Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

Jak Polska „przywraca praworządność”? Na wniosek Ordo Iuris, Ministerstwo Sprawiedliwości udostępnia Plan Działań

Data publikacji: 05.06.2024

Adobe Stock

· Ministerstwo Sprawiedliwości udostępniło Instytutowi Ordo Iuris Plan Działań w sprawie przywracania praworządności.

· Dokument ten został zaprezentowany krajom członkowskim UE i Komisji Europejskiej przez Ministra Sprawiedliwości na posiedzeniu Rady Unii Europejskiej w lutym tego roku.

· Przedstawienie Planu Działań przez obecny rząd było, w opinii Komisji Europejskiej, jednym z kluczowych czynników, które zadecydowały o zamknięciu procedury naruszeniowej z art. 7 Traktatu o Unii Europejskiej wobec Polski.

· Dokument jest bardzo krótki, nieprecyzyjny i zawiera jedynie bardzo ogólne zamiary działań związanych z „przywróceniem praworządności” w Polsce.

· Plan zakłada m.in. oddzielenie funkcji Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego, zmianę ustawy o Trybunale Konstytucyjnym oraz dążenie do „pełnego zadośćuczynienia ofiarom” reform przeprowadzonych przez poprzedni rząd.

 

PRZECZYTAJ PLAN DZIAŁAŃ - LINK

 

W grudniu 2017 roku Komisja Europejska poinformowała o wszczęciu wobec Polski procedury określonej w art. 7 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Ten bezprecedensowy krok Komisji wynikał z oskarżeń kierowanych pod adresem ówczesnych władz Polski, a dotyczących m.in. wprowadzanych wówczas reform w sądownictwie. Komisja wskazała na kilkanaście ustaw, które bezpośrednio lub pośrednio oddziaływać miały negatywnie na zasadę trójpodziału władzy, w tym niezależność Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego, sądów powszechnych, Krajowej Rady Sądownictwa czy prokuratury.

Przełomem w trwającym niemal 10 lat konflikcie okazała się zapowiedź Komisji Europejskiej, która na początku maja ogłosiła, iż zamierza zamknąć wobec Polski procedurę przewidzianą w art. 7 ust. 1 TUE. Ta decyzja miała wynikać przede wszystkim z oceny sytuacji w Polsce, gdzie – choć wciąż nie znowelizowano ustaw, które były przedmiotem sporu – w opinii Komisji nie istnieje już ryzyko naruszenia praworządności. Ministerstwo Sprawiedliwości podaje, że taki stan rzeczy miał być spowodowany przedstawieniem Radzie Unii Europejskiej „Planu działań w sprawie przywracania praworządności w Polsce” przez Ministra Sprawiedliwości w lutym oraz „podjęcia przez Polskę pierwszych kroków, w celu wdrożenia tego planu”. Finalnie procedura naruszeniowa została zamknięta przez Komisję decyzją z 29 maja. Instytut Ordo Iuris złożył wniosek o udostępnienie tego dokumentu w trybie dostępu do informacji publicznej.

W przekazanym przez Ministerstwo Sprawiedliwości bardzo krótkim dokumencie (2,5 strony) podkreślono, że powstał on w odpowiedzi na „systemowe problemy związane z praworządnością”, a przywrócenie wartości określonych w art. 2 TUE aktualny rząd uznaje za „priorytet”. Sam Plan Działań przedstawia „kroki, które zostaną podjęte w celu rozwiązania kwestii wskazanych w uzasadnionym wniosku Komisji zgodnie z art. 7 ust. 1 TUE oraz w wyrokach Trybunału Sprawiedliwości UE i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka”, odnosząc się na bardzo ogólnym poziomie do poszczególnym obszarów, związanych ze sporem o praworządność.

Dokument podzielony jest na kilka podrozdziałów, w tym: Krajowa Rada Sądownictwa, Trybunał Konstytucyjny, Sąd Najwyższy, Sądy powszechne, Prokuratura oraz Sprawy rozpatrywane przez TSUE i ETPC, z czego każdej instytucji poświęcono kilka zdań.

W odniesieniu do Krajowej Rady Sądownictwa, autorzy wskazują, że Minister Sprawiedliwości przedstawił projekt ustawy zmieniającej zasady wyboru 15 sędziów jako członków KRS. Ponadto, wskazany projekt ma wprowadzać zasadę, zgodnie z którą sędziowie KRS będą wybierani przez osoby równe rangą (czyli innych sędziów) w powszechnym i tajnym głosowaniu, „bez wpływu polityków”. Zmiana ta ma na celu „wyeliminowanie problemów poruszonych w orzecznictwie TSUE i ETPC” oraz we wniosku Komisji.

Co do Trybunału Konstytucyjnego, w Planie Działań podkreślono, iż status Trybunału, jak i status jego prezesa jest kwestionowany, a źródłem problemu jest „wybór trzech sędziów Trybunału Konstytucyjnego przez Sejm VIII kadencji, podczas gdy stanowiska te zostały już obsadzone przez Sejm VII kadencji”. W celu „wyeliminowania tych nieprawidłowości” obecne władze Polski planują „podjęcie uchwały Sejmu w sprawie Statusu Trybunału Konstytucyjnego” oraz „zmianę ustawy o Trybunale Konstytucyjnym”.

Autorzy Planu Działań stwierdzają, iż Izba Dyscyplinarna oraz Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego „nie są niezależnymi sądami ustanowionymi przez prawo”. Ministerstwo Sprawiedliwości odwołuje się tutaj do Wniosku Komisji Europejskiej dotyczącego wszczęcia procedury naruszeniowej oraz do orzecznictwa TSUE i ETPC. W związku z tym, „w celu wzmocnienia niezależności Sądu Najwyższego”, Polska planuje wprowadzenie zmian w ustawie o Sądzie Najwyższym, w tym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych oraz wyeliminowanie z systemu prawnego instytucji skargi nadzwyczajnej.

W odniesieniu do sądów powszechnych, wskazano, iż „Prawo o ustroju sądów powszechnych zawiera liczne przepisy, które podważają niezależność sądów i skuteczną ochronę sądową”. W dokumencie podkreślono, że „biorąc pod uwagę zasadę pierwszeństwa prawa UE, przepisy te, m.in. «prawo kagańcowe», nie są już stosowane przez sądy, a sędziom nie grozi żadna odpowiedzialność dyscyplinarna za stosowanie prawa UE. W związku z tym, nie ma przeszkód prawnych dla sędziów, aby zapewnić prawo do niezależnego, bezstronnego sądu ustanowionego ustawą, zgodnie z orzecznictwem TSUE. Obejmuje to również badanie statusu innych sędziów”. W Planie pojawia się ogólne sformułowanie, zgodnie z którym „w dalszej perspektywie Ministerstwo Sprawiedliwości planuje przedstawienie projektów ustaw zawierających przepisy wzmacniające gwarancje niezależności sądów oraz wprowadzających zasady delegowania sędziów, funkcjonowania samorządu sędziowskiego, powoływania prezesów sądów i działania rzeczników dyscyplinarnych sądów powszechnych”.

W dodatku Polska, jak zaznaczono w dokumencie, planuje podjąć reformy dotyczące prokuratury, które mają polegać na oddzieleniu funkcji Prokuratora Generalnego i Ministra Sprawiedliwości. Przypomina się tam również o przystąpieniu Polski do Prokuratury Europejskiej, co ma na celu „zwiększenie przejrzystości i niezależności działania polskiej prokuratury”.

W akapicie poświęconym sprawom rozpatrywanym przez TSUE i ETPC pojawia się twierdzenie, zgodnie z którym „polski rząd dąży do pełnego zadośćuczynienia ofiarom” reform przeprowadzonych przez poprzednią ekipę rządzącą. W dodatku Ministerstwo informuje, iż Polska planuje stworzyć „nowy instytucjonalny system wykonywania wyroków ETPC, jako odpowiedź na zalecenia zawarte w Rekomendacjach Komitetu Ministrów Rady Europy oraz w rezolucjach Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy”.

- Wedle informacji udostępnionych na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości 29 maja, to właśnie ten dokument zadecydował o zamknięciu procedury naruszeniowej przez Komisję Europejską, choć stanowi on jedynie zapowiedź podjęcia bliżej nieokreślonych merytorycznie i terminowo działań legislacyjnych. Regulacje będące osią sporu pomiędzy Polską a Komisją Europejską, w tym ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa, wciąż nie zostały znowelizowane. Prowadzi to do wniosku, że decyzja Komisji Europejskiej została podjęta nie w oparciu o konkretne, merytoryczne zmiany, a jedynie na podstawie zapowiedzi podjęcia jakichś działań. Taki sposób procedowania przez Komisję wzbudza wątpliwości co do jej bezstronności i podważa zaufanie do całej Unii Europejskiej, której Komisja jest głównym przedstawicielem – zauważa Patryk Ignaszczak, ekspert Centrum Prawa Międzynarodowego z Instytutu Ordo Iuris.

Wspieram
Wolności obywatelskie

20.06.2024

Nielegalni imigranci docierają do Polski. Ordo Iuris domaga się dokładnych informacji od władz wojewódzkich i Ambasady Niemiec

· W ostatnim czasie media obiegły informacje o imigrantach docierających do Polski z terytoriów Niemiec i Białorusi.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

20.06.2024

Fiasko prac nad traktatem pandemicznym? Globalne zarządzanie zdrowiem oddala się

· W trakcie 77 sesji Światowego Zgromadzenia Zdrowia nie udało się uzgodnić i przyjąć tekstu umowy międzynarodowej określanej jako „traktat pandemiczny”.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

20.06.2024

Spór o wolne niedziele, czyli o tym, komu służy państwo polskie

· Na ostatnim posiedzeniu Sejmu miało miejsce pierwsze czytanie projektu ustawy Polski 2050, który dotyczy ograniczenia prawa pracowników handlu do niedzielnego wypoczynku.

Czytaj Więcej
Wolności obywatelskie

17.06.2024

Warzecha: "Korekta kierunku, nie zwrot – komentarz do wyników wyborów europarlamentarnych”

Wyniki ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego przyniosły korektę kierunku polityk unijnych, ale nie jest to radykalny zwrot. Wbrew często powtarzanym mitom, Parlament Europejski odgrywa istotną rolę w procesie legislacyjnym UE, choć nie posiada inicjatywy ustawodawczej. Może jednak wpływać na legislację poprzez rezolucje wzywające Komisję Europejską do działania oraz poprzez zatwierdzanie lub modyfikowanie wniosków ustawodawczych. Więcej na ten temat w artykule Łukasza Warzechy.

Czytaj Więcej