Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

Dr Łukasz Rosiak: Projekt ustawy o przekazaniu Węgrom Kodeksu Korwina jest sprzeczny z Konstytucją

Data publikacji: 04.03.2022

Adobe Stock

· Do Sejmu trafił projekt ustawy mającej na celu przekazanie Węgrom Kodeksu Korwina – XV-wiecznego zabytku piśmiennictwa.

· Dokument należy obecnie do Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu, będącej instytucją samorządową.

· Instytut Ordo Iuris wskazuje, że polsko-węgierska umowa z 1992 r., na którą powołują się autorzy projektu, nie przewiduje obowiązku przenoszenia zabytków między państwami.

· Prawnicy podkreślają, że projekt zmierza do faktycznego wywłaszczenia samorządu województwa kujawsko-pomorskiego oraz do poważnego zubożenia dziedzictwa narodowego.

· Przeciwko przekazaniu projektu protestują liczne środowiska naukowe.

 

Polska odda cenny zabytek?

 

2 lutego 2022 r. do Sejmu RP wpłynął poselski projekt dotyczący przekazania przez Rzeczpospolitą Polską na rzecz Węgier Kodeksu Korwina - pergaminu z 1486 r.[1] autorstwa Naldusa Naldiusa (wywodzącego się z Florencji humanisty i pisarza okresu renesansu). 9 lutego 2022 r. ww. projekt skierowano do pierwszego czytania
do Komisji Kultury i Środków Przekazu[2].

 

Kodeks Korwina stanowi jeden z najcenniejszych egzemplarzy tzw. rodziny corvinianów, do której należą ocalałe egzemplarze ze zbiorów dawnej biblioteki króla Węgier Macieja Korwina, obecnie wpisane na Światową Listę Programu UNESCO - Pamięć Świata. Pergamin porównywalny jest „z uwagi na rangę historyczną i artystyczną” do Damy z gronostajem autorstwa Leonarda da Vinci[3]. Zabytek od ponad czterystu lat znajduje się w Toruniu.

 

Projekt ustawy określa „zasady i sposób przeniesienia na rzecz Węgier prawa własności oraz posiadania kodeksu”; przewiduje się, że z dniem wejścia w życie przedmiotowego aktu prawnego – kodeks staje się własnością Skarbu Państwa (art. 2 ust. 1). Przekazanie kodeksu na rzecz Węgier obejmuje przeniesienie prawa własności i posiadania kodeksu na skarb państwa Węgier lub inny podmiot wskazany przez Węgry (art. 3 ust. 2).

 

W preambule omawianego projektu ustawy wskazano, że uzasadniony jest on (1) dążeniem do dalszego umacniania i rozwoju wielowiekowej tradycji przyjaźni między Narodami Polskim i Węgierskim, (2) zobowiązaniami wynikającymi z umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Węgierskiej o współpracy kulturalnej i naukowej, podpisanej w Budapeszcie dnia 13 października 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. poz. 335[4]) oraz (3) pragnieniem okazania wdzięczności i odwzajemnienia gestu przyjaźni, jakim było porozumienie zawarte w Budapeszcie 12 lutego 2021 r., gdzie „Państwo Węgierskie nieodpłatnie przekazało Rzeczypospolitej Polskiej prawo własności zbroi dziecięcej króla Polski Zygmunta II Augusta”.

 

Faktyczne założenia polsko-węgierskiej umowy

 

Warto podkreślić, że choć relacje polsko – węgierskie są ważne (zarówno z uwagi na aktualne znaczenie tego sojuszu, jak i wielowiekowy wymiar historyczny) to istnieją jednak inne formy okazywania wzajemnej przyjaźni niż de facto wyzbywanie się bezcennych dóbr kultury[5]. Tym bardziej, że projekt obarczony jest bardzo poważnymi wadami prawnymi, z których wymienić wypada następujące.

 

Po pierwsze, przywołana przez projektodawców umowa z 1992 r. nie przewiduje obowiązku przenoszenia zabytków między państwami. Strony zobowiązały się jedynie do zachowania i konserwacji dóbr kultury ważnych dla drugiej strony na swoim terytorium. Powoływanie się na umowę z 1992 r. jest zatem całkowicie bezpodstawne. Projekt nie tylko nie wykonuje tej umowy, ale jest z nią sprzeczny.

 

Po drugie, projekt zmierza do wywłaszczenia samorządu województwa (Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu) z mocy prawa bez jakiejkolwiek możliwości jego zakwestionowania. Rodzi to poważne wątpliwości co do zgodności z art. 165 Konstytucji (zasada samodzielności jednostek samorządu terytorialnego i ochrona przysługującej im własności), art. 2 Konstytucji (zasada demokratycznego państwa prawa z której wywodzi się zasadę proporcjonalności ingerencji w uprawnienia majątkowe j.s.t.) oraz art. 21 ust. 2 Konstytucji. Ostatni z wymienionych przepisów dopuszcza wywłaszczenie „na cele publiczne” jednak trudno za cel publiczny uznać gest dyplomatyczny który nie wynika z żadnego zobowiązania międzynarodowego.

 

Znaczna strata dla polskiej kultury

 

Po trzecie, projekt zmierza do bezpowrotnego i poważnego zubożenia dziedzictwa narodowego i jako taki jest sprzeczny z m.in. art 5, art. 6 i art. 73 Konstytucji, dotyczącymi odpowiednio zobowiązania do strzeżenia dziedzictwa kulturowego, dostępu do dóbr kultury i wolności korzystania z dóbr kultury.Warto zauważyć, że „przyjęcie ustawy skutkować będzie odebraniem instytucji kultury województwa kujawsko-pomorskiego, jaką jest Wojewódzka Biblioteka Publiczna – Książnica Kopernikańska w Toruniu, prawa własności najwyższej klasy zabytku XV-wiecznego piśmiennictwa i przekazaniem go na rzecz Skarbu Państwa. Bezcenny rękopis zostanie następnie bezpowrotnie wywieziony poza granice Rzeczpospolitej Polskiej[6]”. Trafnie podkreśliła Senacka Komisja Kultury i Środków Przekazu iż „tak jak nikomu nie wolno rozporządzać (…) niepodzielnym terytorium Rzeczypospolitej, tak i nikt nie ma prawa rozporządzać dobrami kultury, składającymi się na depozyt poprzednich pokoleń, które jesteśmy zobowiązani, w stanie nieuszczuplonym, przekazać kolejnym generacjom Polaków[7]”.

 

Sprzeciw wobec omawianego projektu ustawy wyraził również szereg podmiotów, takich jak m.in. Sejmik województwa kujawsko-pomorskiego[8], Dyrektor Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu wraz z Radą Naukową przy Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu[9], Zarząd Towarzystwa Bibliofilów im. Joachima Lelewela w Toruniu[10],  Klub Inteligencji Katolickiej w Toruniu[11], Polski Komitet Narodowy ICOM Międzynarodowej Rady Muzeów[12], Kujawsko-Pomorskie Centrum Dziedzictwa w Toruniu[13], Rada Naukowa Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Gdańskiej[14], Komitet Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk[15], Zarząd Główny Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków[16], Zarząd Towarzystwa Miłośników Torunia[17], Towarzystwo Naukowe w Toruniu[18].

 

Zgodzić należy się, że stwierdzeniem, że „nie ma żadnych podstaw prawnych ani moralnych/etycznych (słusznościowych) do zwrotu kodeksu na Węgry[19]”. W ocenie Instytutu Ordo Iuris, projekt stanowi rażące naruszenie kultury prawnej i jako sprzeczny z Konstytucją RP oraz prawem międzynarodowym powinien zostać wycofany z prac Sejmu, a w razie niewycofania – odrzucony w całości. Instytut podziela w tym zakresie opinie prawne i zastrzeżenia przedstawiona na stronie kodekskorwina.pl.

 

Dr Łukasz Rosiak - analityk Centrum Analiz Prawnych Ordo Iuris

 

[1] Kodeks Korwina w formie zdigitalizowanej ; https://kpbc.umk.pl/dlibra/publication/39815/ ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].

[2] Ibidem.

[3] Opinia z 7 lutego 2022 r. dotycząca kodeksu iluminowanego z księgozbioru króla Macieja Korwina w zbiorach WBP – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu ; https://www.kujawsko-pomorskie.pl/pliki/2022/wiadomosci/20220207_sejmik/opinia_umk.pdf ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].

[4] Dalej jako: umowa polsko – węgierska o współpracy kulturalnej i naukowej.

[5] Podobna konstatacja wybrzmiewa m.in. z listu otwartego z 7 lutego 2022 r. byłego Dyrektora Biblioteki Narodowej w Warszawie – A.Manikowskiego ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].

[6] Apel Sejmiku Województwa Kujawsko – Pomorskiego z dnia 7 lutego 2022 r. w sprawie projektu ustawy
o przekazaniu na rzecz Węgier kodeksu „Epistola de laudibus augustae bibliothecae atque libri quatuor versibus scripti eodem argumento ad serenissimum Mathiam Corvinum Panoniae regem” ;
https://www.kujawsko-pomorskie.pl/pliki/2022/wiadomosci/20220207_sejmik/apel_Sejmiku.pdf ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].

[7] Oświadczenie z 16 lutego 2022 r. Senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu,
znak: BPS.DKS.KKSP.0330.5.2022 ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].

[8] Stanowisko z 7 lutego 2022 r. Sejmiku województwa kujawsko – pomorskiego w sprawie projektu ustawy
o przekazaniu na rzecz Węgier kodeksu „Epistola delaudibus augustae bibliothecae atque libri quatuor versibus scripti eodem argumento adserenissimum Mathiam Corvinum Panoniae regem” ;
https://www.kujawsko-pomorskie.pl/pliki/2022/wiadomosci/20220207_sejmik/stanowisko_Kodeks.pdf ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].

[9] Oświadczenie z 7 lutego 2022 r. dyrektora Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu wraz z Radą Naukową przy Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej – Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu; https://www.kujawsko-pomorskie.pl/pliki/2022/wiadomosci/20220207_sejmik/oswiadczenie_ksiaznica.pdf ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].

[10] Oficjalne stanowisko Zarządu Towarzystwa Bibliofilów im. Joachima Lelewela w Toruniu w sprawie poselskiego projektu ustawy o przekazaniu na rzecz Węgier kodeksu „Epistola de laudibus augustae bibliothecae atque libri quatuor versibus scripti eodem argumento ad serenissimum Mathiam Corvinum Panoniae regem”; https://www.kujawsko-pomorskie.pl/pliki/2022/wiadomosci/20220207_sejmik/stanowisko_ZTB.pdf ; [dostęp:
2 marca 2022 r.].

[11] Oświadczenie z 9 lutego 2022 r. Zarządu Klubu Inteligencji Katolickiej w Toruniu w sprawie projektu ustawy o przekazaniu na rzecz Węgier kodeksu „Epistola delaudibus augustae bibliothecae atque libri quatuor versibus scripti eodem argumento adserenissimum Mathiam Corvinum Panoniae regem” ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].

[12] Oświadczenie z 8 lutego 2022 r. polskiego Komitetu Narodowego ICOM Międzynarodowej Rady Muzeów; https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/landingi-editor-uploads/XHl5FuiN/3.ICOM.opinia_8.II.2022_1.pdf ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].

[13] Oświadczenie Kujawsko-Pomorskiego Centrum Dziedzictwa w Toruniu ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].

[14] Stanowisko Rady Naukowej Polskiej Akademii Nauk Biblioteki Gdańskiej ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].

[15] Stanowisko z 11 lutego 2022 r. Komitetu Nauk o Sztuce PAN w sprawie projektu ustawy o przekazaniu władzom Węgier kodeksu „Epistola de laudibus augustae bibliothecae atque libri quatuor versibus scripti eodem argumento ad serenissimum Mathiam Corvinum Panoniae regem”; https://knos.pan.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=32&Itemid=46 ; [dostęp:
2 marca 2022 r.].

[16] Oświadczenie z 14 lutego 2022 r. Zarządu Głównego Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków ; [dostęp:
2 marca 2022 r.].

[17] Oświadczenie z 4 lutego 2022 r. Towarzystwa Miłośników Torunia ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].

[18] Oświadczenie z 7 lutego 2022 r. Towarzystwa Naukowego w Toruniu ; [dostęp: 2 marca 2022 r.].  

[19] A. Jakubowski, Opinia z 15 lutego 2022 r.… s.7 [dostęp: 2 marca 2022 r.].

Wspieram
Ochrona życia

12.04.2024

Parlament Europejski naciska na Polskę i wzywa do wpisania aborcji do Karty Praw Podstawowych

· Parlament Europejski przyjął rezolucję, w której wzywa do wpisania tzw. prawa do aborcji do Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej.

Czytaj Więcej
Edukacja

12.04.2024

NSA: Monika Strzępka zgodnie z prawem wybrana na stanowisko dyrektora Teatru Dramatycznego

· Naczelny Sąd Administracyjny uznał wybór Moniki Strzępki na stanowisko dyrektora Teatru Dramatycznego za zgodny z prawem.

Czytaj Więcej
Ochrona życia

10.04.2024

Śmierć z powodu małej wady rozwojowej, czyli „bezpieczna aborcja” według Nowej Lewicy

· Jutro w Sejmie procedowane będą projekty ustaw mające poszerzyć prawne możliwości wykonywania aborcji.

· Projekt „ustawy o bezpiecznym przerywaniu ciąży” posłowie Nowej Lewicy złożyli w Sejmie już na początku 2024 r.

· Dokument zawiera szereg przepisów niezgodnych z Konstytucją RP i międzynarodowym standardem ochrony praw człowieka, co w szczególności dotyczy przepisów dopuszczających aborcję „na życzenie”.

Czytaj Więcej
Edukacja

05.04.2024

Odpowiedzialność rodziców i uprawnienia dyrektorów szkół. Analiza na temat sposobów przeciwdziałania demoralizacji nieletnich

· Przemoc rówieśnicza to jeden z problemów obecnych w polskich szkołach. Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich uznaje jej stosowanie za przejaw demoralizacji.

· Okoliczności świadczące o demoralizacji nieletnich stanowią podstawę do wszczęcia postępowania przed sądem rodzinnym. Może być ono zainicjowane już wobec osób, które ukończyły 10 lat.

Czytaj Więcej