· Kończy się etap konsultacji publicznych i opiniowania projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zakładającego zakaz zadawania pisemnych i praktycznych prac domowych uczniom klas I-III.

· Z kolei w klasach IV-VIII pisemne i praktyczne prace domowe miałyby być zadawane wyłącznie „dla chętnych”, jednak uczeń nie mógłby otrzymać za nie oceny, nawet pozytywnej.

· Proponowane zmiany ograniczają swobodę stosowania przez nauczycieli takich metod dydaktyczno-wychowawczych, jakie uznają za najwłaściwsze, mimo że swobodę taką gwarantuje im ustawa – Karta Nauczyciela.

· Jednocześnie mogą doprowadzić do pogłębienia różnic w osiąganych wynikach w nauce pomiędzy uczniami, którzy mają bardzo dobre stopnie oraz tymi, którzy potrzebują dodatkowej motywacji, np. w formie obowiązkowej pracy domowej, aby powtórzyć materiał omawiany na lekcji.

· Ministerstwo chce przy tym narzucić szkołom zmianę ich statutów w zakresie oceniania wewnątrzszkolnego, jeżeli dotychczasowy statut zawierał regulacje dotyczące zadawania i oceniania prac domowych.

· Instytut Ordo Iuris przygotował analizę, w której wykazuje, że forma i zakres wprowadzanych zmian narusza obowiązujące przepisy rangi ustawowej oraz konstytucyjnej.

· Analiza została przekazana Ministerstwu Edukacji Narodowej.

 

PRZECZYTAJ ANALIZĘ – LINK

Po licznych zapowiedziach medialnych w sprawie likwidacji prac domowych w szkołach przez obecny obóz rządzący, 26 stycznia 2024 r. na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Edukacji, zmieniającego dotychczasowe zasady w zakresie zadawania i oceniania prac domowych w szkołach podstawowych. Planowane zmiany są de facto nałożonym na nauczycieli zakazem zadawania pisemnych i praktycznych prac domowych uczniom kl. I-III oraz zakazem zadawania obowiązkowych, pisemnych i praktycznych prac domowych uczniom k. IV-VIII. Nauczyciele w tych klasach będą mogli jedynie proponować uczniom dobrowolne wykonanie w domu pisemnych lub praktycznych zadań, jednak uczniowie, którzy je wykonali, nie będą mogli liczyć na uzyskanie pozytywnej oceny. Zakaz obejmie bowiem również wystawianie oceny z wykonaną dobrowolnie pisemną lub praktyczną pracą domową.

Nauczyciele do tej pory mieli prawo, ale nie mieli obowiązku zadawania prac domowych. Autonomia nauczyciela w stosowaniu środków wychowawczych i dydaktycznych jakie uzna za najwłaściwsze, spośród uznanych przez aktualne nauki pedagogiczne, wynika z art. 12 ust. 2 Karty Nauczyciela. Przepis ten w niezmienionej wersji obowiązuje od 1 lutego 1982 r. i do tej pory, przez ponad 40 lat obwiązywania regulacji, nie podważano zaufania do kompetencji nauczycieli poprzez ograniczenie im możliwości zadawania prac domowych.

Wprowadzenie zakazu wpływałoby także na ograniczenie swobody rodziców w decydowaniu, w ramach rady szkoły, o kształcie statutu szkoły, do której uczęszczają ich dzieci. Kwestie związane zadawaniem i ocenianiem prac domowych są bowiem materią należącą do wewnątrzszkolnego systemu oceniania. Szczegółowe zaś warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów podlegają uregulowaniu w statucie szkoły. Z tego powodu w ocenie skutków regulacji projektowanego rozporządzenia wskazano na konieczność zmiany statutów przez te szkoły podstawowe, które w statutach tych zawarły regulacje dotyczące zadawania i oceniania prac domowych.

Ograniczenia w zadawaniu i ocenianiu prac domowych mają być wprowadzone w drodze aktu podustawowego jakim jest rozporządzenie.

 

„Przepis dotyczący zmiany zasad w zadawaniu i ocenianiu prac domowych, wprowadzany w drodze rozporządzenia, nie spełnia kryterium legalności bowiem nie znajduje umocowania w ustawie, naruszając tym samym art. 92 ust. 1 Konstytucji. Dodatkowo jest sprzeczny z art. 12 ust. 2 Karty Nauczyciela oraz przepisami ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Prawo oświatowe, które przewidują, że szczegółowe warunki oraz sposób oceniania wewnątrzszkolnego podlega uregulowaniu w statucie szkoły. Gdyby zatem jakaś szkoła nie zdecydowała się na zmianę statutu zgodnie z wytycznymi MEN, zaś kurator unieważniłby poszczególne postanowienia statutu, to taka szkoła miałaby duże szanse na obronę swojego stanowiska przed wojewódzkim sądem administracyjnym” – wskazuje r.pr. Marek Puzio, starszy analityk Instytutu Ordo Iuris.

 

Dodatkowo, Ordo Iuris podkreśla w analizie, że skutkiem proponowanych zmian może być pogłębienie różnic w osiąganych wynikach w nauce pomiędzy uczniami zdolnymi i ambitnymi oraz tymi, którzy potrzebują dodatkowej motywacji – np. w formie obowiązkowej pracy domowej – aby powtórzyć, i tym samym lepiej przyswoić, materiał omawiany na lekcji.

Czytaj więcej

Miniony tydzień w Ordo Iuris
10 października 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris

Instytut Ordo Iuris wysłał do szpitali przypomnienie dotyczące możliwości korzystania…

NSA uchyla wyrok WSA ws. ideologicznego programu warszawskiego ratusza
10 października 2025

NSA uchyla wyrok WSA ws. ideologicznego programu warszawskiego ratusza

Praktyczne konsekwencje przeciwdziałania „dyskryminacji ze względu na tożsamość lub ekspresję…

Czy Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy wspiera aborcję i dostęp dzieci do pornografii?
9 października 2025

Czy Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy wspiera aborcję i dostęp dzieci do pornografii?

Przyjęcie raportu PACE pokazuje, że w Europie trwa zmaganie o…

Prześladowany za obronę chrześcijan: rozmowa z Adamem S. – prezesem Fidei Defensor (WIDEO)
9 października 2025

Prześladowany za obronę chrześcijan: rozmowa z Adamem S. – prezesem Fidei Defensor (WIDEO)

Fidei Defensor i Ordo Iuris razem w obronie chrześcijan –…

Wolność sumienia gwarantowana każdemu – przypomina szpitalom Ordo Iuris
8 października 2025

Wolność sumienia gwarantowana każdemu – przypomina szpitalom Ordo Iuris

Instytut Ordo Iuris wysłał do szpitali wyjaśnienia dotyczące korzystania z…

Międzynarodowe Przepisy Zdrowotne wchodzą w życie, prace nad uzupełnieniem Traktatu pandemicznego kontynuowane
8 października 2025

Międzynarodowe Przepisy Zdrowotne wchodzą w życie, prace nad uzupełnieniem Traktatu pandemicznego kontynuowane

Prace prowadzone nad poprawkami do Międzynarodowych Przepisów Zdrowotnych od samego…

Holenderski parlament przeciwko dodaniu „prawa do aborcji” do kategorii praw człowieka
7 października 2025

Holenderski parlament przeciwko dodaniu „prawa do aborcji” do kategorii praw człowieka

Głosowanie, a właściwie jego wynik, jest wielkim sukcesem holenderskich środowisk…

Ordo Iuris w międzynarodowej koalicji wspierającej raport przeciwko surogacji
6 października 2025

Ordo Iuris w międzynarodowej koalicji wspierającej raport przeciwko surogacji

Dokument stwierdza, że surogacja jest nie do pogodzenia z godnością…

Miniony tydzień w Ordo Iuris
3 października 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris

Trybunał Konstytucyjny uznał, że przepisy nowelizacji ustawy o „mowie nienawiści”…

Rada Praw Człowieka ONZ forsuje aborcję pod pretekstem ochrony zdrowia matek
3 października 2025

Rada Praw Człowieka ONZ forsuje aborcję pod pretekstem ochrony zdrowia matek

Dokument został obudowany szeregiem ideologicznych sformułowań, w tym wielokrotnymi odniesieniami…