· Rzecznik Praw Obywatelskich opublikował komunikat, z którego miałoby wynikać, że w niektórych szkołach może dochodzić do naruszeń praw uczniów przez przepisy regulujące funkcjonowanie placówki.

· Naruszenia miałyby polegać m.in. na braku możliwości samodzielnego usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach przez pełnoletnich uczniów oraz odmowy uznania oświadczenia o braku zgody na udzielanie rodzicom informacji o ocenach tych uczniów.

· Instytut Ordo Iuris przygotował analizę, w której wskazuje, że statut szkoły może przewidywać oświadczenie rodzica jako jedną z form usprawiedliwiania nieobecności dorosłego ucznia szkoły średniej na zajęciach edukacyjnych.

· Ponadto, jak wprost wynika z przepisów ustawy o systemie oświaty, rodzice uczniów szkół średnich którzy ukończyli 18. rok życia, niezależnie od sprzeciwu ze strony ucznia, mają prawo do uzyskiwania informacji o ocenach swoich dzieci.

· Ordo Iuris wskazuje też, że jawność ocen uczniów dla ich rodziców nie stoi w sprzeczności z konstytucyjną zasadą ochrony życia prywatnego, wynikającą z art. 47 Konstytucji RP.

PRZECZYTAJ ANALIZĘ – LINK

Czytaj więcej

Walka z zakazem aborcji i ruchami „antygenderowymi” – raport Specjalnego Sprawozdawcy OBWE
22 grudnia 2025

Walka z zakazem aborcji i ruchami „antygenderowymi” – raport Specjalnego Sprawozdawcy OBWE

W dokumencie wskazano na wzrost znaczenia i rozwój działalności ruchów…

Prezydent wetuje ustawę oświatową, Ordo Iuris apeluje do MEN w sprawie podstawy programowej
19 grudnia 2025

Prezydent wetuje ustawę oświatową, Ordo Iuris apeluje do MEN w sprawie podstawy programowej

Działania podejmowane przez resort edukacji należy uznać za destrukcyjne, ponieważ…

System cenzury chroniącej władzę. Węgierski raport o Europejskiej Tarczy Demokracji
17 grudnia 2025

System cenzury chroniącej władzę. Węgierski raport o Europejskiej Tarczy Demokracji

UE promuje finansowane przez siebie organizacje pozarządowe, które, pod pretekstem…

Projektowanie uniwersalne w szkole – idea inkluzywna czy pedagogiczna iluzja? Konteksty wdrażanej przez MEN „Reformy26. Kompas jutra”
16 grudnia 2025

Projektowanie uniwersalne w szkole – idea inkluzywna czy pedagogiczna iluzja? Konteksty wdrażanej przez MEN „Reformy26. Kompas jutra”

W kontekście planowanej reformy edukacji oznacza to ryzyko systemowego osłabienia…