Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 16.03.2022
Podstawa prawna
Główne tezy
Od strony proceduralnej, aby doszło do rozszerzenia katalogu dziedzin szczególnie poważnej przestępczości wymienionych w art. 83 ust. 1 TFUE, wymagana jest, po uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego, jednomyślna decyzja Rady. Przypomnieć należy, że zgodnie z art. 16 ust. 2 TUE w skład Rady wchodzi jeden przedstawiciel szczebla ministerialnego z każdego Państwa Członkowskiego, upoważniony do zaciągania zobowiązań w imieniu rządu Państwa Członkowskiego, które reprezentuje, oraz do wykonywania prawa głosu. Z kolei ustanowienie minimalnych norm odnoszących się do określania przestępstw oraz kar w dziedzinach, które znalazły się już w katalogu tzw. „europrzestępstw”, następuje w drodze dyrektyw, stanowionych przez Parlament Europejski i Radę w drodze zwykłej procedury ustawodawczej, którą reguluje art. 294 TFUE. Co jednak istotne, w zwykłej procedurze ustawodawczej, zasadą jest podejmowanie przez Radę decyzji większością kwalifikowaną.
Przestępstwa z nienawiści oraz polegające na nawoływaniu do nienawiści, zazwyczaj nie posiadają wymiaru transgranicznego, choć może tak być, gdy do czynów tych dochodzi z wykorzystaniem środków masowego przekazu i porozumiewania się na odległość, w szczególności internetu. Nota bene nie ma w tym nic nadzwyczajnego w dobie powszechnej globalizacji i ciągłego rozwoju nowoczesnych technologii. Co więcej owa globalizacja, rozwój technologii, wspólny rynek państw członkowskich i brak kontroli na granicach strefy Schengen sprawia, że znacznie więcej przestępstw nabiera wymiaru transgranicznego, jak choćby wyłudzenia, kradzieże i oszustwa internetowe, przestępczość bankowa, etc.
Na stronie OBWE, odnośnie danych dotyczących przestępstw z nienawiści za rok 2020 możemy przeczytać: Dane ODIHR dotyczące przestępstw z nienawiści za 2020 r. pokazują, że więcej krajów w regionie OBWE gromadzi statystyki dotyczące przestępstw z nienawiści, przy czym łącznie 42 państwa OBWE zgłosiły oficjalne dane dotyczące przestępstw z nienawiści do ODIHR za rok 2020. Wiele z nich opiera się jednak na nieadekwatnych lub niewystarczających mechanizmach rejestrujących, które nie identyfikują motywacji uprzedzeń stojących za przestępstwami z nienawiści, a także nie odróżniają przestępstw z nienawiści od innych rodzajów przestępstw. Około 25 procent krajów OBWE konsekwentnie nie wywiązuje się ze swojego podstawowego zobowiązania do zgłaszania ODIHR danych dotyczących przestępstw z nienawiści[16]. Z powyższego komunikatu wynika, że część przestępstw zgłaszanych jako przestępstwa z nienawiści, to w rzeczywistości innego rodzaju przestępstwa, bowiem mechanizmy rejestrujące, w oparciu o które ustalane są dane dotyczące przestępstw z nienawiści, nie odróżniają przestępstw z nienawiści od innego rodzaju przestępstw. Trudno zatem jednoznacznie stwierdzić, czy mamy do czynienia ze wzrostem przestępczości z nienawiści, a jeśli tak to w jakich rozmiarach.
R.pr. Marek Puzio - analityk Centrum Analiz Prawnych Ordo Iuris
[1] Komisja Europejska, Communication from the commission to the european parliament and the council. A more inclusive and protective Europe: extending the list of EU crimes to hate speech and hate crime, 9.12.2021, https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/1_1_178542_comm_eu_crimes_en.pdf, dostęp 10.03.2022.
[2] Orędzie o stanie Unii 2020, https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/state_of_the_union_pl_1.pdf, dostęp 10.03.2022.
[3] Co przewodnicząca Komisji antycypuje w przedmiotowym orędziu wyrażeniem: „Jeżeli jest się rodzicem w jednym kraju, jest się rodzicem w każdym kraju.”, tamże, s. 25.
[4] Z pewnością nie bez znaczenia przy ustalaniu katalogu owych cech chronionych, będą osobiste poglądy i przekonania większości kwalifikowanej członków Rady, lub zwykłej większości Komisji i Parlamentu Europejskiego, ustalających te kryteria w zwykłej procedurze ustawodawczej. Paradoksalnie stawia to obecną w tych gremiach mniejszość konserwatywną w gorszej pozycji. Zob. też uwagi Fundacji Instytutu na rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris dotyczące doboru „cech chronionych”: The position of the Ordo Iuris Institute in social consultations concerning the proposal to make hate speech and hate crime EU crimes, rozdz. II, https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12872-Nawo%C5%82ywanie-do-nienawisci-i-przestepstwa-z-nienawisci-ujete-w-wykazie-przestepstw-w-UE/F2232214_pl, dostęp 10.03.2022.
[5]Scenariusz ten wydaje się być całkiem prawdopodobny, zwłaszcza jeśli wziąć pod w uchwalone w ostatnim czasie przez hiszpański parlament prawo zezwalające na karanie więzieniem osób uczestniczących w pikietach oraz modlitwach przed klinikami aborcyjnymi. Por.: Za modlitwę pod kliniką aborcyjną można trafić do więzienia. Nowe przepisy w Hiszpanii, www.polskieradio24.pl/5/1223/Artykul/2895794,Za-modlitwe-pod-klinika-aborcyjna-mozna-trafic-do-wiezienia-Nowe-przepisy-w-Hiszpanii, dostęp 10.03.2022.
[6]Jako przykład można podać posądzanie członków Stowarzyszenia Marsz Niepodległości o rzekome propagowanie faszyzmu oraz „mowy nienawiści”. Stowarzyszenie to organizuje coroczny przemarsz ulicami Warszawy, by uczcić w ten sposób datę odzyskania przez Polskę niepodległości 11 listopada 1918 r.
[7]Przykładem takiej kolizji z wolnością religijną oraz wolnością słowa, jest wszczęcie przez hiszpańską prokuraturę dochodzenia przeciwko biskupowi Kościoła Katolickiego Bernardo Álvarezowi za to, że stwierdził, że akty homoseksualne są grzechem ciężkim, jeśli popełniane są w sposób świadomy i nieprzymuszony, zob.: Nazwał homoseksualizm grzechem ciężkim. Jest dochodzenie w sprawie biskupa, tvp.info/58271499/hiszpania-homoseksualizm-i-alkoholizm-to-grzech-ciezki-biskup-bernardo-alvarez-prokuratura-i-srodowiska-lgbt-reaguja, dostęp 10.03.2022. Ponadto szerzej na temat zagrożenia wolności słowa w związku z planowanym rozszerzeniem wykazu przestępstw unijnych zob.: The position of the Ordo Iuris Institute…, dz. cyt., rozdz. V.
[8]Decyzje ramowe, jako jeden z instrumentów prawnych funkcjonujących w tzw. porządku „przedlizbońskim”, były przyjmowane w celu zbliżania przepisów ustawowych i wykonawczych państw członkowskich. Wiążą one państwa członkowskie w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawiają jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków. (T. Ostropolski, kom. do art. 83 [w:] Komentarz ustawy: Funkcjonowanie Unii Europejskiej z dnia 25-3-1957 (Dz.U. 2004, Nr 90, poz. 864). Opracowanie redakcyjne na podstawie: Współpraca sądowa w sprawach cywilnych, karnych i współpraca policyjna. System Prawa Unii Europejskiej. Tom 8, red. J. Barcz, C.H. Beck 2021, Nb 110, SIP Legalis.) Co istotne, skutki decyzji ramowej obowiązują również po wejściu traktatu z Lizbony stosownie do art. 9 protokołu Nr 36 w sprawie postanowień przejściowych, załączonego do TFUE (Tamże, Nb 114).
[9]Raport Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE, https://hatecrime.osce.org/belgium?year=2020, https://hatecrime.osce.org/germany?year=2020, dostęp 10.03.2022.
[10] Raport Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE, dane dotyczące Włoch, https://hatecrime.osce.org/italy?year=2020, dostęp 10.03.2022.
[11] Raport Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE, dane dotyczące Francji, https://hatecrime.osce.org/france?year=2020, dostęp 10.03.2022.
[12] Raport Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE, dane dotyczące Hiszpanii, https://hatecrime.osce.org/spain, dostęp 10.03.2022.
[13] Szerzej o tym w końcowej części opinii.
[14] Zob. również: The position of the Ordo Iuris Institute…, dz. cyt., rozdz. III-IV.
[15] Zob. S. Hpyś, komentarz art. 212 [w:] Kodeks karny. Komentarz, red. A. Grześkowiak, K. Wiak, C.H. Beck, 2021, Nb 14, SIP Legalis; Tenże, komentarz do art. 216 [w:] Kodeks karny... Nb 11, SIP Legalis.
[16] Komunikat Prasowy Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE z dnia 15 listopada 2021 r., Lack of comprehensive approach to hate crimes leaves them invisible and unaddressed, OSCE human rights head says, https://www.osce.org/odihr/504244, dostęp 10.03.2022.
[17] Szerzej na ten temat: The position of the Ordo Iuris Institute…, dz. cyt., rozdz. III.
[18] Traktat z Lizbony zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską z dnia 13 grudnia 2007 r., wszedł w życie z dniem 1.12.2009 r.
[19] A. Wróbel, Wprowadzenie [w:] Karta Praw Podstawowych Unii Europejskiej. Komentarz, Warszawa 2020, Nb 6, SIP Legalis.
[20] Tamże, Nb 1, SIP Legalis.
[21] Obszernie w tej kwestii: The position of the Ordo Iuris Institute…, dz. cyt. rozdz. V.
[22] Zob. w tym kontekście przypadek francuskiej ustawy nr. 2020-766 z dnia 24 czerwca 2020 r. w sprawie zwalczania nienawistnych treści w Internecie, której niektóre przepisy zostały później uznane przez Radę Konstytucyjną za niekonstytucyjne m.in. ze względu na ich ingerencję w wolność wypowiedzi (Raport Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE, https://hatecrime.osce.org/france?year=2020, dostęp 10.03.2022).
[23] Zob. wyrok Sądu (UE) z dnia 14 lipca 2021 r., sygn. T-677/20, Ryanair DAC i Laudamotion GmbH przeciwko Komisji Europejskiej, SIP Legalis, nr 2593843.
[24] Wyrok Sądu (UE) z dnia 30 kwietnia 2014 r., sygn. T‑637/11, Euris Consult Ltd przeciwko Parlamentowi Europejskiemu, SIP Legalis nr 2254798, akapit 84.
[25] A. Wróbel, B. Kurcz komentarz art. 288 [w:] Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Komentarz. Tom III (art. 223-358), red. D. Kornobis-Romanowska, J. Łacny, LEX 2012.
[26] Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z dnia 6 lipca 2006 r., sygn. 59405/00, Erbakan przeciwko Turcji, SIP Legalis, nr 137038, pkt 56.
[27]A. Grzelak, M. Wróblewski kom. do art. 83 [w:] Komentarz ustawy: Funkcjonowanie Unii Europejskiej…, dz. cyt., Nb 244, SIP Legalis.
[28]Zob. The position of the Ordo Iuris Institute…, dz. cyt. rozdz. V, w zakresie funkcjonujących w Polsce środków ochrony prawnej wartości i dóbr zagrożonych czynami, które można zakwalifikować jako nawoływanie do nienawiści lub przestępstwa z nienawiści.
W debacie publicznej duże kontrowersje wzbudza Europejski Zielony Ład, którego wdrożenie będzie kosztować Polskę prawdopodobnie ok. 2,5 biliona euro. Czy jednak Polska jest skazana na bezalternatywne wdrożenie tych rozwiązań? Temu zagadnieniu poświęcony jest raport przygotowany przez Instytut Ordo Iuris. W publikacji omówiono możliwości odstąpienia od Zielonego Ładu, m.in. poprzez uchylenie go w drodze procedury ustawodawczej Unii Europejskiej, stwierdzenie jego nieważności przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej czy odrzucenie go w referendum.
• Instytut Ordo Iuris zaprezentował polską wersję dokumentu z propozycjami reformy Unii Europejskiej, przygotowanego wspólnie z węgierskim think tankiem Mathias Corvinus Collegium.
• Publikacja zawiera diagnozę obecnej sytuacji oraz dwa scenariusze działań, które mają przywrócić Unii jej pierwotny charakter wspólnoty suwerennych państw narodowych.
• W związku z toczącą się dyskusją wokół stanowiska Grupy Roboczej Towarzystwa Internistów Polskich pt. „Zapobieganie terapii daremnej u dorosłych chorych umierających w szpitalu”, Instytut Ordo Iuris przygotował swoje stanowisko w tej sprawie.
Wolności obywatelskie
W dniu 6 marca 2025 r. Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny (dalej: „ustawa” lub „nowelizacja”). Ustawa nadaje wybranym cechom – orientacja seksualna, płeć, niepełnosprawność i wiek – charakter przesłanek dyskryminacyjnych zmierzając do „ochrony” przed „mową nienawiści” ze względu na te przesłanki. Przedstawiony Prezydentowi do podpisu akt budzi liczne, bardzo poważne zastrzeżenia natury konstytucyjnej, zagrażając w sposób bezprecedensowy wolności słowa i swobodzie debaty publicznej.