W dniach od 4 sierpnia do 3 września br. przeprowadzono z inicjatywy Marszałka Szymona Hołowni konsultacje społeczne obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Prawo oświatowe.

Projekt złożony do Sejmu w czerwcu b.r. wraz z 500 tys. podpisami od obywateli dotyczy m. in. wprowadzenia obowiązkowych lekcji religii lub etyki w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo w przedszkolach, szkołach podstawowych, liceach ogólnokształcących, technikach, branżowych szkołach I i II stopnia, szkołach artystycznych realizujących kształcenie ogólne oraz szkołach specjalnych przysposabiających do pracy, z wyjątkiem szkół dla dorosłych. Projekt zakłada też zapewnienie, że ocena z tych przedmiotów znajdzie się na świadectwie i będzie liczona do średniej i przenosi funkcjonujące przed ponad 30 lat zasady organizacji lekcji religii w szkołach publicznych z rozporządzenia do ustawy.

Ponad połowa badanych w ramach konsultacji społecznych wyraziła zdecydowaną zgodę na przyjęcie ustawy i akceptację jej założeń. Pierwsze czytanie projektu w Sejmie odbędzie się już w przyszłym tygodniu.

Charakterystyka grupy badanej

Spośród 693 osób dobrowolnie uczestniczących w konsultacjach 53% stanowiły kobiety, a 47% – mężczyźni. Największy odsetek respondentów mieścił się w przedziale wiekowym 40–49 lat (32%), 30–39 lat (27%) oraz 50–59 lat (24%). Młodszych niż 30 lat było 8%, a powyżej 60 lat – 9%.

Ocena potrzeby wprowadzenia ustawy

Respondenci oceniali na pięciostopniowej skali (1 – zdecydowany brak zgody, 5 – zdecydowana zgoda), czy przyjęcie projektu ustawy w proponowanym kształcie jest potrzebne.

  • Zdecydowana zgoda (5): 57%
  • Zgoda częściowa (4): 0,3%
  • Neutralnie (3): 0,4%
  • Brak zgody (1–2): 42%

Tym samym ponad połowa badanych wyraziła wyraźne przekonanie o konieczności regulacji wprowadzenia religii i etyki jako obowiązkowych przedmiotuów do wyboru.

Akceptacja proponowanych rozwiązań

Badani pytani byli także, czy akceptują zaproponowane w ustawie rozwiązania dotyczące organizacji nauczania religii w szkole:

  • Zdecydowana akceptacja (5): 55,6%
  • Akceptacja częściowa (4): 1,7%
  • Neutralnie (3): 0,1%
  • Brak akceptacji (1–2): 41,1%

Ponownie blisko 3/5 uczestników konsultacji popiera obowiązujący od ponad 30 lat konsensus i akceptuje jego zabezpieczenie w formie ustawowej.

Postrzeganie bezpośredniego wpływu

Respondenci mieli ocenić, na ile zapisy projektu dotyczą ich osobiście:

  • Zdecydowane „tak” (5): 77%
  • Raczej „tak” (4): 6%
  • Neutralnie (3): 8%
  • Raczej „nie”/„zdecydowane nie” (1–2): 7%

To pytanie miało na celu zbadanie postrzegania społecznego wpływu zmian w obszarze edukacji do wartości na lekcjach religii lub etyki na życie osób nieuczęszczających już przecież do szkoły. Aż 83% dostrzega wpływ pozytywnej edukacji młodego pokolenia na ich codzienne życie.

Czy nowa ustawa jest konieczna?

W dalszej części badania uczestnicy zostali poproszeni o wskazanie czy problem ujęty w projekcie ustawy mógłby zostać rozwiązany inaczej niż w drodze projektowanej ustawy? 1/3 badanych nie miała w tym zakresie zdania. Spośród pozostałych respondentów 64% nie widzi innej możliwości jak uchwalenie ustawy w projektowanym brzmieniu.

Tylko 24% wszystkich badanych uznało, że problem wskazany przez wnioskodawcę mógłby być rozwiązany inaczej niż w drodze projektowanej ustawy. Pozostałe 3/4 respondentów uznało za konieczne uchwalenie ustawy lub nie miało zdania, co potwierdza postrzeganie projektu jako głównego i zasadnego instrumentu zmian.

Ocena skutków zmian

Uczestnicy oceniali także rzetelność uzasadnienia projektowanej ustawy w zakresie oceny wpływu projektu na poszczególne obszary.

Rodzaj skutków„Tak” (%)„Nie” (%)Brak odp. (%)
Społeczne512920
Gospodarcze471934
Finansowe462034
Prawne481735

W zdecydowanej większości uczestnicy zgadzali się z przedstawionymi skutkami uchwalenia ustawy w każdym z badanych obszarów. W odniesieniu do skutków dla gospodarki, dla finansów publicznych oraz skutków prawnych odpowiedzi aprobujących oceny wpływu ustawy udzielano ponad dwukrotnie częściej niż odpowiedzi negatywnych. W zakresie skutków społecznych, które respondentom najłatwiej było ocenić 51% badanych zgodziła się z oceną skutków wskazanych przez projektodawców.

Komentarze do projektu ustawy

Uczestnicy badania mogli pozostawić swój autorski komentarz do projektu ustawy. W toku konsultacji wpłynęło 84 komentarzy z czego:

– 47 z nich (56%) opowiedziało się za wprowadzeniem obowiązku lekcji religii lub etyki.

– 33 komentarze (39%) wyraziły sprzeciw.

– 4 oceny (5%) przyjęły stanowisko neutralne lub zawierały uwagi techniczne.

Zdaniem wielu respondentów, religia odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu tożsamości narodowej i wspólnotowej. Obowiązkowy wybór między lekcjami religii i etyki miałyby zapewnić, że młodzież przyswaja wartości konstytuujący naszą tożsamość narodową. Część opinii wskazuje, że systematyczne zajęcia z zakresu etyki lub religii chrześcijańskiej przeciwdziałają narastającej agresji i dezintegracji rodzin. Jeszcze inni autorzy popierający projekt postulują większą współpracę instytucji oświatowych z parafiami, co według nich wzbogaci ofertę edukacyjną w zakresie formacji duchowej.

Podsumowanie
Konsultacje społeczne pokazują wyraźne poparcie dla obywatelskiego projektu ustawy wprowadzającego obowiązkowy wybór między lekcjami religii i etyki. Ponad połowa uczestników zdecydowanie popiera zarówno zasadność samego wprowadzenia, jak i konkretne rozwiązania projektowe. Jednocześnie wysokie wskaźniki deklarowanych komentarzy i zaangażowania sugerują, że temat budzi w społeczeństwie żywe zainteresowanie.

Pierwsze czytanie projektu w Sejmie odbędzie w drugiej połowie przyszłego tygodnia. Po wyraźnej akceptacji projektu przez większość społeczeństwa czas na podobny wynik głosowania w Sejmie.

Jeśli zgadzasz się z projektem zadzwoń lub napisz maila do swojego posła z żądaniem głosowania zgodnie z wolą jego wyborców! Tu znajdziesz numery telefonów i adresy mailowe do biur poselskich w całej Polsce.

Zobacz wyniki konsultacji społecznych na stronie Sejmu – LINK

Dr Łukasz Bernaciński – członek zarządu Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris, autor projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Prawo oświatowe, który stał się przedmiotem Obywatelskiej Inicjatywy Ustawodawczej.  

Czytaj więcej

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
31 października 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Przedstawiciele Ordo Iuris wzięli udział w ośmiu panelach konwencji programowej…

Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie wytycznych Minister Leszczyny. Ordo Iuris składa zażalenie do sądu
31 października 2025

Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie wytycznych Minister Leszczyny. Ordo Iuris składa zażalenie do sądu

Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie tzw. wytycznych Minister Zdrowia…

Debata w Parlamencie Europejskim na temat strategii bezpieczeństwa wewnętrznego w UE
30 października 2025

Debata w Parlamencie Europejskim na temat strategii bezpieczeństwa wewnętrznego w UE

Dyskusja ukazała rosnące napięcia między zwolennikami dalszej integracji polityki bezpieczeństwa…

Krytyczne uwagi Ordo Iuris do projektu ustawy o bezpłatnej antykoncepcji. W tle katastrofalna sytuacja finansowa NFZ
30 października 2025

Krytyczne uwagi Ordo Iuris do projektu ustawy o bezpłatnej antykoncepcji. W tle katastrofalna sytuacja finansowa NFZ

Podstawowym, całkowicie błędnym założeniem projektu jest przyjęcie, że ciąża stanowi…

Chodzenie do kościoła powodem rozdzielenia rodziny. Szwecja pozwana do Strasburga
29 października 2025

Chodzenie do kościoła powodem rozdzielenia rodziny. Szwecja pozwana do Strasburga

Dochodzenie wykazało brak dowodów na znęcanie. Rodzice zostali wówczas przez…

„Wzmocnienie sojuszu między szkołą a rodziną”. Włochy zamierzają rozszerzyć zakaz edukacji seksualnej
29 października 2025

„Wzmocnienie sojuszu między szkołą a rodziną”. Włochy zamierzają rozszerzyć zakaz edukacji seksualnej

Zgodnie z procedowanym projektem ustawy, instytucje szkolne są zobowiązane do…

Senat Hiszpanii przeciwko wpisaniu prawa do aborcji do Konstytucji
29 października 2025

Senat Hiszpanii przeciwko wpisaniu prawa do aborcji do Konstytucji

Choć socjalistyczny premier tego chciał, Hiszpania nie pójdzie śladem Francji…

O przyszłości Polski na konwencji programowej w Katowicach
28 października 2025

O przyszłości Polski na konwencji programowej w Katowicach

Przedstawiciele Instytutu Ordo Iuris uczestniczyli w ośmiu panelach podczas konwencji…

Polskie służby pochopnie wydaliły z Polski białoruską więźniarkę polityczną. Interwencja Ordo Iuris
28 października 2025

Polskie służby pochopnie wydaliły z Polski białoruską więźniarkę polityczną. Interwencja Ordo Iuris

Kobieta została wypuszczona przez litewskie służby i czeka na możliwość…

Nowa dynamika w globalnej ochronie życia. Prezes Ordo Iuris na konferencji w Waszyngtonie
27 października 2025

Nowa dynamika w globalnej ochronie życia. Prezes Ordo Iuris na konferencji w Waszyngtonie

Deklaracja Konsensusu Genewskiego tworzy międzynarodową platformę krajów opowiadających się za…