Laicka Republika i Francja – te dwa pojęcia traktowane są szeroko jako synonimy. Koncepcja laïcité i wyparcia religii z przestrzeni publicznej przez stulecia była wymierzona w chrześcijaństwo, które przed 1789 r. stanowiło podstawę tradycyjnego porządku moralnego i politycznego. Dziś wyzwanie stanowi dla niej także islam, a współczesne francuskie społeczeństwo jest głęboko podzielone i sfragmentaryzowane. Rządząca elita stara się nad nim zapanować, co w połączeniu z instytucjami V Republiki tworzy specyficznie francuski model autorytarnego liberalizmu. Więcej na ten temat w artykule Kacpra Kity. Jest to kolejny esej z serii „Ordo Iuris Cywilizacja”.

 

PRZECZYTAJ TEKST – LINK

 

Ideał laickiej Republiki wywodzi się z myśli Jean-Jacquesa Rousseau, który sformułował teorię religii obywatelskiej jako podstawy ustroju społecznego. Rousseau był przeciwnikiem chrześcijaństwa, którego, jego zdaniem, nie dało się pogodzić z demokracją i wolnością. Genewski filozof chciał państwowej religii, odrzucającej uniwersalizm oraz skupionej na dobru doczesnym, a nie zbawieniu duszy. Jednocześnie nie był to kult egoizmu – religia obywatelska była wymagająca, a odstępcom od wiary miała grozić nawet kara śmierci.

 

Koncepcję Rousseau rozwinęli francuscy rewolucjoniści tacy jak Maximilien Robespierre i Louis-Antoine de Saint-Just. Robespierre wprowadził kult Istoty Najwyższej. Saint-Just zostawił po sobie teorię idealnej Republiki opartej o religię obywatelską i jej rytuały. Z perspektywy naszej epoki jakobinizm może wydawać się paradoksalny, gdyż łączy w sobie nacjonalistyczny, solidarystyczny patriotyzm oraz uniwersalistyczny konstruktywizm.

 

Lata 80. i 90. XIX wieku przyniosły powrót do rewolucyjnego dziedzictwa. Kolejne rządy prowadziły agresywną kampanię, starając się siłą wyprzeć chrześcijaństwo z przestrzeni publicznej, szkół i innych instytucji. Progresywne elity z założenia dążyły do tego, by odgórnie przekształcić świadomość i wartości Francuzów oraz maksymalnie osłabić Kościół. W miejsce chrześcijaństwa wprowadzono republikańskie święta, pieśni, rytuały, nazwy ulic. Katolicy byli rugowani z instytucji takich jak armia.

 

W 1958 r. do tej treści doszła nowa forma francuskiego państwa – najbardziej stabilna po 1789 r. Charles de Gaulle wprowadził system prezydencki, który miał wzmocnić naród wybierający swojego przywódcę wobec elit politycznych, sądownictwa i parlamentu. W praktyce V Republika jest dziś jednak wykorzystywana do ograniczania wpływu obywateli na rzeczywistość. Obecny prezydent Emmanuel Macron legitymizuje swoje rządy, przedstawiając siebie jako zaporę chroniącą dziedzictwo Oświecenia przed skrajnościami – prawicą Marine Le Pen, lewicą Jean-Luca Mélenchona i radykalnym islamem.

 

Republikańska religia ani dobrobyt materialny nie wystarczyły, by skutecznie zasymilować lub przynajmniej zintegrować miliony muzułmanów, którzy stają się coraz liczniejsi i bardziej gorliwi. Macron stosuje wobec islamu działania mające narzucić laïcité. Podobnie jak niegdyś było to czynione wobec chrześcijaństwa wkraczanie państwa w życie rodzin i jednostek. Wobec licznych podziałów kulturowych, etnicznych i materialnych w praktyce republikańskie obrządki są często pustymi rytuałami. Wizja Rousseau umiała niszczyć, ale nie umiała zbudować.

Czytaj więcej

Równość – nie identyczność. Między ideologią a rzeczywistością: co dane mówią o sytuacji kobiet i mężczyzn?
31 października 2025

Równość – nie identyczność. Między ideologią a rzeczywistością: co dane mówią o sytuacji kobiet i mężczyzn?

Społeczeństwo to złożony system, w którym kobiety i mężczyźni pełnią…

Dlaczego najlepszym prezentem, jaki możesz dać swojemu dziecku, jest rodzeństwo?
24 października 2025

Dlaczego najlepszym prezentem, jaki możesz dać swojemu dziecku, jest rodzeństwo?

Coraz więcej badań wskazuje, że dzieci wychowywane z rodzeństwem rozwijają…

Pozorna równość, realna destrukcja. O konsekwencjach instytucjonalizacji związków nieformalnych
17 października 2025

Pozorna równość, realna destrukcja. O konsekwencjach instytucjonalizacji związków nieformalnych

Ustawa jest pierwszym krokiem na drodze do stopniowego wprowadzenia w…

Panie na lewo, panowie na prawo – światopoglądowy rozdźwięk młodych. Cz. III: O kulturze, która zniechęca do zakładania rodziny
10 października 2025

Panie na lewo, panowie na prawo – światopoglądowy rozdźwięk młodych. Cz. III: O kulturze, która zniechęca do zakładania rodziny

Sytuacja grozi spadkiem liczby związków i malejącą liczbą dzieci w…