Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 08.04.2022
Główne tezy
· W świetle art. 53 Konstytucji RP państwo polskie jest zobowiązane do zagwarantowania jednostce możliwości swobodnego korzystania z przysługującej jej wolności religii.
· Rzeczpospolita Polska gwarantuje każdemu wolność sumienia i religii, która obejmuje swobodę wyznawania lub przyjmowania religii według własnego wyboru, uzewnętrzniania indywidualnie lub z innymi, publicznie lub prywatnie, swojej religii przez uprawianie kultu, modlitwę, uczestniczenie w obrzędach, praktykowanie i nauczanie, a także prawo osób do korzystania z pomocy religijnej tam, gdzie się znajdują.
· Prawo zgodnego z zasadami swojego wyznania uczestniczenia w czynnościach i obrzędach religijnych oraz wypełnienia obowiązków religijnych i obchodzenia świąt religijnych przysługuje osobom pełniącym służbę wojskową lub zasadniczą służbę w obronie cywilnej.
· Na mocy Konkordatu żołnierzom wyznania katolickiego w czynnej służbie wojskowej, w tym również zawodowej, zapewnia się możliwość swobodnego uczestnictwa we Mszy świętej w niedziele i święta, jeśli nie koliduje to z ważnymi obowiązkami służbowymi.
· Nawet, gdy „ważne obowiązki służbowe” uniemożliwią uczestnictwo żołnierza-wiernego we Mszy świętej, należy uwzględnić w miarę możliwości w organizacji jego służby czas na spełnienie obowiązku modlitewnego w zastępczej i nieekwiwalentnej formie.
· Choć prawnokanoniczny obowiązek zachowywania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych nie jest absolutny, negatywnie należy ocenić brak zapewnienia bezmięsnej alternatywy przez wojskowe punkty żywienia zbiorowego w jeden dzień w tygodniu.
Wprowadzenie
Przedmiotem niniejszej opinii prawnej są uregulowania normatywne dotyczące wykonywania praktyk religijnych przez żołnierzy pełniących służbę w szeregach Wojska Polskiego. Analizie zostały poddane przepisy dotyczące wyznawania i praktykowania religii zawarte w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, multilateralnych i bilateralnych umowach międzynarodowych wiążących Rzeczpospolitą oraz w aktach rangi ustawowej. Omówione obowiązujące normy prawne zostały przeniesione na grunt zastosowania praktycznego celem odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim zakresie żołnierz Wojska Polskiego ma możliwość realizacji obowiązków wynikających z wyznawanej religii. Kwestie szczegółowe zostały omówione na przykładzie obowiązków wynikających z prawa wewnętrznego największej wspólnoty religijnej w Polsce – Kościoła katolickiego, a szczególnie obowiązku uczestniczenia wiernego (żołnierza) we Mszy świętej oraz wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych w dni pokuty.
Opinia prawna została sporządzona z uwagi na zgłoszenia wpływające do Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris, w których żołnierze pytają o legalność ograniczeń w realizacji wolności religijnej, z jakimi zetknęli się podczas służby.
Kontekst prawnomiędzynarodowy
Wolność sumienia i religii należy do fundamentu praw człowieka przysługujących każdemu. Na konieczność jej ochrony wskazują takie regulacje prawne jak art. 18 Międzynarodowego Paktu Praw Obywatelskich i Politycznych otwarty do podpisu w Nowym Jorku 19 grudnia 1966 roku[1], art. 9 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 4 listopada 1950 roku[2] czy art. 10 Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej z 7 czerwca 2016 roku[3]. Wolność religii i swoboda jej praktykowania jest również zawarta w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka uchwalonej 10 grudnia 1948 roku w Paryżu[4]. Choć akt ten nie ma wiążącego charakteru, to jednak stanowi zbiór podstawowych praw wypływających z przyrodzonej godności ludzkiej i oddziałuje w znaczącym stopniu na stopień gwarancji realizacji praw człowieka. Wolności religii przyznaje on ochronę równą wolności myśli i sumienia. Prawo do wolności myśli, sumienia i religii lub przekonań zostało szczegółowo zdefiniowane w Deklaracji Organizacji Narodów Zjednoczonych w sprawie eliminacji wszelkich form nietolerancji i dyskryminacji opartych na religii lub przekonaniach przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 25 listopada 1981 roku[5]. Zgodnie z art. 1 ust. 1 prawo to obejmuje wolność wyznawania religii bądź jakichkolwiek przekonań według własnego wyboru, jak również wolność manifestowania swojej religii lub przekonań – indywidualnie lub we wspólnocie z innymi, publicznie lub prywatnie – w modlitwie, w obrzędach, praktykach i nauczaniu. Wymienić warto także Dokument Spotkania Kopenhaskiego Konferencji w sprawie Ludzkiego Wymiaru Konferencji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie z 1990 r. W dokumencie tym państwa uczestniczące potwierdzają w punkcie 9.4., że każdy będzie miał prawo do wolności myśli, sumienia i wyznania.
Konstytucyjne uwarunkowania realizacji wolności sumienia i religii
W Rzeczypospolitej Polskiej ochrona wolności religii stanowi zasadę ustrojową, na co wskazuje treść art. 53 w związku z art. 25 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku[6]. Pomieszczony w rozdziale I Konstytucji art. 25 statuuje pięć zasad relacji państwa z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi[7]. W polskiej ustawie zasadniczej nie wyrażono expressis verbis zasady świeckości państwa, jednak konstytucyjne uwarunkowanie relacji państwo-kościół potwierdza przyjęcie koncepcji przyjaznego, skoordynowanego rozdziału państwa oraz wspólnot religijnych. Model ten wymusza bezstronne zaangażowanie państwa na rzecz ochrony wolności sumienia i religii.
Zgodnie z ust. 2 art. 53 ustawy zasadniczej wolność religii obejmuje wolność wyznawania lub przyjmowania religii według własnego wyboru oraz uzewnętrzniania indywidualnie lub z innymi, publicznie lub prywatnie, swojej religii przez uprawianie kultu, modlitwę, uczestniczenie w obrzędach, praktykowanie i nauczanie. Wolność religii obejmuje także posiadanie świątyń i innych miejsc kultu w zależności od potrzeb ludzi wierzących oraz prawo osób do korzystania z pomocy religijnej tam, gdzie się znajdują. Natomiast art. 53 w ust. 6 stanowi, że nikt nie może być zmuszany do uczestniczenia ani do nieuczestniczenia w praktykach religijnych. W świetle art. 53 Konstytucji RP państwo polskie jest zobowiązane do zagwarantowania jednostce możliwości swobodnego korzystania z przysługującej jej wolności religii. Oznacza to, że na państwo nałożony jest zakaz naruszania wolności w tym zakresie, a także nakaz ochrony wolności religii wówczas, gdy jest ona naruszana przez inne jednostki. Z kolei podmioty prywatne na mocy przywołanych regulacji konstytucyjnych zobowiązane są do poszanowania wolności religii innych jednostek, a także nie mogą nikogo zmuszać do uczestniczenia lub nieuczestniczenia w praktykach religijnych[8]. Zgodnie zaś z art. 25 ust. 2 Konstytucji RP władze publiczne zachowują bezstronność w sprawie przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych oraz zapewniają swobodę ich wyrażania w życiu publicznym. Bezstronność ta nie oznacza jednak obojętności, lecz raczej życzliwe zainteresowanie (życzliwe podejście do religijności), które przejawia się przykładowo uregulowaniem stosunków z niektórymi wspólnotami religijnymi w ustawach[9]. Należy zatem uznać, że Wojsko Polskie powinno być bezstronne światopoglądowo i życzliwie zainteresowane sprawami religii żołnierzy. Na jednostki wojskowe nałożony jest obowiązek zagwarantowania żołnierzowi możliwości swobodnego korzystania z przysługującej mu wolności religii, polegający na zakazie naruszania tej wolności i podjęciu działań zmierzających do jej ochrony, jeżeli sytuacja taka nastąpi. Z kolei na każdą osobę, w tym również na dowódców poszczególnych jednostek wojskowych, nałożony jest zakaz zmuszenia kogokolwiek do nieuczestniczenia w praktykach religijnych. Stąd na gruncie konstytucyjnym Wojsko Polskie jest zobowiązane do zapewnienia swobody i ochrony wolności religii, przejawiającej się w jej praktykowaniu poprzez uczestnictwo w sprawowanym kulcie.
Ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania
Regulacje dotyczące wolności religii zawarte w Konstytucji RP konkretyzują się między innymi w przepisach ustawy z 17 maja 1989 roku o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (dalej g.w.s.w.)[10]. Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu obywatelowi wolność sumienia i wyznania[11], która obejmuje swobodę wyrażania wybranej religii indywidualnie i zbiorowo, prywatnie i publicznie. Art. 2 g.w.s.w. wylicza uprawnienia obywateli związane z wolnością sumienia i wyznania. Obejmują one między innymi możliwość zgodnego z zasadami swojego wyznania uczestnictwa w czynnościach i obrzędach religijnych oraz wypełnianie obowiązków religijnych i obchodzenie świąt religijnych. Ograniczenia wolności sumienia i wyznania polegające na uzewnętrznianiu swojej religii może podlegać jedynie ograniczeniom ustawowym koniecznym do ochrony bezpieczeństwa publicznego, porządku, zdrowia lub moralności publicznej albo podstawowych praw i wolności innych osób[12]. Korzystanie z powyższych wolności nie może prowadzić do uchylania się od wykonywania obowiązków publicznych nałożonych przez ustawy[13]. Należy przy tym pamiętać, że wolność religii ma swoją własną klauzulę limitacyjną w art. 53 ust. 5 Konstytucji RP, zgodnie z którym wolność jej uzewnętrzniania może być ograniczona jedynie w drodze ustawy i tylko wtedy, gdy jest to konieczne do ochrony bezpieczeństwa państwa, porządku publicznego, zdrowia, moralności lub wolności i praw innych osób. Klauzula ta jest celowo węziej sformułowana niż klauzula generalna z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP. Ustrojodawca chciał podkreślić w ten sposób wysokie miejsce tej wolności w hierarchii wartości konstytucyjnych[14]. Skuteczne ograniczenie wolności religii musi spełnić przesłanki wynikające z obu przepisów konstytucyjnych.
Konkretyzacja treści art. 2 znajduje swój wyraz w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy g.w.s.w. W myśl tych przepisów prawo zgodnego z zasadami swojego wyznania uczestniczenia w czynnościach i obrzędach religijnych oraz wypełnienia obowiązków religijnych i obchodzenia świąt religijnych przysługuje osobom pełniącym służbę wojskową lub zasadniczą służbę w obronie cywilnej. Warto wspomnieć również o uprawnieniu wspólnot religijnych do sprawowania posługi w wojsku. Wypełniając funkcje religijne kościoły i inne związki wyznaniowe mogą między innymi udzielać posług religijnych, w tym osobom pełniącym służbę wojskową lub zasadniczą służbę w obronie cywilnej, oraz organizować obrzędy i zgromadzenia religijne[15].
Na gruncie g.w.s.w. należy wskazać jeszcze, że zakazuje ona dyskryminacji lub uprzywilejowania ze względu na wyznawaną religię, a także stanowi, iż obywatel nie może być zmuszany do uczestnictwa lub nieuczestniczenia w obrzędach religijnych[16].
Regulacje prawne wolności sumienia i religii wynikające z konkordatu i ustaw partykularnych
Gwarancje dotyczące możliwości odbywania praktyk religijnych przez żołnierzy zawarte zostały w Konkordacie między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską, podpisanym w Warszawie 28 lipca 1993 roku[17]. Artykuł 16 ust. 2 stanowi, że żołnierzom wyznania katolickiego w czynnej służbie wojskowej, w tym również zawodowej, zapewnia się możliwość swobodnego uczestnictwa we Mszy świętej w niedziele i święta, jeśli nie koliduje to z ważnymi obowiązkami służbowymi. Wskazać należy, że art. 9 przywołanego aktu za dni wolne od pracy uznaje niedziele i następujące dni świąteczne:
1) 1 stycznia - uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki Maryi (dzień Nowego Roku),
2) drugi dzień Wielkanocy,
3) dzień Bożego Ciała,
4) 15 sierpnia - uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny,
5) 1 listopada - dzień Wszystkich Świętych,
6) 25 grudnia - pierwszy dzień Bożego Narodzenia,
7) 26 grudnia - drugi dzień Bożego Narodzenia.
Podobne regulacje znajdują się w ustawie z 17 maja 1989 roku o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: s.p.k.k.)[18]. Artykuł 25 ust. 1 s.p.k.k. stanowi, że wszystkim osobom pełniącym służbę wojskową zapewnia się swobodę spełniania lub niespełniania, zależnie od ich woli, praktyk religijnych. Gwarancja ta jest rozciągnięta także na członków rodzin osób pełniących służbę wojskową. Z kolei zgodnie z art. 25 ust. 2 s.p.k.k. żołnierzom w czynnej służbie wojskowej zapewnia się możliwość uczestniczenia - poza terenem jednostek wojskowych - we Mszy świętej w niedziele i święta oraz w innych zwyczajowych praktykach religijnych organizowanych w kościołach garnizonowych lub niegarnizonowych, jeśli nie koliduje to z ważnymi obowiązkami służbowymi. Powyższe regulacje pozwalają przyjąć, że państwo polskie zobowiązane jest zapewnić możliwość uczestnictwa we Mszy świętej żołnierzom w niedziele i święta. Odstępstwem od tego obowiązku jest zaistnienie „ważnych obowiązków służbowych”, które kolidują z możliwością udziału żołnierza w praktykach religijnych. Wskazać należy, że wyjątek ten obejmuje jedynie ważne obowiązki służbowe, a zatem takie, które mają duże znaczenie, są istotne, doniosłe, kluczowe[19]. Wyjątek ten nie powinien być zatem nadużywany, a raczej następować tylko w przypadku zaistnienia obiektywnej sytuacji panującej w danej jednostce wojskowej, czy też potrzeby zapewnienia przez wojsko jego podstawowych zadań, do których należy zapewnienie bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej i jej obywateli.
Art. 25 ust. 3 i 4 s.p.k.k. wskazuje, że realizacja swobody spełniania praktyk religijnych, w tym uczestniczenia we Mszy świętej, o ile nie koliduje to z ważnymi obowiązkami służbowymi żołnierzy, spoczywa na kapelanach wojskowych. Powinność ta realizowana jest poprzez indywidualny kontakt z dowódcami jednostek wojskowych oraz żołnierzami. Kapelani wojskowi mają przy tym pełną swobodę stałego kontaktowania się z żołnierzami na terenie jednostek wojskowych, w terminach uzgodnionych z dowódcami tych jednostek. Analogiczne regulacje znajdują się w innych ustawach dotyczących stosunku państwa polskiego do poszczególnych kościołów i innych związków wyznaniowych[20].
Obowiązywanie prawa kanonicznego w polskim porządku prawnym
Ustrojodawca zapewnia, że stosunki między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi są kształtowane na zasadach poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezależności każdego w swoim zakresie[21]. Prawo kanoniczne zatem, jako prawo wewnętrzne jednego z kościołów, nie obowiązuje automatycznie w polskim porządku prawnym. Jak wskazuje się w orzecznictwie Sądu Najwyższego z zasady autonomii i wzajemnej niezależności państwa oraz kościoła wynika, że państwo nie jest uprawnione do regulowania spraw wiary, a prawo kanoniczne nie wywiera bezpośrednich skutków w sferze państwowego porządku prawnego. Jednakże prawo kanoniczne może wyjątkowo wywoływać skutki w określonej sferze państwowego porządku prawnego – wówczas, gdy państwo wyrazi taką wolę w ustawie lub umowie międzynarodowej[22]. Co więcej tezy o obowiązywaniu norm prawa kanonicznego w powszechnym porządku prawnym nie sposób pogodzić z konstytucyjnym katalogiem źródeł prawa[23]. W doktrynie wskazuje się trafnie, że do upaństwowienia prawa wewnętrznego może dojść w sposób wyraźny lub dorozumiany, a poza tymi wyjątkowymi sytuacjami stosowanie prawa kanonicznego przez na przykład organy władzy publicznej jest wykluczone[24]. Ponadto odwoływanie się do prawa wewnętrznego związków wyznaniowych przez organy państwa implikowałoby konieczność dokonywania jego wykładni, co zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 25 ust. 3 Konstytucji wykracza poza ich kompetencje[25].
Odnosząc się do prawa wewnętrznego największej wspólnoty religijnej w Polsce – Kościoła katolickiego – należy wskazać, że nakłada ono na wiernych obowiązki określonego zachowania się, w tym dotyczące realizacji wolności religii w jej aspekcie kolektywnym. Jakkolwiek prawo to nie obowiązuje w polskim porządku prawnym, to jednak należy wskazać, że obowiązuje wiernych tejże wspólnoty. Kanon otwierający Kodeks Prawa Kanonicznego[26] stanowi wszak „[k]anony tego Kodeksu dotyczą jedynie Kościoła łacińskiego”. Należy zatem przyjąć, że wolnością religii objęta będzie w szczególności realizacja obowiązków nałożonych przez prawodawcę kościelnego na wiernych.
Obowiązek uczestnictwa we Mszy świętej dla wiernych Kościoła katolickiego
Dla wiernych Kościoła katolickiego obowiązek uczestniczenia we Mszy świętej w niedziele i święta nakazane znajduje uzasadnienie w prawie Bożym[27]. Trzecie przykazanie dekalogu, będącego zbiorem podstawowych zasad moralnych chrześcijan, stanowi: „[[p]amiętaj, abyś dzień święty święcił”. Pierwsze przykazanie kościelne mówi natomiast: „[w] niedziele i święta nakazane we Mszy świętej uczestniczyć i powstrzymać się od prac niekoniecznych”. Kościół stale wskazuje, że udział we Mszy świętej w niedziele i święta nakazane jest obowiązkiem wiernych[28]. Znajduje on wyraz w obowiązującym prawie kanonicznym. Kanon 1247 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku stanowi, że „[w] niedziele oraz w inne dni świąteczne nakazane, wierni są zobowiązani uczestniczyć we Mszy świętej; powinni ponadto powstrzymać się od wykonywania tych prac i zajęć, które utrudniają oddawanie Bogu czci, przeżywanie radości właściwej dniowi Pańskiemu albo korzystanie z należnego odpoczynku duchowego i fizycznego”. Do dni świątecznych nakazanych poza niedzielami i przypadającymi w niedzielę Wielkanocą i Wniebowstąpieniem należą:
Kanon 1248 § 1 wskazuje zaś, że nakazowi uczestniczenia we Mszy świętej czyni zadość także ten, kto bierze w niej udział, gdziekolwiek jest odprawiana w obrządku katolickim, bądź w sam dzień świąteczny, bądź też wieczorem dnia poprzedzającego. W przypadku niedzieli oznacza to obligatoryjne uczestnictwo we Mszy świętej w niedzielę lub w sobotę od godziny 16:00. W nakazany dzień świąteczny wierny może wypełnić obowiązek uczestnicząc we Mszy świętej również w wigilię danego święta[30]. Kanon 1248 w § 2 stanowi, że „[j]eżeli z braku świętego szafarza albo z innej poważnej przyczyny uczestniczenie w celebracji eucharystycznej jest niemożliwe, usilnie zaleca się, aby wierni brali udział w liturgii Słowa, jeżeli jest ona odprawiana w kościele parafialnym albo innym świętym miejscu, zgodnie z przepisami wydanymi przez biskupa diecezjalnego, albo poświęcali odpowiedni czas na modlitwę indywidualną, albo w rodzinie lub, według sposobności, w grupach rodzin.”. Oznacza to, że nawet, gdy „ważne obowiązki służbowe” uniemożliwią uczestnictwo żołnierza-wiernego we Mszy świętej, należy uwzględnić w miarę możliwości w organizacji jego służby czas na spełnienie obowiązku modlitewnego w zastępczej i nieekwiwalentnej formie.
Dość wskazać, że dla katolików udział w sprawowaniu ofiary eucharystycznej jest najdoskonalszą formą spotkania z Bogiem, a niespełnienie nałożonego prawem obowiązku może według wiary katolickiej stanowić grzech ciężki, skutkujący utratą łaski uświęcającej, czyli zjednoczenia z Bogiem potrzebnego do zbawienia[31]. Kodeks Prawa Kanonicznego w kan. 897 wskazuje, że „[n]ajbardziej czcigodnym sakramentem jest Najświętsza Eucharystia, w której sam Chrystus Pan jest obecny, ofiaruje się oraz jest przyjmowany i dzięki której Kościół ustawicznie żyje i wzrasta. Ofiara eucharystyczna, pamiątka śmierci i zmartwychwstania Pana, w której utrwala się na wieki Ofiara Krzyża, jest szczytem i źródłem całego kultu oraz życia chrześcijańskiego; wyraża ona i sprawia jedność Ludu Bożego, przez nią urzeczywistnia się budowanie Ciała Chrystusa. Pozostałe bowiem sakramenty i wszystkie kościelne dzieła apostolatu mają ścisły związek z Najświętszą Eucharystią i na nią są ukierunkowane”, wierni zaś „powinni z największą czcią odnosić się do Najświętszej Eucharystii, biorąc czynny udział w sprawowaniu najczcigodniejszej Ofiary, z największą pobożnością i często przyjmując ten Sakrament i adorując Go z najwyższym uwielbieniem; duszpasterze, wyjaśniając naukę o tym Sakramencie, powinni starannie pouczać wiernych o tym obowiązku.”[32].
Wymogi prawa kanonicznego w zakresie przyjmowania pokarmów w tzw. dni pokuty.
Prawo kanoniczne nakłada na wiernych obowiązek zachowania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych w piątki oraz w środę popielcową[33]. Dyspensa od tej powinności została wydana przez prymasa Stanisława Wyszyńskiego, który w dokumencie z 30 listopada 1966 roku zwolnił z obowiązku powstrzymania się od spożywania pokarmów mięsnych w piątki (z wyjątkiem Wielkiego Piątku) osoby:
- które stołują się w zakładach zbiorowego żywienia, w których nie są przestrzegane kościelne przepisy postne, oraz
- wszystkich, którzy nie mają możliwości czynienia wyboru potraw, a muszą spożywać to, co jest dostępne do spożycia[34].
Powyższe wyłączenie w zakresie żywienia zbiorowego zostało potwierdzone podczas zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, które odbyło się w Warszawie w dniach 12 – 13 marca 2014 roku, które dotyczyło zasad promulgacji przyjętej rok wcześniej nowelizacji IV przykazania kościelnego[35]. Wykładnia wskazuje, że osoby, które z uzasadnionych przyczyn nie mogą zachować wstrzemięźliwości od spożywania pokarmów mięsnych w piątki (z powodu zbiorowego żywienia), powinny podjąć inna formę pokuty.
Niezależnie od powyższego, brak bezmięsnej alternatywy w punktach żywienia zbiorowego może dziwić z uwagi na popularne w społeczeństwie preferencje w zakresie spożywania wyłącznie pokarmów bezmięsnych w piątki. Spożywanie w tym dniu tygodnia pokarmów bezmięsnych jest nie tylko wymogiem prawa kościelnego lecz także cechą charakterystyczną dla polskiej kultury, zatem tym bardziej dziwi brak możliwości spożywania w tym dniu tego rodzaju pokarmów w punktach żywienia zbiorowego, jakimi są stołówki jednostek wojskowych. Wreszcie wskazać należy, że standardem realizowanym względem osób osadzonych w więzieniach jest zapewnienie im diety obejmującej spożywanie posiłków przygotowanych z uwzględnieniem wymogów religijnych i kulturowych (na przykład dieta całkowicie bezmięsna albo z wyłączeniem mięsa wieprzowego)[36]. Tym bardziej niezrozumiały jest brak alternatywnego, bezmięsnego posiłku raz w tygodniu, który mogliby wybrać żołnierze Wojska Polskiego.
Konkluzje
Wolność religii i jej realizacja poprzez uczestnictwo w sprawowanym kulcie stanowi gwarancję konstytucyjną. O doniosłości tej swobody świadczy jej szerokie uznanie w prawie międzynarodowym oraz powtórzenie i doprecyzowanie gwarancji konstytucyjnej w aktach o randze ustawowej. Tego rodzaju potwierdzenie znalazło swoje miejsce także w materii umowy regulującej status Kościoła katolickiego i jego wiernych, zawartej przez Państwo Polskie i Stolicę Apostolską. Uregulowania normatywne zwracają szczególną uwagę na leżący po stronie państwa obowiązek zapewnienia możliwości uczestniczenia we Mszy świętej w niedziele i dni świąteczne żołnierzom w czynnej służbie zawodowej. Obowiązek ten bezpośrednio spoczywa na jednostkach wojskowych i osobach sprawujących tam zwierzchnictwo służbowe. Powinny one umożliwić żołnierzom uczestniczenie we Mszy świętej w niedziele i dni świąteczne, bądź przynajmniej w soboty i dni poprzedzające święta nakazane. Wyjątkiem od tego obowiązku jest konieczność pełnienia przez żołnierza ważnych obowiązków służbowych, lecz nawet wówczas warto uwzględnić konieczność zastępczej formy realizacji obowiązku modlitewnego. Z uwagi na obowiązki Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie zagwarantowania swobody religii i doniosłe znaczenie, jakie ma dla katolików wypełnienie nakazu uczestnictwa we Mszy świętej, wskazany wyjątek powinien być ograniczony do obiektywnych okoliczności i sytuacji koniecznych. Choć obowiązek zachowywania wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych nie jest absolutny, negatywnie należy ocenić brak zapewnienia bezmięsnej alternatywy przez wojskowe punkty żywienia zbiorowego w jeden dzień w tygodniu.
Łukasz Bernaciński - członek Zarządu Ordo Iuris
apl. radc. Anna Wawrzyniak - analityk Centrum Analiz Legislacyjnych Ordo Iuris
[1] Dz.U. z 1977 r., Nr 38, poz. 167.
[2] Dz.U. z 1993 r., Nr 61, poz. 284.
[3] Dz.U.UE.C. z 2016 r., Nr 202, poz. 389.
[4] Zob. art. 18 odczytywany łącznie z preambułą.
[5] Deklaracja nie ma charakteru prawnego, lecz jest jedynie dokumentem o znaczeniu politycznym i moralnym. W. Sobczak, Art. 18 Wolność myśli, sumienia i religii [w:] Międzynarodowy pakt praw obywatelskich (osobistych) i politycznych. Komentarz, red. R. Wieruszewski, Warszawa 2012, s. 451.
[6] Dz.U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483.
[7] Artykuł 25 Konstytucji: 1. Kościoły i inne związki wyznaniowe są równouprawnione.
2. Władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym.
3. Stosunki między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi są kształtowane na zasadach poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezależności każdego w swoim zakresie, jak również współdziałania dla dobra człowieka i dobra wspólnego.
4. Stosunki między Rzecząpospolitą Polską a Kościołem Katolickim określają umowa międzynarodowa zawarta ze Stolicą Apostolską i ustawy.
5. Stosunki między Rzecząpospolitą Polską a innymi kościołami oraz związkami wyznaniowymi określają ustawy uchwalone na podstawie umów zawartych przez Radę Ministrów z ich właściwymi przedstawicielami.
[8] M. Florczak – Wątor, komentarz do art. 53 Konstytucji RP, uwaga nr 2, [w:] red. P. Tuleja, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, wyd. II, LEX/el. 2021.
[9] Zob. wyrok Sądu Okręgowego w Szczecinie z 26 marca 2010r., sygn. akt IC 28/10, LEX nr 1135961; Wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 25 listopada 2010 r., sygn. akt I ACa 363/10 (publ.: „Przegląd Prawa Wyznaniowego” 2012, t. 4, s. 200, 209). O kontrowersjach związanych z ustaleniem treści zasady bezstronności światopoglądowej zob. np. W. Łączkowski, „Bezstronność” władz publicznych, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2006, nr 2, s. 210–214; M. Olszówka, Objaśnienia do art. 25 Konstytucji RP, [w:] M. Safjan, L. Bosek (red.), Konstytucja RP, Tom I. Komentarz do art. 1-86, Warszawa 2016, s. 664-667.
[10] Dz.U. z 2017 r., poz. 1153.
[11] Zróżnicowanie terminologiczne występujące w niektórych aktach prawnych, a polegające na używaniu pojęć „religii” albo „wyznania” nie rodzi istotnych skutków prawnych w sferze praktycznej.
[12] Zob. art. 3 ust. 1 ustawy g.w.s.w.
[13] Zob. art. 3 ust. 2 ustawy g.w.s.w.
[14] Wyrok TK z 10 grudnia 2014 r., sygn. akt K 52/13, OTK-A 2014, Nr 11, poz. 118, pkt III.7.2. Postanowienie SN z 5 marca 2015 r., sygn. akt III KK 274/14, OSNKW 2015, Nr 9, poz. 72.
[15] Art. 19 ust. 2 pkt 3 g.w.s.w.
[16] Art. 6 ust. 1 i 2 g.w.s.w.
[17] Dz.U. z 1998 r., Nr 51, poz. 318.
[18] Dz.U. z 2019 r., poz. 1347.
[19] Zob. ważny, Słownik Języka Polskiego, tekst dostępny pod adresem internetowym: https://sjp.pl/wa%C5%BCny, dostęp: 23 marca 2022 r.
[20] W ustawie z dnia 4 lipca 1991 roku o stosunku Państwa do Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego (Dz.U. z 2014 r., poz. 1726) znajdują się one w art. 21 – 22, w ustawie z dnia 13 maja 1994 roku o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko – Augsburskiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2015 r., poz. 43) w art. 29 – 31, ustawa z dnia 13 maja 1994 roku o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko – Reformowanego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2015 r., poz. 483) w art. 12 ust. 4 przyznaje żołnierzom pełniącym czynną służbę wojskową prawo uczestnictwa w nabożeństwach i czynnościach religijnych, jeżeli nie koliduje to z ważnymi obowiązkami służbowymi. Ustawa z dnia 30 czerwca 1995 roku o stosunku Państwa do Kościoła Ewangelicko-Metodystycznego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2014 r., poz. 1712) zawiera regulacje dotyczące możliwości uczestniczenia w praktykach religijnych i opieki duszpasterskiej nad żołnierzami w art. 18, ustawa z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Chrześcijan Baptystów w Rzeczypospolitej (Dz.U. z 2015 r., poz. 169) w art. 17, ustawa z dnia 30 czerwca 1995 roku o stosunku Państwa do Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2014r., poz. 1889) również w art. 17. Ustawa z dnia 30 czerwca 1995 r. o stosunku Państwa do Kościoła Polskokatolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2014r., poz. 1599) zawiera przepisy dotyczące tej materii w art. 15, ustawa z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2015r., poz. 44) w art. 14, ustawa z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Starokatolickiego Mariawitów w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2015r., poz. 14) w art. 15, ustawa z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do Kościoła Zielonoświątkowego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2015r., poz. 13) w art. 18. Ustawa z dnia 20 lutego 1997 r. o stosunku Państwa do gmin wyznaniowych żydowskich w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2014r., poz. 1798) w art. 14 zawiera prawo żołnierzy do zwolnień w celu odbycia praktyk religijnych. Ustawa z dnia 21 kwietnia 1936 r. o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 1936r., poz. 30.240) w art. 22 wskazuje, że dla zapewnienia opieki religijnej osobom wyznania muzułmańskiego w służbie wojskowej, w skład wojska wchodzi służba duszpasterska muzułmańska. Ustawa z dnia 21 kwietnia 1936 r. o stosunku Państwa do Karaimskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 1936r., poz. 30.241) w art. 19 wskazuje jedynie, że zaspokajanie potrzeb religijnych Karaimów odbywających służbę wojskową regulują przepisy wydane przez właściwego ministra. Brak jednak stosownego aktu wykonawczego w tym zakresie.
[21] Art. 25 ust. 3 Konstytucji.
[22] Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 24 marca 2004 r., sygn. akt IV CK 108/03, OSNC 2005 z. 4, poz. 65; Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 19 grudnia 2008 r., sygn. akt III CZP 122/08, OSNC 2009, nr 7-8, poz. 115.
[23] Zob. art. 87 Konstytucji; Uchwała SN z 19 grudnia 2008 r., III CZP 122/08; Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 stycznia 2008 r., sygn. akt II GSK 286/07, LEX nr 379298.
[24] Por. D. Walencik, Prawo kanoniczne (wewnętrzne) związków wyznaniowych a prawo polskie, „Przegląd sądowy” 2013, nr 5, s. 23.
[25] P. Tuleja, Art. 25 Zasada równouprawnienia, autonomii kościołów i związków wyznaniowych oraz bezstronności państwa, [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, red. P. Tuleja…, pkt 2; B. Rakoczy, Glosa do wyroku SN z dnia 2 lutego 2005 r., IV CK 480/04, „Przegląd Prawa Wyznaniowego” 2009, nr 1, s. 214; A. Mezglewski, Opinia prawna dotycząca problemu obowiązywania prawa wewnętrznego związków wyznaniowych w obrocie prawnym, „Przegląd Prawa Wyznaniowego” 2011, nr 1, s. 255-256.
[26] Codex Iuris Canonici auctoritate Ioannis Pauli PP. II promulgatus (25.01.1983), AAS 75 (1983), pars II, s. 1-317; tekst polski w: Kodeks Prawa Kanonicznego, przekład polski zatwierdzony przez Konferencję Episkopatu, Poznań 1984.
[27] K. Mierzejewski, Obowiązek uczestniczenia we Mszy Świętej w niedziele i święta nakazane, ”Prawo Kanoniczne” 2014, nr 4 (57), s. 87.
[28] Ibidem, s. 66.
[29] Rzecznik Episkopatu przypomina: uczestnictwo we Mszy Świętej 1 stycznia jest obowiązkowe, https://episkopat.pl/rzecznik-episkopatu-przypomina-uczestnictwo-we-mszy-swietej-1-stycznia-jest-obowiazkowe/, dostęp: 23 marca 2022 r.
[30] K. Mierzejewski, op. cit., s. 77.
[31] Grzech ciężki i lekki – co to jest? Jak je odróżnić?, https://www.msze.info/informator/grzech-ciezki-i-lekki-co-to-jest-jak-je-odroznic, dostęp: 23 marca 2022 r.
[32] Kanon 898 Kodeksu Prawa Kanonicznego.
[33] Zob. Kanony 1249-1253 Kodeksu Prawa Kanonicznego,
[34] Z. Janczewski, Dyscyplina postna w Kościele od Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku, [w:] Śląskie Studia Historyczno – Teologiczne 32, 1999, s. 180.
[35] Uchwała KEP w sprawie zatwierdzenia IV przykazania kościelnego z dnia 13 marca 2014 r., https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WE/kep/ivprzykazanie_13032004.html, dostęp: 23 marca 2022 r.
[36] Służba Więzienna, Kilka faktów o więziennych posiłkach, https://www.sw.gov.pl/aktualnosc/okregowy-inspektorat-sluzby-wieziennej-w-krakowie-kilka-faktow-o-wieziennych-posilkach, dostęp: 23 marca 2022 r.
W debacie publicznej duże kontrowersje wzbudza Europejski Zielony Ład, którego wdrożenie będzie kosztować Polskę prawdopodobnie ok. 2,5 biliona euro. Czy jednak Polska jest skazana na bezalternatywne wdrożenie tych rozwiązań? Temu zagadnieniu poświęcony jest raport przygotowany przez Instytut Ordo Iuris. W publikacji omówiono możliwości odstąpienia od Zielonego Ładu, m.in. poprzez uchylenie go w drodze procedury ustawodawczej Unii Europejskiej, stwierdzenie jego nieważności przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej czy odrzucenie go w referendum.
• Instytut Ordo Iuris zaprezentował polską wersję dokumentu z propozycjami reformy Unii Europejskiej, przygotowanego wspólnie z węgierskim think tankiem Mathias Corvinus Collegium.
• Publikacja zawiera diagnozę obecnej sytuacji oraz dwa scenariusze działań, które mają przywrócić Unii jej pierwotny charakter wspólnoty suwerennych państw narodowych.
• W związku z toczącą się dyskusją wokół stanowiska Grupy Roboczej Towarzystwa Internistów Polskich pt. „Zapobieganie terapii daremnej u dorosłych chorych umierających w szpitalu”, Instytut Ordo Iuris przygotował swoje stanowisko w tej sprawie.
Wolności obywatelskie
W dniu 6 marca 2025 r. Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny (dalej: „ustawa” lub „nowelizacja”). Ustawa nadaje wybranym cechom – orientacja seksualna, płeć, niepełnosprawność i wiek – charakter przesłanek dyskryminacyjnych zmierzając do „ochrony” przed „mową nienawiści” ze względu na te przesłanki. Przedstawiony Prezydentowi do podpisu akt budzi liczne, bardzo poważne zastrzeżenia natury konstytucyjnej, zagrażając w sposób bezprecedensowy wolności słowa i swobodzie debaty publicznej.