· W ostatnim czasie wiele komentarzy wywołała uchwała rady powiatu tarnowskiego o przeniesieniu lekcji religii z Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu do salek miejscowej parafii.
· Jest to wyłom w dotychczasowej praktyce prowadzenia katechezy w polskich szkołach
· Konstytucyjne prawo do nauczania religii oraz do korzystania z takiego nauczania jest ściśle powiązane z wolnością sumienia i religii oraz prawem rodziców do wychowania swoich dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.
· W państwach członkowskich Unii Europejskiej panuje przekonanie, że religia stanowi istotny element kulturowego dziedzictwa Europy i powinna być nauczana w szkołach. Jedynie w czterech państwach edukacja religijna odbywa się poza szkołami.
· Wyprowadzenie religii ze szkół wymagałoby zmiany lub wypowiedzenia Konkordatu ze Stolicą Apostolską.
· Instytut Ordo Iuris przygotował analizę prawną na ten temat.
W październiku rada powiatu tarnowskiego podjęła uchwałę o przeniesieniu do salki katechetycznej zajęć religii organizowanych w Zespole Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu. Jako powód podano brak wystarczającej ilości sal lekcyjnych w placówce. Na bezpłatne udostępnienie pomieszczeń parafialnych zgodził się proboszcz miejscowej parafii św. Wawrzyńca.
Uchwała rady powiatu tarnowskiego stanowi niebezpieczny precedens odbiegający od europejskich standardów. Analizując rozwiązania systemowe w tym zakresie w państwach członkowskich Unii Europejskiej, można zauważyć, że wolność wyznania to zasada, która wpływa na miejsce edukacji religijnej w ich systemach oświatowych. W konsekwencji w większości państw europejskich edukacja religijna odbywa się w szkołach publicznych, finansowana jest z budżetu państwa i może mieć charakter obowiązkowych lub fakultatywnych zajęć. Rezygnacja z uczęszczania na lekcje religii w przeważającej większości państw zależy od zgody rodziców i/lub dzieci po osiągnięciu przez nie określonego wieku. Przyjęte rozwiązania wynikają w głównej mierze z przekonania państw członkowskich, że religia jako nośnik wartości przyczynia się do prawidłowej formacji moralnej dzieci. Instytut Ordo Iuris wskazuje, że istnieje ryzyko, iż rozwiązanie zastosowane w Wojniczu zostanie wykorzystane jako niebezpieczny precedens przywoływany w kontekście całkowitego usunięcia religii ze szkół.
Realizacja tego typu postulatu nie może nastąpić bez zmian na poziomie konstytucyjnym i międzynarodowym. Decyzja w tej sprawie należy nie do władz szkoły, gminy czy władz kurialnych, ale do parlamentu, Prezydenta RP oraz Stolicy Apostolskiej. Wymagałoby to bowiem zmiany lub wypowiedzenia umowy międzynarodowej jaką jest Konkordat z 1993 r., poprzedzonej zgodą wyrażoną w ustawie.