Nieprawidłowości w przeprowadzeniu inicjatywy „Świecka szkoła” powinny skutkować odmową nadania biegu projektowi ustawy przez Marszałka Sejmu Małgorzatę Kidawę-Błońską.

Nieprawidłowości w przeprowadzeniu inicjatywy „Świecka szkoła” powinny skutkować odmową nadania biegu projektowi ustawy przez Marszałka Sejmu Małgorzatę Kidawę-Błońską.

 

Inicjatywa „Świecka szkoła” (Komitet Inicjatywy Ustawodawczej ustawy o zmianie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) powiadomiła 29 września o zebraniu wymaganej liczby 100.000 podpisów pod inicjatywą ustawodawczą na rzecz niefinansowania lekcji katechezy w szkole ze środków publicznych. Wedle zapowiedzi pełnomocnika Komitetu, 5 października projekt ustawy wpłynie do Marszałka Sejmu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej.

 

Zgłoszone dotychczas w przestrzeni publicznej zastrzeżenia dotyczące działalności Komitetu inicjatywy „Świecka szkoła” mają istotną wagę, dotyczą bowiem nieprawidłowości, które doprowadziły do naruszenia określonego ustawowo trzymiesięcznego terminu zbierania podpisów pod inicjatywami obywatelskimi.

 

Art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli (Dz.U. 1999, nr 62, poz. 688 ze zm.) stanowi, że komitet inicjatywy ustawodawczej zawiadamia Marszałka Sejmu o utworzeniu komitetu po zebraniu 1000 podpisów. W myśl art. 6 ust. 1 zd. 2 ustawy, właśnie te podpisy (1.000) stanowią część wymaganej liczby 100.000 podpisów osób popierających projekt.

 

Zbieranie dalszych podpisów, podobnie jak kampania promocyjna na rzecz inicjatywy, mogą rozpocząć się dopiero po doręczeniu komitetowi postanowienia Marszałka Sejmu o przyjęciu zawiadomienia o utworzeniu komitetu (art. 8 ust. 1 ustawy).

 

medialnych wypowiedzi pełnomocnika komitetu inicjatywy ustawodawczej wynika, że do dnia otrzymania postanowienia Marszałka Sejmu, zatem przed ustawowym terminem rozpoczęcia zbierania podpisów, Inicjatywa „Świecka szkoła” zgromadziła ich nawet 20.000. Zarówno kampania promocyjna jak i zbieranie podpisów trwały nieustannie od marca 2015 roku, o czym świadczą wpisy na stronie Inicjatywy w serwisie Facebook. Z późniejszych wypowiedzi pełnomocnika komitetu oraz wpisów na stronie Inicjatywy w serwisie Facebook wynika, że wszystkie podpisy zebranie przed ustawowym terminem zostały – z naruszeniem art. 6 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy – włączone do puli 100.000 podpisów wymaganych dla złożenia projektu w Sejmie.

 

Wątpliwości wymagające wyjaśnienia budzi także finansowanie Inicjatywy „Świecka szkoła”, której strona internetowa umieszczona została w domenie internetowej czasopisma Liberte! (liberte.pl). Liberte! informuje, że jego partnerami są polskie państwowe jednostki organizacyjne dysponujące środkami budżetu państwa (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowe Centrum Kultury) oraz podmiot nie mający siedziby na terenie Rzeczypospolitej Polskiej (Friedrich Neumann Stiftung fur die Freihait).

 

Tymczasem, w myśl art. 16 ust. 1 i ust. 2 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli (Dz.U. 1999, nr 62, poz. 688 ze zm.) komitet inicjatywy ustawodawczej nie może otrzymywać środków finansowych, ani wartości niepieniężnych (takich jak nieodpłatne udostępnienie miejsca w domenie internetowej) pochodzących z budżetu państwa, od państwowych jednostek organizacyjnych, przedsiębiorców państwowych oraz osób prawnych i innych podmiotów nie mających siedziby na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

 

Oczywistym celem ustawowych ograniczeń jest uniemożliwienie wywierania wpływu na krajowy proces legislacyjny inicjatywy obywatelskiej przez podmioty zagraniczne, jak również zablokowanie możliwości wykorzystania inicjatywy obywatelskiej jako narzędzia krajowej władzy wykonawczej, która mogłaby w ten sposób realizować swą nieformalną politykę legislacyjną.

 

Udzielenie przez Liberte! prawa do korzystania z domeny liberte.pl na rzecz Komitetu inicjatywy „Świecka szkoła” może zatem stanowić w istocie obejście przepisów cytowanej ustawy i celu omówionych ograniczeń w finansowaniu komitetów, poprzez przekazanie Komitetowi wartości niematerialnych sfinansowanych ze środków budżetowych oraz pochodzących od podmiotu zagranicznego.

 

Powyższe zastrzeżenia, ze szczególnym uwzględnieniem zebrania nawet 20.000 podpisów przed ustawowym terminem rozpoczęcia kampanii Inicjatywy „Świecka szkoła”, rodzą uzasadnione wątpliwości co do prawidłowości złożenia pod projektem ustawy wymaganej liczby podpisów obywateli. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, Marszałek Sejmu zwraca się w takiej sytuacji do Państwowej Komisji Wyborczej o stwierdzenie, czy złożono wymaganą liczbę podpisów. W konsekwencji, jeżeli wskutek zmieszania podpisów złożonych przed ustawowym terminem oraz po nim, nie jest możliwe ustalenie liczby podpisów złożonych w prawidłowym okresie, Marszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska winna odmówić nadania biegu projektowi ustawy.

Czytaj więcej

Pełna sala w Paryżu – Ordo Iuris i MCC zaprezentowały wizję reformy Unii
6 listopada 2025

Pełna sala w Paryżu – Ordo Iuris i MCC zaprezentowały wizję reformy Unii

Francuska prezentacja raportu „Wielki Reset” zgromadziła przedstawicieli wszystkich nurtów prawicy,…

Antychrześcijański i antypolski spektakl w Bydgoszczy. Sąd: przestępstwa nie było
6 listopada 2025

Antychrześcijański i antypolski spektakl w Bydgoszczy. Sąd: przestępstwa nie było

W spektaklu przedstawiono m.in. scenę symulowanego gwałtu dokonanego na osobie…

Palenie w więzieniu prawem człowieka? Wyrok Trybunału w Strasburgu
6 listopada 2025

Palenie w więzieniu prawem człowieka? Wyrok Trybunału w Strasburgu

Istnieje ryzyko, że wszystkie państwa członkowskie Rady Europy będą musiały…

„Dobre prawo dla Polski” – Ordo Iuris na dyskusji w Trybunale Konstytucyjnym
4 listopada 2025

„Dobre prawo dla Polski” – Ordo Iuris na dyskusji w Trybunale Konstytucyjnym

Podczas spotkania skupiono się na zagadnieniach dotyczących funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości…

Przeszkadzał w Mszy, ale nie złośliwie. Postępowanie w sprawie Piotra Wielgusa umorzone
4 listopada 2025

Przeszkadzał w Mszy, ale nie złośliwie. Postępowanie w sprawie Piotra Wielgusa umorzone

Instytut podkreślił, że zachowanie protestujących wywołało wśród wiernych uczestniczących w…

Jak polski rząd wdraża konwencję stambulską? Raport przekazany Radzie Europy
4 listopada 2025

Jak polski rząd wdraża konwencję stambulską? Raport przekazany Radzie Europy

W dokumencie zabrakło odniesienia do kwestii przejrzystości finansowania organizacji pozarządowych…

Surogacja jako forma sprzedaży dzieci i naruszenia praw kobiet – opinia Ordo Iuris dla Specjalnego Sprawozdawcy ONZ
3 listopada 2025

Surogacja jako forma sprzedaży dzieci i naruszenia praw kobiet – opinia Ordo Iuris dla Specjalnego Sprawozdawcy ONZ

Dzieci urodzone w wyniku surogacji często tracą prawo do pełnej…

Trybunał w Strasburgu: Włochy miały prawo unieważnić akt urodzenia z dwiema „matkami”
3 listopada 2025

Trybunał w Strasburgu: Włochy miały prawo unieważnić akt urodzenia z dwiema „matkami”

Wyrok ETPC wpisuje się w ugruntowaną linię orzeczniczą, zgodnie z…

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
31 października 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Przedstawiciele Ordo Iuris wzięli udział w ośmiu panelach konwencji programowej…

Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie wytycznych Minister Leszczyny. Ordo Iuris składa zażalenie do sądu
31 października 2025

Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie wytycznych Minister Leszczyny. Ordo Iuris składa zażalenie do sądu

Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w sprawie tzw. wytycznych Minister Zdrowia…