· Umowa o partnerstwie pomiędzy UE a organizacją Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (OACPS) ma zostać podpisana 15 listopada.

· Przyjęcie porozumienia może skutkować m.in. forsowaniem koncepcji tzw. praw reprodukcyjnych i seksualnych czy teorii gender.

· Podpisaniu umowy sprzeciwiła się Namibia. Wicepremier tego kraju Nandi Ndaitwah oświadczyła, że jej państwo nie podpisze traktatu w obecnym kształcie, gdyż jego zapisy podważają suwerenność państwa.

· Polska przygotowała deklarację dotyczącą umowy wskazując m.in., że będzie interpretować pojęcie „praw reprodukcyjnych” wyłącznie jako działania, które mogą mieć na celu bezpośrednie wspieranie i ratowanie zdrowia i życia ludzkiego, w związku z czym sprzeciwia się wywodzeniu z tych „praw” aborcji.

„Nowa umowa o partnerstwie stanowi ważną część międzynarodowego porządku prawnego. Zawarcie porozumienia w proponowanej formie może skutkować wprowadzeniem liberalnej myśli, mającej na celu zniszczenie podstawowych wartości obowiązujących w danym społeczeństwie i wspólnocie, w tym również kulturach państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku” – zaznaczył dr Przemysław Kulawiński, analityk Centrum Prawa Międzynarodowego Ordo Iuris.

Rząd Namibii już w 2021 r. wyraził obawy co do zapisów Umowy, opierając się na postulatach przedstawionych na Afrykańskiej Konferencji Międzyparlamentarnej na temat wartości i suwerenności rodziny, zorganizowanej przez Parlamentarne Forum ds. Rodziny Ugandy, we współpracy z Afrykańską Izbą Adwokacką i Fundacją na rzecz Afrykańskiego Dziedzictwa Kulturowego. Namibia sprzeciwiła się ideologii ruchu LGBT, a w tym roku przyjęła ustawę zakazującą uznawania tzw. małżeństw jednopłciowych. W opublikowanej po Konferencji Deklaracji Entebbe wezwano przywódców wszystkich afrykańskich krajów OACPS do powstrzymania się od podpisania umowy, ponieważ będzie ona prawnie wiązać te kraje na 20 lat – z wyjątkiem wyraźnych zastrzeżeń mających na celu ochronę suwerenności państw afrykańskich i ich wartości rodzinnych.

Prokurator Generalny Republiki Namibii został poproszony o przedstawienie opinii prawnej w sprawie umowy. W opracowanej opinii prawnej wskazano na regulacje normatywne będące w sprzeczności z zapisami Konstytucji Namibii, jej ramami prawnymi i polityką stosunków międzynarodowych i współpracy. Prokurator ponadto podkreślił, że w zapisach traktatu brakuje glosarium i słownika definicji, co jest fundamentalne do zrozumienia dokumentu. Ta wieloznaczność może powodować problem z wdrożeniem i oceną traktatu.

Wicepremier Namibii stwierdziła z kolei, że przyjęcie umowy narzuci Namibii implementację około 80 traktatów, umów, strategii, inicjatyw, których jej państwo nie zamierza wdrażać. Szczególne zaniepokojenie budzi, zdaniem rządu Namibii, brzmienie artykułu 101 podpunkt 7, zgodnie z którym na kraj, który nie wypełni obowiązków, zostanie nałożony obowiązek zapłaty odpowiednich środków.

Zaproszeni na Konferencję goście przedstawili swoje uwagi dotyczące pojęć „zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego” oraz „zdrowia i praw seksualnych i reprodukcyjnych”. Motywowane to było faktem, że zarówno UE jak i ONZ często przywołują te terminy, aby popierać aborcję. Zauważono, że każdy kraj musi mieć prawo do wprowadzenia poprawek do traktatu, jeśli ono jest sprzeczne z ich prawem, wartościami religijnymi i kulturowymi w kwestii LGBT. Ponadto wskazywano na konieczność zamieszczenia klauzuli dotyczącej zakazu promowania i zachęcania do aborcji, edukacji seksualnej, tożsamości genderowej, innych autonomicznych praw seksualnych” czy usług seksualnych nieletnich. Wymaga tego poszanowanie wolności i praw religijnych, kulturowych danego państwa.

Państwa zrzeszone w Unii Europejskiej zgodziły się na podpisanie umowy. Niemniej, przedstawiciele Polski przygotowali jednocześnie deklarację, zgodnie z którą, w przypadku gdy Umowa stanowi o „równości płci”, Rzeczpospolita Polska będzie interpretowała tę zasadę zgodnie z prawem Unii Europejskiej, a więc jako zasadę równości kobiet i mężczyzn. Co więcej, sformułowanie „gender”, zawarte w umowie i nieobecne w Traktatach, interpretowała będzie jako „płeć”, zgodnie z art. 10, art. 19 ust. 1 i art. 157 ust. 2 i 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Ponadto, „prawa reprodukcyjne” i inne pochodne, identyczne lub podobne Polska rozumie wyłącznie jako działania, które mogą mieć na celu bezpośrednie wspieranie i ratowanie zdrowia i życia ludzkiego, w związku z czym sprzeciwia się wywodzeniu z tych praw aborcji i stosowania antykoncepcji jako formy promowania zdrowia, planowania rodziny lub gwarantowania praw człowieka. Aborcja – jak słusznie wskazuje Polski rząd – nie jest prawem człowieka, lecz przeciwnie – formą pozbawienia prawa do życia. W odniesieniu do tzw. edukacji seksualnej, Rzeczpospolita Polska rozumie ją jako edukację dostosowaną do wieku i treści, zgodnie z odpowiednimi polskimi przepisami prawa i opartymi na nich programami nauczania.

Instytut Ordo Iuris już w 2021 roku informował o umowie, wskazując na niebezpieczne przepisy i zwracał uwagę na konieczność złożenia zastrzeżenia w przypadku jej podpisania, w tym przygotowując petycję i tworząc międzynarodową koalicję sprzeciwu. Eksperci Instytutu przygotowali także memorandum adresowane do ministerstw spraw zagranicznych państw-sygnatariuszy, w którym to dokumencie ukazali zagrożenia związane z podpisaniem dokumentu. 

Czytaj więcej

TSUE: Polska naruszyła prawo unijne uznając prymat swojej Konstytucji
18 grudnia 2025

TSUE: Polska naruszyła prawo unijne uznając prymat swojej Konstytucji

Teraz Komisja Europejska będzie oczekiwać wykonania wyroku TSUE przez Polskę…

Genderyzm i klimatyzm forsowany pod pozorem pomocy humanitarnej – rezolucja ONZ wycofana pod naciskiem USA
18 grudnia 2025

Genderyzm i klimatyzm forsowany pod pozorem pomocy humanitarnej – rezolucja ONZ wycofana pod naciskiem USA

Stany Zjednoczone zgłosiły cztery poprawki do rezolucji, argumentując, że część…

Atak na ochronę życia w Europie. Parlament Europejski poparł inicjatywę „My Voice, My Choice”
17 grudnia 2025

Atak na ochronę życia w Europie. Parlament Europejski poparł inicjatywę „My Voice, My Choice”

Parlament Europejski po raz kolejny próbuje rozszerzać kompetencje Unii w…

USA konsekwentnie krytykują zapisy dotyczące „praw seksualnych i reprodukcyjnych” w deklaracjach ONZ
17 grudnia 2025

USA konsekwentnie krytykują zapisy dotyczące „praw seksualnych i reprodukcyjnych” w deklaracjach ONZ

USA ostro skrytykowały fragmenty deklaracji, zwłaszcza wprowadzanie kontrowersyjnych pojęć, w…

Komisja Europejska sprawdzi przestrzeganie „wartości UE” przez odbiorców funduszy? Raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
16 grudnia 2025

Komisja Europejska sprawdzi przestrzeganie „wartości UE” przez odbiorców funduszy? Raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Ustalenia raportu są szczególnie istotne w kontekście ostatnich doniesień dotyczących…

Strategia przeciwdziałania antysemityzmowi – Ordo Iuris publikuje projekt rządowej uchwały
15 grudnia 2025

Strategia przeciwdziałania antysemityzmowi – Ordo Iuris publikuje projekt rządowej uchwały

Prawdziwym celem Strategii jest skoordynowanie polityki karnej, cenzury i dyskryminacji…

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
12 grudnia 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Instytut Ordo Iuris opublikował raport pt. „Jak wyjść z kryzysu…

Dwójka dzieci pozostaje z matką. Skuteczna interwencja Ordo Iuris
11 grudnia 2025

Dwójka dzieci pozostaje z matką. Skuteczna interwencja Ordo Iuris

Sąd uznał, że poddanie władzy rodzicielskiej nadzorowi kuratora sądowego oraz…

Współpraca z rodziną i adekwatne działanie służb pomocowych. Sąd pozostawia pełnię władzy rodzicielskiej
11 grudnia 2025

Współpraca z rodziną i adekwatne działanie służb pomocowych. Sąd pozostawia pełnię władzy rodzicielskiej

Sąd docenił współpracę rodziców 11-latki z instytucjami pomocowymi w celu…

Senyszyn naruszyła dobre imię Polski i Żołnierzy Wyklętych? Sąd uwzględnił apelację Ordo Iuris
11 grudnia 2025

Senyszyn naruszyła dobre imię Polski i Żołnierzy Wyklętych? Sąd uwzględnił apelację Ordo Iuris

Była posłanka napisała na Twitterze m.in., że Żołnierze Wyklęci mieli…