Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 16.03.2022
Podstawa prawna
Główne tezy
Od strony proceduralnej, aby doszło do rozszerzenia katalogu dziedzin szczególnie poważnej przestępczości wymienionych w art. 83 ust. 1 TFUE, wymagana jest, po uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego, jednomyślna decyzja Rady. Przypomnieć należy, że zgodnie z art. 16 ust. 2 TUE w skład Rady wchodzi jeden przedstawiciel szczebla ministerialnego z każdego Państwa Członkowskiego, upoważniony do zaciągania zobowiązań w imieniu rządu Państwa Członkowskiego, które reprezentuje, oraz do wykonywania prawa głosu. Z kolei ustanowienie minimalnych norm odnoszących się do określania przestępstw oraz kar w dziedzinach, które znalazły się już w katalogu tzw. „europrzestępstw”, następuje w drodze dyrektyw, stanowionych przez Parlament Europejski i Radę w drodze zwykłej procedury ustawodawczej, którą reguluje art. 294 TFUE. Co jednak istotne, w zwykłej procedurze ustawodawczej, zasadą jest podejmowanie przez Radę decyzji większością kwalifikowaną.
Przestępstwa z nienawiści oraz polegające na nawoływaniu do nienawiści, zazwyczaj nie posiadają wymiaru transgranicznego, choć może tak być, gdy do czynów tych dochodzi z wykorzystaniem środków masowego przekazu i porozumiewania się na odległość, w szczególności internetu. Nota bene nie ma w tym nic nadzwyczajnego w dobie powszechnej globalizacji i ciągłego rozwoju nowoczesnych technologii. Co więcej owa globalizacja, rozwój technologii, wspólny rynek państw członkowskich i brak kontroli na granicach strefy Schengen sprawia, że znacznie więcej przestępstw nabiera wymiaru transgranicznego, jak choćby wyłudzenia, kradzieże i oszustwa internetowe, przestępczość bankowa, etc.
Na stronie OBWE, odnośnie danych dotyczących przestępstw z nienawiści za rok 2020 możemy przeczytać: Dane ODIHR dotyczące przestępstw z nienawiści za 2020 r. pokazują, że więcej krajów w regionie OBWE gromadzi statystyki dotyczące przestępstw z nienawiści, przy czym łącznie 42 państwa OBWE zgłosiły oficjalne dane dotyczące przestępstw z nienawiści do ODIHR za rok 2020. Wiele z nich opiera się jednak na nieadekwatnych lub niewystarczających mechanizmach rejestrujących, które nie identyfikują motywacji uprzedzeń stojących za przestępstwami z nienawiści, a także nie odróżniają przestępstw z nienawiści od innych rodzajów przestępstw. Około 25 procent krajów OBWE konsekwentnie nie wywiązuje się ze swojego podstawowego zobowiązania do zgłaszania ODIHR danych dotyczących przestępstw z nienawiści[16]. Z powyższego komunikatu wynika, że część przestępstw zgłaszanych jako przestępstwa z nienawiści, to w rzeczywistości innego rodzaju przestępstwa, bowiem mechanizmy rejestrujące, w oparciu o które ustalane są dane dotyczące przestępstw z nienawiści, nie odróżniają przestępstw z nienawiści od innego rodzaju przestępstw. Trudno zatem jednoznacznie stwierdzić, czy mamy do czynienia ze wzrostem przestępczości z nienawiści, a jeśli tak to w jakich rozmiarach.
R.pr. Marek Puzio - analityk Centrum Analiz Prawnych Ordo Iuris
[1] Komisja Europejska, Communication from the commission to the european parliament and the council. A more inclusive and protective Europe: extending the list of EU crimes to hate speech and hate crime, 9.12.2021, https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/1_1_178542_comm_eu_crimes_en.pdf, dostęp 10.03.2022.
[2] Orędzie o stanie Unii 2020, https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/state_of_the_union_pl_1.pdf, dostęp 10.03.2022.
[3] Co przewodnicząca Komisji antycypuje w przedmiotowym orędziu wyrażeniem: „Jeżeli jest się rodzicem w jednym kraju, jest się rodzicem w każdym kraju.”, tamże, s. 25.
[4] Z pewnością nie bez znaczenia przy ustalaniu katalogu owych cech chronionych, będą osobiste poglądy i przekonania większości kwalifikowanej członków Rady, lub zwykłej większości Komisji i Parlamentu Europejskiego, ustalających te kryteria w zwykłej procedurze ustawodawczej. Paradoksalnie stawia to obecną w tych gremiach mniejszość konserwatywną w gorszej pozycji. Zob. też uwagi Fundacji Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris dotyczące doboru „cech chronionych”: The position of the Ordo Iuris Institute in social consultations concerning the proposal to make hate speech and hate crime EU crimes, rozdz. II, https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12872-Nawo%C5%82ywanie-do-nienawisci-i-przestepstwa-z-nienawisci-ujete-w-wykazie-przestepstw-w-UE/F2232214_pl, dostęp 10.03.2022.
[5]Scenariusz ten wydaje się być całkiem prawdopodobny, zwłaszcza jeśli wziąć pod w uchwalone w ostatnim czasie przez hiszpański parlament prawo zezwalające na karanie więzieniem osób uczestniczących w pikietach oraz modlitwach przed klinikami aborcyjnymi. Por.: Za modlitwę pod kliniką aborcyjną można trafić do więzienia. Nowe przepisy w Hiszpanii, www.polskieradio24.pl/5/1223/Artykul/2895794,Za-modlitwe-pod-klinika-aborcyjna-mozna-trafic-do-wiezienia-Nowe-przepisy-w-Hiszpanii, dostęp 10.03.2022.
[6]Jako przykład można podać posądzanie członków Stowarzyszenia Marsz Niepodległości o rzekome propagowanie faszyzmu oraz „mowy nienawiści”. Stowarzyszenie to organizuje coroczny przemarsz ulicami Warszawy, by uczcić w ten sposób datę odzyskania przez Polskę niepodległości 11 listopada 1918 r.
[7]Przykładem takiej kolizji z wolnością religijną oraz wolnością słowa, jest wszczęcie przez hiszpańską prokuraturę dochodzenia przeciwko biskupowi Kościoła Katolickiego Bernardo Álvarezowi za to, że stwierdził, że akty homoseksualne są grzechem ciężkim, jeśli popełniane są w sposób świadomy i nieprzymuszony, zob.: Nazwał homoseksualizm grzechem ciężkim. Jest dochodzenie w sprawie biskupa, tvp.info/58271499/hiszpania-homoseksualizm-i-alkoholizm-to-grzech-ciezki-biskup-bernardo-alvarez-prokuratura-i-srodowiska-lgbt-reaguja, dostęp 10.03.2022. Ponadto szerzej na temat zagrożenia wolności słowa w związku z planowanym rozszerzeniem wykazu przestępstw unijnych zob.: The position of the Ordo Iuris Institute…, dz. cyt., rozdz. V.
[8]Decyzje ramowe, jako jeden z instrumentów prawnych funkcjonujących w tzw. porządku „przedlizbońskim”, były przyjmowane w celu zbliżania przepisów ustawowych i wykonawczych państw członkowskich. Wiążą one państwa członkowskie w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawiają jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków. (T. Ostropolski, kom. do art. 83 [w:] Komentarz ustawy: Funkcjonowanie Unii Europejskiej z dnia 25-3-1957 (Dz.U. 2004, Nr 90, poz. 864). Opracowanie redakcyjne na podstawie: Współpraca sądowa w sprawach cywilnych, karnych i współpraca policyjna. System Prawa Unii Europejskiej. Tom 8, red. J. Barcz, C.H. Beck 2021, Nb 110, SIP Legalis.) Co istotne, skutki decyzji ramowej obowiązują również po wejściu traktatu z Lizbony stosownie do art. 9 protokołu Nr 36 w sprawie postanowień przejściowych, załączonego do TFUE (Tamże, Nb 114).
[9]Raport Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE, https://hatecrime.osce.org/belgium?year=2020, https://hatecrime.osce.org/germany?year=2020, dostęp 10.03.2022.
[10] Raport Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE, dane dotyczące Włoch, https://hatecrime.osce.org/italy?year=2020, dostęp 10.03.2022.
[11] Raport Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE, dane dotyczące Francji, https://hatecrime.osce.org/france?year=2020, dostęp 10.03.2022.
[12] Raport Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE, dane dotyczące Hiszpanii, https://hatecrime.osce.org/spain, dostęp 10.03.2022.
[13] Szerzej o tym w końcowej części opinii.
[14] Zob. również: The position of the Ordo Iuris Institute…, dz. cyt., rozdz. III-IV.
[15] Zob. S. Hpyś, komentarz art. 212 [w:] Kodeks karny. Komentarz, red. A. Grześkowiak, K. Wiak, C.H. Beck, 2021, Nb 14, SIP Legalis; Tenże, komentarz do art. 216 [w:] Kodeks karny... Nb 11, SIP Legalis.
[16] Komunikat Prasowy Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE z dnia 15 listopada 2021 r., Lack of comprehensive approach to hate crimes leaves them invisible and unaddressed, OSCE human rights head says, https://www.osce.org/odihr/504244, dostęp 10.03.2022.
[17] Szerzej na ten temat: The position of the Ordo Iuris Institute…, dz. cyt., rozdz. III.
[18] Traktat z Lizbony zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską z dnia 13 grudnia 2007 r., wszedł w życie z dniem 1.12.2009 r.
[19] A. Wróbel, Wprowadzenie [w:] Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Komentarz, Warszawa 2020, Nb 6, SIP Legalis.
[20] Tamże, Nb 1, SIP Legalis.
[21] Obszernie w tej kwestii: The position of the Ordo Iuris Institute…, dz. cyt. rozdz. V.
[22] Zob. w tym kontekście przypadek francuskiej ustawy nr. 2020-766 z dnia 24 czerwca 2020 r. w sprawie zwalczania nienawistnych treści w Internecie, której niektóre przepisy zostały później uznane przez Radę Konstytucyjną za niekonstytucyjne m.in. ze względu na ich ingerencję w wolność wypowiedzi (Raport Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE, https://hatecrime.osce.org/france?year=2020, dostęp 10.03.2022).
[23] Zob. wyrok Sądu (UE) z dnia 14 lipca 2021 r., sygn. T-677/20, Ryanair DAC i Laudamotion GmbH przeciwko Komisji Europejskiej, SIP Legalis, nr 2593843.
[24] Wyrok Sądu (UE) z dnia 30 kwietnia 2014 r., sygn. T‑637/11, Euris Consult Ltd przeciwko Parlamentowi Europejskiemu, SIP Legalis nr 2254798, akapit 84.
[25] A. Wróbel, B. Kurcz komentarz art. 288 [w:] Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Komentarz. Tom III (art. 223-358), red. D. Kornobis-Romanowska, J. Łacny, LEX 2012.
[26] Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 6 lipca 2006 r., sygn. 59405/00, Erbakan przeciwko Turcji, SIP Legalis, nr 137038, pkt 56.
[27]A. Grzelak, M. Wróblewski kom. do art. 83 [w:] Komentarz ustawy: Funkcjonowanie Unii Europejskiej…, dz. cyt., Nb 244, SIP Legalis.
[28]Zob. The position of the Ordo Iuris Institute…, dz. cyt. rozdz. V, w zakresie funkcjonujących w Polsce środków ochrony prawnej wartości i dóbr zagrożonych czynami, które można zakwalifikować jako nawoływanie do nienawiści lub przestępstwa z nienawiści.
Wolności obywatelskie
Przez ostatnie 70 lat Unia Europejska przekształciła się z prostego projektu współpracy gospodarczej w potężny podmiot ponadnarodowy, posiadający własną walutę, trybunał oraz zdolność nakładania sankcji finansowych na państwa członkowskie. To, co zaczęło się jako projekt wolnego handlu i pokojowej koegzystencji między narodami, przekształciło się w instytucję wpływającą na niemal wszystkie aspekty rządzenia w Europie, centralizując władzę kosztem suwerenności narodowej.
Wolności obywatelskie
Główne tezy:
• Regulamin ETPCz jest aktem wykonawczym względem Konwencji.
• Regulamin jest wiążący dla państw, gdy stają się one stroną w konkretnym sporze lub, gdy oświadczeniem woli poddadzą się procedurze określonej Regulaminem.
• Przekazanie Trybunałowi listy stałych kandydatów na sędziów ad hoc oznacza związanie się przez państwo Regulaminem w zakresie związanej z tym procedury.