby zainspirować zarówno obywateli, jak i władze innych państw członkowskich do dołączenia do wspólnych działań mających na celu uchylenie konkretnych aktów prawa unijnego.
– Już sam proces przyjmowania aktów, bez spełnienia wymogu uzyskania jednomyślności w Radzie Unii Europejskiej, rodzi poważne wątpliwości co do jego skuteczności. Szczegółowe rozwiązania przewidziane w ramach Zielonego Ładu, takie jak przykładowo obowiązek termomodernizacji budynków, stoją natomiast w sprzeczności z polską Konstytucją, w tym zwłaszcza zawartymi w niej gwarancjami dla prawa własności. Podjęcie przez polski rząd środków opisanych w raporcie mogłoby zainicjować ogólnoeuropejski ruch sprzeciwu wobec Zielonego Ładu i w konsekwencji całkowite uchylenie, a przynajmniej gruntowną rewizję, zarówno przyjętych rozwiązań, jak i samej idei, na której się opierają – wskazuje Jędrzej Jabłoński, analityk Ordo Iuris i autor raportu.
Powstrzymajmy Zielony Ład – PODPISZ PETYCJĘ
Źródło zdjęcia okładkowego: Adobe Stock