główne PUNKTY

1

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie minister edukacji Barbary Nowackiej zmieniające kryteria oceny pracy nauczycieli.

2

Uproszczenie kryteriów i skali ocen spłyca złożoność pracy nauczyciela i może prowadzić do schematycznych, niesprawiedliwych rozstrzygnięć.

3

Przepisy przejściowe mogą wywołać chaos organizacyjny, zwłaszcza w przypadku nauczycieli początkujących.


29 października minister edukacji Barbara Nowacka podpisała rozporządzenie zmieniające kryteria oceny pracy nauczycieli. Modyfikacje te są przedstawiane jako zwiększenie przejrzystości systemu oceniania. Mogą one jednak budzić zastrzeżenia z punktu widzenia ich użyteczności i faktycznego wpływu na jakość pracy szkoły.

1. Redukcja kryteriów – pozorne uproszczenie

Kryteriów jest mniej, ale w praktyce oznacza to dalszą standaryzację i usztywnienie całego procesu. Usunięcie kryteriów dodatkowych ogranicza możliwość uwzględnienia kontekstu szkoły, specyfiki zespołów klasowych czy indywidualnego stylu pracy nauczyciela. Zwiększa to ryzyko, że ocena stanie się jeszcze bardziej oderwana od realnych potrzeb edukacyjnych i podatna na bieżące uwarunkowania ideologiczne.

2. Skala 0–3 – zbyt uproszczona, by oddać złożoność pracy

Skala punktowa 0–3 w założeniu ma być czytelna, ale w praktyce drastycznie spłyca zróżnicowanie jakości pracy. Dwaj nauczyciele pracujący zupełnie inaczej mogą uzyskać identyczną punktację. Ocena staje się bardziej matematyczna niż merytoryczna — a przez to mniej sprawiedliwa.

3. Nowa procedura odwoławcza – zmiana wyłącznie formalna

Choć wymóg pisemnego uzasadnienia dyrektora może się wydawać słuszny, to sam system odwołań pozostaje zamknięty wewnątrz tych samych struktur i zależności służbowych. Utrudnia to realną niezależność czy ochronę nauczyciela przed niesprawiedliwą decyzją.

4. Kryteria „nowoczesności” – ideologicznie ukierunkowany obowiązek

Włączenie do oceny narzędzi informatycznych czy metod aktywizujących przedstawia się jako modernizację szkoły. Tymczasem szkoła powinna przede wszystkim uwzględniać rzeczywisty potencjał rozwojowy ucznia (intelektualny i moralny) i budować stabilne warunki jego rozwoju. Nowoczesne technologie czy metody aktywizujące — w obecnym, narzuconym kształcie — bywają nieefektywne, a nierzadko wręcz szkodliwe dla koncentracji i rozwoju uczniów. W praktyce tworzą kolejne obciążenia, zamiast wspierać proces dydaktyczny.

5. Przepisy przejściowe – ryzyko chaosu organizacyjnego

Równoległe funkcjonowanie dwóch systemów oceniania — starego i nowego — generuje praktyczne problemy, szczególnie dla nauczycieli początkujących. Ich proces oceniania i tak jest obciążony stresem i brakiem doświadczenia, a dodatkowa złożoność tylko pogłębia niepewność.

– Choć zmiany opakowano w narrację o uporządkowaniu i modernizacji systemu, nie dotykają one głównych problemów nazbyt zbiurokratyzowanego systemu oceny i braku realnego wsparcia dla nauczycieli. Uproszczenie kryteriów i skali spłyca obraz nauczycielskiej pracy. Istnieje ryzyko, że nowy system zamiast usprawnić ocenianie, jeszcze bardziej je sformalizuje, oddalając je od rzeczywistych wyzwań edukacyjnych – podkreśla dr Artur Górecki, dyrektor Centrum Edukacyjnego Ordo Iuris.

Źródło zdjęcia okładkowego: iStock

Wesprzyj nas

Czytaj więcej

Pozorne uproszczenia prowadzące do chaosu – zmiany w kryteriach oceny pracy nauczycieli
18 listopada 2025

Pozorne uproszczenia prowadzące do chaosu – zmiany w kryteriach oceny pracy nauczycieli

Uproszczenie kryteriów i skali ocen spłyca złożoność pracy nauczyciela i…

Dziesiątki przestępstw wymierzonych w chrześcijan w ciągu roku w Polsce – raport OBWE
18 listopada 2025

Dziesiątki przestępstw wymierzonych w chrześcijan w ciągu roku w Polsce – raport OBWE

W Polsce Policja odnotowała w 2024 r. zaledwie 1 przestępstwo…

Polacy przedstawieni w TVP jako współodpowiedzialni za zagładę Żydów. Ordo Iuris składa skargę na film „Wśród sąsiadów”
17 listopada 2025

Polacy przedstawieni w TVP jako współodpowiedzialni za zagładę Żydów. Ordo Iuris składa skargę na film „Wśród sąsiadów”

Film w reżyserii Yoava Potasha obarcza Polaków współodpowiedzialnością za niemieckie…

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
14 listopada 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Przedstawiciele Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny uczestniczyli w…

Najspokojniejszy i największy Marsz Niepodległości – sprawozdanie obserwatorów Ordo Iuris
14 listopada 2025

Najspokojniejszy i największy Marsz Niepodległości – sprawozdanie obserwatorów Ordo Iuris

Największa patriotyczna manifestacja w całej Europie odbyła się bezpieczne i…

Aborcja finansowana z pieniędzy podatników? Projekt „My Voice, My Choice” i europejska ofensywa ideologiczna
13 listopada 2025

Aborcja finansowana z pieniędzy podatników? Projekt „My Voice, My Choice” i europejska ofensywa ideologiczna

Finansowanie aborcji z funduszy unijnych stanowiłoby ingerencję w krajowe porządki konstytucyjne,…

Ordo Iuris składa wniosek o wyłączenie prof. Magdaleny Środy z orzekania w sprawie socjologa, który chciał „zwalczać katotalibów”
10 listopada 2025

Ordo Iuris składa wniosek o wyłączenie prof. Magdaleny Środy z orzekania w sprawie socjologa, który chciał „zwalczać katotalibów”

W trosce o bezstronność i obiektywizm rozstrzygnięcia, Instytut złożył wniosek…

Pomoc prawna dla uczestników Marszu Niepodległości
10 listopada 2025

Pomoc prawna dla uczestników Marszu Niepodległości

531 738 774 – pod tym numerem Instytut Ordo Iuris udziela pomocy…

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
7 listopada 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Ordo Iuris i Stowarzyszenie „Marsz Niepodległości” przygotowały poradnik dla uczestników…

Projekt ustawy grożący cenzurą w Internecie. Komisja Cyfryzacji wdraża część postulatów Ordo Iuris
7 listopada 2025

Projekt ustawy grożący cenzurą w Internecie. Komisja Cyfryzacji wdraża część postulatów Ordo Iuris

Projekt przewiduje dodanie do ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną…