Informujemy, że Państwa dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Górnośląskiej 20/6, kod pocztowy 00-484 (administrator danych) w celu informowania o realizacji działań statutowych, w tym do informowania o organizowanych akcjach społecznych. Podanie danych jest dobrowolne. Informujemy, że przysługuje Państwu prawo dostępu do treści swoich danych i możliwości ich poprawiania.
Przejdź do treści

Od kiedy obowiązują nowe przepisy dotyczące edukacji domowej?

Data publikacji: 19.12.2016

fotolia.com/lordn

Sensem przepisów przejściowych (intertemporalnych) jest określenie cezury czasowej, do której stosuje się przepisy prawa w starym brzmieniu, a od którego momentu stosuje się przepisy prawa w nowym brzmieniu.

Wyjaśniając wątpliwości narosłe wokół art. 305 ustawy z 16 grudnia 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (ustawa uchwalona przez Sejm, przed rozpatrzeniem przez Senat, co oznacza, że możliwe są jeszcze zmiany) wpierw należy przytoczyć ten przepis w całości:

„Art. 305. 1. Zezwolenia, o których mowa w art. 16 ust. 8 ustawy zmienianej w art. 15, wydane przed dniem 1 września 2017 r. pozostają w mocy.

2. Do wniosków o wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 8 ustawy zmienianej w art. 15, złożonych do dnia 31 sierpnia 2017 r. stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 września 2017 r.

3. Do spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego lub szkołą, na podstawie zezwoleń, o których mowa w ust. 1 i 2, stosuje się przepisy ustawy – Prawo oświatowe.”

Art. 305 ust. 1 Przepisów wprowadzających potwierdza, że zezwolenia na edukację domową dziecka wydane na podstawie art. 16 ust. 8 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty przed 1 września 2017 r. są i pozostają ważne także po tej dacie. Innymi słowy, zmiana przepisów prawa nie wpływa na ważność decyzji wydanych przez dyrektora szkoły przed wejściem w życie nowego prawa.

Art. 305 ust. 2 Przepisów wprowadzających precyzuje, w jakim trybie udzielane jest zezwolenie na edukację domową dziecka. Jeśli rodzice złożą wniosek do 31 sierpnia 2017 r., wówczas stosuje się przepisy dotychczasowe (niezależnie do daty wydania decyzji zezwalającej przez dyrektora szkoły), natomiast jeśli rodzice złożą wniosek 1 września 2017 r. lub później, to wówczas stosuje się nowe przepisy dotyczące edukacji domowej, w tym te regulujące tryb udzielania zezwolenia przez dyrektora szkoły.

Natomiast art. 305 ust. 3 przepisów wprowadzających oznacza, że od 1 września 2017 r. spełnianie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza przedszkolem, inną formą wychowania przedszkolnego lub szkołą będzie odbywało się na zasadach określonych w nowych przepisów, zaś przed 1 września 2017 r. na podstawie dotychczasowych.

Z treści art. 305 ust. 1 Przepisów wprowadzających i planowanego art. 37 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawa oświatowego (ustawa uchwalona przez Sejm, przed rozpatrzeniem przez Senat, co oznacza, że możliwe są jeszcze zmiany) wynika też, że dzieci, które są i pozostaną w edukacji domowej do 31 sierpnia 2017 r. poza województwem, nadal mogą obywać edukację w dotychczasowym trybie (bo zezwolenie pozostaje w mocy i nie zostało wydane z naruszeniem prawa).

dr Tymoteusz Zych, dr Marcin Olszówka

 

Edukacja

21.07.2017

MEN wycofuje się z kontrowersyjnych zmian w programie "Wychowanie do Życia w Rodzinie"

MEN wycofało się z kontrowersyjnych zmian w programie "Wychowanie do Życia w Rodzinie". Propozycja programu dla szkół ponadpodstawowych zawierała niestety szereg treści, które budziły wątpliwości organizacji prorodzinnych i samych rodziców. Największy niepokój i sprzeciw budziły wymogi stanowiące realizację genderowej Konwencji Stambulskiej, która pod hasłem walki z przemocą propaguje ideologię gender. 
Czytaj Więcej

Pierwszy sukces akcji „Chrońmy Dzieci”: MEN likwiduje obowiązek zajęć genderowych

Minister Edukacji Narodowej usuwa „działania antydyskryminacyjne” z projektu rozporządzenia w sprawie wymagań wobec szkół. To sukces akcji „Chrońmy Dzieci”, która rozpoczęła dyskusję na temat nadużyć w placówkach szkolnych w związku z wadliwym prawem.
Czytaj Więcej

Blisko pół tysiąca zgłoszeń w kampanii „Chrońmy Dzieci”

W ciągu zaledwie miesiąca od uruchomienia akcji „Chrońmy dzieci”, Ordo Iuris otrzymało blisko pół tysiąca zgłoszeń od rodziców zaniepokojonych zajęciami prowadzonymi w szkołach przez podmioty zewnętrzne. Ilustruje to skalę niepokojącego zjawiska oraz realną potrzebę zaangażowania się rodziców w obronę dzieci przed szkodliwą indoktrynacją.
Czytaj Więcej
Edukacja

27.01.2016

Projekt „Świecka szkoła” obciążony poważnymi wadami prawnymi

Sejm zajmie się dzisiaj projektem zmiany ustawy o systemie oświaty zgłoszonym w ramach inicjatywy „Świecka szkoła”. Przewiduje on likwidację finansowania nauczania religii w szkołach ze środków publicznych.
Czytaj Więcej