Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 12.08.2021
Niniejsza opinia prawna została sporządzona w związku z aktualnie toczącymi się pracami legislacyjnymi dot. przyjętego przez Sejm projektu ustawy o zmianie ustawy- Kodeks cywilny, a także uchwały Senatu RP z dnia 23 lipca 2021 roku w tej sprawie (druk sejmowy nr 1438).
Założeniem przedmiotowej nowelizacji jest wprowadzenie szczególnej podstawy prawnej dla odpowiedzialności cywilnej za krzywdę najbliższych członków rodziny poszkodowanego, który na skutek czynu niedozwolonego doznał ciężkiego i trwałego uszczerbku na zdrowiu. Dotychczas dopuszczalność przyznawania przez Sąd zadośćuczynienia w takim przypadku budziła liczne kontrowersje i wywoływała dyskusje tak w doktrynie, jak i powodowała istotne rozbieżności w judykaturze, co stwarzało wysoce niepożądany, niestabilny stan prawny i brak pewności co do prawa.
Proponowana nowelizacja ustawy Kodeks cywilny stanowi odpowiedź ustawodawcy na słuszne stanowisko Sądu Najwyższego wyrażone w uchwale I NSNZP 2/19 z dnia 22.10.2019 r. W przypadku uchwalenia proponowanych zmian powściągnięta zostałaby szkodliwa praktyka orzecznicza, stanowiąca bezpodstawne wkraczanie sądów powszechnych w domenę ustawodawcy i stosowanie tzw. prawotwórstwa sądowego.
Opinia niniejsza zawiera omówienie głównych założeń projektu, analizę prawną dotychczas obowiązujących przepisów, uwagi opiniującej do druku sejmowego nr 1438 i ma na celu przedstawienie propozycji zmian w omawianej ustawie, które zdaniem opiniującej warto byłoby rozważyć oraz wnioski końcowe opiniującej.
Celem proponowanej zmiany jest ustanowienie w Kodeksie cywilnym szczególnej podstawy prawnej dla odpowiedzialności cywilnej za krzywdę najbliższych członków rodziny poszkodowanego przejawiającej się w niemożności nawiązania lub kontynuowania więzi rodzinnej (jak w druku sejmowym nr 1218) albo zerwaniem więzi (jak w uchwale Senatu RP z dnia 23 lipca 2021 roku - druku sejmowy nr 1438) z poszkodowanym członkiem rodziny z powodu wyrządzenia u poszkodowanego trwałego i ciężkiego uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia (jak w druku sejmowym) albo nieodwracalnego i ciężkiego uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia (jak w druku sejmowy nr 1438).
Obecnie obowiązujący od dnia 3 sierpnia 2008 r. przepis art. 446§4 k.c. umożliwia jedynie przyznania przez sąd zadośćuczynienia w przypadku śmierci bezpośrednio poszkodowanego. Co oznacza, iż nie obejmuje on takich sytuacji, gdy poszkodowany żyje, ale z uwagi na stan zdrowia- trwały uszczerbek na zdrowiu (tj. np. stan wegetatywny) nie jest możliwie wykształcenie z Nim lub podtrzymywanie tzw. typowych więzi rodzinnych.
Potrzebę interwencji ustawodawcy w tym zakresie postulował Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego w „Uwagach o stwierdzonych nieprawidłowościach i lukach w prawie” (Warszawa 2018 r., s.9-10).
Wskazać należy jednakże, iż dotychczasowy brak takiego uregulowania nie może być przedstawiany jako luka prawna. W ocenie opiniującej było to celowe działanie racjonalnego ustawodawcy, który dotychczas nie widział konieczności poszerzenia wyjątków w ustawie Kodeks cywilny uprawniających pośrednio poszkodowanych do kompensacji szkód niemajątkowych poza uregulowaniem art. 446§3 i §4 k.c. Obecnie zaś interwencja ustawodawcy w tym zakresie stanowi odpowiedź na kształtowany w społeczeństwach europejskich system wartości zakładający tzw. integralność fizyczną i psychiczną człowieka (vide: uchwała SN z dnia 27.03.2018 r., sygn.akt III CZP 69/17)
Ustawodawca w opinii do ustawy o zmianie ustawy-Kodeks cywilny powołuje się na rozbieżność w orzecznictwie sądów powszechnych co do wykładni obecnie obowiązujących przepisów prawa regulujących odpowiedzialność deliktową za krzywdę w postaci utraty więzi rodzinnej z poszkodowanym, do której to utraty doszło w wyniku ciężkiego i trwałego uszczerbku na zdrowiu.
Rozbieżność dotyczy możliwości przyznawania zadośćuczynienia dla najbliższego członka rodziny w oparciu o art. 448 k.c. lub art. 446§4 k.c. – w drodze analogii lub poprzez wykładnię rozszerzającą
Ustawodawca nadto wskazuje, iż ustawa będzie mieć zastosowanie do zdarzeń zaistniałych przed dniem wejścia w życie ustawy.
W niniejszej opinii prawnej zaprezentowana zostanie kolejno analiza prawna dotychczas obowiązujących przepisów, najważniejsze uwagi do druku sejmowego nr 1438 a także propozycja zmian do ustawy. W końcowej części opinii zamieszczono wnioski.
Na szczególny komentarz zasługuje poprawka senacka o której mowa w pkt. 2 powyżej.
Nie zasługuje na uwzględnienie pogląd wyrażony przez Senat, iż przyznanie roszczenia o zadośćuczynienie, w razie „niemożności nawiązania” relacji z poszkodowanym nie jest słuszne z uwagi na rzekomą możliwość wykorzystania tej przesłanki do prób nawiązania kontaktu z poszkodowanym przez osoby, których nie łączyła dotąd bliskość lub jakakolwiek więź emocjonalna. Takie tłumaczenie jest zupełnie nieprzekonywujące i świadczy o błędnym rozumieniu wyrazów: „niemożnością nawiązania” a także celu, dla którego takie wyrazy w projekcie sejmowym (druk nr 1218) słusznie zawarto przez Senat.
W tym miejscu wskazać należy na postulowaną w niniejszej opinii zmianę do brzmienia druku sejmowego nr 1438 poprzez zawężenie ochrony prawnej w ten sposób, by co do krzywdy w postaci niemożności nawiązania typowej więzi rodzinnej sąd mógł przyznać zadośćuczynienie jedynie na rzecz dziecka już poczętego w chwili zdarzenia wywołującego krzywdę a jeszcze nienarodzonego. Zaś co do krzywdy w postaci zerwania więzi rodzinnej sąd mógłby przyznać zadośćuczynienie jedynie na rzecz tych najbliższych członków rodziny, którzy w chwili zdarzenia byli w szczególnie bliskich relacjach.
Zdaniem opiniującej poważnym błędem byłoby zawężenie zakresu proponowanej zmiany li tylko do przypadków polegającej na krzywdzie rozumianej jako „niemożność kontynuowania” (druk sejmowy nr 1218) czy „zerwanie” typowej więzi rodzinnej (druk sejmowy nr 1438).
Zasadnym pozostaje bowiem stworzenie podstawy prawnej dla odpowiedzialności cywilnej za krzywdę jednej kategorii członków najbliższej rodziny poszkodowanego polegającej na niemożności nawiązania typowej więzi rodzinnej z powodu wyrządzenia u poszkodowanego „trwałego i ciężkiego uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia” (druk sejmowy nr 1218), tj. nasciturusa- dziecka poczętego a nienarodzonego w chwili zdarzenia wywołującego krzywdę. Do wyobrażenia pozostaje bowiem sytuacja, gdy po poczęciu a przed narodzinami dziecka dochodzi do ciężkiego i trwałego uszkodzenia ciała matki lub ojca dziecka skutkującego nie śmiercią rodzica ale np. stanem wegetatywnym, co skutecznie będzie uniemożliwiało nawiązanie dziecku w przyszłości typowej więzi rodzinnej.
Uprzedzając ew. zarzuty co do obecnego brzmienia art. 446§4 k.c. w przypadku roszczenia nasciturusa winno zostać one uwzględnione właśnie na podstawie w/w przepisu (mowa o krzywdzie spowodowanej śmiercią bezpośrednio poszkodowanego), co pozostaje zgodne z brzmieniem art. 4461 k.c.
W wyroku z 04.04.1966 r. ( II PR 139/66) Sąd Najwyższy wskazał, iż: „Przy ustaleniu wysokości zadośćuczynienia dla dziecka, które w chwili śmierci ojca było już poczęte, a następnie urodziło się żywe, należy stosować analogiczne kryteria jak przy zasądzeniu odszkodowania dla dzieci, które w chwili śmierci ojca były w wieku przedszkolnym”(orzeczenie wydano na gruncie obowiązującego wówczas art. 166 Kodeksu zobowiązań).
Zagwarantowanie możliwie szerokiej ochrony praw nasciturusa a także traktowanie nasciturusa (opiniująca stoi na stanowisku, iż nabycie praw podmiotowych przez nasciturusa następuje pod warunkiem prawnym rozwiązującym tj. utraty praw przez dziecko w razie urodzenia się nieżywym, nie zaś zawieszającym tj. pod warunkiem urodzenia się dziecka żywego) na równi z dzieckiem już urodzonym pozostaje w pełni zgodne z duchem humanizmu i elementarną chrześcijańską wartością w postaci ochrony życia od momentu poczęcia.
Na gruncie współczesnej nauki tj. medycyny, biologii czy bioetyki nie ulega wątpliwości, iż dziecko poczęte jest osobą (człowiekiem) i jako człowiek od momentu poczęcia pozostaje pod prawną ochroną.
Tym samym normy prawa pozytywnego nie mogą pozostawać w sprzeczności z prawem naturalnym i moralnym.
W prawie cywilnym zatem nasciturus traktowany jest jako osoba posiadająca podmiotowość prawną co oznacza, iż może być podmiotem praw cywilnych, jak chociażby prawa dziedziczenia (vide: art. 927§2 k.c.) i jak wskazano podlega ochronie prawnej, zgodnie z zasadą nasciturus pro iam nato habetur, quotiens de commodis eius agitur.
Tym samym poprawkę senacką zmierzająca do pozbawienia słusznej ochrony praw nasciturusa należy ocenić skrajnie negatywnie.
W tym miejscu opiniująca uważa za zasadne odniesienie się do uwag zgłoszonych do druku sejmowego nr 1218 przez Polską Izbę Ubezpieczeń.
Opiniująca postuluje rozważenie zmiany brzmienia proponowanego art. 4462 k.c. poprzez w §1 (brzmienie zgodne z oceną poprawek senackich zawartych w druku nr 1438 tj. akceptacja opiniującej co do zastąpienia wyrazów: „niemożnością kontynuowania” wyrazem: „zerwaniem”, dalsze brzmienie jak w druku sejmowym 1218) przed wyrazem: „więzi” dodanie wyrazu: „typowej”.
Postuluje się rozważenia dodania §2 i §3 w brzmieniu następującym:
§ 2. Przyznanie odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę w postaci niemożności nawiązania typowej więzi rodzinnej na zasadzie § 1 może nastąpić jedynie na rzecz dziecka, które w chwili zdarzenia wywołującego szkodę było już poczęte, z zastrzeżeniem art. 4461 k.c.
§ 3. Przyznanie odpowiedniej sumy tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę w postaci zerwania typowej więzi rodzinnej na zasadzie §1 może nastąpić jedynie na rzecz tych najbliższych członków rodziny poszkodowanego, którzy w chwili zdarzenia wywołującego krzywdę byli w szczególnie bliskich relacjach z poszkodowanym.
W przedmiocie dodania wyrazu: „typowej” przed wyrazem: „więzi” zmierza do odwołania się do przeciętnego, akceptowalnego społecznie wzorca danego rodzaju więzi rodzinnej.
Wszak inny charakter ma relacja rodzic dziecko, inny charakter ma relacja pomiędzy rodzeństwem czy małżonkami.
Przy czym, wskazać należy, iż celem niniejszej ustawy winno być zagwarantowanie ochrony prawnej w postaci kompensacji szkody niemajątkowej w postaci krzywdy w postaci „zerwania więzi” czy też „niemożności nawiązania” przez poszkodowanego pośredniego z poszkodowanym bezpośrednim na skutek „ciężkiego i trwałego uszczerbku lub rozstroju zdrowia”- ale tylko więzi rodzinnych o charakterze typowym w społeczeństwie, standardowych, uśrednionych.
Tym samym wykluczona pozostanie możliwość formułowania roszczeń o zadośćuczynienie co do więzi „idealnych”, rozumianych jako więzi niezakłócone, niezmiernie jakościowo wysoko satysfakcjonujące w czasie.
W przedmiocie zmiany proponowanej poprzez dodanie §3 do proponowanego art. 4462 k.c. uznać należy, iż po pierwsze pozostaje ona zgodna z aktualnym duchem prawa europejskiego (tj. Wspólnymi Ramami Odniesienia (Draft CommonFrame of Reference), zwanymi dalej: DCFR, z 2009 r.).
Zgodnie z brzmieniem zasady VI.-2:202§1 DCFR szkoda niemajątkowa pośrednio poszkodowanego w postaci krzywdy wywołanej śmiercią lub szkodą na osobie bezpośrednio poszkodowanego bliskiego winna podlegać kompensacji jedynie w sytuacji, gdy pośredni poszkodowany był w szczególnie bliskim stosunku osobistym z bezpośrednio poszkodowanym.
Proponowana zmiana uniemożliwi również korzystanie z nowej regulacji tym osobom, których przed zdarzeniem wywołującym „ciężki i trwały uszczerbek lub rozstrój zdrowia” nie łączyła typowa bliskość czy typowa więź emocjonalna.
Podkreślenia wymaga również, iż ze swej natury więź rodzinna podlega zmianom w czasie.
Ochronie prawnej powinna podlegać jedynie rekompensata za zerwanie bądź niemożność nawiązania więzi o odpowiedniej intensywności, zaangażowaniu i posiadającej takie atrybuty w chwili zdarzenia wywołującego w/w krzywdę u pośrednio poszkodowanego. W/w więzi muszą przejawiać się także na zewnątrz tak, by były możliwe do zweryfikowania w sposób obiektywny chociażby przez sąd.
Wnioski
Adwokat Aleksandra Kurowska-Wójcik
Wolności obywatelskie
Główne tezy:
• Regulamin ETPCz jest aktem wykonawczym względem Konwencji.
• Regulamin jest wiążący dla państw, gdy stają się one stroną w konkretnym sporze lub, gdy oświadczeniem woli poddadzą się procedurze określonej Regulaminem.
• Przekazanie Trybunałowi listy stałych kandydatów na sędziów ad hoc oznacza związanie się przez państwo Regulaminem w zakresie związanej z tym procedury.
Wolności obywatelskie
• W grudniu Rząd ogłosił projekt nowelizacji ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będący odpowiedzią na rosyjskie i białoruskie działania hybrydowe na wschodniej granicy.
13 grudnia 2023 r. w Polsce, po 8 latach rządów koalicji Prawo i Sprawiedliwość – Zjednoczona Prawica, powołany zostały nowy skład Rady Ministrów utworzonej przez koalicję centrolewicowej Koalicji Obywatelskiej, centrowo-liberalnej Polski 2050, agrarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego oraz Lewicy.
Wolności obywatelskie
• W listopadzie węgierski think-tank Instytut Nézőpont opublikował raport, poświęcony przestrzeganiu zasady praworządności w Unii Europejskiej.