Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 05.07.2018
Najwyższa Izba Kontroli opublikowała informację o wynikach kontroli przeprowadzonej w polskich szkołach. Potwierdza ona najważniejsze ustalenia akcji „Chrońmy dzieci” Instytutu Ordo Iuris. To rodzice pełnią kluczową rolę w wychowaniu swoich dzieci. W szkołach należy zdecydowanie wzmocnić faktyczną pozycję rad rodziców, których członkowie często nie są świadomi przysługujących im ustawowych kompetencji.
Kontrola NIK została przeprowadzona w 20 szkołach lub zespołach szkół na obszarze 5 województw (dolnośląskiego, lubelskiego, podlaskiego, śląskiego i wielkopolskiego) i obejmowała lata szkolne 2014-2017. Raport z kontroli pt. „Współpraca szkół z rodzicami w realizacji zadań wychowawczych” został opublikowany 26 czerwca. Co do zasady ocena funkcjonowania rad rodziców w tym okresie jest pozytywna, jednak ze względu na stosunkowo krótki okres (od nowelizacji w 2007 r.) ich obowiązkowej działalności szkoły wciąż nie dopuszczają rad rodziców do wykonywania pełni przysługujących im kompetencji.
W lutym 2018 r. na zbyt niski poziom współpracy dyrektorów szkół z radami rodziców zwrócił również uwagę Instytut Ordo Iuris w podsumowaniu kampanii „Chrońmy Dzieci” (prowadzonej od czerwca 2017 r.). W ramach akcji stwierdzono, że rady rodziców w większości przypadków nie zostały nawet poinformowane o prowadzeniu zajęć w ich szkołach przez organizacje propagujące tzw. permisywny model edukacji seksualnej czy zajęcia antydyskryminacyjne. Dzieje się tak, mimo że zgodnie z prawem oświatowym dyrektor może dopuścić działalność w szkole jakichkolwiek organizacji zewnętrznych wyłącznie po otrzymaniu pozytywnej opinii rady rodziców.
Z akcji „Chrońmy dzieci”, co potwierdza też wyniki kontroli NIK, wyłania się obraz niskiej świadomości prawnej dyrektorów. Z tego powodu niekiedy konieczne było wystosowanie skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych na bezczynność dyrektorów zobowiązanych do udzielenia informacji publicznej, o którą zwrócił się Instytut Ordo Iuris. W większości przypadków ryzyko postępowania sądowo-administracyjnego było wystarczająco mobilizujące do dopełnienia obowiązków przez dyrektorów. W kilku przypadkach sprawę będzie musiał rozstrzygnąć sąd administracyjny. Podkreślić trzeba, że dyrektor jest nie tylko zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej w terminie 14 dni, lecz także ma obowiązek przekazywać skargę do sądu administracyjnego. Zaniechanie w tym drugim przypadku może wiązać się z nałożeniem grzywny przez sąd za niedopełnienie obowiązków.
Przykładowe stwierdzone przez NIK nieprawidłowości powołania i funkcjonowania rad rodziców w kontrolowanych szkołach polegały na: niedochowaniu obowiązku tajności głosowania podczas przeprowadzania wyborów przedstawicieli do rady rodziców, ograniczeniu w statucie szkoły kompetencji rady rodziców, podejmowaniu uchwał bez wymaganego kworum czy braku wyborów przedstawicieli rad oddziałowych do rady rodziców. Odnotowano także sprzeczności regulaminu rady rodziców z ustawą o systemie oświaty w zakresie kadencji zarządu rady rodziców i komisji rewizyjnej rady, niezgodności regulaminów rad rodziców z przepisami ustawy o systemie oświaty w zakresie długości kadencji członków rady, wydawanie funduszy zgromadzonych na koncie rady rodziców na remonty pomieszczeń i urządzeń szkolnych oraz zakupy dotyczące wyposażenia szkoły zamiast na wspieranie działalności statutowej szkoły.
Zgodnie z danymi NIK rady rodziców w dwóch przypadkach nie skorzystały ze swoich ustawowych kompetencji w zakresie zaopiniowania projektu dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w danym roku szkolnym. NIK zwróciła również uwagę radom rodziców w 7 kontrolowanych szkołach na możliwość powoływania ich przedstawicieli w skład zespołu powypadkowego (choć nie jest to obowiązkowe), do czego upoważnia dyrektora szkoły rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. W ośmiu z 20 kontrolowanych szkół stwierdzono nieaktualne lub nieprawidłowo przyjęte programy wychowawcze i profilaktyczne. W 3 przypadkach dyrektor szkoły nie przedstawiał radzie rodziców programów wychowawczych i profilaktyki, jak również nie uzgadniał ich z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
Rodzina jest fundamentem żywotności Narodu. Ostatnie kilkadziesiąt lat to czas dynamicznych przemian społecznych wpływających na kondycję rodziny. Jaki jest charakter tych zmian? Co jest ich przyczyną? Jaka jest ich dynamika? Jaki wpływ mają na rodzinę? Czy są zagrożeniem, czy ubogacają? Jak wpływają na wychowanie dzieci?
· Podczas formalnej ceremonii zorganizowanej na Samoa aż 35 krajów Organizacji Państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (OACPS) odmówiło podpisania umowy z Unią Europejską.
· Porozumienie forsuje koncepcję tzw. praw reprodukcyjnych i seksualnych oraz teorię gender.
· Na początku miesiąca Namibia sprzeciwiła się podpisaniu umowy, gdyż jej zapisy podważają suwerenność państwa – za jej przykładem poszły inne kraje OACPS.
· Sąd Rejonowy w Siedlcach stwierdził brak podstaw do ingerencji we władzę rodzicielską rodziców 13-letniej córki.
· W umowie koalicyjnej Koalicji Obywatelskiej, Polski 2050, Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz Nowej Lewicy znalazła się zapowiedź rozbudowy sieci żłobków oraz wsparcia, ale tylko dla tych matek, które wybiorą powrót do pracy po urlopie macierzyńskim.