główne PUNKTY
1
Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok, w którym uznał ustawę nowelizującą zasady wyboru sędziów-członków KRS, przygotowaną jeszcze przez Adama Bodnara, za niekonstytucyjną.
2
Trybunał uchylił ustawę w całości jako główny powód podając bezprawne niedopuszczenie posłów Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika do prac nad nią.
3
Pomimo tego, TK pochylił się również nad niektórymi szczegółowymi rozwiązaniami ustawy, wskazując na niekonstytucyjność: ograniczenia biernego prawa wyborczego do KRS sędziów powołanych od 2018 r., skrócenia kadencji obecnej KRS oraz przyznania NSA właściwości do rozpatrywania skarg na niektóre rozstrzygnięcia dotyczące procesu wyborczego.
4
Minister sprawiedliwości Waldemar Żurek w międzyczasie przedstawił projekt nowej nowelizacji ustawy o KRS, która w dużej mierze powiela powyższe rozwiązania, które TK uznał za niekonstytucyjne – Ministerstwo Sprawiedliwości nie zamierza się z nich wycofać.

W czwartek (20 listopada) Trybunał Konstytucyjny badał zgodność z Konstytucją ustawy z dnia 12 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa. Ustawa ta, przygotowana jeszcze przez Ministerstwo Sprawiedliwości pod kierownictwem Adama Bodnara, miała na celu zmianę zasad funkcjonowania Krajowej Rady Sądownictwa, tak, by przywrócone zostały rozwiązania w dużej mierze podobne do funkcjonujących przed 2018 rokiem. Przede wszystkim ustawa przewidywała zniesienie obecnie obowiązującej zasady wyboru piętnastu członków KRS, o których mowa w art. 187 ust. 1 pkt 2 Konstytucji, wybieranych spośród sędziów Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, sądów administracyjnych i sądów wojskowych przez Sejm (art. 9a Prawa o ustroju sądów powszechnych) i wprowadzenie zamiast tego wyborów tych członków przeprowadzanych przez sędziów wszystkich szczebli i rodzajów sądownictwa.
Gdy jednak ustawa, uchwalona przez Sejm, trafiła do Prezydenta Andrzeja Dudy, ten, powziąwszy wątpliwości co do konstytucyjności zarówno przewidzianych w niej rozwiązań, jak również i co do trybu jej przyjęcia przez Sejm, skierował ją do Trybunału Konstytucyjnego, w trybie tak zwanej kontroli prewencyjnej, zgodnie z art. 122 ust. 3 Konstytucji.
(…)
Przeczytaj cały tekst na portalu „Obserwator Praworządności”.
Źródło zdjęcia okładkowego: Adobe Stock











