Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 16.02.2022
Opinia prawna sporządzona dnia 22 stycznia 2022 r., w przedmiocie oceny pod względem zgodności z prawem zarządzenia Prezydenta Miasta st. Warszawy nr 1931/2021 z dnia 7 grudnia 2021 r. w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego w zakresie upowszechnienia i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji w latach 2022-2024 pod nazwą "Prowadzenie sieci współpracy Równe Miejsce dla miejsc usługowych wolnych od dyskryminacji” oraz możliwych i rekomendowanych działań wojewody jako organu nadzorczego.
Podstawa prawna
Stan faktyczny
Dnia 7 grudnia 2021 r. Prezydent m. st. Warszawy, na podstawie art. 30 ust. 1 w zw. z art. 11a ust. 3 u.s.g., art. 4 ust. 1 pkt 22, art. 11 ust. 1 pkt 1 i 2, art. 13 u.d.p.p.w., wydał zarządzenie nr 1931/2021 w sprawie ogłoszenia otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego w zakresie upowszechnienia i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji w latach 2022-2024 pod nazwą "Prowadzenie sieci współpracy Równe Miejsce dla miejsc usługowych wolnych od dyskryminacji” (dalej: „zarządzenie nr 1931/2021”). Zarządzenie weszło w życie z dniem podpisania przez Zastępcę Prezydenta m. st. Warszawy, zaś jego wykonanie powierzono Dyrektorowi Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m. st. Warszawy.
Termin składania ofert konkursowych na realizację zadania publicznego objętego zarządzeniem upływał dnia 30 grudnia 2021 r. o godz.16:00 (§ 4 ust. 1 ogłoszenia o konkursie stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 1931/2021 - dalej również: „ogłoszenie”). Jak wynika z wygenerowanej w dniu 31 grudnia 2021 r. na stronie internetowej[1] urzędu miasta „listy ofert po ocenie formalnej”, jedyną ofertę konkursową złożyło stowarzyszenie o nazwie „Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego” (dalej również: „PTPA”). Oferta ta została zaopiniowana pozytywnie. Na dzień sporządzenia opinii brak informacji o przekazaniu oferty komisji konkursowej w celu jej merytorycznej oceny, czego jednak należy się spodziewać w najbliższym czasie, stosowanie do § 6 ogłoszenia. Po dokonanej ocenie, rekomendacje co do wyboru ofert mają być przedłożone Prezydentowi m. st. Warszawy.
Analiza merytoryczna i prawna
Jako rezultaty obligatoryjne zadania (vide: § 1 ust. 6 ogłoszenia) wymieniono liczbę podmiotów, które przystąpiły do sieci współpracy Równe Miejsce oraz liczbę usługodawców, z którymi nawiązano kontakt i przedstawiono ofertę przystąpienia do sieci współpracy. Trzeba zauważyć, że Usługodawcy przystępujący do ww. sieci współpracy, mają być zobowiązani do stosowania wspomnianego wyżej w Regulaminu Sieci Współpracy Równe Miejsce oraz tzw. Kodeksu równego traktowania w usługach[4], którego wybrane zapisy warto w tym miejscu przytoczyć. Otóż podmiot stosujący ów kodeks zobowiązuje się m. in. do:
Zwraca uwagę, w cytowanych fragmentach, posługiwanie się niedookreślonymi, ogólnymi, podlegającymi dowolnej ocenie sformułowaniami, jak „zachowania lub postawy dyskryminujące”, „przyczynianie się w jakikolwiek inny sposób do nierównego traktowania klientek i klientów”, „wszelkie przejawy dyskryminacji, stereotypizacji, uprzedzeń” czy w końcu „mowa nienawiści”. (Co prawda w ogłoszeniu mowa jest o tym, że oferent zobowiązany będzie do wypracowania, wspólnie z Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m. st. Warszawy, ostatecznego kształtu Regulaminu Sieci Współpracy Równe Miejsce i Kodeksu równego traktowania w usługach, który nie będzie wykraczał poza zakres określony w ogłoszeniu, niemniej samo ogłoszenie konkursowe również posługuje się ogólnymi sformułowaniami, jak „zapobieganie dyskryminacji”, czy „podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałaniu wykluczeniu z dostępu do usług”, toteż trudno byłoby wykazać, aby Kodeks równego traktowania, przynajmniej w cytowanym wyżej zakresie, wykraczał poza zakres określony w ogłoszeniu).
Pracownicy zatrudnieni w podmiotach, które przystąpiły do Sieci Współpracy Równe Miejsce, mają być za popełnienie ww. „przewinień” „zdecydowanie i konsekwentnie” pociągani do odpowiedzialności, a ponadto będą oni podlegali „monitorowaniu” przez specjalnie wyznaczoną do tego osobę, czy aby takich niepożądanych postaw lub zachowań się nie dopuszczają. Bardzo możliwe, że za owy „wszelki przejaw stereotypizacji lub uprzedzeń”, przy uwzględnieniu m. in. orientacji seksualnej oraz tożsamości i ekspresji płciowej, będzie uznane wypowiedzenie przez pracownika opinii (w prywatnej rozmowie lub publicznie, choćby na portalu społecznościowym), że małżeństwo to związek kobiety i mężczyzny, wyrażenie sprzeciwu wobec adopcji dzieci przez pary homoseksualne, lub stwierdzenie, iż rozróżnić można jedynie dwie płci, w oparciu o anatomię człowieka[5].
Co więcej, obowiązek „zdecydowanego reagowania na wszelkie przejawy dyskryminacji, stereotypizacji, uprzedzeń i mowy nienawiści”, w zestawieniu z obowiązkiem „informowania osób korzystających z usług o obowiązujących standardach i polityce równego traktowania”, świadczy, że owa zdecydowana reakcja ma mieć miejsce nie tylko wobec „niepożądanych” postaw u pracowników danego lokalu, ale także u osób korzystających z jego usług.
Co więcej w myśl art. 13 ust. 5 u.d.p.p.w. „Ogłoszenie otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych w roku następnym może nastąpić na podstawie projektu uchwały budżetowej przekazanego organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego na zasadach określonych w przepisach ustawy o finansach publicznych. Tymczasem projekt uchwały budżetowej m. st. Warszawy na rok 2022 przewiduje realizację zadania publicznego, zleconego do realizacji organizacjom pożytku publicznego w zakresie ochrony i wolności praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji, wyłącznie w latach 2019-2022, a nie 2022-2024[6].
Zaznaczyć również trzeba, że dla m.st. Warszawy nie został uchwalony wieloletni program współpracy z organizacjami pozarządowymi, o którym mowa w art. 5a ust. 2 u.d.p.p.w. a jedynie roczny program, o którym mowa w art. 5a ust. 1 u.d.p.p.w.
Ze statutu PTPA[8] dowiadujemy się, iż „Celem Towarzystwa jest popieranie rozwoju nauki prawa antydyskryminacyjnego, upowszechnianie wiedzy w tym zakresie oraz aktywne działanie na rzecz zwalczania dyskryminacji, w szczególności ze względu na płeć, pochodzenie etniczne i narodowe, rasę, religię i wyznawane poglądy, niepełnosprawność, orientację seksualną, stan cywilny i majątkowy oraz wiek” (art. 6 statutu). Zgodnie zaś z art. 7 statutu PTTA, stowarzyszenie to realizuje swoje cele m. in. poprzez:
Na stronie internetowej oferenta możemy ponadto przeczytać: „Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego zostało powołane w dniu 9 grudnia 2006 r.”; „Członkami stowarzyszenia są prawnicy – adwokaci, radcowie prawni, prawnicy organizacji pozarządowych, których zainteresowania skupiają się wokół zagadnienia ochrony praw człowieka, przeciwdziałania dyskryminacji, promowania zasady równego traktowania w szczególności bez względu na płeć, wiek, rasę i pochodzenie etniczne, orientację seksualną, religię i przekonania i niepełnosprawność”; „Koordynujemy rozbudowaną sieć prawników i prawniczek pro bono o zasięgu ogólnopolskim.”
Z kolei w ogłoszeniu konkursowym w części dotyczącej kryteriów oceny wskazano, iż:„W postępowaniu konkursowym szczególną uwagę zwrócimy na: doświadczenie z zakresu działań na rzecz równego traktowania i zapobiegania dyskryminacji; dysponowanie kadrą o udokumentowanych kwalifikacjach w zakresie niezbędnym do prowadzenia działań będących przedmiotem zadania”. Natomiast jak wynika z indywidualnej karty oceny stanowiącej załącznik do ogłoszenia konkursowego, dodatkowe punkty można otrzymać m. in. za świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków.
Zestawione wyżej uwagi prowadzą do nieodpartego wrażenia, że zadanie publiczne, którego dotyczy konkurs ogłoszony zarządzeniem nr 1931/2021, zostało stworzono z zamysłem pod konkretną organizację, która nota bene jako jedyna zgłosiła się do jego realizacji.
Wnioski i rekomendacje
Przedstawione w niniejszej opinii wywody pozwalają stwierdzić, że zarządzenie Prezydenta m. st. Warszawy nr 1931/2021, narusza przepisy prawa materialnego, zarówno o randze ustawowej jak i konstytucyjnej, zostało wydane z przekroczeniem kompetencji organu wykonawczego oraz narusza dyscyplinę finansów publicznych. Co więcej, okoliczności przytoczone w pkt 13 analizy mogą wskazywać, iż zadanie publiczne objęte zarządzeniem, zostało przygotowane z myślą o konkretnym stowarzyszeniu, tak aby nawet w razie zgłoszenia się kilku oferentów, wybór mógł być tylko jeden. Taka okoliczność miałaby niebagatelne znaczenie w kontekście ograniczania dostępu do realizacji zadania publicznego, a także przejrzystości gospodarowania finansami publicznymi. Przede wszystkim jednak przedmiot zadania publicznego, użyte w nim sformułowania oraz zakładany sposób jego realizacji prowadzą do wniosku, że rzeczywistym celem zadania jest nie tyle ochrona wolności i praw człowieka, swobód obywatelskich oraz działania wspomagające rozwój demokracji, co promocja określonego światopoglądu, w szczególności ideologii gender.
Powyższe uzasadnia wydanie przez przez Wojewodę Mazowieckiego, jako organu nadzoru nad działalnością jednostki samorządu terytorialnego (z wyjątkiem spraw finansowych, w których nadzór sprawuje regionalna izba obrachunkowa), rozstrzygnięcia nadzorczego, stwierdzającego nieważność zarządzenia nr 1931/2021[9]. Termin do stwierdzenia nieważności zarządzenia, zgodnie z art. 91 ust. 1 u.s.g., wynosi 30 dni od jego doręczenia. W sytuacji gdy zarządzenie prezydenta miasta nie zostało doręczone wojewodzie, może on zażądać, na podstawie art. 88 u.s.g., doręczenia mu zarządzenia, w celu zbadania, czy występują przesłanki do wszczęcia postępowania w sprawie stwierdzenia jego nieważności (por. Wyrok NSA z dnia 19 czerwca 2008 r., II OSK 500/08). Należy mieć przy tym na uwadze wyrażony w orzecznictwie pogląd, iż „30-dniowy termin do stwierdzenia przez organ nadzoru we własnym zakresie nieważności zarządzenia organu gminy, które nie podlega obowiązkowi przedłożenia organowi nadzoru w myśl art. 90 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, rozpoczyna bieg od dnia faktycznego doręczenia takiego zarządzenia organowi nadzoru, niezależnie od tego, kto owego doręczenia dokonał”[10]. Ponieważ zarządzenie nr 1931/2021 nie podlegało obowiązkowi przedłożenia wojewodzie, powyższa zasada znajdzie zastosowanie względem niego przy obliczaniu terminu do wydania rozstrzygnięcia nadzorczego.
[1]https://um.warszawa.pl/waw/ngo/-/zarzadzenie-1931-2021
[2]Por. ogłoszenie o konkursie - § 1 ust. 2 pkt 3 tiret 1 „Cel zadania” oraz § 1 ust. 2 pkt 4 „Odbiorcy_odbiorczynie zadania”.
[3]Projekt budżetu m. st. Warszawy dostępny na stronie internetowej: https://bip.warszawa.pl/dokumenty/budzet_finanse/kompendium/KompendiumP2022.pdf
[4]Co wynika również z § 1 ust. 2 Regulaminu Sieci Współpracy „Równe miejsce”; regulamin oraz Kodeks równego traktowania do pobrania na stronie internetowej: https://pliki.um.warszawa.pl/index.php/s/bH5aQZ5NZcjz2wR
[5]Na marginesie zauważyć należy, że w m.in. w Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 Światowej Organizacji Zdrowia (aktualnej formalnie do 31 grudnia 2021 r.) w pozycjach F63-F63 zaburzenia m.in. tożsamości płciowej oraz związane z rozwojem i orientacją seksualną klasyfikowane są właśnie jako zaburzenia.
[6]Patrz: s. 523 projektu budżetu m. st. Warszawy na rok 2022, https://bip.warszawa.pl/dokumenty/budzet_finanse/kompendium/KompendiumP2022.pdf
[7]W sprawie, w której wydany przywołany wyrok, błąd polegał na nieuwzględnieniu w zarządzeniu przez organ wykonawczy wszystkich informacji przewidzianych w art. 13 ust. 2 pkt 7 u.d.p.p.
[8]Statut dostępny na stronie: http://www.ptpa.org.pl/o-nas/statut/
[9]Przypomnieć należy poparte orzecznictwem stanowisko, iż nadzorowi podlegają wszystkie zarządzenia wójta - por. m. in. Wyroki NSA: z dnia 19 czerwca 2008 r. II OSK 500/08; z dnia 17 maja 2006 r. II OSK 249/06 oraz z dnia 13 czerwca 2005 r. I OSK 69/05;
[10]Tak WSA w Krakowie w wyroku z dnia 14 marca 2017 r. III SA/Kr 218/15, por. też wyrok WSA w Poznaniu z dnia 27 marca 2014 r., IV SA/Po 1169/13 oraz WSA w Bydgoszczy z dnia 21 sierpnia 2019 r., II SA/Bd 496/19.
Wolności obywatelskie
Główne tezy:
• Regulamin ETPCz jest aktem wykonawczym względem Konwencji.
• Regulamin jest wiążący dla państw, gdy stają się one stroną w konkretnym sporze lub, gdy oświadczeniem woli poddadzą się procedurze określonej Regulaminem.
• Przekazanie Trybunałowi listy stałych kandydatów na sędziów ad hoc oznacza związanie się przez państwo Regulaminem w zakresie związanej z tym procedury.
Wolności obywatelskie
• W grudniu Rząd ogłosił projekt nowelizacji ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będący odpowiedzią na rosyjskie i białoruskie działania hybrydowe na wschodniej granicy.
13 grudnia 2023 r. w Polsce, po 8 latach rządów koalicji Prawo i Sprawiedliwość – Zjednoczona Prawica, powołany zostały nowy skład Rady Ministrów utworzonej przez koalicję centrolewicowej Koalicji Obywatelskiej, centrowo-liberalnej Polski 2050, agrarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz Lewicy.
Wolności obywatelskie
• W listopadzie węgierski think-tank Instytut Nézőpont opublikował raport, poświęcony przestrzeganiu zasady praworządności w Unii Europejskiej.