Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 09.10.2024
Uwagi wprowadzające
Protokół nr 16 do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka to traktat międzynarodowy Rady Europy ustanawiający mechanizm opinii doradczych wydawanych przez Europejski Trybunał Praw Człowieka na wniosek najwyższych sądów państw-stron.
Opinia ETPC stanowi odpowiedź na pytanie prawne sądu krajowego zadane w związku z rozpatrywaną przez niego sprawą (art. 1 ust. 2 protokołu). Opinia doradcza musi zawierać uzasadnienie (art. 4 ust. 1 protokołu), podlega publikacji (art. 4 ust. 4 protokołu) oraz – co szczególnie istotne – nie jest wiążąca (art. 5 protokołu).
Wprowadzenie protokołu nr 16 było uzasadnione dwoma celami.
Po pierwsze, jest on częścią szerszej reformy ustrojowej ETPC, przeprowadzanej od ponad 20 lat, mającej na celu redukcję chronicznego przeciążenia Trybunału[1]. W 2023 r. ponad 68 000 skarg oczekiwało na rozpatrzenie, a oprócz tego wpłynęło ponad 30 000 nowych skarg[2]. W konsekwencji średni czas oczekiwania na rozpatrzenie skargi oscyluje w okolicach 3-6 lat.
Możliwość formułowania opinii doradczych na etapie postępowania przed sądem krajowym ma pomagać państwom w „unikaniu naruszeń [Konwencji] w przyszłości”[3], sygnalizując wcześnie – jeszcze przed rozstrzygnięciem sprawy na poziomie krajowym – istnienie problemu wymagającego rozwiązania. To zaś ma przyczynić się do zmniejszania liczby skarg indywidualnych z danego kraju.
Po drugie, celem mechanizmu opinii doradczych jest „wspieranie dialogu między sądami i wzmocnienie «konstytucyjnej» roli Trybunału”[4]. Choć formalnie ETPC jedynie rozpatruje skargi indywidualne i skargi państw na konkretne naruszenia praw konkretnych osób i nie ma kompetencji do abstrakcyjnej kontroli zgodności prawa krajowego z EKPC, to w praktyce coraz częściej postrzegany jest jako sui generis sąd konstytucyjny[5]. Wynika to z możliwości formułowania w uzasadnieniach wyroków poglądów o charakterze ogólnym, które mogą mieć zastosowanie do rozwiązywania problemów systemowych, często wynikających z brzmienia przepisów prawa krajowego. Choć formalnie ETPC nie może stwierdzić wprost, czy dany przepis jest zgodny bądź niezgodny z Konwencją, to może stwierdzić, czy działanie na podstawie danego przepisu było zgodne z Konwencją – a z tego już łatwo wyprowadzić wniosek o konieczności zmiany przepisu prawa krajowego w celu wykonania wyroku ETPC. Przykładowo, jeśli Trybunał w serii spraw orzeknie, że wielu podejrzanych w danym kraju pochopnie zostało umieszczonych w areszcie tymczasowym, to nietrudno wyprowadzić stąd wniosek o konieczności systemowej reformy instytucji tymczasowego aresztowania w danym kraju.
Aktualnie stronami protokołu nr 16 są 23 państwa takie jak Belgia, Estonia, Finlandia, Włochy, Francja, Holandia, Norwegia, Słowacja czy Turcja[6]. Pozostałe 23 państwa członkowskie Rady Europy – w tym Polska – nie są stronami protokołu, a więc ich sądy nie mogą zwracać się do ETPC o opinię w tym trybie.
Przedmiot opinii doradczej
Opinia doradcza to rodzaj orzeczenia, które nie rozstrzyga konkretnego sporu, lecz dokonuje objaśnienia zagadnienia prawnego związanego z „zasadniczą kwestią dotyczącą interpretacji lub zastosowania praw i wolności określonych w Konwencji” (art. 1 ust. 1 protokołu). Innymi słowy, inaczej niż w wyroku, w opinii Trybunał nie orzeka, czy prawa strony postępowania zostały naruszone, czy nie, a jedynie odpowiada na stricte prawne pytania sądu krajowego, który musi samodzielnie rozstrzygnąć spór między stronami.
Zakres przedmiotowy opinii doradczej jest bardzo szeroki. „Zasadniczą kwestią” mogą być problemy o charakterze systemowym[7], zarówno te istotne dla wielu państw Rady Europy, jak i te występujące tylko w niektórych czy nawet pojedynczych państwach[8]. Pojęcie „interpretacji” odnosi się ustalenia treści przepisu Konwencji, natomiast „zastosowanie” zmierza do ustalenia, czy dana kategoria sprawy mieści się w przedmiotowym, podmiotowym lub czasowym zakresie normy wynikającej z Konwencji[9].
W oficjalnym raporcie wyjaśniającym do art. 1 protokołu podkreśla się, że przedmiotem opinii nie może być abstrakcyjna kontrola prawa krajowego[10]. Niemniej polskie sądy są już uprawnione do abstrakcyjnej kontroli zgodności ustaw z prawem międzynarodowym, w tym Konwencją (co wynika z art. 91 ust. 2 Konstytucji). Jak dotąd sądy były powściągliwe w korzystaniu z tych kompetencji. Opinie doradcze ETPC mogłyby jednak skłonić je do badania zgodności ustaw z EKPC, dostarczając im argumentów od organu cieszącego się wysokim autorytetem.
Przedmiotem opinii mogłyby być zatem różne problemy natury systemowej, jak:
- granice ochrony życia zarówno w kontekście aborcji, jak i eutanazji (por. wyroki ETPC w sprawach Tysiąc v. Polska, Haas v. Szwajcaria, Mortier v. Belgia);
- ustrój sądownictwa krajowego (por. wyroki ETPC w sprawach z grupy Reczkowicz oraz Wałęsa v. Polska);
- instytucjonalizacja związków jednopłciowych (por. wyroki ETPC w sprawach Oliari i inni v. Włochy, Fedotova v. Rosja, Przybyszewska v. Polska);
- dopuszczalność klauzuli sumienia, w szczególności dla zawodów medycznych (por. postanowienie ETPC w sprawie Pichon i Sajous v. Francja).
Standardy w zakresie zagadnień systemowych tego rodzaju są już kształtowane przez wyroki ETPC, które są wiążące dla państw, do których są adresowane (art. 46 ust. 1 EKPC). Opinie doradcze – mimo braku formalnej mocy wiążącej - mogą z jednej strony wpływać na linię orzeczniczą samego Trybunału, a z drugiej strony oddziaływać także na linie orzecznicze sądów krajowych i działania samych ustawodawców.
Liczba i tematyka opinii doradczych ETPC w latach 2018-2024
Od wejścia w życie protokołu nr 16 sądy państw-stron występowały do Trybunału o opinię 10 razy, z czego w 3 przypadkach Trybunał uznał wniosek za niedopuszczalny, a w 7 przypadkach wydał opinię doradczą. Opinie doradcze dotyczyły:
- prawnego uznania relacji między dzieckiem poczętym w drodze umowy macierzyństwa zastępczego a partnerem rodzica genetycznego (na wniosek Sądu Kasacyjnego Francji)[11];
- dopuszczalności wykorzystania tzw. techniki blankietu zupełnego w definiowaniu znamion przestępstwa w prawie karnym (na wniosek Sądu Konstytucyjnego Armenii)[12];
- dopuszczalności dożywotniego pozbawienia biernego prawa wyborczego do parlamentu osoby pozbawionej wcześniej mandatu poselskiego z powodu naruszenia konstytucji (na wniosek Najwyższego Sądu Administracyjnego Litwy)[13];
- wyłączenia przedawnienia przestępstwa torturowania (na wniosek Sądu Kasacyjnego Armenii)[14];
- roszczenia krajowych stowarzyszeń właścicieli nieruchomości gruntowych o wyłączenie ich ziem z obwodów łowieckich podlegających oficjalnemu zrzeszeniu myśliwych (na wniosek Rady Stanu Francji)[15];
-problemu adoptowania przez rodzica biologicznego pełnoletniego dziecka (na wniosek Sądu Najwyższego Finlandii)[16];
- legalności cofnięcia licencji ochroniarzowi z powodu przynależności do salafickiej grupy religijnej (na wniosek Rady Stanu Belgii)[17].
Jak widać, jedynie sądy 5 z 23 państw-stron skorzystały z możliwości skierowania do ETPC wniosku o opinię doradczą, większość jeden raz. Choć niektóre z opinii dotyczą problemów systemowych o ogólnoeuropejskim znaczeniu, to na chwilę obecną brak jest podstaw do przypisywania im fundamentalnego wpływu na zmianę przepisów czy praktyki. Przykładowo w przypadku opinii na temat prawnego uznania relacji między dzieckiem poczętym w drodze surogacji a partnerem rodzica genetycznego Trybunał potwierdził istniejącą już we Francji praktykę, zgodnie z którą taka osoba nie może zostać wpisana jako rodzic do aktu urodzenia dziecka, ale może ubiegać się o jego adopcję.
Podmioty uprawnione
Z wnioskiem o opinię doradczą mogą wystąpić „najwyższe sądy i trybunały”, które rozumie się szeroko tj. nie muszą to być wyłącznie organy usytuowane na szczycie hierarchii sądownictwa, mające w nazwie słowo „najwyższy” czy synonimiczne określenie. [18] Pojęcie to obejmuje wszelkie sądy ostatniego słowa w danej kategorii spraw, czyli takie, od których orzeczeń nie przysługuje środek zaskarżenia.
To państwo-strona wskazuje, w drodze deklaracji notyfikowanej Sekretarzowi Generalnemu Rady Europy, sądy i trybunały uprawnione do kierowania wniosków do ETPC o opinię doradczą (art. 10 protokołu). Niektórzy komentatorzy jednak kontestują znaczenie tego przepisu, wskazując, że taka deklaracja „nie ogranicza kompetencji ETPC do oceny, czy w konkretnych okolicznościach faktycznych i prawnych zostały spełnione wyżej wskazane przesłanki kwalifikacji podmiotu wnioskującego jako legitymowanego w świetle Protokołu nr 16”[19]. Z tego punktu widzenia deklaracja ma charakter czysto informacyjny. Pogląd ten jednak trudno zaakceptować – art. 10 protokołu jest jedynym przepisem odnoszącym się do jurysdykcji ratione personae ETPC, wskazując deklarację państwa członkowskiego jako źródło normy ustalającej sądy uprawnione do kierowania wniosków o opinie doradcze. Złożenie deklaracji jest obowiązkiem państwa-strony, na co wskazuje sposób sformułowania zdania pierwszego w art. 10: „Wysoko Układająca się Strona musi (…) wskazać sądy i trybunały, które wyznacza do celów związanych z art. 1 ust. 1” (High Contracting Party to the Convention shall (…) indicate the courts or tribunals that it designates for the purposes of Article 1, paragraph 1, of this Protocol). Słowa shall oraz designates świadczą o wiążącym charakterze deklaracji, której Trybunał nie może zignorować. Niemniej jednak istnieje możliwość odmiennej interpretacji, która przyznaje Trybunałowi wolną rękę w ustalaniu, od których sądów państwa-strony będzie przyjmować wnioski o opinię doradczą.
Gdyby Polska ratyfikowała protokół nr 16, to „najwyższym sądem i trybunałem” w rozumieniu art. 1 ust. 1 z pewnością byłby Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny i Trybunał Konstytucyjny. Do grona sądów uprawnionych do kierowania wniosków do ETPC można byłoby zaliczyć także sądy apelacyjne, ale tylko w sprawach, w których od ich orzeczeń nie przysługuje środek zaskarżenia do SN[20]. Zdecydowana większość państw-stron protokołu nr 16 jednak ogranicza krąg uprawnionych sądów do sądów najwyższych w pełnym tego słowa znaczeniu. Wyjątkiem jest Rumunia, która w swojej deklaracji oprócz sądu kasacyjnego i sądu konstytucyjnego wskazała też 15 sądów apelacyjnych (i to bez żadnych ograniczeń)[21].
Moc wiążąca opinii
Jak już wspomniano powyżej, art. 5 protokołu jednoznacznie przesądza, że opinie doradcze ETPC nie są wiążące. Sąd krajowy, który wystąpił z wnioskiem, może więc nadal rozstrzygnąć sprawę według własnego uznania, odmawiając zastosowania się do interpretacji Konwencji przyjętej przez ETPC w opinii. Państwo-strona nie ma zaś obowiązku wykonania opinii, jak to jest w przypadku wyroków (art. 46 ust. 1 EKPC). Jeśli jednak sąd rozstrzygnie sprawę zgodnie z opinią doradczą ETPC, to skarga wniesiona przez stronę czującą się mimo to pokrzywdzoną zostanie przez Trybunał uznana za niedopuszczalną.[22]
Nie oznacza to jednak, że opinia doradcza ETPC pozbawiona jest praktycznego znaczenia. Nie należy lekceważyć autorytetu, jakim ETPC cieszy się wśród prawników, w tym również i sędziów, którzy nierzadko podążają za jego poglądami nawet wtedy, gdy formalnie nie mają takiego obowiązku. W oficjalnym raporcie wyjaśniającym do protokołu nr 16 wskazuje się, że opinie doradcze tworzą „część orzecznictwa Trybunału”, a zatem „interpretacja Konwencji i jej Protokołów w takich opiniach byłaby analogiczna w swoich skutkach do interpretacyjnych elementów wyroków i postanowień Trybunału.”[23] Tymi „interpretacyjnymi elementami” są prawne uzasadnienia orzeczeń ETPC, które nie mają mocy wiążącej w sensie ścisłym, ale odgrywają ogromną rolę praktyczną, tworząc tzw. Konwencję sądową. Konwencja sądowa to zespół norm kreowanych przez Trybunał w drodze tzw. wykładni dynamicznej, która w imię dostosowywania Konwencji do zmieniających się czasów de facto (choć nie de iure) dokonuje uzupełnienia jej przepisów. W doktrynie formułuje się wręcz pogląd, że „[s]ąd krajowy nie jest uprawniony do dokonywania wykładni przepisów samej Konwencji. Sąd krajowy jest jednak związany jej przepisami («Konwencja pisana») oraz orzecznictwem ETPC («Konwencja sądowa»)”[24].
Ten nieformalny wpływ opinii doradczych na kształtowanie zobowiązań państw członkowskich dostrzegł Trybunał Sprawiedliwości UE, dopatrując się w nim zagrożenia dla swojej pozycji jako najważniejszego sądu europejskiego: „mechanizm ustanowiony w powyższym protokole mógłby – zwłaszcza gdy w rachubę wchodzą prawa zagwarantowane w karcie praw podstawowych odpowiadające prawom uznanym w EKPC – naruszać autonomię i skuteczność procedury odesłania prejudycjalnego przewidzianej w art. 267 TFUE”[25].
W konsekwencji niektórzy komentatorzy postulują przyjęcie podobnego podejścia w odniesieniu do opinii doradczych: „opinie doradcze, podobnie jak inne rozstrzygnięcie strasburskie, stanowią autorytatywną wypowiedź Trybunału w Strasburgu na temat treści standardu ochrony praw i wolności gwarantowanego przez EKPCz i jako takie powinny być uwzględniane w procesie wykładni przepisów przez sądy lub trybunały w ramach przyznanych im kompetencji”[26]. Taki pogląd opiera się na swoistej wykładni art. 32 ust. 1 EKPC, zgodnie z którą, skoro „Trybunał jest właściwy do rozpoznania wszystkich spraw dotyczących interpretacji i stosowania Konwencji i jej protokołów”, to nikt poza nim nie może jej interpretować. Jeśli więc Konwencja ma zastosowanie w sprawie, to sąd musi podporządkować się jej wykładni ustalonej w adekwatnym orzecznictwie ETPC. Pogląd ten jednak ignoruje jednoznaczne brzmienie art. 5 protokołu i rozmywa granicę między orzeczeniami a opiniami doradczymi, więc trudno go zaakceptować.
Trzeba jednak przyznać, że granica między opiniami doradczymi i orzeczeniami jest płynna w tym sensie, że ci sami sędziowie ETPC, którzy wydają opinie doradcze, wydają potem wyroki w sprawach naruszeń Konwencji, więc oczywiste jest, że będą oni kierowali się poglądami wyrażonymi przez samych siebie wcześniej. W tym sensie może dochodzić do przenoszenia standardów z formalnie niewiążących opinii doradczych do wyroków, które już muszą być wykonane przez państwo. W konsekwencji nawet państwa niebędące stronami protokołu nr 16 mogą zostać pośrednio «związane» poglądami z opinii doradczych przeniesionymi do dotyczących tych państw wyroków.
Wnioski
[1] A. Paprocka, M. Ziółkowski, Opinie doradcze w świetle Protokołu nr 16 do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, „Europejski Przegląd Sądowy” 2014, Nr 10, s. 15-16.
[2] ETPC, Analysis of statistics 2023, s. 3.
[3] Izmir High-level Conference on the future of the Court (26-27 April 2011, doc. CM/Del/Dec(2011)1114/1.5.
[4] The Group of Wise Persons, set up under the Action Plan adopted at the Third Summit of Heads of State
and Government of the Member States of the Council of Europe, doc. CM(2006)203, § 135.
[5] Mówił o tym m.in. dr Marcin Szwed w swoim referacie pt. Europejski Trybunał Praw Człowieka jako europejski sąd konstytucyjny na Zjeździe Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjnego w 2023 r.
[6] Biuro Traktatów Rady Europy, https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list?module=signatures-by-treaty&treatynum=214 (3/10/2024).
[7] A. Ploszka, Kompetencja doradcza Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w świetle opinii trybunału Sprawiedliwości 2/13, „Europejski Przegląd Sądowy” 2015, Nr 12, s. 51.
[8] A. Paprocka, M. Ziółkowski, Opinie doradcze…, s. 19-20.
[9] A. Paprocka, M. Ziółkowski, Opinie doradcze…, s. 18.
[10] Explanatory Report…, pkt 10.
[11] Opinia z 10.4.2019 r. nr P16-2018-001.
[12] Opinia z 29.5.2020 r. nr P16-2019-001.
[13] Opinia z 8.4.2022 r. nr P16-2020-002.
[14] Opinia z 26.4.2022 r. nr P16-2021-001.
[15] Opinia z 13.7.2022 r. nr P16-2021-002.
[16] Opinia z 13.4.2023 r. nr P16-2022-001.
[17] Opinia z 14.12.2023 r. nr P16-2023-001
[18] Explanatory Report…, pkt 8.
[19] A. Paprocka, M. Ziółkowski, Opinie doradcze…, s. 17-18.
[20] A. Ploszka, Kompetencja doradcza…, s. 51.
[21] Biuro Traktatów Rady Europy, lista deklaracji: https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list?module=declarations-by-treaty&numSte=214&codeNature=0 (3/10/2024).
[22] Explanatory Report…, pkt 26.
[23] Explanatory Report…, pkt 27.
[24] O.M. Piaskowska, Stwierdzenie naruszenia Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i jego skutki w polskim procesie cywilnym, Warszawa 2021, s. 198-199.
[25] Opinia TSUE z 18.12.2013 r. w sprawie 2/13, pkt 197.
[26] A. Paprocka, M. Ziółkowski, Opinie doradcze…, s. 21.
Wolności obywatelskie
Główne tezy:
• Regulamin ETPCz jest aktem wykonawczym względem Konwencji.
• Regulamin jest wiążący dla państw, gdy stają się one stroną w konkretnym sporze lub, gdy oświadczeniem woli poddadzą się procedurze określonej Regulaminem.
• Przekazanie Trybunałowi listy stałych kandydatów na sędziów ad hoc oznacza związanie się przez państwo Regulaminem w zakresie związanej z tym procedury.
Wolności obywatelskie
• W grudniu Rząd ogłosił projekt nowelizacji ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będący odpowiedzią na rosyjskie i białoruskie działania hybrydowe na wschodniej granicy.
13 grudnia 2023 r. w Polsce, po 8 latach rządów koalicji Prawo i Sprawiedliwość – Zjednoczona Prawica, powołany zostały nowy skład Rady Ministrów utworzonej przez koalicję centrolewicowej Koalicji Obywatelskiej, centrowo-liberalnej Polski 2050, agrarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz Lewicy.
Wolności obywatelskie
• W listopadzie węgierski think-tank Instytut Nézőpont opublikował raport, poświęcony przestrzeganiu zasady praworządności w Unii Europejskiej.