Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

Kompetencje rady rodziców w szkole: NIK potwierdza ustalenia Ordo Iuris

Data publikacji: 05.07.2018

raport Chrońmy Dzieci

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała informację o wynikach kontroli przeprowadzonej w polskich szkołach. Potwierdza ona najważniejsze ustalenia akcji „Chrońmy dzieci” Instytutu Ordo Iuris. To rodzice pełnią kluczową rolę w wychowaniu swoich dzieci. W szkołach należy zdecydowanie wzmocnić faktyczną pozycję rad rodziców, których członkowie często nie są świadomi przysługujących im ustawowych kompetencji.

 

Kontrola NIK została przeprowadzona w 20 szkołach lub zespołach szkół na obszarze 5 województw (dolnośląskiego, lubelskiego, podlaskiego, śląskiego i wielkopolskiego) i obejmowała lata szkolne 2014-2017. Raport z kontroli pt. „Współpraca szkół z rodzicami w realizacji zadań wychowawczych” został opublikowany 26 czerwca. Co do zasady ocena funkcjonowania rad rodziców w tym okresie jest pozytywna, jednak ze względu na stosunkowo krótki okres (od nowelizacji w 2007 r.) ich obowiązkowej działalności szkoły wciąż nie dopuszczają rad rodziców do wykonywania pełni przysługujących im kompetencji.

 

W lutym 2018 r. na zbyt niski poziom współpracy dyrektorów szkół z radami rodziców zwrócił również uwagę Instytut Ordo Iuris w podsumowaniu kampanii „Chrońmy Dzieci” (prowadzonej od czerwca 2017 r.). W ramach akcji stwierdzono, że rady rodziców w większości przypadków nie zostały nawet poinformowane o prowadzeniu zajęć w ich szkołach przez organizacje propagujące tzw. permisywny model edukacji seksualnej czy zajęcia antydyskryminacyjne. Dzieje się tak, mimo że zgodnie z prawem oświatowym dyrektor może dopuścić działalność w szkole jakichkolwiek organizacji zewnętrznych wyłącznie po otrzymaniu pozytywnej opinii rady rodziców.

 

Z akcji „Chrońmy dzieci”, co potwierdza też wyniki kontroli NIK, wyłania się obraz niskiej świadomości prawnej dyrektorów. Z tego powodu niekiedy konieczne było wystosowanie skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych na bezczynność dyrektorów zobowiązanych do udzielenia informacji publicznej, o którą zwrócił się Instytut Ordo Iuris. W większości przypadków ryzyko postępowania sądowo-administracyjnego było wystarczająco mobilizujące do dopełnienia obowiązków przez dyrektorów. W kilku przypadkach sprawę będzie musiał rozstrzygnąć sąd administracyjny. Podkreślić trzeba, że dyrektor jest nie tylko zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej w terminie 14 dni, lecz także ma obowiązek przekazywać skargę do sądu administracyjnego. Zaniechanie w tym drugim przypadku może wiązać się z nałożeniem grzywny przez sąd za niedopełnienie obowiązków.

 

Przykładowe stwierdzone przez NIK nieprawidłowości powołania i funkcjonowania rad rodziców w kontrolowanych szkołach polegały na: niedochowaniu obowiązku tajności głosowania podczas przeprowadzania wyborów przedstawicieli do rady rodziców, ograniczeniu w statucie szkoły kompetencji rady rodziców, podejmowaniu uchwał bez wymaganego kworum czy braku wyborów przedstawicieli rad oddziałowych do rady rodziców. Odnotowano także sprzeczności regulaminu rady rodziców z ustawą o systemie oświaty w zakresie kadencji zarządu rady rodziców i komisji rewizyjnej rady, niezgodności regulaminów rad rodziców z przepisami ustawy o systemie oświaty w zakresie długości kadencji członków rady, wydawanie funduszy zgromadzonych na koncie rady rodziców na remonty pomieszczeń i urządzeń szkolnych oraz zakupy dotyczące wyposażenia szkoły zamiast na wspieranie działalności statutowej szkoły.

 

Zgodnie z danymi NIK rady rodziców w dwóch przypadkach nie skorzystały ze swoich ustawowych kompetencji w zakresie zaopiniowania projektu dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym. NIK zwróciła również uwagę radom rodziców w 7 kontrolowanych szkołach na możliwość powoływania ich przedstawicieli w skład zespołu powypadkowego (choć nie jest to obowiązkowe), do czego upoważnia dyrektora szkoły rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. W ośmiu z 20 kontrolowanych szkół stwierdzono nieaktualne lub nieprawidłowo przyjęte programy wychowawcze i profilaktyczne. W 3 przypadkach dyrektor szkoły nie przedstawiał radzie rodziców programów wychowawczych i profilaktyki, jak również nie uzgadniał ich z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.

Wspieram

Prawo do dziecka czy prawa dziecka?

Takim tytułem opatrzony został artykuł w „The Washington Post” dotyczący ubiegłotygodniowej konferencji w Rzymie, zorganizowanej przez twórców tzw. Deklaracji z Casablanki. Dwudniowa konferencja, poświęcona dyskusji na temat globalnego zakazu macierzyństwa zastępczego, odbyła się w gmachu prywatnego rzymskokatolickiego uniwersytetu LUMSA (drugiego najstarszego uniwersytetu w Rzymie po Uniwersytecie Sapienza).

Czytaj Więcej

Wspólnie przeciwko procederowi surogacji. Ordo Iuris na międzynarodowej konferencji w Rzymie

· W Rzymie miała miejsce międzynarodowa konferencja poświęcona zagadnieniu surogacji.

Czytaj Więcej

Sprzeczka powodem wszczęcia postępowania. Interwencja Ordo Iuris w obronie rodziny

· Sąd Rejonowy Lublin-Wschód z siedzibą w Świdniku stwierdził brak podstaw do ograniczenia władzy rodzicielskiej rodziców nastolatki.

Czytaj Więcej

Projekt budżetu USA: płatny urlop macierzyński po raz pierwszy w historii. W Polsce funkcjonuje już od 1919 r.

· Biały Dom opublikował prezydencki projekt budżetu Stanów Zjednoczonych na rok 2025, w którym – po raz pierwszy w historii – znalazła się propozycja wprowadzenia płatnego, 12-tygodniowego urlopu macierzyńskiego.

Czytaj Więcej