Sejm zajmie się dzisiaj projektem zmiany ustawy o systemie oświaty zgłoszonym w ramach inicjatywy „Świecka szkoła”. Przewiduje on likwidację finansowania nauczania religii w szkołach ze środków publicznych.

Sejm zajmie się dzisiaj projektem zmiany ustawy o systemie oświaty zgłoszonym w ramach inicjatywy „Świecka szkoła”. Przewiduje on likwidację finansowania nauczania religii w szkołach ze środków publicznych. Poważne zastrzeżenia prawne budzi zarówno merytoryczna zawartość projektu, jak i przebieg procesu zbierania podpisów.

W Sejmie odbędzie się dziś pierwsze czytanie projektu zmiany w ustawie o systemie oświaty, który ma na celu likwidację finansowania ze środków publicznych religii w szkołach. Inicjatywa „Świecka szkoła” została co prawda zarejestrowana jeszcze w poprzedniej kadencji Sejmu, ale projekty obywatelskie nie podlegają dyskontynuacji, czyli mogą być rozpatrywane w kolejnej kadencji.

Już procedura zbiórki podpisów oraz sposób finansowania inicjatywy budziły szereg istotnych zastrzeżeń prawnych. Wątpliwości te wiązały się z brakiem dochowania przez organizatorów inicjatywy ustawowych terminów dotyczących długości trwania zbiórki podpisów oraz zgodnością działań organizatorów inicjatywy z zakazem pobierania środków finansowych pochodzących z budżetu państwa ustanowionym przez art. 16 ust. 1 i ust. 2 w zw. z ust. 3 ustawy z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli. Mimo to, jeszcze w poprzedniej kadencji Sejmu inicjatywa została zarejestrowana.

Także merytoryczna zawartość projektu budzi szereg wątpliwości natury prawnej, w tym w zakresie zgodności z Konstytucją oraz postanowieniami umów międzynarodowych. Projekt jest także obciążony poważnymi uchybieniami legislacyjnymi.

Art. 70 ust. 2 Konstytucji ustanawia zasadę bezpłatności nauczania w szkołach publicznych. Jedyny wyjątek od tej zasady został zarezerwowany dla publicznych szkół wyższych. Oznacza to, że żadne zajęcia organizowane w ramach planu nauczania nie mogą być realizowane odpłatnie. W związku natomiast z art. 53 ust. 4 Konstytucji religia kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej może być przedmiotem nauczania w szkole. W konsekwencji, jeśli nauczanie religii zostanie wprowadzone do ramowego planu nauczania, to powinno być ono finansowane z budżetu państwa. W związku z tym, projektowany art. 12 ust. 1 ustawy o systemie oświaty przewidujący, że kosztów związanych z organizacją nauki religii nie można w części ani w całości pokryć ze środków publicznych, budzi zasadnicze wątpliwości co do zgodności z zasadą bezpłatnej edukacji.

Przewidziany w inicjatywie projekt zmiany art. 12 ust. 1 ustawy o systemie oświaty przewiduje także, że o organizacji religii w szkole ponadgimnazjalnej mieliby decydować uczniowie. Postulat ten budzi zaskoczenie w kontekście obowiązującej w polskim prawie granicy pełnoletności, która została ustalona na 18. rok życia. Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych uzyskują ją najczęściej w klasie 2 i 3, a roczniki, które w wyniku reformy zaczęły edukację w wieku 6 lat – nawet później.

Proponowane nowe brzmienie art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty budzi z kolei zasadnicze wątpliwości co do zgodności z zasadami prawidłowej legislacji. Projektowany przepis zawiera upoważnienie ustawowe dla ministra do spraw oświaty i wychowania, który w porozumieniu z władzami Kościoła Katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oraz innymi kościołami i związkami wyznaniowymi określa w drodze rozporządzenia warunki i sposób wykonywania przez szkoły zadań, a także sposób rozliczenia i pokrycia kosztów organizacji nauki religii w przedszkolach i szkołach publicznych.

Tymczasem, zgodnie z utrwaloną praktyką orzeczniczą Trybunału Konstytucyjnego, konstrukcja upoważnienia ustawowego powinna spełniać trzy podstawowe warunki: wskazywać podmiot zobowiązany do wydania rozporządzenia, określać zakres przedmiotowy oraz treściowy. Komentowany przepis nie wskazuje wytycznych dotyczących treści aktu. Budzi to zastrzeżenia nie tylko na gruncie zgodności z zasadami prawidłowej legislacji, ale także z art. 92 Konstytucji ustalającym zasady wydawania rozporządzeń. Upoważnienie ustawowe nie posiadające tego elementu jest niezgodne z Konstytucją, co wyraźnie stwierdził TK.

Niejasna delegacja do określenia w drodze rozporządzenia warunków i sposobu wykonywania zadań przez szkoły może także prowadzić do naruszenia wspomnianego już art. 31 Konstytucji. Korzystanie z wolności osobistych nie może bowiem być ograniczane w drodze rozporządzenia.

Projekt inicjatywy spotkał się z negatywną oceną Prokuratora Generalnego oraz przedstawicieli kościołów.

Czytaj więcej

Atak na ochronę życia w Europie. Parlament Europejski poparł inicjatywę „My Voice, My Choice”
17 grudnia 2025

Atak na ochronę życia w Europie. Parlament Europejski poparł inicjatywę „My Voice, My Choice”

Parlament Europejski po raz kolejny próbuje rozszerzać kompetencje Unii w…

USA konsekwentnie krytykują zapisy dotyczące „praw seksualnych i reprodukcyjnych” w deklaracjach ONZ
17 grudnia 2025

USA konsekwentnie krytykują zapisy dotyczące „praw seksualnych i reprodukcyjnych” w deklaracjach ONZ

USA ostro skrytykowały fragmenty deklaracji, zwłaszcza wprowadzanie kontrowersyjnych pojęć, w…

Komisja Europejska sprawdzi przestrzeganie „wartości UE” przez odbiorców funduszy? Raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego
16 grudnia 2025

Komisja Europejska sprawdzi przestrzeganie „wartości UE” przez odbiorców funduszy? Raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Ustalenia raportu są szczególnie istotne w kontekście ostatnich doniesień dotyczących…

Strategia przeciwdziałania antysemityzmowi – Ordo Iuris publikuje projekt rządowej uchwały
15 grudnia 2025

Strategia przeciwdziałania antysemityzmowi – Ordo Iuris publikuje projekt rządowej uchwały

Prawdziwym celem Strategii jest skoordynowanie polityki karnej, cenzury i dyskryminacji…

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny
12 grudnia 2025

Miniony tydzień w Ordo Iuris oraz Centrum Życia i Rodziny

Instytut Ordo Iuris opublikował raport pt. „Jak wyjść z kryzysu…

Dwójka dzieci pozostaje z matką. Skuteczna interwencja Ordo Iuris
11 grudnia 2025

Dwójka dzieci pozostaje z matką. Skuteczna interwencja Ordo Iuris

Sąd uznał, że poddanie władzy rodzicielskiej nadzorowi kuratora sądowego oraz…

Współpraca z rodziną i adekwatne działanie służb pomocowych. Sąd pozostawia pełnię władzy rodzicielskiej
11 grudnia 2025

Współpraca z rodziną i adekwatne działanie służb pomocowych. Sąd pozostawia pełnię władzy rodzicielskiej

Sąd docenił współpracę rodziców 11-latki z instytucjami pomocowymi w celu…

Senyszyn naruszyła dobre imię Polski i Żołnierzy Wyklętych? Sąd uwzględnił apelację Ordo Iuris
11 grudnia 2025

Senyszyn naruszyła dobre imię Polski i Żołnierzy Wyklętych? Sąd uwzględnił apelację Ordo Iuris

Była posłanka napisała na Twitterze m.in., że Żołnierze Wyklęci mieli…

Minister Sprawiedliwości podważa uchwałę Sądu Najwyższego broniącą polskiej suwerenności
11 grudnia 2025

Minister Sprawiedliwości podważa uchwałę Sądu Najwyższego broniącą polskiej suwerenności

3 grudnia 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie połączonych Izb…

Rodzice niesłusznie oskarżeni o przemoc. Procedura Niebieskiej Karty zamknięta
10 grudnia 2025

Rodzice niesłusznie oskarżeni o przemoc. Procedura Niebieskiej Karty zamknięta

Po zbadaniu sprawy Sąd Rejonowy w Grodzisku Mazowieckim stwierdził brak…