główne PUNKTY
1
Sąd Rejonowy dla Warszawy-Mokotowa pozostawił pełnię władzy rodzicielskiej rodzicom 11-letniej dziewczynki.
2
Postępowanie zostało wszczęte na skutek wniosku poprzedniej szkoły, do której uczęszczała małoletnia. Miało to związek z jej zachowaniami będącymi skutkiem zespołu Aspergera, na który cierpi dziewczynka.
3
Sąd docenił współpracę rodziców 11-latki z instytucjami pomocowymi w celu zapewnienia córce należytego wsparcia. Rodzice zmienili także szkołę, do której uczęszcza dziewczynka.
4
Pomocy prawnej rodzinie udzielił Instytut Ordo Iuris.

Sąd Rejonowy dla Warszawy- Mokotowa w Warszawie pozostawił pełnię władzy rodzicielskiej rodzicom 11-latki z zespołem Aspergera (obecnie, według klasyfikacji medycznej ICD-11, jest to zaburzenie ze spektrum autyzmu). Postępowanie zostało zainicjowane pismem ze szkoły podstawowej, do której uczęszczała dziewczynka. Szkoła była zaniepokojona przejściową, zwiększoną absencją dziecka i jego niektórymi zachowaniami (m.in. wycofaniem). Ze strony placówki zabrakło jednak zrozumienia trudności w funkcjonowaniu dziecka z zespołem Aspergera w dużej szkole, gdzie jest wielu uczniów i duży hałas. Przedstawiciele szkoły nie porozmawiali również z małoletnią i nie zapytali o przyczyny jej zachowań i powody przejściowej absencji w uczęszczaniu na lekcje. Szkoła nie zareagowała też w odpowiedni sposób na potrzeby dziewczynki wynikające z posiadanej diagnozy i nie wykazała wystarczającego zrozumienia potrzeb dziecka ze spektrum autyzmu. Zabrakło również należytej, szczerej komunikacji na temat zachowań dziewczynki i sytuacji rodzinnej z jej rodzicami, które pozwoliłyby na wyjaśnienie przynajmniej niektórych jej zachowań i sytuacji.
Rodzice poprosili Ordo Iuris o pomoc w tej sprawie. Prawnicy Instytutu zdecydowali się na reprezentowanie ich w postępowaniu sądowym. Sąd Rejonowy dla Warszawy Mokotowa, z należytą wnikliwością i troską o dobro dziewczynki, ale też z odpowiednim taktem, ważnym szczególnie w sprawach rodzinnych, przeprowadził postępowanie.
Orzekając o braku podstaw do ograniczenia rodzicom władzy rodzicielskiej nad małoletnią, sąd dostrzegł duży wysiłek, jaki podjęli rodzice, także z własnej inicjatywy (a nie tylko w ramach wykonania nałożonych przez sąd zobowiązań), by zdiagnozować małoletnią i zapewnić jej odpowiednie wsparcie. Sąd dostrzegł też podjęcie przez rodziców działań mających na celu podniesienie ich kompetencji opiekuńczo-wychowawczych poprzez udział w warsztatach umiejętności wychowawczych pozwalających im nie tylko na lepsze zrozumienie funkcjonowania ich córki, ale i zyskanie konkretnych kompetencji i umożliwiających reagowanie na jej zachowania na co dzień. Sąd zauważył wreszcie efekty dobrej współpracy podjętej z instytucjami pomocowymi: ośrodkiem pomocy społecznej (w osobie asystenta rodziny) terapeutą środowiskowym, poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Rodzice zmienili także córce szkołę na taką, do której uczęszcza mniej uczniów, a klasy są mniej liczne, co przełożyło się na fakt, iż małoletnia chętnie uczęszcza do obecnej placówki.
– W sprawie szczególnie cieszy i na szczególną uwagę zasługuje wnikliwa i zdroworozsądkowa ocena sytuacji przez sąd rodzinny, proporcjonalne zaangażowanie asystenta rodziny i specjalistów z poradni w pomoc rodzinie i nowej szkoły w znalezieniu optymalnego, adekwatnego rozwiązania dla szeroko i właściwie rozumianego dobra 11-latki i jej rodziców. Na podkreślenie zasługuje także postawa samych rodziców dziewczynki, którzy kochając swoje dziecko, świadomi wyzwań, jakie niesie wychowanie dziecka z zespołem Aspergera, podejmują je i szukają dostępnych rozwiązań, mających na celu dobro i rozwój ich dziecka i całej rodziny – wskazuje adw. Agata Podniesińska z Centrum Interwencji Procesowej Ordo Iuris.
Źródło zdjęcia okładkowego: Adobe Stock











