Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

ETPCz: Konwencja nie gwarantuje prawa do homoseksualnego związku małżeńskiego

Data publikacji: 20.09.2016

Europejski Trybunał Praw Człowieka, zasiadając jako Wielka Izba, w sprawie Hämäläinen v. Finlandii (skarga nr. 37359/09), 16 lipca 2014 r., potwierdził, że przepisy Europejskiej Konwencja Praw Człowieka nie mogą być interpretowane "jako nakładające na Umawiające się Państwa obowiązku do przyznania parom tej samej płci prawa do zawarcia związku małżeńskiego". Ponadto Wielka Izba podkreśliła, że "nie można powiedzieć, że istnieje jakikolwiek europejski konsensus w sprawie dopuszczenia małżeństw tej samej płci."

 

Powyższa sprawa nie była jednak pierwszą, którą w tej materii rozstrzygał ETPCz. W dniu 13 listopada 2012 roku w sprawie przeciwko Finlandii, która odmówiła prawnego uznania zmiany płci mężczyźnie znajdującemu się wówczas w związku małżeńskim z kobietą, uzależniając powyższe od uprzedniego uzyskania przez niego rozwodu. W rozstrzygnięciu Trybunał zauważył, że "głównym problemem w przypadku niniejszej sprawy jest okoliczność, iż w istocie prawo fińskie nie dopuszcza małżeństw tej samej płci." (§ 66)

 

Skarżący urodził się w 1963 roku jako mężczyzna; jednak wobec wewnętrznego odczuwania przynależności do płci przeciwnej, w 2006 roku zdecydował się na zmianę nazwiska. Jeszcze zanim przeszedł operację zmiany płci w 2009 roku, w 2007 roku starał się o nowy numer identyfikacyjny, przy którym wnioskował o zapis swoich w oficjalnych dokumentach, iż był on płci żeńskiej. Wniosek ten został jednak odrzucony. Decyzja fińskich władz podyktowana była przekonaniem, iż w Finladii nie jest możliwe zawarcie związku małżeńskiego przez osoby będące tej samej płci, a zatem zanim możliwym będzie uznanie zmiany płci Skarżącego, koniecznym było rozwiązanie małżeństwa, którym Skarżący był wówczas związany. Skarżący odmówił podporządkowania się temu wymogowi, a odkąd fińskie sądy administracyjne utrzymały w mocy decyzję organu władzy publicznej, Skarżący postanowił wnieść sprawę do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, w nadziei na uzyskanie zmiany powyższej decyzji fińskich władz. W jego oczach, obowiązek uprzedniego rozwodu z żoną, lub przekształcenia małżeństwo w związek partnerski, przed oficjalnym uznaniem przez państwo jego nowej płci, było naruszeniem jego praw, w szczególności tych, które pochodzą z Art. 8 (prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego) i Art. 14 (zakaz dyskryminacji).

 

Wielka Izba Europejskiego Trybunału Praw Człowieka orzekła, iż Finlandia nie naruszyła postanowień Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, w tym powołanych przez skarżącego Art. 8, Art. 12 czy Art. 14. Trybunał stwierdził, że wymóg przekształcenia małżeństwa skarżącego w zarejestrowany związek partnerski, stanowiący uprzedni warunek konieczny do prawnego uznania nabytej przez niego płci, nie był nieproporcjonalny. Był to sposób zapewnienia ochrony prawnej również dla związków osób tej samej płci, która była prawie identyczna jak ochrona małżeństw. Drobne różnice istniejące między tymi dwoma pojęciami prawnymi nie pozbawiały systemu fińskiego wciąż aktualnego obowiązku do zapewnienia ochrony wynikającej z Art. 8 Konwencji. Ponadto, wymóg przekształcenia związku małżeńskiego skarżącego w zarejestrowany związek partnerski nie wywoływałoby żadnych konsekwencji dla jego życia rodzinnego, jak także nie wpływałaby na ojcostwo wobec córki skarżącego lub na jego odpowiedzialność za jej opiekę, troskę czy jej utrzymywanie.

 

Co ciekawe, Wielka Izba ugruntowała stanowisko Trybunału dotyczące kwestii małżeństwa osób tej samej płci, wskazując:

 

Odnośnie artykułu 8:

"1. Trybunał przypomniał swoje orzecznictwo, zgodnie z którym Art. 8 Konwencji nie może być interpretowany jako nakładający na Umawiające się Państwa-Strony obowiązek do przyznania parom tej samej płci prawa do zawarcia związku małżeńskiego (patrz Schalk i Kopf v. Austrii, nr. 30141/04, § 101, ECHR 2010). "

 

Odnośnie artykuł 12:

"2. Trybunał przypomniał, że Art. 12 Konwencji stanowi lex specialis dla prawa do zawarcia małżeństwa. Zapewnia on podstawowe prawo mężczyzny i kobiety do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Art. 12 wyraźnie przewiduje regulacje prawną małżeństwa według prawa krajowego. Powyższe ugruntowuje tradycyjne pojęcie małżeństwa jako związku mężczyzny i kobiety (patrz Rees v. Zjednoczonemu Królestwu, § 49). Prawdą jest, że niektóre Umawiające Państwa-Strony rozszerzyły pojęcia małżeństwa rozumianego w sposób tradycyjny, również na związki z osobami tej samej płci, jednak Art. 12 nie może być interpretowany jako nakładający obowiązek na Umawiające się Państwa-Strony do przynania parom tej samej płci prawa do zawarcia małżeństwa (patrz Schalk i Kopf v. Austrii § 63)."

 

W odniesieniu natomiast do rzekomego europejskiego konsensusu, który wykluczałby prawa Państw-Stron do zdefiniowania małżeństwa jako związku między mężczyzną i kobietą, podkreśla:

 

"3. Z informacji, którymi dysponuje Trybunał (zob. pkt 31 (Belgii, Danii, Francji, Islandii, Norwegii, Portugalii, Hiszpanii, Szwecji, Holandii i Zjednoczonym Królestwie (Anglia i Walia)) wydaje się, że obecnie dziesięć państw członkowskich dopuszcza możliwość małżeństw homoseksualnych. "(...)" 4.Dlatego nie można powiedzieć, że istnieje jakikolwiek europejski konsensus w sprawie dopuszczenia małżeństw tej samej płci".

Autor: dr Grégor Puppinck

Ochrona życia

Uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie programu pilotażowego opieki farmaceuty sprawowanej nad pacjentem w zakresie zdrowia reprodukcyjnego

· Zakończyły się konsultacje publiczne projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia, który zakłada umożliwienie sprzedaży tzw. tabletek „dzień po” osobom od 15 roku życia.

Czytaj Więcej

Wolności obywatelskie

Nowy projekt traktatu antypandemicznego – sukces obrońców suwerenności państw

· Na stronie internetowej Międzyrządowego Ciała Negocjacyjnego (INB) pojawiła się nowa wersja tzw. traktatu antypandemicznego.

Czytaj Więcej

Wolności obywatelskie

Stanowisko Ordo Iuris w sprawie projektu nowelizacji Kodeksu karnego

· Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy o zmianie Kodeksu karnego.

· Projekt dotyczy w głównej mierze penalizacji tzw. „mowy nienawiści”.

· Propozycje zakładają poszerzenie katalogu motywów przestępstwa popełnianego z nienawiści o "orientację seksualną" czy "tożsamość płciową".

Czytaj Więcej