· Kończy się etap konsultacji publicznych i opiniowania projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zakładającego zakaz zadawania pisemnych i praktycznych prac domowych uczniom klas I-III.

· Z kolei w klasach IV-VIII pisemne i praktyczne prace domowe miałyby być zadawane wyłącznie „dla chętnych”, jednak uczeń nie mógłby otrzymać za nie oceny, nawet pozytywnej.

· Proponowane zmiany ograniczają swobodę stosowania przez nauczycieli takich metod dydaktyczno-wychowawczych, jakie uznają za najwłaściwsze, mimo że swobodę taką gwarantuje im ustawa – Karta Nauczyciela.

· Jednocześnie mogą doprowadzić do pogłębienia różnic w osiąganych wynikach w nauce pomiędzy uczniami, którzy mają bardzo dobre stopnie oraz tymi, którzy potrzebują dodatkowej motywacji, np. w formie obowiązkowej pracy domowej, aby powtórzyć materiał omawiany na lekcji.

· Ministerstwo chce przy tym narzucić szkołom zmianę ich statutów w zakresie oceniania wewnątrzszkolnego, jeżeli dotychczasowy statut zawierał regulacje dotyczące zadawania i oceniania prac domowych.

· Instytut Ordo Iuris przygotował analizę, w której wykazuje, że forma i zakres wprowadzanych zmian narusza obowiązujące przepisy rangi ustawowej oraz konstytucyjnej.

· Analiza została przekazana Ministerstwu Edukacji Narodowej.

 

PRZECZYTAJ ANALIZĘ – LINK

Po licznych zapowiedziach medialnych w sprawie likwidacji prac domowych w szkołach przez obecny obóz rządzący, 26 stycznia 2024 r. na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji, pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Edukacji, zmieniającego dotychczasowe zasady w zakresie zadawania i oceniania prac domowych w szkołach podstawowych. Planowane zmiany są de facto nałożonym na nauczycieli zakazem zadawania pisemnych i praktycznych prac domowych uczniom kl. I-III oraz zakazem zadawania obowiązkowych, pisemnych i praktycznych prac domowych uczniom k. IV-VIII. Nauczyciele w tych klasach będą mogli jedynie proponować uczniom dobrowolne wykonanie w domu pisemnych lub praktycznych zadań, jednak uczniowie, którzy je wykonali, nie będą mogli liczyć na uzyskanie pozytywnej oceny. Zakaz obejmie bowiem również wystawianie oceny z wykonaną dobrowolnie pisemną lub praktyczną pracą domową.

Nauczyciele do tej pory mieli prawo, ale nie mieli obowiązku zadawania prac domowych. Autonomia nauczyciela w stosowaniu środków wychowawczych i dydaktycznych jakie uzna za najwłaściwsze, spośród uznanych przez aktualne nauki pedagogiczne, wynika z art. 12 ust. 2 Karty Nauczyciela. Przepis ten w niezmienionej wersji obowiązuje od 1 lutego 1982 r. i do tej pory, przez ponad 40 lat obwiązywania regulacji, nie podważano zaufania do kompetencji nauczycieli poprzez ograniczenie im możliwości zadawania prac domowych.

Wprowadzenie zakazu wpływałoby także na ograniczenie swobody rodziców w decydowaniu, w ramach rady szkoły, o kształcie statutu szkoły, do której uczęszczają ich dzieci. Kwestie związane zadawaniem i ocenianiem prac domowych są bowiem materią należącą do wewnątrzszkolnego systemu oceniania. Szczegółowe zaś warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów podlegają uregulowaniu w statucie szkoły. Z tego powodu w ocenie skutków regulacji projektowanego rozporządzenia wskazano na konieczność zmiany statutów przez te szkoły podstawowe, które w statutach tych zawarły regulacje dotyczące zadawania i oceniania prac domowych.

Ograniczenia w zadawaniu i ocenianiu prac domowych mają być wprowadzone w drodze aktu podustawowego jakim jest rozporządzenie.

 

„Przepis dotyczący zmiany zasad w zadawaniu i ocenianiu prac domowych, wprowadzany w drodze rozporządzenia, nie spełnia kryterium legalności bowiem nie znajduje umocowania w ustawie, naruszając tym samym art. 92 ust. 1 Konstytucji. Dodatkowo jest sprzeczny z art. 12 ust. 2 Karty Nauczyciela oraz przepisami ustawy o systemie oświaty oraz ustawy – Prawo oświatowe, które przewidują, że szczegółowe warunki oraz sposób oceniania wewnątrzszkolnego podlega uregulowaniu w statucie szkoły. Gdyby zatem jakaś szkoła nie zdecydowała się na zmianę statutu zgodnie z wytycznymi MEN, zaś kurator unieważniłby poszczególne postanowienia statutu, to taka szkoła miałaby duże szanse na obronę swojego stanowiska przed wojewódzkim sądem administracyjnym” – wskazuje r.pr. Marek Puzio, starszy analityk Instytutu Ordo Iuris.

 

Dodatkowo, Ordo Iuris podkreśla w analizie, że skutkiem proponowanych zmian może być pogłębienie różnic w osiąganych wynikach w nauce pomiędzy uczniami zdolnymi i ambitnymi oraz tymi, którzy potrzebują dodatkowej motywacji – np. w formie obowiązkowej pracy domowej – aby powtórzyć, i tym samym lepiej przyswoić, materiał omawiany na lekcji.

Czytaj więcej

„Dobre prawo dla Polski” – Ordo Iuris na dyskusji w Trybunale Konstytucyjnym
4 listopada 2025

„Dobre prawo dla Polski” – Ordo Iuris na dyskusji w Trybunale Konstytucyjnym

Podczas spotkania skupiono się na zagadnieniach dotyczących funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości…

Przeszkadzał w Mszy, ale nie złośliwie. Postępowanie w sprawie Piotra Wielgusa umorzone
4 listopada 2025

Przeszkadzał w Mszy, ale nie złośliwie. Postępowanie w sprawie Piotra Wielgusa umorzone

Instytut podkreślił, że zachowanie protestujących wywołało wśród wiernych uczestniczących w…

Jak polski rząd wdraża konwencję stambulską? Raport przekazany Radzie Europy
4 listopada 2025

Jak polski rząd wdraża konwencję stambulską? Raport przekazany Radzie Europy

W dokumencie zabrakło odniesienia do kwestii przejrzystości finansowania organizacji pozarządowych…

Surogacja jako forma sprzedaży dzieci i naruszenia praw kobiet – opinia Ordo Iuris dla Specjalnego Sprawozdawcy ONZ
3 listopada 2025

Surogacja jako forma sprzedaży dzieci i naruszenia praw kobiet – opinia Ordo Iuris dla Specjalnego Sprawozdawcy ONZ

Dzieci urodzone w wyniku surogacji często tracą prawo do pełnej…

Trybunał w Strasburgu: Włochy miały prawo unieważnić akt urodzenia z dwiema „matkami”
3 listopada 2025

Trybunał w Strasburgu: Włochy miały prawo unieważnić akt urodzenia z dwiema „matkami”

Wyrok ETPC wpisuje się w ugruntowaną linię orzeczniczą, zgodnie z…

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
31 października 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Przedstawiciele Ordo Iuris wzięli udział w ośmiu panelach konwencji programowej…

Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie wytycznych Minister Leszczyny. Ordo Iuris składa zażalenie do sądu
31 października 2025

Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie wytycznych Minister Leszczyny. Ordo Iuris składa zażalenie do sądu

Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie tzw. wytycznych Minister Zdrowia…

Debata w Parlamencie Europejskim na temat strategii bezpieczeństwa wewnętrznego w UE
30 października 2025

Debata w Parlamencie Europejskim na temat strategii bezpieczeństwa wewnętrznego w UE

Dyskusja ukazała rosnące napięcia między zwolennikami dalszej integracji polityki bezpieczeństwa…

Krytyczne uwagi Ordo Iuris do projektu ustawy o bezpłatnej antykoncepcji. W tle katastrofalna sytuacja finansowa NFZ
30 października 2025

Krytyczne uwagi Ordo Iuris do projektu ustawy o bezpłatnej antykoncepcji. W tle katastrofalna sytuacja finansowa NFZ

Podstawowym, całkowicie błędnym założeniem projektu jest przyjęcie, że ciąża stanowi…

Chodzenie do kościoła powodem rozdzielenia rodziny. Szwecja pozwana do Strasburga
29 października 2025

Chodzenie do kościoła powodem rozdzielenia rodziny. Szwecja pozwana do Strasburga

Dochodzenie wykazało brak dowodów na znęcanie. Rodzice zostali wówczas przez…