Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.
Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.
Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.
W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]
Data publikacji: 05.03.2025
• Jutro w Sejmie odbędzie się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy mającego na celu ograniczenie dostępu do pornografii dla małoletnich.
• Projekt „Stop narkotykowi pornografii”, pod którym podpisało się 212 tys. Polaków, zakłada wprowadzenie obowiązku skutecznej weryfikacji wieku użytkowników portali pornograficznych.
• Obecnie trwają również prace nad rządowym projektem ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w Internecie.
• Instytut Ordo Iuris przygotował analizę obu projektów.
• W analizie wskazano, że projekt obywatelski jest bardziej precyzyjny od rządowego, gdyż zakłada ograniczanie dostępu wyłącznie do jasno zdefiniowanych treści pornograficznych.
• Projekt rządowy natomiast przewiduje ochronę przed nieokreślonymi w sposób klarowny „treściami szkodliwymi”, co rodzi ryzyko ograniczenia wolności słowa.
• Ponadto projekt obywatelski, w przeciwieństwie do rządowego, wyraźnie określa nieuchronność sankcji pieniężnej za niedostosowanie się do obowiązku wprowadzenia mechanizmów weryfikacji wieku.
• Analiza została w przededniu pierwszego czytania przekazana wszystkim posłom.
Ordo Iuris podkreśla, że zaletą projektu obywatelskiego jest jednoznaczność użytych w nim pojęć. Projekt jasno definiuje pornografię, a definicja ta, jak wskazano w opinii Biura Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji, „wpisuje się w poglądy doktryny oraz judykatury” oraz „nie budzi sprzeczności z normami prawa europejskiego”. Projekt rządowy nie definiuje natomiast w żaden sposób używanych w nim terminów „treści pornograficzne” i „treści szkodliwe”. Ordo Iuris zauważa w opinii, że brak jasno określonych pojęć może doprowadzić do gigantycznej przewlekłości w rozpatrywaniu spraw związanych choćby pośrednio z egzekwowaniem przepisów tak skonstruowanej ustawy.
Innym problemem jest podział rządowego projektu ustawy na część dotyczącą ogólnie „treści szkodliwych” i część dotyczącą szczególnej kategorii „treści pornograficznych”. W przypadku pornografii projektodawcy postulują prowadzenie drobiazgowego postępowania związanego z wychwytywaniem w sieci domen umożliwiających dostęp do treści pornograficznych bez uprzedniej weryfikacji wieku i umieszczaniem ich w specjalnym rejestrze. Natomiast w odniesieniu do „treści szkodliwych”, projekt przewiduje wyłącznie obowiązek prowadzenia przez usługodawcę „analizy ryzyka”, której szczegóły, zgodnie z art. 5 ust. 2, mogłyby (ale nie musiałyby) zostać dopiero rozstrzygnięte przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w drodze „zaleceń” (a zatem nawet nie rozporządzenia). Mogłoby to prowadzić do ograniczenia wolności słowa, jeśli minister, na podstawie aktualnej sytuacji politycznej, ustalałby, co należy rozumieć pod pojęciem „treści szkodliwych”.
Projekt obywatelski i rządowy są po części zgodne, jeśli chodzi o sankcje przewidywane za niedostosowanie się do obowiązku wprowadzenia mechanizmów skutecznie weryfikujących wiek. Oba projekty przewidują blokadę takich stron na terenie Polski. Ważną różnicą jest jednak zakładany przez autorów projektu obywatelskiego obowiązek zablokowania takim platformom usług płatniczych przez polskich usługodawców, czego nie przewiduje projekt rządowy.
– Projekt obywatelski nie jest projektem konkurencyjnym wobec projektu rządowego. Oba projekty posiadają podstawową zaletę, jaką jest deklarowana chęć zdecydowanych działań na rzecz ograniczenia dostępu małoletnich do treści pornograficznych w Internecie. W porównaniu z projektem rządowym, projekt obywatelski odznacza się większą jasnością i jednoznacznością, definiuje podstawowe pojęcia zgodnie z zasadami techniki prawodawczej i nie zostawia „furtek” zagrażających wolności słowa w Internecie, które umożliwiałyby, pod pretekstem walki z pornografią, zwalczanie niewygodnych dla rządu treści arbitralnie wybieranych przez aktualnego ministra w formie „zaleceń”. Z tej przyczyny projekt obywatelski, cieszący się poparciem 212 tysięcy obywateli, powinien być przedmiotem dalszych prac ustawodawczych, także jako cenna inspiracja dla prac nad projektem rządowym – wskazuje adw. Nikodem Bernaciak z Centrum Badań i Analiz Ordo Iuris.
• Izba Cywilna Sądu Najwyższego ogłosiła uchwałę, zgodnie z którą osoby cierpiące na transseksualne zaburzenia tożsamości płciowej i chcące „zmienić płeć” – czyli dokonać zmiany oznaczenia swojej płci metrykalnej w akcie urodzenia – nie będą musiały odtąd „pozywać swoich rodziców”.
• W czwartek w Sejmie RP odbędzie się pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy o ochronie małoletnich przed treściami pornograficznymi w Internecie.
04.03.2025
• Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy (PACE) przyjęło rezolucję wzywającą państwa członkowskie do wzmocnienia ochrony wolności słowa w mediach społecznościowych.
• Europejski Trybunał Praw Człowieka uwzględnił skargi par jednopłciowych, którym polski urząd stanu cywilnego odmówił wydania zaświadczenia o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa za granicą.