· Komisja Europejska wystąpiła z inicjatywą przeglądu realizacji Agendy 2030 i jej Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) przez państwa członkowskie Unii Europejskiej.
· Agenda 2030 to plan działania obejmujący program rozwiązywania najbardziej palących – w założeniu jego autorów – problemów świata w obszarze gospodarczym, społecznym i środowiskowym.
· W rzeczywistości stanowi on niezwykle silne, polityczne narzędzie nacisku na państwa ONZ, a wśród Celów Zrównoważonego Rozwoju znajdują się zadania, w ramach których próbuje się forsować m.in. dostęp do aborcji.
· Polska jak do tej pory realizuje SDG nie ulegając ideologicznej presji UE i innych organizacji, działając poprzez m.in. programy na rzecz opieki prenatalnej.
· Instytut Ordo Iuris przekazał KE opinię dotyczącą planowanej inicjatywy i realizacji SDG przez Polskę.
Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne inicjatywy „Dobrowolny przegląd UE w sprawie realizacji Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030”, w ramach której planuje przyjrzeć się i ocenić realizację poszczególnych Celów Zrównoważonego Rozwoju przez państwa członkowskie Unii i samą UE.
Znaczne wątpliwości budzi już sama forma przyjęcia raportu Agendy 2030, bowiem już na pierwszym etapie tworzenia wiele państw jasno sprzeciwiało się zamieszczeniu w SDG „praw reprodukcyjnych” oraz „zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego”. Co więcej, dwadzieścia krajów, w tym Stolica Apostolska i grupa państw arabskich, sprzeciwiających się włączeniu tych kontrowersyjnych pojęć do SDG, nie miało możliwości wyrażenia swojego stanowiska w tym zakresie. Ostatecznie dokument został przyjęty przez aklamację.
Wśród siedemnastu Celów Zrównoważonego Rozwoju znajdują się m.in. zadania 3.7 i 5.6 dotyczące zdrowia kobiet, w ramach których państwo winno zagwarantować kobietom i dziewczynkom powszechny i skuteczny dostęp do usług z zakresu „zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego”, a także zapewnić efektywne korzystanie z „praw reprodukcyjnych”. Organizacje międzynarodowe już wielokrotnie podejmowały, jak do tej pory nieskuteczne, próby włączenia do zakresów tych pojęć tzw. prawa do aborcji. Wobec braku legalnej definicji wspomnianych terminów, ich obszar jest odmiennie ustalany przez poszczególne państwa ONZ. Przykładem może być tutaj Polska, która w ramach realizacji celów 3.7 i 5.6, podejmując działania ukierunkowane na ochronę zdrowia prokreacyjnego kobiet, uruchomiła takie programy skupione na opiece prenatalnej czy lepszych usługach medycznych dla kobiet w ciąży. Podjęcie przez Komisję Europejską próby oceny realizacji SDG może oznaczać zamiar wpłynięcia na przyszłą ich realizację przez Polskę i inne państwa, które jak do tej pory stawiały opór próbom przemycenia do SDG ideologicznego rozumienia niektórych postanowień (zwłaszcza dotyczących praw prokreacyjnych czy równości).
„Przykład Polski w zakresie celu 3, 5, ale także innych, pokazuje, że SDG można realizować skutecznie i efektywnie bez konieczności ulegania ideologicznej presji. Polska aktywnie działa na rzecz realizacji przyjętych w ramach Agendy 2030 Celów Zrównoważonego Rozwoju. Co więcej, można Polskę uznać za przykład efektywnej realizacji SDG, przy jednoczesnym zachowaniu tożsamości prawnej, kulturowej i społecznej. Realizowane przez Polskę projekty nie służą wąskiej grupie osób o specyficznych cechach, lecz, co do zasady, oddziałują na całe społeczeństwo, niwelując nierówności, trudności i problemy realnie dotykające polskie rodziny i poszczególnych obywateli. Warto ten kierunek zachować” – skomentowała Anna Kubacka z Centrum Prawa Międzynarodowego Ordo Iuris.