główne PUNKTY

1

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie minister edukacji Barbary Nowackiej zmieniające kryteria oceny pracy nauczycieli.

2

Uproszczenie kryteriów i skali ocen spłyca złożoność pracy nauczyciela i może prowadzić do schematycznych, niesprawiedliwych rozstrzygnięć.

3

Przepisy przejściowe mogą wywołać chaos organizacyjny, zwłaszcza w przypadku nauczycieli początkujących.


29 października minister edukacji Barbara Nowacka podpisała rozporządzenie zmieniające kryteria oceny pracy nauczycieli. Modyfikacje te są przedstawiane jako zwiększenie przejrzystości systemu oceniania. Mogą one jednak budzić zastrzeżenia z punktu widzenia ich użyteczności i faktycznego wpływu na jakość pracy szkoły.

1. Redukcja kryteriów – pozorne uproszczenie

Kryteriów jest mniej, ale w praktyce oznacza to dalszą standaryzację i usztywnienie całego procesu. Usunięcie kryteriów dodatkowych ogranicza możliwość uwzględnienia kontekstu szkoły, specyfiki zespołów klasowych czy indywidualnego stylu pracy nauczyciela. Zwiększa to ryzyko, że ocena stanie się jeszcze bardziej oderwana od realnych potrzeb edukacyjnych i podatna na bieżące uwarunkowania ideologiczne.

2. Skala 0–3 – zbyt uproszczona, by oddać złożoność pracy

Skala punktowa 0–3 w założeniu ma być czytelna, ale w praktyce drastycznie spłyca zróżnicowanie jakości pracy. Dwaj nauczyciele pracujący zupełnie inaczej mogą uzyskać identyczną punktację. Ocena staje się bardziej matematyczna niż merytoryczna — a przez to mniej sprawiedliwa.

3. Nowa procedura odwoławcza – zmiana wyłącznie formalna

Choć wymóg pisemnego uzasadnienia dyrektora może się wydawać słuszny, to sam system odwołań pozostaje zamknięty wewnątrz tych samych struktur i zależności służbowych. Utrudnia to realną niezależność czy ochronę nauczyciela przed niesprawiedliwą decyzją.

4. Kryteria „nowoczesności” – ideologicznie ukierunkowany obowiązek

Włączenie do oceny narzędzi informatycznych czy metod aktywizujących przedstawia się jako modernizację szkoły. Tymczasem szkoła powinna przede wszystkim uwzględniać rzeczywisty potencjał rozwojowy ucznia (intelektualny i moralny) i budować stabilne warunki jego rozwoju. Nowoczesne technologie czy metody aktywizujące — w obecnym, narzuconym kształcie — bywają nieefektywne, a nierzadko wręcz szkodliwe dla koncentracji i rozwoju uczniów. W praktyce tworzą kolejne obciążenia, zamiast wspierać proces dydaktyczny.

5. Przepisy przejściowe – ryzyko chaosu organizacyjnego

Równoległe funkcjonowanie dwóch systemów oceniania — starego i nowego — generuje praktyczne problemy, szczególnie dla nauczycieli początkujących. Ich proces oceniania i tak jest obciążony stresem i brakiem doświadczenia, a dodatkowa złożoność tylko pogłębia niepewność.

– Choć zmiany opakowano w narrację o uporządkowaniu i modernizacji systemu, nie dotykają one głównych problemów nazbyt zbiurokratyzowanego systemu oceny i braku realnego wsparcia dla nauczycieli. Uproszczenie kryteriów i skali spłyca obraz nauczycielskiej pracy. Istnieje ryzyko, że nowy system zamiast usprawnić ocenianie, jeszcze bardziej je sformalizuje, oddalając je od rzeczywistych wyzwań edukacyjnych – podkreśla dr Artur Górecki, dyrektor Centrum Edukacyjnego Ordo Iuris.

Źródło zdjęcia okładkowego: iStock

Wesprzyj nas

Czytaj więcej

Współpraca z rodziną i adekwatne działanie służb pomocowych. Sąd pozostawia pełnię władzy rodzicielskiej
11 grudnia 2025

Współpraca z rodziną i adekwatne działanie służb pomocowych. Sąd pozostawia pełnię władzy rodzicielskiej

Sąd docenił współpracę rodziców 11-latki z instytucjami pomocowymi w celu…

Senyszyn naruszyła dobre imię Polski i Żołnierzy Wyklętych? Sąd uwzględnił apelację Ordo Iuris
11 grudnia 2025

Senyszyn naruszyła dobre imię Polski i Żołnierzy Wyklętych? Sąd uwzględnił apelację Ordo Iuris

Była posłanka napisała na Twitterze m.in., że Żołnierze Wyklęci mieli…

Minister Sprawiedliwości podważa uchwałę Sądu Najwyższego broniącą polskiej suwerenności
11 grudnia 2025

Minister Sprawiedliwości podważa uchwałę Sądu Najwyższego broniącą polskiej suwerenności

3 grudnia 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb…

Rodzice niesłusznie oskarżeni o przemoc. Procedura Niebieskiej Karty zamknięta
10 grudnia 2025

Rodzice niesłusznie oskarżeni o przemoc. Procedura Niebieskiej Karty zamknięta

Po zbadaniu sprawy Sąd Rejonowy w Grodzisku Mazowieckim stwierdził brak…

Inwigilacja ceną za ochronę dzieci? Porozumienie Rady UE w sprawie rozporządzenia o czatach
10 grudnia 2025

Inwigilacja ceną za ochronę dzieci? Porozumienie Rady UE w sprawie rozporządzenia o czatach

Projekt wywoływał kontrowersje związane z możliwością wprowadzenia masowej inwigilacji obywateli…

Przemoc wobec matek i marginalizacja macierzyństwa jako naruszenie praw człowieka – opinia Ordo Iuris dla ONZ
10 grudnia 2025

Przemoc wobec matek i marginalizacja macierzyństwa jako naruszenie praw człowieka – opinia Ordo Iuris dla ONZ

Eksperci zwracają uwagę na pomijane często współczesne zagrożenia, takie jak…

ONZ: coraz szersza koalicja państw pro-life przeciwko tzw. prawom reprodukcyjnym i seksualnym
9 grudnia 2025

ONZ: coraz szersza koalicja państw pro-life przeciwko tzw. prawom reprodukcyjnym i seksualnym

Głosowania wskazują na rosnącą liczbę państw opowiadających się za zachowaniem suwerenności…

Gdy szkoła zawodzi: sąd i kurator stają po stronie rodziców dziecka z autyzmem
9 grudnia 2025

Gdy szkoła zawodzi: sąd i kurator stają po stronie rodziców dziecka z autyzmem

Postępowanie zostało wszczęte na skutek działań dyrekcji szkoły, która –…

Sąd utrzymał wyrok warunkowo umarzający postępowanie wobec protestującego rolnika
9 grudnia 2025

Sąd utrzymał wyrok warunkowo umarzający postępowanie wobec protestującego rolnika

Rolnik został zwolniony z kosztów postępowania apelacyjnego. Wyrok jest prawomocny.

„Reforma26. Kompas Jutra” zagrożeniem dla polskiej szkoły. Ordo Iuris wraz z KROPS apeluje o weto prezydenckie
9 grudnia 2025

„Reforma26. Kompas Jutra” zagrożeniem dla polskiej szkoły. Ordo Iuris wraz z KROPS apeluje o weto prezydenckie

Konsultacje społeczne zainicjowane przez KROPS pokazują jednoznaczny sprzeciw opinii publicznej…