główne PUNKTY

1

Komisja Europejska, w odpowiedzi na pismo eurodeputowanego Waldemara Budy, stwierdziła, że ocena tego, czy dane państwo członkowskie znajduje się w sytuacji presji migracyjnej, należy do instytucji unijnych.

2

Wśród tych kryteriów KE wymieniła m.in. liczbę wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej, liczbę obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców sprowadzonych na ląd w następstwie operacji poszukiwawczo-ratowniczych oraz ewentualne przypadki instrumentalnego traktowania migrantów.

3

Z odpowiedzi można wnioskować, że uchodźcy, który przybyli do Polski po rosyjskiej agresji na Ukrainę w 2022 roku, nie będą liczeni do puli.


Waldemar Buda, polski poseł do Parlamentu Europejskiego (Prawo i Sprawiedliwość/Europejscy Konserwatyści i Reformatorzy) wystosował do Komisji Europejskiej wniosek w trybie art. 144 regulaminu PE, na mocy którego europosłowie, grupy polityczne i komisje parlamentarne mogą zwracać się z pytaniami do różnych organów i instytucji Unii Europejskiej. Przedmiotem pisma polskiego deputowanego do Parlamentu Europejskiego były kwestie dotyczące unijnego Paktu o migracji i azylu oraz stanowiska polskiego rządu, w którym zadeklarował on sprzeciw wobec wdrożenia przepisów Paktu. Co istotne, w styczniu Komisja Europejska potwierdziła, że Polska jest związana wszystkimi aktami prawnymi wchodzącymi w skład Paktu o migracji i azylu, a na gruncie prawa unijnego nie istnieją prawne możliwości zwolnienia Polski z wdrożenia jakichkolwiek jego elementów.

W związku z tym, w piśmie z marca europoseł Waldemar Buda przedstawił Komisji Europejskiej pytania dotyczące wyjaśnienia definicji prawnych zawartych w jednym z aktów prawnych, wchodzących w skład Paktu o azylu i migracji oraz zasad wyboru przez państwo członkowskie pomiędzy formami obowiązkowej solidarności:

„Skoro czynnikiem istotnym dla oceny, czy państwo członkowskie zmaga się z trudną sytuacją migracyjną, jest liczba osób korzystających z tymczasowej ochrony oraz skoro państwa mają swobodę wyboru między różnymi formami solidarności (relokacją, wkładami finansowymi itp.), proszę o odpowiedź:

1.         Jakie są kryteria rozgraniczające stan presji migracyjnej od trudnej sytuacji migracyjnej?

2.         Czy i jakie czynniki inne niż liczba osób korzystających z ochrony są brane pod uwagę?”.

W odpowiedzi, której z ramienia Komisji Europejskiej udzielił Komisarz ds. wewnętrznych i migracji, Austriak Magnus Brunner (ÖVP/EPL), wskazano, iż termin „presja migracyjna” zdefiniowany został w art. 2 pkt 24 rozporządzenia w sprawie zarządzania azylem i migracją. Sformułowanie „znacząca sytuacja migracyjna” określono natomiast w art. 2 pkt 25 tego samego rozporządzenia.

W dalszej części odpowiedzi austriacki polityk, odwołując się do rozporządzenia w sprawie zarządzania azylem i migracją (art. 10 ust. 1), wskazuje, że Komisja dokonuje oceny tego, czy dane państwo członkowskie znajduje się pod presją migracyjną, jest narażone na ryzyko presji migracyjnej lub stoi w obliczu znaczącej sytuacji migracyjnej, w oparciu o określone kryteria, biorąc pod uwagę m.in.:

– europejskie roczne sprawozdanie dotyczące azylu i migracji, oceniające sytuację w zakresie azylu, przyjmowania i imigracji w ciągu ostatnich 12 miesięcy;

– liczbę wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej;

– liczbę obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców sprowadzonych na ląd w następstwie operacji poszukiwawczo-ratowniczych;

– liczbę obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców, którzy korzystają z tymczasowej ochrony;

– liczbę osób zatrzymanych w związku z niedozwolonym przekroczeniem granicy zewnętrznej;

– ewentualne przypadki instrumentalnego traktowania migrantów;

– skalę i tendencje w zakresie niedozwolonego przemieszczania się obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców między państwami członkowskimi.

– W swoich analizach i innych publikach poświęconych unijnemu Paktowi o migracji i azylu, prawnicy Instytutu wielokrotnie podnosili, iż akty prawne wchodzące w skład Paktu oddają ogromną władzę w ręce Komisji Europejskiej oraz Rady Unii Europejskiej, co stwarza dla Polski daleko idące niebezpieczeństwo. Niedawna oficjalna odpowiedz Komisji Europejskiej na pytania polskiego posła, tak jak odpowiedź tego samego gremium ze stycznia bieżącego roku potwierdza, iż Polska nie będzie mogła, wbrew zapowiedziom niektórych polityków, uchylić się od skutków i postanowień unijnego Paktu o migracji i azylu dzięki przyjęciu znacznej liczby uchodźców z ogarniętej wojną Ukrainy. W analizie dotyczącej Paktu o migracji i azylu eksperci Instytutu wskazywali, iż sposób sformułowania kryteriów oceny sytuacji migracyjnej nie jest korzystny dla Polski. Kładzie się w nich bowiem nacisk na liczbę przyjmowanych imigrantów w danym roku i roku poprzednim oraz na liczbę wniosków azylowych do rozpatrzenia, natomiast mniejsze znaczenie ma to, ilu imigrantów dany kraj przyjął już wcześniej. Tymczasem przesilenie migracyjne związane z falą uchodźców z objętej wojną Ukrainy jest już przeszłością – komentuje Patryk Ignaszczak z Centrum Prawa Międzynarodowego Ordo Iuris.

Czytaj też: Co zawiera pakt migracyjny i jakie będą jego skutki dla Polski?

Źródło zdjęcia okładkowego: Adobe Stock

Wesprzyj nas

Czytaj więcej

„Dobre prawo dla Polski” – Ordo Iuris na dyskusji w Trybunale Konstytucyjnym
4 listopada 2025

„Dobre prawo dla Polski” – Ordo Iuris na dyskusji w Trybunale Konstytucyjnym

Podczas spotkania skupiono się na zagadnieniach dotyczących funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości…

Przeszkadzał w Mszy, ale nie złośliwie. Postępowanie w sprawie Piotra Wielgusa umorzone
4 listopada 2025

Przeszkadzał w Mszy, ale nie złośliwie. Postępowanie w sprawie Piotra Wielgusa umorzone

Instytut podkreślił, że zachowanie protestujących wywołało wśród wiernych uczestniczących w…

Jak polski rząd wdraża konwencję stambulską? Raport przekazany Radzie Europy
4 listopada 2025

Jak polski rząd wdraża konwencję stambulską? Raport przekazany Radzie Europy

W dokumencie zabrakło odniesienia do kwestii przejrzystości finansowania organizacji pozarządowych…

Surogacja jako forma sprzedaży dzieci i naruszenia praw kobiet – opinia Ordo Iuris dla Specjalnego Sprawozdawcy ONZ
3 listopada 2025

Surogacja jako forma sprzedaży dzieci i naruszenia praw kobiet – opinia Ordo Iuris dla Specjalnego Sprawozdawcy ONZ

Dzieci urodzone w wyniku surogacji często tracą prawo do pełnej…

Trybunał w Strasburgu: Włochy miały prawo unieważnić akt urodzenia z dwiema „matkami”
3 listopada 2025

Trybunał w Strasburgu: Włochy miały prawo unieważnić akt urodzenia z dwiema „matkami”

Wyrok ETPC wpisuje się w ugruntowaną linię orzeczniczą, zgodnie z…

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
31 października 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Przedstawiciele Ordo Iuris wzięli udział w ośmiu panelach konwencji programowej…

Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie wytycznych Minister Leszczyny. Ordo Iuris składa zażalenie do sądu
31 października 2025

Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie wytycznych Minister Leszczyny. Ordo Iuris składa zażalenie do sądu

Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie tzw. wytycznych Minister Zdrowia…

Debata w Parlamencie Europejskim na temat strategii bezpieczeństwa wewnętrznego w UE
30 października 2025

Debata w Parlamencie Europejskim na temat strategii bezpieczeństwa wewnętrznego w UE

Dyskusja ukazała rosnące napięcia między zwolennikami dalszej integracji polityki bezpieczeństwa…

Krytyczne uwagi Ordo Iuris do projektu ustawy o bezpłatnej antykoncepcji. W tle katastrofalna sytuacja finansowa NFZ
30 października 2025

Krytyczne uwagi Ordo Iuris do projektu ustawy o bezpłatnej antykoncepcji. W tle katastrofalna sytuacja finansowa NFZ

Podstawowym, całkowicie błędnym założeniem projektu jest przyjęcie, że ciąża stanowi…

Chodzenie do kościoła powodem rozdzielenia rodziny. Szwecja pozwana do Strasburga
29 października 2025

Chodzenie do kościoła powodem rozdzielenia rodziny. Szwecja pozwana do Strasburga

Dochodzenie wykazało brak dowodów na znęcanie. Rodzice zostali wówczas przez…