Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 07.03.2025
· Komisja Europejska opublikowała program prac na rok 2025, gdzie zapowiedziała dążenie do „odważniejszej, prostszej i szybszej Unii”.
· Dokument wskazuje, że KE dostrzega konieczność zmian i przemodelowania dotychczasowego sposobu funkcjonowania Unii Europejskiej. Program zakłada inicjatywy z zakresu innowacyjności, konkurencyjności, a przede wszystkim bezpieczeństwa, które w dużej mierze mogą przynieść pozytywne skutki.
· Jednocześnie Komisja podtrzymuje deklaracje realizacji Zielonego Ładu i ideologicznych postulatów związanych z „prawami kobiet”, czy „równością” osób identyfikujących się z ruchem LGBT.
· Program prac przewiduje także dalsze wdrażanie kontrowersyjnego paktu migracyjnego oraz kreowanie UE na strażnika praworządności i demokracji.
· Instytut Ordo Iuris przygotował analizę unijnego dokumentu.
Każdego roku Komisja Europejska przyjmuje program prac. W dokumencie tym określa listę działań, jakie zamierza realizować w najbliższych miesiącach. Program prac na rok 2025, który jest zarazem pierwszym rokiem nowej kadencji Komisji Europejskiej, przyjęto 11 lutego. Priorytetami KE mają być trwały dobrobyt i konkurencyjność, obrona i bezpieczeństwo, wsparcie dla ludzi, silne społeczeństwo i europejski model społeczny, troska o jakość życia, ochrona demokracji i umacnianie wartości, silna pozycja na świecie i trwała współpraca z partnerami oraz przyszłość Unii. Celem nadrzędnym jest zaś dążenie do „odważniejszej, prostszej i szybszej Unii”.
Analiza opublikowanego przez KE dokumentu znacząco studzi jednak nadzieje, jakie dają hasła i pierwsze akapity programu. Równość rozumiana jako uniformizacja i uprzywilejowanie czy walka ze zmianami klimatu nie zniknęły z agendy KE, ani nawet nie zeszły na dalszy plan. Pomimo licznych deklaracji, a nawet podjęcia aktywnych działań na rzecz deregulacji, zwiększania konkurencyjności UE, a w szczególności bezpieczeństwa państw członkowskich, Unia nie porzuca swej lewicowej agendy i nie powraca do korzeni gospodarczej wspólnoty.
Wśród licznych inicjatyw i aktywności, KE zapowiada zestaw propozycji deregulacyjnych, które mają już wkrótce przyczynić się do osiągnięcia celu KE, jakim jest zmniejszenie obciążeń administracyjnych o co najmniej 25 proc. wobec wszystkich przedsiębiorstw oraz zmniejszenie obciążeń dla małych i średnich przedsiębiorstw o co najmniej 35 proc.
Jednym z kluczowych zadań jakie postawiła przed sobą Komisja jest uczynienie gospodarki europejskiej konkurencyjną. Motorem działań w tym aspekcie ma być opublikowany kilka tygodni temu Kompas Konkurencyjności, któremu Instytut Ordo Iuris poświęcił odrębną analizę.
- Wśród proponowanych inicjatyw szczególną uwagę warto zwrócić na nową unijną strategię z zakresu jednolitego rynku. Jednolity rynek, postrzegany jako jedno z największych osiągnięć UE, które napędza wzrost gospodarczy i ułatwia codzienne życie europejskim przedsiębiorstwom i konsumentom, ma ulec modernizacjom, które przełożą się na wzrost konkurencyjności UE na całym świecie. Komisja zaznaczyła, że ułatwienia mają dotyczyć m.in. mobilności pracowników. W tym aspekcie powstaje pytanie o bieżącą i przyszłą politykę migracyjną Unii Europejskiej. Obywatele państw członkowskich UE już w tej chwili, co do zasady bez ograniczeń przemieszczają się pomiędzy krajami Unii. Kogo zatem i w jakim zakresie mają dotknąć ułatwienia związane z mobilnością i czy przypadkiem nie będą to regulacje umożliwiające swobodniejszy przepływ migrantów z państw trzecich pomiędzy państwami Unii? Projektowane w tym aspekcie rozwiązania z pewnością będą monitorowane przez nasz Instytut, zwłaszcza, że w programie prac Komisja wprost wskazała zintensyfikowanie wysiłków na rzecz wdrożenia paktu o migracji i azylu – komentuje Anna Kubacka z Centrum Prawa Międzynarodowego Ordo Iuris.
Komisja Europejska sygnalizuje w programie prac szereg inicjatyw mogących budzić wątpliwości. Jedną z nich jest kontynuowanie prac nad ideą stworzenia „28. systemu prawa”, który docelowo miałby się stać nadrzędny wobec m.in. prawa pracy, prawa podatkowego, czy prawa spółek obowiązującego w państwach członkowskich UE. Komisja wskazała także, że jej celem pozostaje redukcja emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. do 2040 r. Cel ten ma zostać zapisany w europejskim prawie klimatycznym. KE podkreśliła jednocześnie, że jeszcze przed spotkaniem COP30 w Belem w Brazylii, które zaplanowane jest na listopad 2025 r., przedstawi swoją „globalną wizję klimatu i energii”.
– W ramach aktywności na polu dekarbonizacji, KE zapowiada przyjęcie planu działania na rzecz zakończenia importu energii z Rosji. Dla wielu zapowiedź ta może okazać się szokująca, wszak od kilku lat unijni dygnitarze usilnie przekonują nas, że sankcje nałożone przez Unię na Rosję doskonale spełniają swoją rolę. W rzeczywistości jednak szereg umów zawartych przed 24 lutego 2022 r. pozostało w mocy i obowiązują do dziś. W trzy lata po eskalacji wojny na Ukrainie UE zapowiada zatem przyjęcie planu działania, aby „jeszcze bardziej zmniejszyć naszą zależność i całkowicie wycofać się z importu energii z Rosji”. Być może właśnie ten przykład działania Unii jest najodpowiedniejszą konkluzją, jeżeli chodzi o skuteczność i tempo podejmowania decyzji, które mają, zgodnie z zapowiedziami, sprowadzić unijną gospodarkę na tory konkurencyjności i innowacji – zaznacza Anna Kubacka.
Wśród planów, które można ocenić pozytywnie jest m.in. strategia gromadzenia zapasów leków. Celem jest zmniejszenie zależności UE w zakresie leków i składników krytycznych, w przypadku których istnieje tylko kilku producentów lub krajów dostarczających.
– Tego rodzaju plany warto docenić, choć pytanie „dlaczego dzieje się to dopiero teraz?” pozostaje otwarte. Spóźnione zaangażowanie w strategie związane z bezpieczeństwem obywateli m.in. zdrowotnym i żywieniowym są tym bardziej zastanawiające, że walkę o przewrotnie pojmowaną praworządność, „prawa kobiet” i „prawa mniejszości” Unia toczyła i toczy nadal, mając do tego, jak się wydaje, niewyczerpalną wolę, zaangażowanie i środki finansowe – dodaje Kubacka.
Program prac KE jasno deklaruje bowiem kontynuację walki o „praworządną i demokratyczną” Europę oraz opracowanie nowych strategii i polityk związanych z dążeniem do „równości”. W zapowiedziach tych dostrzec można znacznie większą determinację (na co wskazuje konsekwentna realizacja tego typu założeń na przestrzeni ostatnich lat), niż w odniesieniu do realizacji pozostałych punktów programu.
• Izba Cywilna Sądu Najwyższego ogłosiła uchwałę, zgodnie z którą osoby cierpiące na zaburzenia tożsamości płciowej i chcące „zmienić płeć” – czyli dokonać zmiany oznaczenia swojej płci metrykalnej w akcie urodzenia – nie będą musiały odtąd „pozywać swoich rodziców”.
W ostatnim czasie wiele komentarzy wywołuje procedowany przez instytucje unijne Europejski Zielony Ład. O tym, jakie skutki dla Polaków przyniesie jego wdrożenie, rozmawiali goście Pawła Chmielewskiego w programie na kanale PCh24TV. W dyskusji wzięli udział Jędrzej Jabłoński – analityk Ordo Iuris oraz Cezary Krysztopa – redaktor naczelny portalu Tysol.pl.
• Europejski Trybunał Praw Człowieka uwzględnił skargi par jednopłciowych, którym polski urząd stanu cywilnego odmówił wydania zaświadczenia o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa za granicą.
25.02.2025
• Sąd Najwyższy odmówił przyjęcia do rozpoznania skargi kasacyjnej złożonej przez IKEA w sprawie Janusza Komendy – pracownika tej firmy zwolnionego za krytykę postulatów ruchu LGBT.