główne PUNKTY
1
Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok, w którym jednoznacznie stwierdził, zgodnie z wcześniejszą linią orzeczniczą, że brak publikacji przez Donalda Tuska wyroków TK jest bezprawny, a nawet nieopublikowane wyroki wywołują skutki od momentu ich ogłoszenia na sali rozpraw.
2
Od marca 2024 r. Prezes Rady Ministrów, mimo ciążącego na nim konstytucyjnego obowiązku, nie publikuje żadnych wyroków Trybunału Konstytucyjnego.
3
Działanie szefa rządu znacząco utrudnia obywatelom możliwość dochodzenia ich konstytucyjnych praw i wolności oraz godzi w zasadę pewności prawa, na co uwagę zwrócił między innymi Rzecznik Praw Obywatelskich.

Zgodnie z art. 190 ust. 2 Konstytucji, orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego podlegają niezwłocznemu ogłoszeniu w organie urzędowym, w którym badany przez Trybunał akt normatywny był ogłoszony – w zdecydowanej większości przypadków (dotyczących na przykład ustaw lub rozporządzeń) tym publikatorem urzędowym jest Dziennik Ustaw. Ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych precyzuje w swoim art. 21 ust. 1 pkt, że wydawanie Dziennika Ustaw jest obowiązkiem Prezesa Rady Ministrów, wykonywanym przy pomocy Rządowego Centrum Legislacji.
Tymczasem od marca 2024 r., kiedy to Sejm przyjął uchwałę – czysto polityczną deklarację, bez jakiejkolwiek mocy prawnej – w sprawie usunięcia skutków kryzysu konstytucyjnego w kontekście pozycji ustrojowej oraz funkcji Krajowej Rady Sądownictwa w demokratycznym państwie prawnym, Prezes Rady Ministrów – Donald Tusk – zaprzestał publikowania jakichkolwiek orzeczeń (w tym wyroków) Trybunału Konstytucyjnego. Praktyka ta została wprost potwierdzona w uchwale Rady Ministrów z 18 grudnia 2024 r., w której uznano ogłaszanie orzeczeń (w tym wyroków) TK za niedopuszczalne i zobowiązano Prezesa Rady Ministrów do ich dalszego niepublikowania.
(…)
Całość tekstu na portalu Obserwator Praworządności.
Źródło zdjęcia okładkowego: iStock