· Trybunał Konstytucyjny wydał postanowienie zabezpieczające, które zawiesza stosowanie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej ograniczającego lekcje religii i etyki w szkołach.

· Zmniejszona miała być liczba godzin tych zajęć, a uczniowie mieli być łączeni w grupy złożone z osób z klas na różnych etapach nauczania.

· Instytut Ordo Iuris wskazuje, że tworzenie łączonych grup składających się z uczniów w różnym wieku i realizujących program nauczania właściwy dla różnych klas może naruszać konstytucyjną wolności sumienia i religii oraz prawa rodziców do wychowywania moralnego i religijnego dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.

· Taka praktyka jest także niezgodna z celami i przepisami Prawa oświatowego.

 

Trybunał Konstytucyjny, w odpowiedzi na wniosek Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego z 26 sierpnia 2024 r. (BSA III.4011.1.2024) o zbadanie zgodności z Konstytucją RP wspomnianego rozporządzenia, (Dz. U.  poz. 1158) wydał postanowienie zabezpieczające, które zawiesza stosowanie tego aktu prawnego.

Oznacza to, że od 1 września 2024 r. w dalszym ciągu należy stosować § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 983) w dotychczasowym brzmieniu. Określa ono, że przedszkole i szkoła mają obowiązek zorganizowania lekcji religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy lub oddziału (wychowanków grupy przedszkolnej). Tworzenie grup międzyoddziałowych lub międzyklasowych w dalszym ciągu będzie mogło mieć zatem miejsce wyłącznie w sytuacji, w której w każdej z łączonych klas lub oddziałów znajduje się mniej niż 7 uczniów uczęszczających na religię.

Nie należy zatem tworzyć grup obejmujących uczniów klas I-III, IV-VI czy VII-VIII, ponieważ może to naruszać konstytucyjne prawa i uczniów do edukacji religijnej i prawo rodziców do zapewnienia dzieciom tej edukacji. W wyroku z 2 grudnia 2009 r. (sygn. akt U 10/07) Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że „nauczanie religii jest jednym z elementów wolności religii określonej w art. 53 ust. 2 Konstytucji”.) Przypomniał też, że „wliczanie ocen z religii do średniej rocznej i końcowej, jest – co Trybunał podkreśla ponownie – konsekwencją wprowadzenia religii do programu nauczania oraz konsekwencją wystawiania ocen z religii na świadectwach szkolnych szkół publicznych. Jest to konsekwencja konstytucyjnych gwarancji wolności religii”. TK zwrócił uwagę na nierozerwalny związek edukacji religijnej w szkole z wolnością sumienia i wyznania już w orzeczeniu z 30 stycznia 1991 r. (sygn. akt K 11/90).

Co istotne, przepisy rozporządzenia minister Barbary Nowackiej, przewidujące możliwość łączenia uczniów różnych klas lub oddziałów w jedne grupy, nie zwalniają z obowiązku realizacji celów systemu oświatowego wynikających z ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, w tym z celów wynikających z jej art. 1 pkt 1 i 5, sprowadzających się do zapewnienia prawa uczniów (wychowanków) do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju, a także dostosowania treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów. Zwrócił na to uwagę Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 15 stycznia 2021 r. (sygn. III OSK 2907/21), podkreślając, że „edukacja w każdym zakresie, w tym również w zakresie religii pozostaje w związku z rozwojem psychofizycznym dziecka i wzrostem jego dojrzałości, a nauczanie musi być dostosowane do cech dzieci, przekazywanych im treści, czy posiadanej już przez nie wiedzy”. Łączenie uczniów w różnym wieku i realizujących program nauczania właściwy dla różnych klas może być zatem potraktowane jako naruszenie nie tylko konstytucyjnej wolności sumienia i religii oraz prawa rodziców do wychowywania moralnego i religijnego dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami, ale także jako niezgodne z celami i przepisami Prawa oświatowego.

W praktyce łączenie w jednej grupie uczniów różnych roczników może prowadzić do naruszenia praw uczniów uczęszczających na lekcje religii, wyrażonych w ww. przepisach ustawy. Godziłoby to zarazem w art. 44 ust. 1 Prawa oświatowego, zgodnie z którymi szkoły i placówki podejmują niezbędne działania (w tym działania w zakresie organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki) w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnienia każdemu uczniowi warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy szkoły lub placówki i jej rozwoju organizacyjnego. Odpowiedzialność za należytą realizację tych obowiązków spoczywa na dyrektorze szkoły, który, zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 1 i 2 Prawa oświatowego, kieruje działalnością szkoły i sprawuje nadzór pedagogiczny.

Nadzór nad działalnością szkoły w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących organizacji pracy szkoły i placówki sprawuje organ prowadzący szkołę lub placówkę (art. 57 ust 1 i ust. 2 pkt 3 Prawa Oświatowego). W przypadku ustalenia negatywnej oceny pracy dyrektora lub negatywnej oceny wykonywania przez niego zadań w tym obszarze, organ ten może dyrektora odwołać (art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. b).

Ponadto, zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465, z późn. zm.), nauczycielowi, który był gotów do wykonywania swojej pracy, jednak doznał przeszkód z przyczyn dotyczących pracodawcy, przysługuje wynagrodzenie za czas niewykonywania tej pracy.

Dodatkowo, zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986), nauczyciel, podczas lub w związku z pełnieniem obowiązków służbowych, korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2024 r. poz. 17). Ustęp 2 dodaje także, że organ prowadzący szkołę i dyrektor szkoły są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.

 

 

Czytaj więcej

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
19 grudnia 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Pięć polskich organizacji prawniczych, w tym Instytut Ordo Iuris, oświadczyło,…

„Wielki Reset” – nowa infografika Instytutu Ordo Iuris
19 grudnia 2025

„Wielki Reset” – nowa infografika Instytutu Ordo Iuris

Raport zwraca uwagę na osłabienie demokracji, wolności słowa i bezpieczeństwa…

„Świadomy cios wymierzony w Trybunał Konstytucyjny” – stanowisko organizacji prawniczych w sprawie wypowiedzi TSUE
19 grudnia 2025

„Świadomy cios wymierzony w Trybunał Konstytucyjny” – stanowisko organizacji prawniczych w sprawie wypowiedzi TSUE

TSUE po raz kolejny przekracza swoje kompetencje, podobnie jak w…

TSUE: Polska naruszyła prawo unijne uznając prymat swojej Konstytucji
18 grudnia 2025

TSUE: Polska naruszyła prawo unijne uznając prymat swojej Konstytucji

Dzisiaj TSUE orzekł, że tylko on będzie decydował, jakie kompetencje…

Genderyzm i klimatyzm forsowany pod pozorem pomocy humanitarnej – rezolucja ONZ wycofana pod naciskiem USA
18 grudnia 2025

Genderyzm i klimatyzm forsowany pod pozorem pomocy humanitarnej – rezolucja ONZ wycofana pod naciskiem USA

Stany Zjednoczone zgłosiły cztery poprawki do rezolucji, argumentując, że część…

Atak na ochronę życia w Europie. Parlament Europejski poparł inicjatywę „My Voice, My Choice”
17 grudnia 2025

Atak na ochronę życia w Europie. Parlament Europejski poparł inicjatywę „My Voice, My Choice”

Parlament Europejski po raz kolejny próbuje rozszerzać kompetencje Unii w…

USA konsekwentnie krytykują zapisy dotyczące „praw seksualnych i reprodukcyjnych” w deklaracjach ONZ
17 grudnia 2025

USA konsekwentnie krytykują zapisy dotyczące „praw seksualnych i reprodukcyjnych” w deklaracjach ONZ

USA ostro skrytykowały fragmenty deklaracji, zwłaszcza wprowadzanie kontrowersyjnych pojęć, w…

Komisja Europejska sprawdzi przestrzeganie „wartości UE” przez odbiorców funduszy? Raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
16 grudnia 2025

Komisja Europejska sprawdzi przestrzeganie „wartości UE” przez odbiorców funduszy? Raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Ustalenia raportu są szczególnie istotne w kontekście ostatnich doniesień dotyczących…

Strategia przeciwdziałania antysemityzmowi – Ordo Iuris publikuje projekt rządowej uchwały
15 grudnia 2025

Strategia przeciwdziałania antysemityzmowi – Ordo Iuris publikuje projekt rządowej uchwały

Prawdziwym celem Strategii jest skoordynowanie polityki karnej, cenzury i dyskryminacji…

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
12 grudnia 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Instytut Ordo Iuris opublikował raport pt. „Jak wyjść z kryzysu…