Obserwujemy obecnie, jak podstawowe zasady konstytucyjne Rzeczypospolitej są coraz częściej traktowane przez klasę polityczną jako niewiele znaczące frazesy

Konwencja Rady Europy w sprawie zapobiegania i zwalczania przemocy wobec kobiet i przemocy domowej, którą Rząd RP podpisał w 2012 r. i obecnie intensywnie zabiega o jej ratyfikację, jest dokumentem pozostającym w sprzeczności z szeregiem przepisów Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Po pierwsze, rozwiązania konwencyjne są sprzeczne z art. 25 ust. 2 Konstytucji, który deklaruje bezstronność światopoglądową Państwa. Ze szkodą dla faktycznego interesu ofiar, Konwencja sytuuje zagadnienie przeciwdziałania przemocy wobec kobiet w trudnym do zaakceptowania kontekście ideologicznym. Niesłusznie traktuje patologie życia społecznego jako zjawisko obiektywnie zdeterminowane przez strukturę społeczną i zakłada konieczność przekształcenia realiów społecznych pod dyktando ideologicznych założeń znajdujących wyraz w preambule do Konwencji, posługującej się koncepcjami o wyraźnie marksistowskich inspiracjach (odwieczna walka płci, strukturalna przemoc jako narzędzie dominacji mężczyzn). Ideologicznie marksistowski rodowód Konwencji jest źródłem kolejnych zastrzeżeń natury konstytucyjnej, zważywszy na wyraźną dezaprobatę z jaką art. 13 ustawy zasadniczej odnosi się do ideologii komunistycznej.

 

Po drugie, fundamentalny system aksjologiczny zawarty w Konwencji jest nie do pogodzenia z polskim porządkiem konstytucyjnym. Konstytucja w swej preambule podkreśla łączność z tradycjami I i II Rzeczypospolitej, wyraża wdzięczność przeszłym pokoleniom Polaków za kulturę zakorzenioną w chrześcijańskim dziedzictwie, co znajduje swój konkretny wyraz m.in. w konstytucyjnych gwarancjach wolności sumienia i wyznania. W przeciwieństwie do tego, Konwencja uznaje zakorzeniony w tradycji ład społeczny za strukturalne źródło opresji względem kobiet, przyczynę historycznie ukształtowanych, nierównych relacji władzy między kobietami i mężczyznami. Tym samym, deklarowana w preambule tożsamość ideowa Konwencji, wyrażająca teorię „walki płci”, jest głęboko sprzeczna z aksjologią Konstytucji RP.

 

Po trzecie, Konwencja budzi zasadnicze wątpliwości z punktu widzenia zasady równości wobec prawa oraz równości płci. Art. 2 ust. 1 Konwencji wyraźnie bowiem ogranicza jej zakres do „wszystkich form przemocy wobec kobiet”, uznając przemoc domową za dotykającą głównie kobiety. Tym samym mamy do czynienia z aktem prawnym, którego beneficjentami mają być w rzeczywistości wyłącznie kobiety. Nie sposób pogodzić takiego rozwiązania z art. 32 ust. 1 Konstytucji oraz z art. 33 Konstytucji, zgodnie z którymi wszyscy są wobec prawa równi i wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Ponadto, kobieta i mężczyzna w Rzeczypospolitej Polskiej mają równe prawa w życiu rodzinnym, politycznym, społecznym i gospodarczym. Tym samym sprzeczne z Konstytucją są rozwiązania konwencyjne, które w sposób nieuzasadniony faworyzują jedną grupę podmiotów (kobiety) w kontekście zjawiska przemocy, wykluczając pozostałe kategorie osób narażone i doświadczające przemocy, jak chociażby osoby starsze. Co więcej, statystyki policyjne za lata 2003-2007 i za pierwszy kwartał roku 2008 wskazują, że chociaż kobiety stanowią zdecydowanie najliczniejszą grupę wśród ofiar przemocy domowej, to jednak gwałtownie wzrasta ilość przypadków przemocy, której kobiety są sprawcami, zaś liczba mężczyzn pokrzywdzonych przemocą domową wzrosła na przestrzeni raportowanych lat niemal dwukrotnie. Tymczasem Konwencja w art. 2 ust. 1 wyklucza z zakresu swego stosowania tę najszybciej rosnącą grupę ofiar.

 

Po czwarte, rozwiązania konwencyjne zobowiązują państwa strony do ujęcia w programach edukacyjnych treści służących wykorzenieniu zwyczajów i tradycji opartych na stereotypowym modelu roli kobiet i mężczyzn, w tym poprzez promocję niestereotypowych ról przypisanych płciom (art. 12 w zw. z art. 14 Konwencji). Zobowiązania takie należy uznać za godzące w prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami, gwarantowane przez art. 48 ust. 1 Konstytucji i podważające konstytucyjnie gwarantowaną pozycję małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzny.

 

W tej sytuacji, społeczeństwo winno jednoznacznie zaprotestować przeciwko planom ratyfikowania tej Konwencji, co uczynić można również za pośrednictwem Internetu.

Czytaj więcej

Rzekome wykroczenia drogowe pretekstem do skazania działacza prolife. Ordo Iuris składa apelację
1 grudnia 2025

Rzekome wykroczenia drogowe pretekstem do skazania działacza prolife. Ordo Iuris składa apelację

Wolontariusz, w trakcie odbywającej się w Katowicach manifestacji ruchu LGBT,…

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
28 listopada 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że Polska musi respektować zawarte…

Aborcja eugeniczna dyskryminacją osób niepełnosprawnych. Opinia Ordo Iuris dla ONZ
28 listopada 2025

Aborcja eugeniczna dyskryminacją osób niepełnosprawnych. Opinia Ordo Iuris dla ONZ

Instytut rekomenduje Komitetowi, aby w przygotowywanych wytycznych wyraźnie potępił praktykę…

W obronie rodziny i prawa naturalnego – Ordo Iuris na VI Zgromadzeniu Forum Organizacji Katolickich w Rzymie
28 listopada 2025

W obronie rodziny i prawa naturalnego – Ordo Iuris na VI Zgromadzeniu Forum Organizacji Katolickich w Rzymie

W stanowiskach Ordo Iuris podkreślono rolę rodziny jako fundamentu społecznego…

Trzy płcie w unijnej ankiecie dla dzieci. Ordo Iuris reaguje
27 listopada 2025

Trzy płcie w unijnej ankiecie dla dzieci. Ordo Iuris reaguje

Pytanie o płeć zawiera więcej niż 3 warianty w odpowiedzi…

Opinia Ordo Iuris dla ONZ: prymat rodziny w zrównoważonym rozwoju państw
26 listopada 2025

Opinia Ordo Iuris dla ONZ: prymat rodziny w zrównoważonym rozwoju państw

Instytut zwraca uwagę na nadużycia związane z redefinicją pojęcia „gender”,…

USA: nie dla ideologicznego języka w dokumentach ONZ. Cięcia budżetowe w Organizacji
26 listopada 2025

USA: nie dla ideologicznego języka w dokumentach ONZ. Cięcia budżetowe w Organizacji

Administracja USA wskazała, że pewna terminologia była w przeszłości wykorzystywana…

TK potwierdza – wyłączanie sędziów powoływanych od 2018 roku – niekonstytucyjne
26 listopada 2025

TK potwierdza – wyłączanie sędziów powoływanych od 2018 roku – niekonstytucyjne

Trybunał przypomniał, że żaden organ władzy publicznej nie posiada kompetencji…

Trybunał Konstytucyjny stwierdził – ustawa Adama Bodnara o KRS niekonstytucyjna. Minister Żurek ponownie forsuje te same rozwiązania
26 listopada 2025

Trybunał Konstytucyjny stwierdził – ustawa Adama Bodnara o KRS niekonstytucyjna. Minister Żurek ponownie forsuje te same rozwiązania

Minister sprawiedliwości Waldemar Żurek przedstawił projekt nowej nowelizacji ustawy o…

TSUE przekracza swoje kompetencje. Wyrok w sprawie uznawania tzw. małżeństw jednopłciowych
25 listopada 2025

TSUE przekracza swoje kompetencje. Wyrok w sprawie uznawania tzw. małżeństw jednopłciowych

Orzeczenie TSUE stanowi kolejny przykład braku poszanowania kompetencji państw członkowskich…