Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe są przetwarzane przez Fundację Instytut na Rzecz Kultury Prawnej Ordo Iuris z siedzibą w Warszawie przy ul. Zielnej 39, kod pocztowy 00-108 (administrator danych) w ramach utrzymywania stałego kontaktu z naszą Fundacją w związku z jej celami statutowymi, w szczególności poprzez informowanie o organizowanych akcjach społecznych. Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust. 1 lit. f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Podanie danych jest dobrowolne, niemniej bez ich wskazania nie jest możliwa realizacja usługi newslettera. Informujemy, że przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Korzystanie z newslettera jest bezterminowe. W każdej chwili przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych. W takim przypadku dane wprowadzone przez Pana/Panią w procesie rejestracji zostaną usunięte niezwłocznie po upływie okresu przedawnienia ewentualnych roszczeń i uprawnień przewidzianego w Kodeksie cywilnym.

Do Pani/Pana danych osobowych mogą mieć również dostęp podmioty świadczące na naszą rzecz usługi w szczególności hostingowe, informatyczne, drukarskie, wysyłkowe, płatnicze. prawnicze, księgowe, kadrowe.

Podane dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Jednak decyzje dotyczące indywidualnej osoby, związane z tym przetwarzaniem nie będą zautomatyzowane.

W razie jakichkolwiek żądań, pytań lub wątpliwości co do przetwarzania Pani/Pana danych osobowych prosimy o kontakt z wyznaczonym przez nas Inspektorem Ochrony Danych pisząc na adres siedziby Fundacji: ul. Zielna 39, 00-108 Warszawa, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych” lub na adres poczty elektronicznej [email protected]

Przejdź do treści
PL | EN
Facebook Twitter Youtube

Finansowanie edukacji religijnej w wybranych państwach Unii Europejskiej

Data publikacji: 28.12.2023

· Finansowanie lekcji religii z budżetu danego państwa występuje w większości krajów Unii Europejskiej.

· Edukacja religijna w państwach członkowskich Unii prowadzona jest w zdecydowanej większości formie konfesyjnej a tylko wyjątkowo jako religioznawstwo.

· Lekcje religii w nielicznych przypadkach prowadzone są poza terenem szkoły.

 

Wprowadzenie

W większości krajów Unii Europejskiej państwo zapewnia edukację religijną uznając ją za istotny element życia społecznego. Znajduje to odzwierciedlenie w rozwiązaniach prawnych dotyczących m.in. organizacji i finansowania nauczania religii. W prezentowaniu rozmaitych modeli nauczania religii w szkolnych systemach europejskich można posłużyć się podziałem ze względu na miejsce nauczania religii w systemie szkolnym na takie, gdzie: religia stanowi przedmiot obowiązkowy, religia jest przedmiotem fakultatywnym, nauczanie religii odbywa się poza szkołą.

 

  1. Obowiązkowy udział w lekcjach religii prowadzonych w szkole publicznej

 

Niemcy

W Niemczech nauczanie religii ma charakter konfesyjny w postaci modelu katechetyczno – ewangelizacyjnego. Zajęcia odbywają się w szkołach. Jako przedmiot standardowy religia została wpisana do programu nauczania, co ma unormowanie w ustawie zasadniczej (art. 7). Zajęcia finansowane są z budżetu państwa. W konsekwencji to państwo musi zatrudniać odpowiednią liczbę nauczycieli, opłacać ich pensje i pokrywać inne koszty prowadzenia nauczania religii, w tym dostarczania podręczników i innych materiałów dydaktycznych[1].

 

Austria

W Austrii nauczanie religii ma charakter konfesyjny w postaci modelu katechetyczno – ewangelizacyjnego. Prawo do organizowania zajęć z religii w austriackiej szkole publicznej  przysługuje na mocy ustawy z 13 lipca 1949 r.[2] wszystkim uznanym przez państwo kościołom i związkom wyznaniowym[3]. Obowiązek finansowania działalności publicznych placówek oświatowych całkowicie spoczywa na państwie[4]. Koszty wynagrodzenia nauczycieli religii pokrywa państwo lub samorządy (§ 6 p. 1). Z wyjątkiem sytuacji, gdy lekcje religii w szkole są organizowane dla mniej niż trzech uczniów. Wówczas koszty wynagrodzenia pokrywa Kościół lub związek wyznaniowy (§ 6 p. 4)[5].

 

Szwecja

W Szwecji edukacja religijna jest bezwyznaniowa i obowiązkowa dla wszystkich[6]. Rodzice mogą posyłać swoje dzieci do niezależnych szkół religijnych, które rząd wspiera poprzez system bonów i które muszą przestrzegać rządowych wytycznych w sprawie podstawowych programów nauczania, w tym nauczania religii. Szkoły takie mogą organizować dobrowolne zajęcia religijne poza salą lekcyjną, ale zajęcia te nie mogą kolidować z przestrzeganiem rządowych wytycznych dotyczących podstawowych programów nauczania. W Szwecji, oprócz szkół gminnych, istnieje system szkół prywatnych. Założyć i prowadzić szkołę, po spełnieniu kryteriów formalnych, może każda osoba, nie tylko fizyczna ale także wspólnota wyznaniowa. Każda szkoła prywatna otrzymuje w zasadzie takie samo wsparcie finansowe ze strony państwa i gminy, jak szkoły miejskie. Wiele wspólnot religijnych założyło szkoły prywatne na różnych poziomach[7].

 

Dania

Wsparcie finansowe państwa dla Duńskiego Kościoła Narodowego wynika z art. 4 duńskiej konstytucji, która stanowi, że Duński Kościół Narodowy jest wspierany przez państwo[8]. W 1919 r. państwo uchwaliło ustawę o wynagrodzeniach, co oznaczało, że członkowie Kościoła Narodowego muszą płacić podatek kościelny do wspólnego funduszu, który opłaca część pensji księży. Państwo zobowiązało się płacić drugą część pensji. W konsekwencji wspólny fundusz finansuje 60% pensji księży, podczas gdy państwo pokrywa pozostałe 40%[9]. Wszystkie szkoły publiczne i prywatne, w tym szkoły religijne, otrzymują rządowe wsparcie finansowe[10]. Lekcje religii w szkołach publicznych mają wyłącznie chrześcijański charakter. Duńskie prawo państwowe dotyczące oświaty nakłada na każdą szkołę obowiązek nauczania przedmiotu „Studia chrześcijańskie” (Kristendomskundskab) w ramach ochrony „chrześcijańskiego dziedzictwa kulturowego”[11].

 

Finlandia

Zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem wszyscy uczniowie w Finlandii mają prawo do edukacji wyznaniowej według własnej religii, pod warunkiem spełnienia minimalnych kryteriów dotyczących liczby uczniów[12]. Edukacja w Finlandii należy do zadań z zakresu administracji publicznej i finansowana jest ze środków publicznych. Nauczyciele religii muszą odbyć wymagane przez państwo szkolenie w zakresie nauczania religii. Mianuje ich państwo i nie mają obowiązku przynależności do żadnej wspólnoty wyznaniowej[13]

 

Malta

Konstytucja  Malty  z  21  września  1964  r. przewiduje obowiązkową katechezę Rzymskokatolickiego Kościoła Apostolskiego w szkołach państwowych (art. 2 ust. 3). W art. 10 postanowiono, że podstawowa edukacja ma być darmowa i obowiązkowa[14]. Obowiązkiem państwa jest jej zapewnienie i finansowanie[15].Nauczanie religii nie jest jednak przymusowe. Obowiązkiem państwa jest również wynagradzanie nauczycieli tego przedmiotu[16].

 

Grecja

Pozycję Kościoła w Grecji określa Konstytucja z 1975 roku[17], zgodnie z którą „dominującą religią w Grecji jest religia Wschodnioprawosławnego Kościoła Chrystusowego” (art. 3 ust. 1). Kościół jest finansowany przez państwo, które wypłaca pensje prezbiterom i diakonom, biskupom, urzędnikom i pracownikom kościelnym[18]. Zgodnie z art. 16 pkt 2 konstytucji kształcenie, w tym edukacja religijna, jest podstawowym zadaniem państwa. Obowiązek finansowania działalności publicznych placówek oświatowych całkowicie spoczywa na państwie. Dotyczy to także wynagrodzeń duchownych, którzy mają status pracowników administracji państwowej[19]. W Grecji wydatki na oświatę pokrywane są z budżetu kilku resortów: Ministerstwa Edukacji i Spraw Religijnych (wynagrodzenia pracowników), Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (koszty funkcjonowania placówek) i Ministerstwa Finansów (środki na funkcjonowanie regionów)[20]

 

  1. Fakultatywny udział w lekcjach religii prowadzonych w szkole publicznej

 

Słowacja

Na Słowacji kwestię finansowania kościołów i związków wyznaniowych reguluje ustawa 370/2019 o finansowym wspieraniu działalności kościołów i związków wyznaniowych. Państwo wspiera kościół poprzez środki z budżetu państwa oraz dotacje celowe, a także zapewniając zwolnienia i ulgi w podatkach i opłatach. Środki z budżetu państwa przeznaczone są na finansowanie działalności kościoła, sprawowanie liturgii, nabożeństw, działalność oświatową, kulturalną i charytatywną kościoła, pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem jego działalności jako pracodawcy oraz kosztów funkcjonowania kościoła[21]. Nauczanie religii ma charakter konfesyjny w postaci modelu katechetyczno – ewangelizacyjnego.

 

Belgia

Na mocy art. 24 §1 konstytucji szkoły organizowane i prowadzone przez władze publiczne zapewniają młodzieży, aż do upływu obowiązku szkolnego, wybór między nauczaniem jednej z uznanych religii lub etyki (art.24 §2). Wszyscy uczniowie podlegający obowiązkowi szkolnemu mają prawo do edukacji religijnej lub etycznej na koszt wspólnoty (art. 24 §3)[22]. Nauczanie religii w Belgii ma charakter konfesyjny, każdy z uczniów ma możliwość wyboru jednego z kilku przedmiotów wyznaniowych, co oznacza m.in. że dotyczy ono jednego wyznania i ukierunkowane jest na pogłębienie wiary i religijności uczniów[23]. Poszczególne wyznania mogą zostać oficjalnie uznane przez państwo jako związki wyznaniowe, dzięki czemu uzyskują finansowe wsparcie z jego budżetu na m.in. pensje dla duchownych oraz opłacane przez państwo lekcje religii w szkołach publicznych[24]. Koszty wynagrodzenia nauczycieli religii w całości opłaca Ministerstwo Edukacji[25]. Obowiązek finansowania działalności publicznych placówek oświatowych całkowicie spoczywa na państwie, jednakże należy zwrócić uwagę, że środki przyznawane na oświatę pochodzą przede wszystkim z budżetów wspólnot i uzupełniane są dotacjami federalnymi[26].

 

Estonia

Zgodnie z §40 konstytucji nie ma kościoła państwowego i istnieje rozdział religii od państwa[27]. Prawo do nauki zostało ujęte w art. 37 ustawy zasadniczej. Przepis ten przesądza, że „nauka dzieci w wieku szkolnym, w granicach określonych w ustawie, jest obowiązkowa i bezpłatna w państwowych i samorządowych szkołach ogólnokształcących”. Edukacja religijna na poziomie szkół podstawowych i gimnazjów łączy w sobie elementy religioznawstwa oraz etyki. Szkolnictwo państwowe jest opłacane ze środków publicznych. Nauczyciele edukacji religijnej, podobnie jak pozostali nauczyciele, są finansowani z budżetu państwa lub gminy[28]. Nauczanie religii o charakterze stricte wyznaniowym jest możliwe w szkółkach niedzielnych i szkołach kościelnych prowadzonych przez wspólnoty wyznaniowe[29]. Szkoły prywatne mogą być jedynie częściowo dotowane z funduszy publicznych. Należy zaznaczyć, że żadna z prywatnych placówek oświatowych o charakterze wyznaniowym nie jest w pełni finansowana przez państwo[30].

 

Litwa

Zgodnie z art. 40 Konstytucji Republiki Litwy[31] państwowe i samorządowe instytucje szkolne i wychowawcze są świeckie. Nauczanie religii ma charakter konfesyjny w postaci modelu katechetyczno – ewangelizacyjnego. Natomiast zgodnie z art. 14 ustawy o wspólnotach i stowarzyszeniach wyznaniowych wspólnoty i stowarzyszenia religijne mają prawo zakładać szkoły ogólnokształcące, które na swoją działalność otrzymują wsparcie finansowe z budżetów państwa i gmin[32]. Religia jest przedmiotem fakultatywnym w szkołach publicznych w ramach zajęć z wychowania moralnego, gdzie można dokonać wyboru między religią a etyką. Przedmiot ten nauczany jest na poziomie szkoły podstawowej oraz średniej (art. 6 Konstytucji). Nauczanie religii tradycyjnych w szkołach państwowych jest opłacane przez państwo[33]. Nauczyciele muszą być wybrani przez przywódców danych wyznań i zatwierdzeni przez Ministerstwo Edukacji i Nauki[34].

 

Rumunia

Zgodnie z konstytucją państwo zapewnia swobodę nauczania religii, stosownie do wymogów właściwych dla każdego wyznania. W szkołach państwowych nauczanie religii jest organizowane i gwarantowane ustawą (art. 32 ust. 7)[35]. W Rumunii zajęcia z religii są oferowane na zasadzie konfesyjnej jako „część podstawy programowej”, co oznacza, że ​​szkoły są zobowiązane do prowadzenia takiego kursu. Od 2014 r. lekcje religii mają charakter fakultatywny[36]. To rozwiązanie jest otwarte dla wszystkich osiemnastu oficjalnie uznanych wyznań[37]. W konsekwencji religie te mają prawo do otrzymywania subsydiów od państwa na swoją działalność. Lekcje uznanych religii prowadzone są od 1995 r. na koszt państwa w szkołach publicznych[38]. Nauczyciele mają status urzędników i są opłacani z budżetu państwa[39].

 

Hiszpania

Umowa konkordatowa z 3 stycznia 1979 r. regulująca kwestie związane z nauczaniem i kulturą zobowiązuje kościół do prowadzenia szkół podstawowych, średnich, niższych seminariów duchownych zgodnie z przepisami powszechnego prawa oświatowego. Postanowienia umowy zapewniają jednocześnie wymienionym podmiotom możliwość otrzymywania pomocy z budżetu państwa (art. 13)[40]. Kościół katolicki to jedyna wspólnota wyznaniowa, która w Hiszpanii otrzymuje finansowanie za pośrednictwem państwa. We wszystkich placówkach oświatowych finansowanych ze środków publicznych jest oferowana nauka religii rzymskokatolickiej, której nauczyciele są wynagradzani przez państwo. Kwestię tę rozstrzyga porozumienie z 2 lutego 1999 r. między hiszpańskim rządem i Konferencją Episkopatu. Zgodnie z tym porozumieniem państwo zobowiązuje się wypłacać wynagrodzenie nauczycielom religii katolickiej w placówkach publicznych na poziomie edukacji przedszkolnej oraz szkoły podstawowej i średniej[41]. Podobny system został stworzony dla nauczycieli islamu, choć są oni opłacani przez państwo tylko wtedy, gdy jest więcej niż dziewięciu uczniów muzułmańskich[42].

 

Włochy

Ani konstytucja włoska, ani ustawy zwykłe nie zawierają przepisu wprost poświęconego edukacji religijnej. Przepisy dotyczące tej kwestii można znaleźć jedynie w ustawie o „dopuszczonych religiach” (nr 1159 z 1929 r.), w jej dekrecie wykonawczym (nr 289 z 1930 r.) oraz w umowach zawartych przez państwo z niektórymi wyznaniami. Kwestie finansowania edukacji religijnej z Kościołem rzymskokatolickim dopiero uregulował Konkordat z Villa Madama, zawarty 18 lutego 1984 r. pomiędzy Stolicą Apostolską a Republiką Włoską, stanowiący swoistą rewizję Traktatów Laterańskich z 1929 r. Składa się on z szeregu postanowień mających na celu  uregulowanie warunków funkcjonowania kościoła we Włoszech. W myśl jego postanowień państwo ponosi ciężar finansowania nauczania religii katolickiej w szkołach i przedszkolach. Udział w katechizacji szkolnej ma charakter dobrowolny[43]. Zgodnie z art. 8 ust. 3 konstytucji, podobne porozumienia zostały także zawarte między państwem a m.in. Stołem Waldensów, Włoską Unią Chrześcijańskich Adwentystów Dnia Siódmego, Chrześcijańska Unią Ewangelicko-Baptystyczną Włoch, Związkiem Włoskim Gmin Żydowskich. Na ich podstawie związki wyznaniowe zrezygnowały m.in. z pomocy finansowej państwa i nauczania religii w szkołach państwowych (nauczanie religii pozostawiono we własnym zakresie danego związku)[44].

 

Irlandia

Państwo nie jest konstytucyjnie zobowiązane do finansowania edukacji ponadpodstawowej, ale jest do tego uprawnione. Prywatnym podmiotom edukacyjnym gwarantowane jest dofinansowanie ze środków publicznych[45]. Zdecydowana większość irlandzkich szkół podstawowych znajduje się pod kontrolą wspólnot religijnych. Edukacja prywatna jest uznawana, ale szkoły wyznaniowe niekoniecznie są częścią tego sektora[46]. Właścicielami finansowanych przez państwo szkół katolickich i szkół Kościoła irlandzkiego są zazwyczaj powiernicy diecezjalni. Szkoły inne niż wielowyznaniowe zazwyczaj mają zarząd nominowany przez organizacje patronackie niezwiązane z kościołem i są zazwyczaj własnością np. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Szkoły są kontrolowane przez Departament Edukacji Rządu Centralnego (DOE)[47]. Prowadzenie ponad 90% placówek szkolnictwa podstawowego i średniego w Irlandii przez związki religijne przesądza ich religijny charakter i konfesyjne nauczanie religii[48]. W szkołach podstawowych 90% szkół ma charakter zarówno narodowy (państwowy), jak i wyznaniowy (chrześcijański), gdyż obie wyznają chrześcijańskie idee wychowawcze (zwykle katolickie) i podlegają nadzorowi lokalnych komitetów, w których Kościół – prawie zawsze na poziomie parafii – ma dominującą reprezentację. Szkoły te są w pełni finansowane przez państwo, co skutkuje znacznym stopniem kontroli państwa, aczkolwiek ze znacznym marginesem autonomii, nawet jeśli chodzi o zatrudnianie kadry nauczycielskiej. Religia jest przedmiotem obowiązkowym w szkołach średnich (obowiązkowy w wieku od 12 do 16 lat)[49].

 

  1. Edukacja religijna prowadzona poza szkołą publiczną

 

Francja

We Francji, reprezentującej model wrogiego rozdziału Kościoła i państwa, podstawą dla stosunków państwo-Kościół stała się ustawa z 9 grudnia 1905 r. o rozdziale kościołów i państwa[50]. Francja została określona jako republika laicka, zapewniająca równość i wolność wyznania[51]. Zasadę tę powtórzono w art. 1[52] (dawniej był to art. 2 ust. 1) Konstytucji V Republiki Francuskiej z dnia 4 października 1958 r.[53] Kościoły nie mają przyznanej podmiotowości publiczno-prawnej, a ich formalno-prawny status, jako prywatnych stowarzyszeń kultowych, zależy od jednostronnych decyzji władzy świeckiej[54]. Nauczanie publiczne wszystkich szczebli, którego organizacja jest obowiązkiem państwa, ma charakter świecki i jest bezpłatne[55]. Nie istnieje możliwość oficjalnego uznania religii przez państwo i wspierania jej finansowo z jego budżetu[56]. Nauczanie religii odbywa się poza szkołą w ramach katechezy parafialnej[57]. Finansowanie nauki religii we Francji spoczywa na związkach wyznaniowych[58]. Wyjątek w tym zakresie stanowią trzy departamenty (Dolny Ren, Górny Ren, Mozela), w których do dziś istnieje system oparty na Konkordacie z 1801 r.[59] W departamentach tych obowiązuje podział na „kulty uznane”, do których należą: Kościół katolicki, Kościół Wyznania Augsburskiego Alzacji i Lotaryngii, Kościół Reformowany Alzacji-Lotaryngii i wyznania judaistyczne, oraz wyznania „nieuznawane”, czyli pozostałe (np. islam). W szkołach istnieje obowiązkowe i konfesyjne nauczanie religijne dla katolików, dwóch wyznań protestanckich (luterańskiego i reformowanego) oraz wyznawców judaizmu[60]. Duchowni „kultów uznanych” są wynagradzani i ubezpieczani przez państwo, wspólnoty terytorialne biorą udział w finansowaniu wyznań, a nauczanie religii w szkołach publicznych jest obowiązkowe[61].

 

Bułgaria

Bułgarska konstytucja uznaje prawosławie za „religię tradycyjną” (art. 13 ust. 3)[62]. Zgodnie z konstytucją instytucje religijne są oddzielone od państwa (art. 13 ust. 2)[63]. Edukacja w szkołach ma charakter „świecki”[64]. Jednocześnie ustawa o oświacie przedszkolnej i szkolnej, „nie pozwala na narzucanie doktryn ideologicznych i religijnych w kształceniu uczniów” (art. 11 ust. 2)[65]. Ustawa dodatkowo stanowi, że szkoły publiczne wszystkich szczebli mogą, ale nie muszą, w ramach podstawy programowej, uczyć historycznych, filozoficznych i kulturowych aspektów religii oraz zapoznawać uczniów z wartościami moralnymi różnych grup wyznaniowych. W latach 2018-2019 rozpoczął się radykalnie nowy etap koncepcji nauczania religii w bułgarskich szkołach rządowych. Zaproponowano nowe, nowoczesne programy nauczania dla przedmiotów wyznaniowych „Religia – Chrześcijaństwo” i „Religia – Islam” oraz po raz pierwszy dla przedmiotu niewyznaniowego dotyczącego „Religii”. Model ten przypomina bezwyznaniową formę nauczania religii przyjętą w niektórych krajach Europy Zachodniej jak np. w Danii czy w Szwecji[66]. Katecheza jest finansowana przez związek wyznaniowy. Jeśli szkoła publiczna nie jest w stanie opłacić nauczyciela religii, może przyjąć dofinansowanie od prywatnego darczyńcy lub nauczyciela z zarejestrowanego wyznania[67].

 

Luksemburg

W styczniu 2015 r. państwo i kilka uznanych wspólnot religijnych (Kościół rzymskokatolicki, Kościół anglikański, Kościół reformowany protestancki w Luksemburgu, Kościół protestancki, Kościół prawosławny, kongregacje żydowskie i społeczność muzułmańska) podpisały konwencje. Doprowadziło to do zmian w przepisach, w wyniku których znacznie zmniejszono finansowanie publiczne wspólnot wyznaniowych, nauka religii nie odbywa się już w szkołach publicznych, a administracja budynkami sakralnymi i dobrami związanymi z Kościołem rzymskokatolickim zostały przeniesione do nowej kasy kościelnej i nie są już (obowiązkowo) finansowane przez lokalne gminy. W szkołach publicznych zakazano nauczania religii. Kursy „edukacja religijno-moralna” oraz „edukacja moralno-społeczna” zostały zastąpione nowym kursem „Życie i społeczeństwo”[68]

 

Podsumowanie

Mimo różnic w większości państw Unii Europejskiej nauka religii finansowania jest ze środków publicznych. Ponadto edukacja religijna prowadzona jest w postaci konfesyjnej lub jako religioznawstwo. Konfesyjny model edukacji religijnej w ujęciu katechetyczno –ewangelizacyjnym występuje w większości państw UE np. w Austrii, Niemczech, Belgii, Litwie, Finlandii, Słowacji, Malcie, Grecji, Rumunii, Irlandii[69]. W ramach tego podejścia, główną rolę w nauczaniu religii pełni określona wspólnota wyznaniowa[70]. Natomiast model konfesyjny w ujęciu informacyjno – wychowawczym występuje np. w Hiszpanii czy we Włoszech. W tym podejściu szczególne znaczenie przywiązuje się do omawiania historii chrześcijaństwa oraz jego wpływu na kulturę Europy i konkretnego kraju[71]. Drugi rodzaj edukacji religijnej, a raczej quas-religijnej pod postacią religioznawstwa, występuje w zaledwie kilku państwach w tym np. w Bułgarii, Luksemburgu, Estonii, Danii czy Szwecji.

Analizując regulacje prawne w wybranych państwach europejskich można zauważyć, że w większości z nich udział w lekcjach religii ma charakter dobrowolny i odbywa  się w szkole (np. w Belgii, Czechach, Estonii, Hiszpanii, Litwie, Rumunii, Słowacji, czy we Włoszech). W niektórych państwach edukacja religijna jest obowiązkowa (np. Austria, Dania, Finlandia, Grecja, Malta, Szwecja, a także w większość niemieckich landów). Natomiast nauczanie religii odbywa się poza szkołą tylko w nielicznych państwach jak np. we Francji, Bułgarii czy Luksemburgu.

Konkludując, mimo pewnych różnic w zakresie modelu edukacji religijnej, niemal wszystkie państwa Unii Europejskiej uznają naukę religii jako konieczny element systemu edukacji co skutkuje jej finansowaniem z budżetów poszczególnych państw.

 

Dr Kinga Szymańska - analityk Centrum Badań i Analiz Ordo Iuris

 

 

[1]F. Wittmer, C. Waldhoff, Religious Education in Germany in Light of Religious Diversity: Constitutional Requirements for Religious Education, German Law Journal 20(2019), nr 7, s. 1054.

[2]Bundesgesetz vom 13. Juli 1949, betreffend den Religionsunterricht in der Schule (Religionsunterrichtsgesetz), BGBl. Nr. 190/1949, konsolidierte Fassung vom 27.04.2016, https://www.jusline.at/gesetz/rug/paragraf/zitierhinw (dostep: 30.11.2023)

[3]R. Potz, State and Church in Austria, w: State and Church in the European Union, G. Robbers (red.), Baden-Baden 2019, s. 447-448.

[4]D. Dziewulak, Austria, w: Ustroje szkolne państw członkowskich Unii Europejskiej, D. Dziewulak, Warszawa 2020, s, 16.

[5]A. Filipiak, Edukacja religijna jako wsparcie w krytycznej konfrontacji ze światem – model edukacji religijnej w Austrii, Studia Katechetyczne 12(2017), s. 57-58.

[6]J. Berglund, Swedish Religion Education in Public Schools-Objective and Neutral or a Marination into Lutheran Protestantism?, Oxford Journal of Law and Religion, 11(2022) nr 1, s. 109.

[7]L. Friedner, Church and State in Sweden, w: State and Church in the European Union, G. Robbers (red.), Baden-Baden 2019, s. 649-650.

[9]Grafika dotycząca finansów Kościoła Narodowego, https://www.folkekirken.dk/om-folkekirken/oekonomi/grafik-over-kirkens-oekonomi (dostep: 10.12.2023)

[10]A.S. Nalborczyk, Finansowanie funkcjonowania islamu z budżetów państwowych a status prawny tej religii w wybranych państwach Unii Europejskiej, Studia Religiologica 49(2016) nr 1, s. 71.

[11]P.R. Böwadt, Religious Education in Denmark: Towards a More Multifaceted Subject? Religions 11(2020), nr 11, s. 561.

[12]P. Metso, Making minority faith (in)visible through religious education: parents’ experiences of the identifcation of their children’s Orthodox identity in Finnish public schools, Journal of Religious Education 67(2019), s. 62-63.

[13]Tamże, s. 86.

[15]U. Mifsud Bonnici, State and Church in Malta, w: State and Church in the European Union, G. Robbers (red.), Baden-Baden 2019, s. 398.

[16]S. Góra, D. Góra, Relacje państwo-kościół katolicki oraz przemiany kulturowe na współczesnej Malcie – zasady a rzeczywistość, Przegląd Prawa Wyznaniowego 13(2021), s. 87.

[17]Konstytucja Grecji z 9 czerwca 1975 roku, tłum. G. Ulicka, W. Ulicki, B. Zdaniuk, N. Ciesielczyk, w: Konstytucje państw Unii Europejskiej, W. Staśkiewicz (red.), Warszawa 2011, s. 299.

[18]M. Olszówka, Współczesne stosunki państwo-Kościół w Republice Greckiej, Rocznik Teologiczny, ChAT  (2009), z. 1-2, s. 151.

[19]A. Macha-Asianidou, Kryzys ekonomiczny w Grecji i jego wpływ na pozycję Kościoła, Racjonalista http://www.racjonalista.pl/kk.php/s,7921 (dostęp: 20.09.2021).

[20]D. Dziewulak, Grecja, w:Ustroje szkolne państw członkowskich Unii Europejskiej, D. Dziewulak, Warszawa 2020, s, 330.

[21]Zákon č. 370/2019 o finančnej podpore činnosti cirkví a náboženských spoločností, https://www.zakonypreludi.sk/zz/2019-370 (dostęp: 25.11.2023)

[22]Konstytucja Belgii, http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/konst/belgia.html (dostęp: 10.12.2023).

[23]P. Cecha, Rola laikatu w życiu Kościoła prawosławnego w Belgii, ze szczególnym uwzględnieniem parafii o charakterze polskim w Brukseli, Latopisy Akademii Supraskiej 9(2018), s. 116.

[24]A.S. Nalborczyk, Finansowanie funkcjonowania…, s. 69.

[25]P. Cecha, Rola laikatu w życiu Kościoła prawosławnego w Belgii…, s. 116.

[26]D. Dziewulak, Belgia, w: Ustroje szkolne państw członkowskich Unii Europejskiej, D. Dziewulak, Warszawa 2020, s. 42.

[28]J. Ciechanowska, K. Szwed, Model edukacji religijnej w Republice Estonii, Zeszyty Prawnicze 19.2(2019), s. 176.

[29]Tamże, s. 181.

[30]Tamże, s. 176.

[31]Konstytucja Republiki Litewskiej,https://biblioteka.sejm.gov.pl/wp-content/uploads/2016/01/Litwa_pol_010711.pdf(dostęp: 10.12.2023)

[32]Ustawa o wspólnotach i stowarzyszeniach wyznaniowych z 22.12.2009, https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.385299?jfwid(dostęp: 10.12.2023)

[33]A.S. Nalborczyk, Finansowanie funkcjonowania…, s. 73-74.

[34]R. Balodis, State and Church in Latvia, w: State and Church in the European Union, G. Robbers (red.), Baden-Baden 2019, s. 323.

[36]Streszczenia orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego za semestr I/2015 (Sinteze din jurisprudenţa Curţii Constituționale pe semestrul I/2015), https://www.ccr.ro/wp-content/uploads/2020/05/sinteze2015_1.pdf (dostęp: 10.12.2023)

[37]M. Popa, L. Andreescu, Religion and Education in Romania: Social Mobilization and the “Shadow” of the European Court of Human Rights, Politics and Religion 12(2019), supplement 1, s. 79-102.

[38]A.S. Nalborczyk, Finansowanie funkcjonowania…, s. 78.

[39]P. Tomasik, Nauczanie religii w szkołach publicznych w Europie, Studia Katechetyczne 7(2010), s. 51.

[40]P. Ryguła, Wolność religijna w Hiszpanii na tle przemian społeczno- politycznych w latach 1931-1992, Katowice 2009, s. 411.

[41]Tamże, s. 378.

[42]I.C. Iban, State and Church in Spain, w: State and Church in the European Union, G. Robbers (red.), Baden-Baden 2019, s. 205.

[43]Ustawa 25 marca 1985, n. 121, Ratyfikacja i wykonanie porozumienia wraz z protokołem dodatkowym, podpisanego w Rzymie dnia 18 lutego 1984 r., wprowadzającego modyfikacje do Konkordatu laterańskiego z dnia 11 lutego 1929 r. zawartego pomiędzy Republiką Włoską a Stolicą Apostolską, https://www.normattiva.it/uri-res/N2Ls?urn:nir:stato:legge:1985-03-25;121!vig= (dostęp: 10.12.2023).

[44]P. Stanisz, Porozumienia w sprawie regulacji stosunków między państwem i niekatolickimi związkami wyznaniowymi we włoskim porządku prawnym, Lublin 2007, s.131-266.

[45]T. Zieliński, Ekspresja religijna w systemie edukacyjnym Republiki Irlandii, Rocznik Teologiczny (2021), z. 1, s. 330.

[46]M. Llorent-Vaquero, Religious Education in Public Schools in Western Europe, International Education Studies 11(2018), nr 1, s. 160.

[47]M. Connolly, C. James, L. Murtagh, Reflections on recent developments in the governance of schools in Ireland and the role of the church, Management in Education (2023) https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/08920206231177535 (dostęp: 11.12.2023)

[48]T. Zieliński, Ekspresja religijna…, s. 338.

[49]M. Llorent-Vaquero, Religious Education…, s. 160.

[50]Ustawa z 9 grudnia 1905 roku o rozdziale Kościołów od Państwa (ogłoszona w Dzienniku Urzędowym z dnia 11 grudnia 1905) (Loi du 9 décembre 1905 concernant la séparation des Eglises et de l’Etat; Journal Officiel du 11 décembre 1905), https://www.legifrance.gouv.fr/affichTexte.do?cidTexte=LEGITEXT000006070169&dateTexte=20200207 (dostęp: 06.01.2020). Polskie tłumaczenie tekstu pierwotnego: Ustawa z 9 grudnia 1905 roku o rozdziale Kościołów od Państwa (ogłoszona w Dzienniku Urzędowym z dnia 11 grudnia 1905),w: Francuska ustawa z 9 grudnia 1905 roku o rozdziale kościołów i państwa z perspektywy stu lat, M. Pietrzak (red.), Warszawa 2007, s. 229-240.

[51]Tamże.

[52]Konstytucja Republiki Francuskiej, https://biblioteka.sejm.gov.pl/wp-content/uploads/2015/10/Francja_pol_010711 (dostęp: 30.11.2023)

[53]Tamże.

[54]K. Białas-Zielińska, Religie, Kościoły i związki wyznaniowe w prawie Unii Europejskiej, Wrocławskie Studia Erazmiańskie5(2011), s. 339.

[55]J. Falski, Współczesny obraz konstytucyjnej zasady laickości we Francji. Próba syntezy, Przegląd Sejmowy 24(2016), nr 5, s. 11.

[56]A.S. Nalborczyk, Finansowanie funkcjonowania…, s. 72-73.

[57]J. Falski, Współczesny obraz…, s. 11.

[58]T. Rakoczy, Katecheza w szkołach publicznych w wybranych państwach Rady Europy. Próba wypracowania zasad, Kultura Prawna, 4(2021), nr 1-2, https://thelegalculture.com/legal/article/view/84/118

[59]J. Krukowski, Polskie prawo wyznaniowe, Warszawa 2008, s. 31-32.

[60]B. Skłodowski, Kształt edukacji religijnej we Francji, Studia Katechetyczne 12(2016), s. 85.

[61]J. Falski, Współczesny obraz…, s. 24-25.

[62]Konstytucja Republiki Bułgarii z 12.07.1992, Warszawa 2012, https://biblioteka.sejm.gov.pl/konstytucje-swiata-bulgaria/ (dostęp: 30.11.2023)

[63]Tamże.

[64]R. Atasonova, Teaching Religion in Bulgarian Public Schools, w: Religious Diversity at School, E. Aslan, M. Hermansen (red.), Wiesbaden 2021, 305-306.

[65]Ustawa o oświacie przedszkolnej i szkolnej, https://www.mon.bg/bg/57 (dostęp: 30.11.2023)

[66]R. Atasonova, Teaching Religion in Bulgarian Public Schools, w: Religious Diversity at School, E. Aslan, M. Hermansen (red.), Wiesbaden 2021, 305-306; N. Bogomilova, Teaching Religion-Islam in bulgarian public schools, w: Islamic religious education in Europe: a comparative study, L. Franken, B. Gent (red.), New York 2021, s. 55-56, publikacja w wersji online dostępna pod linkiem: https://ebrary.net/174144/religion/teaching_religion_islam_bulgarian_public_schools (dostęp: 27.12.2023)

[67]US Department of State, 2022 Report on International Religious Freedom: Bulgaria, https://www.state.gov/reports/2022-report-on-international-religious-freedom/bulgaria/ (dostęp: 10.12.2023)

[68]Konwencja między Państwem Wielkiego Księstwa Luksemburga a wspólnotami religijnymi mającymi siedzibę w Luksemburgu, https://gouvernement.lu/dam-assets/fr/actualites/articles/2015/01-janvier/20-cdp-accord/Convention.pdf (dostęp: 10.12.2023).

[69]Model ten występuje również w polskim systemie edukacji religijnej, której analiza była przedmiotem osobnej rozprawy: https://ordoiuris.pl/wolnosc-religii-w-szkole/finansowanie-lekcji-religii-w-polsce

[70]P. Mąkosa, Współczesne ujęcie nauczania religii w europejskim szkolnictwie publicznym, Roczniki Pastoralno-Katechetyczne 3(2011), s. 125-126.

[71]Tamże, s. 127-128.

Ochrona życia

Analiza nt. praw reprodukcyjnych i seksualnych w kontekście prawa międzynarodowego

· Środowiska lewicowe podejmują wysiłki zmierzające do uznania przez społeczność międzynarodową „praw reprodukcyjnych i seksualnych”.

· Instytut Ordo Iuris przygotował analizę poświęconą rozwojowi tej koncepcji.

Czytaj Więcej

Rodzina i Małżeństwo

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2011/36/UE w sprawie zapobiegania handlowi ludźmi i zwalczania tego procederu oraz ochrony ofiar

· W grudniu 2022 roku Komisja Europejska przedstawiła projekt nowelizacji dyrektywy 2011/36/UE w sprawie zapobiegania handlowi ludźmi i zwalczania tego procederu oraz ochrony ofiar.

Czytaj Więcej