· Minister Edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała wprowadzenie do polskich szkół, od września 2025 r., nowego przedmiotu o nazwie edukacja zdrowotna.

· Edukacja zdrowotna miałaby zawierać elementy edukacji seksualnej oraz zastąpić zajęcia wychowania do życia w rodzinie i, w przeciwieństwie do nich, być przedmiotem obowiązkowym.

· Według oficjalnego stanowiska MEN, wprowadzenie nowych zajęć ma zapewnić uczniom edukację w zakresie profilaktyki zdrowotnej, której rzekomo brakuje w polskich szkołach.

· Analiza dotychczasowej podstawy programowej kształcenia ogólnego pokazuje jednak, że tematyka szeroko pojętej profilaktyki zdrowotnej jest obecna w szkolnym nauczaniu już dziś.

· Rzeczywistym skutkiem wprowadzenia nowego przedmiotu będzie wprowadzenie do szkół obowiązkowej edukacji seksualnej.

· Instytut Ordo Iuris przygotował analizę na ten temat.

· Na stronie stopseksualizacjidzieci.pl można podpisywać apel o wycofanie się z planów wprowadzenia do szkół edukacji zdrowotnej.

 

 

PRZECZYTAJ ANALIZĘ – LINK

 

PODPISZ PETYCJĘ – LINK

 

W kwietniu 2024 r., podczas wspólnej konferencji prasowej ministrów edukacji, sportu i turystyki oraz zdrowia, Minister Edukacji Barbara Nowacka zapowiedziała wprowadzenie do polskich szkół przedmiotu o nazwie edukacja zdrowotna, który ma zastąpić zajęcia wychowania do życia w rodzinie (WDŻ). Przedmiot ma być realizowany w klasach IV-VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych.

Barbara Nowacka konieczność wprowadzenia nowego przedmiotu uzasadniała tym, że edukację w zakresie ochrony zdrowia i profilaktyki należy rozpocząć już w wieku szkolnym. W przeciwnym razie społeczeństwo będzie coraz bardziej nieświadome tego, jak zapobiegać chorobom, jak przeciwdziałać skutkom braku ruchu czy jak reagować w sytuacjach kryzysowych.

Analiza dotychczasowej podstawy programowej kształcenia ogólnego pokazuje jednak, że zagadnienia z zakresu edukacji zdrowotnej obecne są w polskim systemie oświaty już dziś i to począwszy od wychowania przedszkolnego. Obszerniej są one omawiane na dalszych etapach edukacji, zarówno w szkole podstawowej w klasach I-III oraz IV-VIII, jak również w szkołach ponadpodstawowych. Kwestie te podejmowane są na przedmiotach takich jak biologia, przyroda, chemia, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa oraz wychowanie do życia w rodzinie.

 

Na lekcjach WDŻ poruszana jest także tematyka związana z seksualnością. Przedmiot ten wśród głównych funkcji płciowości wymienia m.in. takie elementy, jak wyrażanie miłości, budowanie więzi i rodzicielstwo, wzajemna pomoc i uzupełnianie, integralna i komplementarna współpraca płci.

 

Zupełnie inaczej akcenty rozłożone są w modelu edukacji seksualnej, w kierunku którego skłaniają się obecne władze MEN. Model ten odwołuje się do publikacji poświęconych tej tematyce, autorstwa między innymi Światowej Organizacji Zdrowia. Główna funkcja seksualności, odmiennie niż na zajęciach WDŻ, sprowadzana jest tam do dostarczania przyjemności, przy czym z inicjacją seksualną, zdaniem zwolenników tego modelu, nie trzeba czekać do osiągnięcia pełnoletności ani do wejścia w trwały związek.

 

Drugim wiodącym kontekstem tego modelu edukacji jest „bezpieczeństwo” ukazywane w odniesieniu do ochrony przed chorobami przenoszonymi drogą płciową oraz niechcianą ciążą. Remedium na te „zagrożenia” ma być powszechny dostęp do środków antykoncepcyjnych, pigułka „dzień po” oraz „bezpieczna aborcja”.

 

Kolejnym elementem edukacji seksualnej, którego można się spodziewać na zajęciach z edukacji zdrowotnej, to tzw. edukacja antydyskryminacyjna. Jest ona de facto promocją radykalnych postulatów lobby LGBT, w tym tych dotyczących tzw. małżeństw homoseksualnych oraz adopcji dzieci przez pary jednopłciowe.

 

Co istotne, wraz z wejściem do szkół obowiązkowych zajęć edukacji zdrowotnej, zniknąć mają z nich dobrowolne zajęcia wychowania do życia w rodzinie.

 

Do tej pory rodzic mógł wyrazić sprzeciw wobec udziału swojego dziecka w zajęciach WDŻ. Teraz władza, za pośrednictwem aparatu państwowego, chce odebrać rodzicom prawo do wychowania dzieci wg własnych przekonań i to w sferze tak wrażliwej jak seksualność. Jest to niewątpliwie zamach na gwarantowaną konstytucyjnie zasadę pierwszeństwa wychowawczego rodzicówwskazuje mec. Marek Puzio, starszy analityk Instytutu Ordo Iuris.

 

Według zapowiedzi MEN, projekt podstawy programowej nowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej, ma pojawić się jesienią bieżącego roku, zaś przedmiot miałby wejść do szkół od 1 września 2025 r.

 

 

 

 

Czytaj więcej

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
19 grudnia 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Pięć polskich organizacji prawniczych, w tym Instytut Ordo Iuris, oświadczyło,…

„Wielki Reset” – nowa infografika Instytutu Ordo Iuris
19 grudnia 2025

„Wielki Reset” – nowa infografika Instytutu Ordo Iuris

Raport zwraca uwagę na osłabienie demokracji, wolności słowa i bezpieczeństwa…

„Świadomy cios wymierzony w Trybunał Konstytucyjny” – stanowisko organizacji prawniczych w sprawie wypowiedzi TSUE
19 grudnia 2025

„Świadomy cios wymierzony w Trybunał Konstytucyjny” – stanowisko organizacji prawniczych w sprawie wypowiedzi TSUE

TSUE po raz kolejny przekracza swoje kompetencje, podobnie jak w…

TSUE: Polska naruszyła prawo unijne uznając prymat swojej Konstytucji
18 grudnia 2025

TSUE: Polska naruszyła prawo unijne uznając prymat swojej Konstytucji

Dzisiaj TSUE orzekł, że tylko on będzie decydował, jakie kompetencje…

Genderyzm i klimatyzm forsowany pod pozorem pomocy humanitarnej – rezolucja ONZ wycofana pod naciskiem USA
18 grudnia 2025

Genderyzm i klimatyzm forsowany pod pozorem pomocy humanitarnej – rezolucja ONZ wycofana pod naciskiem USA

Stany Zjednoczone zgłosiły cztery poprawki do rezolucji, argumentując, że część…

Atak na ochronę życia w Europie. Parlament Europejski poparł inicjatywę „My Voice, My Choice”
17 grudnia 2025

Atak na ochronę życia w Europie. Parlament Europejski poparł inicjatywę „My Voice, My Choice”

Parlament Europejski po raz kolejny próbuje rozszerzać kompetencje Unii w…

USA konsekwentnie krytykują zapisy dotyczące „praw seksualnych i reprodukcyjnych” w deklaracjach ONZ
17 grudnia 2025

USA konsekwentnie krytykują zapisy dotyczące „praw seksualnych i reprodukcyjnych” w deklaracjach ONZ

USA ostro skrytykowały fragmenty deklaracji, zwłaszcza wprowadzanie kontrowersyjnych pojęć, w…

Komisja Europejska sprawdzi przestrzeganie „wartości UE” przez odbiorców funduszy? Raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
16 grudnia 2025

Komisja Europejska sprawdzi przestrzeganie „wartości UE” przez odbiorców funduszy? Raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Ustalenia raportu są szczególnie istotne w kontekście ostatnich doniesień dotyczących…

Strategia przeciwdziałania antysemityzmowi – Ordo Iuris publikuje projekt rządowej uchwały
15 grudnia 2025

Strategia przeciwdziałania antysemityzmowi – Ordo Iuris publikuje projekt rządowej uchwały

Prawdziwym celem Strategii jest skoordynowanie polityki karnej, cenzury i dyskryminacji…

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
12 grudnia 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Instytut Ordo Iuris opublikował raport pt. „Jak wyjść z kryzysu…